satine schreef:
Stel er is een vluchtmisdrijf gebeurt en die auto wordt later door iemand ergens gezien.
Niet tijdens een huiszoeking, niet tijdens de vlucht - dan zou dat geen bewijsmateriaal zijn?
Dan weet je natuurlijk nog altijd niet wie die auto bestuurde. De eigenaar, zijn zoon, een vriend... of werd hij gestolen en is het gewoon een derde die ermee reed? Het terugvinden van die auto is nog geen bewijs dat de eigenaar ervan ook het misdrijf pleegde. Dat bedoel ik. Niet omdat die handschoenen door Frank herkend werden dat het ook effectief die van de overval waren. Het is pas NA het labo-onderzoek dat dit bewezen werd. En toen zijn ze gaan zoeken wie de eigenaar was en die link kon pas gelegd worden nadat Lander DNA had afgegeven.
Als ik als slachtoffer zelf bewijs binnen breng bij de politie, dan is maar de vraag hoe ik daaraan kwam. Dat lijkt op "ik als agent weet dat x de moord deed, maar ik kan het niet bewijzen". Dus leg ik bij een huiszoeking maar wat haartjes van het slachtoffer in zijn koffer et voilà - bewijs gevonden. Of jij verdenkt je buurman ervan dat hij degene was die bij je inbrak. Helaas geen bewijs. Dus op een moment dat hij net zijn hond uitlaat, glip je zijn huis binnen en verzamelt gewoon een bewijsstuk. Houdt deze werkwijze stand in de rechtbank. I have my doubts.
Of misschien heb ik een beetje teveel naar Dexter gekeken, daar gebeurde dat constant