Gisteren de aflevering van in het weekend gezien, volgend weekend is het de laatste aflevering van seizoen 1. Ben eigenlijk benieuwd wanneer seizoen 2 zal worden uitgezonden. Volgende aflevering handelt met de gevolgen van de laatste scène van de laatste aflevering en zet de schaakstukken voor de War of the Five Kings. Waarvan de eerste veldslag eigenlijk al gestreden en geeïndigd is in het voordeel van Robb Stark.
Als ik tijd heb zal ik na volgende week eens een opsomming maken van de dingen die je best onthoudt voor de volgende verhaallijnen (en hopelijk nog vele seizoenen). Uit deze aflevering zeker onthouden:
- Walder Frey, diene mens ga je haten, maar echt haten na het einde van seizoen 3 (weet al met welke gebeurtenis dat seizoen 3 eindigt en ik heb bijna met mijn boek gesmeten toen ik dat hoofdstuk las).
- Wat vind je tot hiertoe van Joffrey zijn gedrag? Het wordt nog wat erger, de psychopaat... Arme Sansa gaat nog afzien.
- Het verhaal dat Tyrion vertelde over zijn eerste huwelijk. Jaime speelt hier een belangrijke rol in, en het verhaal is daarom belangrijk voor gebeurtenissen na seizoen 3. Het weerspiegelt nu vooral hoe Tyrion over zichzelf denkt en hoe hij hunkert naar iemand die van hem houdt want niemand in zijn familie geeft hem ook maar iets van liefde. Zijn eigen vader en zus geven hem de schuld voor de dood van zijn moeder.
- Aan the Wall. Je hebt White Walkers (Others in de boeken maar om de mogelijke verwarring met Lost te voorkomen is de benaming gewijzigd) en Whigts. Whigts zijn de doden die weer opstaan, White Walkers kunnen hen commanderen.
- Degene die ervoor zorgt dan Arya de onthoofding van haar vader niet ziet, is Yoren. Iemand van de Night's Watch die volk kwam ronselen voor de Wall. Met hem, en degene die hij heeft kunnen recruteren, trekt ze richting noorden.
- Door de veldslag te winnen en Jaime Lannister gevangen te nemen, kantelt de oorlog op dit moment in het voordeel van Robb Stark.
- Gezien wie Cersei's nieuw seksspeeltje is?
- Heb als eens gezegd dat Littlefinger en Varys niet de vertrouwen zijn, ik herhaal het nog maar eens.
En dit is nog maar één aflevering, maar wel een hele belangrijke.