Roken en SOA's en andere taboes in thuis

maurice
Nog geen rang

Roken en SOA's en andere taboes in thuis

Bericht door maurice »

"Wat een onderwerp!" zullen sommigen onder jullie waarschijnlijk denken, maar ik kreeg deze gedachte op weg naar huis vandaag..

Het is mij opgevallen dat er geen enkel, maar dan ook geen enkel personage in Thuis rookt. Over alcohol- en drugsproblemen worden zonder veel problemen hele verhaallijnen aan besteed, maar roken (waarmee volgens mij de meeste mensen geconfronteerd worden, of je nu zelf rookt of niet) wordt blijkbaar over het hoofd gezien. Ik ben van mening dat roken niet zo erg is als coke snuiven of zo, maar toch, het heeft toch een plekje in deze maatschappij, als ik dat zo zwaar mag verwoorden.

Volgens mij zou het zeker bijdragen tot de geloofwaardigheid van personages en setting moest bvb Victor eens eentje smoren, of Leo een grote sigaar... maar nee, blijkbaar is het dorp waar Thuis zich afspeelt, een dorp zonder rokers. Maar mochten jullie een of ander personage weten die wel rookt of rookte, laat het me weten...

Over dat andere, die SOA, met die gedachte loop ik al langer rond. Ik zag ooit in de herhalingen een gesprekje tussen Jenny en Ann, ik zal even weer met kleurtjes werken om het wat levendig te maken. Voor de duidelijkheid: Jenny is oranje en Ann blauw

Ann, ik heb een probleempje met mijn 'jeweetwel'(*), kun je me even onderzoeken?
(na het onderzoek)
En, Ann, weet jij wat er met mij scheelt?
Jenny, ik vrees dat jij herpes hebt, maar pak deze pillekes en het zou normaal gezien weer moeten genezen. Maar dit medicijn moet ook ingenomen worden door de partner of partners....
(*) er kunnen kinderen meelezen, dus daarom dat ik bepaalde termen niet expliciet vernoem

Omdat ik voor een uitzonderlijke keer eens goed oplette in biologie, weet ik dat herpes niet te genezen valt, de klachten gaan wel weg, maar je blijft besmettelijk. Toch wordt er tegenwoordig in Thuis nooit meer een woord gerept over Jennys ziekte (bvb in de persoonlijke gesprekjes tussen Victor en Jenny), of is me dat ontgaan?

Nog iets anders, zijn er ooit AIDS-patienten geweest in Thuis, dan bedoel ik met een verhaallijn en niet zomaar en-passant in de praktijk of zo? Anders zou dit nog stof zijn voor de scenaristen....

In ieder geval, post gerust uw mening over mijn bedenkingen......

Ook als je denkt dat er dat de thuismakers nog andere zaken vermijden in verhaallijnen, post het hier. Taboes zijn er om verbroken te worden :wink: .
Groetjes, Maurice
0 x
Sandertje
Poster rang 1
Poster rang 1
x 15

Re: Roken en SOA's en andere taboes in thuis

Bericht door Sandertje »

Als ik me goed herinner bestond roken vroeger in thuis wel, maar is het door de VRT afgeschaft omdat dit een slecht voorbeeld zou geven (vraag me dan nog altijd af wat ze dan met Carmen uit FC de Kampioenen haar sigaren doen maar swat). De reden waar coke snuiven enzo er dan wel in voor komt is omdat het de mensen waarschuwt voor de gevaren. (Denkt weer terug aan de joint-scène van 2 seizoenen geleden ten huize Frank en Simonneke, of zoals Cois zei Sank en Frimonekke :lol: ). Ik herinner me inderdaad niets dat ook maar een verwijzing zou zijn naar SOA's behalve dan eens ter loops, een personage met AIDS zou dus wel nog een interessante verhaallijn kunnen opleveren. Ik meen mij het personage Charles Bastiaens te herinneren die Seropositif was, kan me vergissen want ik was toen amper 7 jaar.
0 x
Willy Crevits
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Willy Crevits »

Marianne rookte in de eerste seizoenen, maar daarna mochten ze niet meer van de regering. Er is toen een heel debat geweest oa. bij Jan Van Rompaey en Marianne zat toen in het publiek.

