Het is mij opgevallen dat er geen enkel, maar dan ook geen enkel personage in Thuis rookt. Over alcohol- en drugsproblemen worden zonder veel problemen hele verhaallijnen aan besteed, maar roken (waarmee volgens mij de meeste mensen geconfronteerd worden, of je nu zelf rookt of niet) wordt blijkbaar over het hoofd gezien. Ik ben van mening dat roken niet zo erg is als coke snuiven of zo, maar toch, het heeft toch een plekje in deze maatschappij, als ik dat zo zwaar mag verwoorden.
Volgens mij zou het zeker bijdragen tot de geloofwaardigheid van personages en setting moest bvb Victor eens eentje smoren, of Leo een grote sigaar... maar nee, blijkbaar is het dorp waar Thuis zich afspeelt, een dorp zonder rokers. Maar mochten jullie een of ander personage weten die wel rookt of rookte, laat het me weten...
Over dat andere, die SOA, met die gedachte loop ik al langer rond. Ik zag ooit in de herhalingen een gesprekje tussen Jenny en Ann, ik zal even weer met kleurtjes werken om het wat levendig te maken. Voor de duidelijkheid: Jenny is oranje en Ann blauw
Ann, ik heb een probleempje met mijn 'jeweetwel'(*), kun je me even onderzoeken?
(na het onderzoek)
En, Ann, weet jij wat er met mij scheelt?
Jenny, ik vrees dat jij herpes hebt, maar pak deze pillekes en het zou normaal gezien weer moeten genezen. Maar dit medicijn moet ook ingenomen worden door de partner of partners....
(*) er kunnen kinderen meelezen, dus daarom dat ik bepaalde termen niet expliciet vernoem
Omdat ik voor een uitzonderlijke keer eens goed oplette in biologie, weet ik dat herpes niet te genezen valt, de klachten gaan wel weg, maar je blijft besmettelijk. Toch wordt er tegenwoordig in Thuis nooit meer een woord gerept over Jennys ziekte (bvb in de persoonlijke gesprekjes tussen Victor en Jenny), of is me dat ontgaan?
Nog iets anders, zijn er ooit AIDS-patienten geweest in Thuis, dan bedoel ik met een verhaallijn en niet zomaar en-passant in de praktijk of zo? Anders zou dit nog stof zijn voor de scenaristen....
In ieder geval, post gerust uw mening over mijn bedenkingen......
Ook als je denkt dat er dat de thuismakers nog andere zaken vermijden in verhaallijnen, post het hier. Taboes zijn er om verbroken te worden
Groetjes, Maurice