Gisteren weer een rustig zitten kijken, en toch wel met enige verbazing, moet ik toegeven...
Rosa is blijkbaar helemaal tot haar positieven gekomen en daar werd ik wel heel blij van. Ik heb genoten van haar relaxte houding tegenover Waldek en zijn verbazing daarover. Het feit dat zijn idee dat hij "God's gift to women" is, gisteren stukje bij beetje vakkundig de kop ingedrukt werd, vond ik heerlijk om te zien.
Meer van dat, a.u.b., zodat "meneer pastoor" snel weer met zijn beide voetjes op de vloer staat!
Maar dan de situatie rond Sam, Joren en Veerle...
Die vind ik echt verschrikkelijk, eerlijk gezegd, en ik stoor me daar ongelofelijk aan. Eerst verkopen ze ons dat Elke in al die jaren één keertje bij Veerle aan de deur is geweest om naar Joren te vragen om vervolgens weer in haar alcoholisme te vervallen, maar dat Sam haar moeder nu alle ellende in de wereld verwijt omdat ze niks over dat ene zielige bezoekje verteld heeft. Vervolgens sterft Elke toch wel bij wijze van spreken 5 minuten voordat Joren de kans krijgt om alsnog bij haar langs te gaan in het ziekenhuis, met als resultaat een compleet gebroken Joren. Nog maar eens.
Hij kan dit schuldgevoel optellen bij alle andere ellende die hem al overkomen is. Dat is inmiddels zo'n berg dat ik het - al zou ik het willen - niet eens meer opgesomd krijg.
En dan gaat Sam in de aanval - tegenover haar demente moeder - en alleen Frank (of all people) lijkt in te zien dat dit geen wenselijke (of eigenlijk menselijke) situatie is?
Tim zwijgt maar stilletjes, Simonne staat zuur te kijken (doet die nog iets anders tegenwoordig?), Sam zit te briesen, Joren is helemaal over zijn toeren, en Veerle? Die zit wat verdwaasd te kijken omdat ze weet dat iedereen boos op haar is, en ook wel zo ongeveer waarom, maar ze is niet bij machte om zich nog fatsoenlijk te verdedigen.
En al die consternatie voor een vrouw die niemand ooit sprak, die haar kind in de steek heeft gelaten en die jarenlang allesbehalve veel moeite gedaan heeft om terug met hem in contact te komen.
Alsof Alzheimer alleen niet dramatisch genoeg is (vooral ook de snelheid waarmee Veerle achteruit gaat), moet dit er ook nog eens bovenop gegooid worden (of aan de haren bijgetrokken worden, eerlijk gezegd).
Heel "prettig" om te zien...