Aids? Niet dat ik weet.
0 x
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

maurice schreef: Nog iets anders, zijn er ooit AIDS-patienten geweest in Thuis, dan bedoel ik met een verhaallijn en niet zomaar en-passant in de praktijk of zo? Anders zou dit nog stof zijn voor de scenaristen....
Carlos Bastiaens was seropositief.
0 x
On the mental count of ten, you will be in Europa.
Be there at ten.
Sandertje
Poster rang 1
Poster rang 1
x 15

Bericht door Sandertje »

Was het Carlos? Zou kunnen, ik meen me te herinneren dat hij door Leo Madder gespeeld werd maar die herinneringen zijn vaag. Echte herinneringen van thuis heb ik niet van voor de hartaanval scene van Walter.
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Sandertje schreef:Was het Carlos? Zou kunnen, ik meen me te herinneren dat hij door Leo Madder gespeeld werd maar die herinneringen zijn vaag. Echte herinneringen van thuis heb ik niet van voor de hartaanval scene van Walter.
Dat klopt, en Carlos of Charles is ook allebei goed aangezien Marianne hem Charles noemde, en de rest van de familie Carlos. (Charles klonk chiquer, maar Carlos was niet zo blij met die naam geloof ik :lol: ;) )
En Walter had geen hartaanval, maar een hersenbloeding. Die kreeg hij toen hij met Marianne over het strand liep.
Zo ben je weer "bij" ;)
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Mieke
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door Mieke »

roken is vies :x

En er zijn toch al allerlei ziektes aan bod gekomen: Jenny en Willy hadden kanker, Charles was idd seropositief, Frank heeft regelmatig een valling :lol:
Maar van die herpes weet ik wel niks meer hoor :?
0 x
Elvis isn't dead cause I heard him on the radio...
Amber
Nog geen rang

Bericht door Amber »

De vrt wil ook geen aids-verhaal, denk ik. In Kaat&co is dat ooit geweest, en die verhaallijn hebben ze daar toen moeten stoppen van de vrt.
Terwijl me dat wel interessant lijkt om zoiets te introduceren.

Roken hoeft van mij niet.
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Mieke schreef:Maar van die herpes weet ik wel niks meer hoor :?
Door die herpes van Jenny, kwam Dré er achter dat ze vreemd ging met Willy geloof ik :) (hij vond een tube zalf of een receptje daarvoor meen ik, en hij wist natuurlijk waarvoor dat was :shock: ;) )

En wat het onderwerp van dit topic betreft; er zitten inderdaad niet zoveel "taboes" in Thuis, maar van de andere kant vind ik toch ook weer niet dat ze echt vermeden worden. Er zijn echter wel wat regels waar ze zich tegenwoordig aan moeten houden denk ik, waardoor bijvoorbeeld roken niet meer kan. En of dat nou vies of niet vies is, het is wel iets wat door sommige mensen in het dagelijkse leven gedaan wordt dus het zou wel realistischer zijn als het ook in Thuis voor zou komen (zoals dat vroeger wel was), vind ik. Van de andere kant vind ik het niet persé nodig, en dat geldt ook voor soa's bijvoorbeeld. Het hangt er ook een beetje vanaf waarover een boeiende verhaallijn geschreven kan worden he? :)
0 x
Mieke
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door Mieke »

Amber schreef:De vrt wil ook geen aids-verhaal, denk ik. In Kaat&co is dat ooit geweest, en die verhaallijn hebben ze daar toen moeten stoppen van de vrt.
Ja in Kaat en Co. was dat meisje ineens genezen én zwanger :lol:

