dierlijke producten

Rieka
x 435

Re: dierlijke producten

Bericht door Rieka »

johan1969 schreef:Er zijn bijna evenveel soorten vegetarisme als er vegetariers zijn, iedereen gaat daar zo ver in als hij/zij zelf wil.

Langs de ene kant vind ik dat ik niet ver genoeg ga, maar ik kan nog altijd gerust gaan slapen.
Ik eet regelmatig vlees, zo'n 150gr per maaltijd, en ik slaap ook gerust omdat ik niet tegen mijn natuur inga. :wink:
Maar dat betekent niet dat ik jou veroordeel omdat je verkiest geen vlees te eten. Hopelijk veroordeel jij mij ook niet, al zal ik er toch mijn slaap noch mijn appetijt voor laten,.
0 x
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 26
x 276

Bericht door johan1969 »

@ Daffy Duck : wat voor vlees eet je dan wel ? Scharrelvlees ?

Zelfs diervriendelijk, biologisch, gekweekte dieren komen in dezelfde slachthuizen terecht als het andere vee, dus voor mij is dat geen optie.

Dan zou je al zelf kippen of konijnen moeten houden om zelf te slachten, maar dat zou ik niet over mijn hart krijgen.
0 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1382
x 1739
Contacteer:

Bericht door daffy duck »

johan1969 schreef:@ Daffy Duck : wat voor vlees eet je dan wel ? Scharrelvlees ?

Zelfs diervriendelijk, biologisch, gekweekte dieren komen in dezelfde slachthuizen terecht als het andere vee, dus voor mij is dat geen optie.

Dan zou je al zelf kippen of konijnen moeten houden om zelf te slachten, maar dat zou ik niet over mijn hart krijgen.
Zo kun je het noemen ja ! Wij wonen in de polders en daar zijn biologische veehouders met speciale rassen, mensen die nog schapen kweken voor particulieren. En ja, die dieren moeten geslacht worden, ze hebben echter een mooi leven gehad, wat van vele anderen, die in grote massa gekweekt worden en nooit geen buitenlucht gezien hebben , niet kan gezegd worden.
en ja, ik kweek kippen en geiten en honden en katten en hanen en ganzen maar.....die gaan bij ons rustig met pensioen hoor !
0 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1
Contacteer:

Bericht door zotteken »

Hmm bij ons thuis zijn er ook kippen die vrolijk in de tuin rondlopen maar ik vind het net moeilijker om dat beest dan nog op te eten. Elk dier dat ik levend en wel gezien heb krijg ik dus niet binnen. Laat staan als ik het een naam gegeven heb.
Minder moeite heb ik dan weer met vleesburgers die mooi ingepakt in de winkel liggen. Bizar eigenlijk maar hoe minder het voedsel me doet denken aan een levend wezentje hoe minder moeite ik heb met het opeten.
0 x
Never put a sock in a toaster
Rieka
x 435

Bericht door Rieka »

zotteken schreef:Hmm bij ons thuis zijn er ook kippen die vrolijk in de tuin rondlopen maar ik vind het net moeilijker om dat beest dan nog op te eten. Elk dier dat ik levend en wel gezien heb krijg ik dus niet binnen. Laat staan als ik het een naam gegeven heb.
Minder moeite heb ik dan weer met vleesburgers die mooi ingepakt in de winkel liggen. Bizar eigenlijk maar hoe minder het voedsel me doet denken aan een levend wezentje hoe minder moeite ik heb met het opeten.
En wat doe je dan met de eieren die je kippen leggen?
0 x
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1
Contacteer:

Bericht door zotteken »

Rieka schreef:
Opeten tiens ..
Dat ei leeft nog niet .. en het een naam geven zou ook al te zot zijn he :lol:
0 x
Never put a sock in a toaster
Rieka
x 435

Bericht door Rieka »

zotteken schreef:
Rieka schreef:
Opeten tiens ..
Dat ei leeft nog niet .. en het een naam geven zou ook al te zot zijn he :lol:

Zorg dan maar dat je nooit ofte nooit een kuikentje uit het ei ziet komen of je durft ook nooit nog een eitje eten... :wink:
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

zotteken schreef:Hmm bij ons thuis zijn er ook kippen die vrolijk in de tuin rondlopen maar ik vind het net moeilijker om dat beest dan nog op te eten. Elk dier dat ik levend en wel gezien heb krijg ik dus niet binnen. Laat staan als ik het een naam gegeven heb.
Zo werkt dat vaak denk ik, en eigenlijk is dat ook wel logisch volgens mij, al klopt het uiteindelijk natuurlijk niet. Maar goed, ik zelf heb daar ook "last van". ;)

Wat dit onderwerp verder betreft;
Van de ene kant zou ik het liefst vandaag nog vegetariër worden, aangezien ik het liefste helemaal niks zou doden. Ik vind dat altijd zielig, maakt me niet uit met wat voor reden of om welk dier het gaat eigenlijk.

Van de andere kant hou ik ontzettend van een stukje vlees bij mijn eten! Bovendien zitten er in vlees totaal geen koolhydraten. Ik moet door suikerziekte op koolhydraten letten, en hoe meer ik die eet, hoe meer ik (bij) moet spuiten en toestanden. Dan is het wel eens makkelijk en ook voedzaam om als tussendoortje of broodbeleg bijvoorbeeld, vlees te kiezen omdat dat niet zo hard aantikt qua bloedsuiker en toch goed vult en hartig is. Als ik helemaal geen vlees zou eten, dan zou er voor mij nog minder overblijven wat ik gewoon makkelijk en zonder al teveel consequenties kan eten. Dat is eigenlijk vooral de reden dat ik nog steeds vlees eet.

