dierlijke producten

Sarita Therror
Poster rang 3
Poster rang 3

dierlijke producten

Bericht door Sarita Therror »

Naar aanleiding dat lederen mantels blijkbaar kunnen, maar pelsen mantels en kaas met dierlijk stremsel niet zit ik toch met een aantal vragen.
't Is moeilijk het te formuleren, maar het komt er op neer, hoe worden die etische keuzes gemaakt?
En wat wil er mee bereikt worden?

Een paar zijvragen...
Wat zijn de voordelen voor het dier dat zijn vlees niet genuttigt wordt, maar zijn vel dan wel als kledij wordt gebruikt?
Waarom kan leder wel? En bont niet? En wat met omgekeerd lam?
En heeft het ook te maken met massaconsumptie?
En wat heeft een varken voor op een bromvlieg? Of op een weekdier?
0 x
Je suis la!
linda
Nog geen rang
Contacteer:

Re: dierlijke producten

Bericht door linda »

Aangezien het hier over een paar dingen gaan die betrekking hebben op mij ...
Het is inderdaad een ethische keuze en ik vind dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat kan en wat niet, waar voor hem/haar de grens ligt.
Reeds in mijn kindertijd vond ik vlees gewoonweg niet lekker en toen ik meer ging beseffen dat het om beestjes ging, was het niet meer enkel een kwestie van smaak maar ook van keuze. Vanaf dan: geen vis of vlees meer.
Van die kazen wist ik zelfs niet dat dat met dierlijk stremsel was, heb dat pas gehoord na de geboorte van onze eerste en sindsdien eet ik enkel maar kazen met plantaardig stremsel. Vooral als je dan hoort dat het om jonge kalfjes gaat die na een paar weken gedood worden speciaal voor hun maagsappen.
Wat wil ik hiermee bereiken? Niets, ik doe dat gewoon voor mezelf, ik heb hiervoor gekozen omdat ik me goed voel bij deze keuze.
En wat leder betreft: ik draag een mantel in leer, mijn schoenen zijn in leer maar verder niets. Is het niet zo dat die dieren dan ook voor consumptie gebruikt worden of is dat te goedgelovig van mij? Voor iemand die dagelijks vlees eet, sneuvelt dagelijks een beestje maar met mijn schoenen en mantel doe ik jaren en dat beestje is toch gestorven om door anderen op te peuzelen, terwijl dat bij vossen en katten niet echt het geval is, daar gaat het enkel om de huid.
En varkens en vliegen dat is voor mij allemaal hetzelfde: ik steek er geen vinger naar uit, zelfs niet naar een mug.
't Is een geladen topic, hopelijk kan iedereen begrip opbrengen voor de overtuiging van een ander want zoals ik al zei is dit voor iedereen anders ...
0 x
Trotse mama van Torben, Tarja, Runa en Svea <3<3<3<3
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 26
x 276

Bericht door johan1969 »

Ik ben een vegetarier, maar er zijn evenveel soorten veggies als er veggies zijn.

Ieder doet wat hij kan of nodig acht.

Ik eet dus geen dode beesten (vlees, vis, kip, garnalen, mosselen), maar kaas met dierlijk stremsel eet ik nog wel, anders kan je bijna niks meer eten.

Dingen met gelatine of bouillon in eet ik dus ook niet.

Mijn consumptie van kaas en eieren probeer ik wel te beperken, oa omdat het zout en vet is.

Leer draag ik ook niet meer.

Ik ga misschien niet ver genoeg, maar dat kan nog komen.

Verder voer ik regelmatig akties met Gaia en ben vrijwilliger in t asiel.
0 x
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1
Contacteer:

Bericht door zotteken »

Jules - pulp fiction schreef:Well, if you like burgers, give them a try sometime. Me, I can't usually get them 'cause my girlfriend's a vegetarian, which pretty much makes me a vegetarian. I do love the taste of a good burger. Mmm
Een quote die erg bij me past. Ik woon samen met een veggie en dat maakt mij voor een gedeelte ook veggie. Ik vind het bovendien erg lekker om veggie stuff te eten. Maar bon af en toe pik ik nog eens een stukje vlees mee.