Maar ik heb echt geen behoefte om die ziektes te zien, het mag ook weleens vrolijk zijn hè :)
En van dat roken, oké het is misschien de realiteit maar het hoeft toch niet hoor. Al heb ik wel de indruk dat roken minder cool is als vroeger 8)
En als ze het zouden invoeren, er mag toch nergens meer gerookt worden dus dan zouden ze het enkel bij de mensen thuis laten zien... :|
0 x
Elvis isn't dead cause I heard him on the radio...
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Mieke schreef:
Amber schreef:De vrt wil ook geen aids-verhaal, denk ik. In Kaat&co is dat ooit geweest, en die verhaallijn hebben ze daar toen moeten stoppen van de vrt.
Ja in Kaat en Co. was dat meisje ineens genezen én zwanger :lol:

Maar ik heb echt geen behoefte om die ziektes te zien, het mag ook weleens vrolijk zijn hè :)
En van dat roken, oké het is misschien de realiteit maar het hoeft toch niet hoor. Al heb ik wel de indruk dat roken minder cool is als vroeger 8)
En als ze het zouden invoeren, er mag toch nergens meer gerookt worden dus dan zouden ze het enkel bij de mensen thuis laten zien... :|
Daar ben ik het helemaal mee eens. Hoewel sommige dingen misschien realistischer zouden zijn als ze wel in Thuis getoond zouden worden (omdat het "normaal gesproken" ook voorkomt), hoeft het niet persé omdat het eigenlijk toch niet echt iets toevoegt aan "het verhaal", dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen... ;)

En wat ook zo is, als ze bijvoorbeeld een verhaallijn starten over een chronische ziekte o.i.d., dan moeten ze daar wel consequent in blijven. Dat kan soms lastig zijn, waardoor bepaalde dingen dan op een gegeven moment gewoon maar "vergeten" worden in het verhaal (bijvoorbeeld in Kaat & Co inderdaad, maar ook bijvoorbeeld Youri in Thuis. Die had suikerziekte, maar op een gegeven moment werd daar ook nog maar weinig aandacht aan besteed). Dat vind ik eigenlijk "erger" dan wanneer het er gewoon helemaal niet in voorgekomen was. Van mij hoeven die taboe's dus niet persé... :)
0 x
Prieeltje
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Prieeltje »

Ik vind het ook niet echt realistisch (in hoeverre soaps realistisch zijn natuurlijk) dat er niemand rookt in Thuis. Ik begrijp wel dat het niet meer mag omdat het mensen zou aanzetten, maar dan zouden ze bijvoorbeeld ook iemand kunnen laten stoppen met roken en op die manier toch nog het goede voorbeeld geven. Ik begrijp alleen ook niet het onderscheid tussen alcohol, drugs en roken (die twee eerste gebeuren wel in Thuis).
0 x
Faith is to believe what you do not see, the reward of this faith is to see what you believe...
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

Victor zat onlangs anders wel in een rokerig café.
0 x
On the mental count of ten, you will be in Europa.
Be there at ten.
Amber
Nog geen rang

Bericht door Amber »

Het is niet omdat je niemand ziet roken, dat ook geen enkel personage een roker kan zijn. Je ziet ook nooit iemand op toilet zitten :wink:
0 x
maurice
Nog geen rang

Bericht door maurice »

Prieeltje schreef:Ik vind het ook niet echt realistisch (in hoeverre soaps realistisch zijn natuurlijk) dat er niemand rookt in Thuis. Ik begrijp wel dat het niet meer mag omdat het mensen zou aanzetten, maar dan zouden ze bijvoorbeeld ook iemand kunnen laten stoppen met roken en op die manier toch nog het goede voorbeeld geven. Ik begrijp alleen ook niet het onderscheid tussen alcohol, drugs en roken (die twee eerste gebeuren wel in Thuis).

Ik zou mij niet aangespoord voelen om ook te roken moest vieze Victor een sigaret opsteken :) Aleja, moest Frank roken, kzou nog zeggen ja, als mensen hem als voorbeeld zien, maar over het algemeen... Aleja, zijn jullie al iemand tegengekomen die een personage van thuis helemaal na-aapt door te roken en dezelfde kleren te dragen en zo? ik niet
0 x
Plaats reactie