Maar bont zou ik bijvoorbeeld niet dragen. Dat is iets wat mensen totaal niet nodig hebben, en waarvoor ik dan ook geen dier gedood zou willen zien.

En verder heb ik zeker wel respect voor mensen die alle dierlijke producten laten voor wat ze zijn, omdat ze niet willen dat die beestjes lijden. Ik vind alleen niet dat iedereen dat moet doen, dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Wel vind ik dat er wat aan ranzige praktijken als bijv. het doodknuppelen van zeehondjes/ afslachten van walvissen/ doden voor bont, etc. gedaan zou moeten worden. Dit is alleen voor geldgewin van mensen, en vind ik dan ook totaal niet kunnen... Maar wat dat betreft wordt er ook bijvoorbeeld in de "vleeshandel" heel wat afgerommeld volgens mij. Uiteindelijk zal het (dieren)leed in de wereld (helaas!) wel nooit helemaal verdwijnen. :(
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 26
x 276

Bericht door johan1969 »

Nog een paar feiten :

- 1 kilo rundsvlees kost 16.000 l water
- 1 kilo varkensvlees = 16 kilo mest
- 20% van de CO-uitstoot komt van de vleesproduktie

In dat opzicht zijn de campagnes om te besparen op water, auto of verwarming heel hypocriet.

Als je eens een paar dagen geen vlees eet is het alsof je je auto een week laat stilstaan...
0 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1382
x 1739
Contacteer:

johan1969 schreef:Nog een paar feiten :

- 1 kilo rundsvlees kost 16.000 l water
- 1 kilo varkensvlees = 16 kilo mest
- 20% van de CO-uitstoot komt van de vleesproduktie

In dat opzicht zijn de campagnes om te besparen op water, auto of verwarming heel hypocriet.

Als je eens een paar dagen geen vlees eet is het alsof je je auto een week laat stilstaan...
Dus in de plaats eet je dan granen, groenten,.....
Die moeten toch gezaaid worden, groeien, geoogst en vervoerd worden voor verkoop ?
En volgens mij hebben die dan liters water nodig, liters mazout voor de tractoren en de vrachtwagens, om dan nog maar te zwijgen over het feit van de broeikasten waarin niet seizoensgebonden vruchten en groenten gekweekt worden.
En ook ...een krop sla wordt 10 keer behandeld met kankerverwekkende sproeistoffen voor die in de winkelrekken komt.
Volgens mij ...groenten en fruit als alternatief zien voor vlees is weinig realistisch als het op CO-uitstoot aankomt.
0 x
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 26
x 276

Bericht door johan1969 »

Wat denk je dat koeien en varkens eten ? Geen afval of gras , maar hoogwaardig voedsel als granen, soya, maniok... , voedsel dat perfect eetbaar is voor mensen en even voedzaam als vlees.

Voor 1 kilo vlees is er 10 a 20 kilo plantaardig voedsel nodig.

Voor 1 kilo kweekvis is er 4 kilo gevangen vis nodig, dus da's ook geen oplossing.

20% van de CO-uitstoot komt van de veeteelt.

60% van alle gekweekte granen op heel de wereld is om vee vet te mesten, en niet om mensen te voeden.

Bij elke omzetting in de fysica/chemie, maar ook van plantaardig naar dierlijk eiwit is er een rendementsverlies.

Als de mensen minder vlees zouden eten, zou er meer plantaardig voedsel vrijkomen voor de mensen.
0 x
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 26
x 276

Bericht door johan1969 »

0 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1382
x 1739
Contacteer:

Klinkt allemaal heel mooi, maar de realiteit is toch anders. Het probleem ligt bij de teelt groenten, fruit, maar ook bij overkweek van dieren. We moeten simpelweg gewoon evenwicht weten te houden tussen kweek en verbruik.
Het is onlosmakend verbonden met elkaar : als we minder dieren kweken,(die trouwens veelal niet gevoed worden met granen, maar met gras en afval en niet te wreten maïs, wat dan weer leidt tot monocultuur en het wegvallen van o.a. bijenteelt, waardoor de natuurlijke bevruchting met 80 % achteruitgaat, ook gebruik van sproeistoffen is nefast) dan krijgen we minder mestoverschotten en hebben we genoeg voor een gezonde realistische consumptie.
Dit geldt niet alleen voor dieren : in de afgelopen twintig jaar is de aanwezigheid van vitaminen en mineralen in de zogeheten vollegrondsgroente fors teruggelopen, soms met meer dan vijftig procent.
In de hele wereld loopt het aantal mineralen en vitaminen in de voeding terug.
Dat komt voor een belangrijk deel door het injecteren van mest in al onze landbouwgrond. Dat gebeurt zo agressief dat er daardoor simpelweg te veel schadelijke stoffen in de bodem komen. Wordt ook als oorzaak gezien voor de talrijke kankers die overal de kop opsteken .

Dit maar om aan te tonen dat alles te is. En dat kan nooit goed zijn; alles is onlosmakend verbonden met elkaar. Aan ons om het zo nodige evenwicht te vinden en te behouden.
0 x
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 26
x 276

Bericht door johan1969 »

En t veevoer moet niet getransporteerd worden zeker ?

Ik denk niet dat ze varkens gras geven.

Kippen evenmin.
0 x
Sarita Therror
Poster rang 3
Poster rang 3

Bericht door Sarita Therror »

Weet je, 't grote probleem ligt in de prijs. Subsidies, kostprijs, productieprijs, opbrengstprijs, ... en wat de consument wil betalen.
En ook... waarom mag ik thuis geen eigen kippen slachten? Of eigen schaap? Ik weet wat ze gegeten hebben, en wil het daarom niet persé verkopen om een inkomst te hebben...
0 x
Je suis la!
Gesloten