En de rest is dezelfde ethischer rimram zoals altijd.
Tot welk niveau kan je immers iemand opleggen wat hij/ zij al dan niet mag eten ..
0 x
Never put a sock in a toaster
linda
Nog geen rang
Contacteer:

Bericht door linda »

Grappig, ik ben vegetariër maar wat ik juist niet eet aan vlees enzo eet mijn man dubbel maar hij maakt dan ook wel zijn eigen potje klaar, ik weiger dat te maken (zou zelfs niet weten wanneer vlees goed gebakken is of niet??)

En inderdaad, tot waar ga je dan? Eet je dan nog überhaupt kaas of eieren? Zien groeten af, voelen ze ook pijn? Ieder moet voor zichzelf uitmaken tot waar hij gaat of niet.
0 x
Mette Marit
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door Mette Marit »

Ik eet alles.
En als ik iets niet eet,is dat omdat ik het niet mag en niet om ethische redenen..
0 x
Rieka
x 435

Bericht door Rieka »

Mette Marit schreef:Ik eet alles.
En als ik iets niet eet,is dat omdat ik het niet mag en niet om ethische redenen..
Wie verbied je om iets te eten?
0 x
Mette Marit
Poster rang 2
Poster rang 2

Rieka schreef:
Mette Marit schreef:Ik eet alles.
Wie verbied je om iets te eten?
niemand

ik deelde het gewoon even mee...
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1678
x 2597

Bericht door satine »

ik denk dat die 'iets niet mogen' hier synoniem staat voor 'iets niet lusten' :wink: :mrgreen:
0 x
Mette Marit
Poster rang 2
Poster rang 2

satine schreef:ik denk dat die 'iets niet mogen' hier synoniem staat voor 'iets niet lusten' :wink: :mrgreen:
Aja :mrgreen:

Zo had ik het nog niet gezien...

Dacht al, wa zegt die nu :mrgreen: :mrgreen: :boo: :boo:
0 x
linda
Nog geen rang
Contacteer:

Bericht door linda »

:lol:
0 x
Mieke
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door Mieke »

@ Linda: jij eet geen vlees en je man wel. Mag ik je vragen wat je je kinderen te eten geeft, vlees of geen vlees?
Gewoon nieuwsgierig dat is alles :oops: :wink:
0 x
Elvis isn't dead cause I heard him on the radio...
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 26
x 276

Bericht door johan1969 »

Er zijn bijna evenveel soorten vegetarisme als er vegetariers zijn, iedereen gaat daar zo ver in als hij/zij zelf wil.

Langs de ene kant vind ik dat ik niet ver genoeg ga, maar ik kan nog altijd gerust gaan slapen.
0 x
linda
Nog geen rang
Contacteer:

Bericht door linda »

Mieke schreef:@ Linda: jij eet geen vlees en je man wel. Mag ik je vragen wat je je kinderen te eten geeft, vlees of geen vlees?
Gewoon nieuwsgierig dat is alles :oops: :wink:
Onze jongste eet nog geen vast voedsel maar onze oudste eet gewoon mee met Papa. Zolang ze vlees en vis graag eten dan heb ik daar geen moeite mee. En moesten ze dan binnen enkele jaren kiezen om geen vlees te eten, dan eten ze gewoon met mij mee. Er worden toch sowieso 2 potjes klaargemaakt hé dus ...

Bij mij is dat begonnen rond een jaar of 8/9 denk ik, ik lustte het niet maar ik moest van mijn ouders vlees blijven eten en dat wil ik mijn kindjes niet aandoen, ik wil ze de keuze laten ...
0 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1382
x 1739
Contacteer:

Bericht door daffy duck »

Hoe denk ik erover :

wij zijn het zoveelste zoogdier in een rij en ben geen voorstander van niet en van teveel, maar eerder van gematigd vlees te eten. Maar wel van dieren die gekweekt zijn onder bepaalde voorwaarden. Ik draag ook leer, en wel van dezelfde dieren die dienen voor consumptie.
Elkeen in die cyclus heeft z'n natuurlijke vijand en jammer genoeg voor bepaalde dieren ( die er trouwens voor gekweekt worden, anders zouden ze misschien zelfs nooit geboren worden) is dit de mens.

waarom hebben we vlees nodig (volgen VILt) :
Vlees is een belangrijke leverancier van eiwitten, ijzer, zink, selenium en B-vitaminen. Wie geen vlees eet, moet deze voedingsstoffen uit andere voedingsmiddelen halen. Dat vraagt extra aandacht bij de samenstelling van het menu. Voor de doorsnee consument is dit geen gemakkelijke opgave. Naarmate er minder dierlijke producten worden gegeten, wordt het ook moeilijker om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen. Vitamine B12 zit enkel in dierlijke producten en is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. En dit is heel belangrijk !!
Na water zijn eiwitten het belangrijkste bestanddeel in vlees. Eiwitten in vlees hebben het voordeel dat ze goed verteerbaar zijn en een hoge biologische waarde hebben. Vlees brengt met andere woorden alle essentiële aminozuren aan in een goede verhouding zodat de opbouw en het onderhoud van de verschillende lichaamsweefsels optimaal kan verlopen. Deze hoge kwaliteitswaarde wordt ook gehaald voor eiwitten in andere dierlijke producten zoals ei en melk, maar doorgaans niet in plantaardige producten.

Vlees is een belangrijke leverancier van verscheidene mineralen, en in het bijzonder van ijzer en zink. Bovendien biedt vlees deze mineralen aan in een makkelijk opneembare vorm, dit in tegenstelling tot veel plantaardige voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld spinazie. Bij volwassenen bedraagt de ijzerabsorptie ongeveer 22 procent uit vlees en slechts 1 tot 5 procent uit plantaardige producten.

Wat eet ik niet :
*vlees van dieren die op een boerderij gekweekt worden zonder het daglicht te zien en in overvolle stallen zitten !
*vlees van dieren die volgespoten worden met antibiotica tegen uierontsteking, tegen wormen,....
en jammer genoeg is hormonenvrij vlees nog altijd een illusie ....
*vlees van dieren die op een niet natuurlijke wijze samengepakt zitten : kippen en varkens
*vlees van dieren die levend getransporteerd zijn en afzien tijdens het transport
*kikkerbillen (wrede slachting)
*foie gras
*elk vlees dat voorkomt van dieren die geweld zijn aangedaan
(rituele slachting van schapen-zelfs als het gebeurt in erkende slachthuizen)
*vlees die voorkomt van de jacht
*ik ben tegen pels omdat hier enkel de dieren gekweekt worden voor de pels
*tegen de jacht als het gaat om 20 imbecielen die op 1 konijn jagen en hem volproppen met lood.
* ik gebruik nooit cosmetica of reiniginsproducten die op dieren uitgetest zijn.
IK ben ook lid van Gaia en zal geen enkele wreedheid op dieren dulden. Ik kan niet aannemen van kinderen dat ze op gelijk welke wijze geen respect tonen voor dieren. Het is een belangrijke schakel in natuureducatie.

Zo ben ik erop gekomen dat een familie met kinderen en Jack Russel hun hond loslieten en in de weide, en onder luid vertier hun hond al de kleintjes van een patrijs lieten verscheuren, omdat dit hun hond z'n instinct was dat hij volgde. Die moeder patrijs die voor haar kinderen opkwam werd ook omgebracht.
Toen ik met vader klaar was stonden alleen z'n schoenen nog in de weide. ... :evil:

Ik eet dus gemiddels 2x per week vlees, enkel van dieren die op een natuurlijke wijze opgroeien en volop de tijd krijgen om zich te ontwikkelen volgens hun eigen tempo en op een menselijke manieren dan voor consumptie in aanmerking komen. Soms moeilijk te vinden maar dan eet ik liever geen vlees dan toe te geven aan de overkweek waarmee we nu bezig zijn.
0 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes
Gesloten