dierlijke producten

Sarita Therror
Poster rang 3
Poster rang 3

Re: dierlijke producten

Bericht door Sarita Therror »

daffy duck schreef: *knip* evenwicht *knip*
Dat komt voor een belangrijk deel door het injecteren van mest in al onze landbouwgrond. Dat gebeurt zo agressief dat er daardoor simpelweg te veel schadelijke stoffen in de bodem komen. *knip*
't Is erg. Injecteren... is aggressief, ja, kijk maar naar de sporen in het bemeste landschap. Maar wie houdt van een mesthoop in zijn buurt? Wie wil het laten stinken?
Maar het stinken heeft zijn functie, amoniak en andere zaken vervliegen. En omzetting.
Niets zo fijn als een verhakselde hoop stro met stont dat vliegt in het rond.
En dan er nog eens over met een laag aarde.

Maar; potsstallen (stijgende stallen; laag stro, koe of ander wezen doet zijn behoefte erover, laag stro, ...) beginnen weer succes te hebben! Of worden tenminste weer wat gepromoot.

Awoe aan drijfmest, en de beperkingen van gebruik van drijfmest (een goede boer zou zijn hoeveelheid, periode en dosering van toediening toch moeten kennen?) . Awoe aan groot gebruik van kunstmeststof.

Evenwicht, da's een tere balans...
0 x
Je suis la!
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1382
x 1739
Contacteer:

Bericht door daffy duck »

Awoe aan drijfmest, en de beperkingen van gebruik van drijfmest (een goede boer zou zijn hoeveelheid, periode en dosering van toediening toch moeten kennen?) . Awoe aan groot gebruik van kunstmeststof.

Zou moeten ja, maar als er zoveel dieren in het zwart in z'n stallen staan, dan moet hij met die mest wegkunnen. En dan doet hij dat liefst 's avonds als het donker is en in een kwetsbaar gebied. Bij ons komen er vrachtwagens toe met kuipen 's nachts en lozen dit stapvoets op de velden. De grond is zo zuur dat er alleen nog maïs op groeit. En dan nog een laag kalk erover om de verzuring tegen te gaan. Zo is het in realiteit en geen politie die ernaar omziet om de wet te respecteren. De weiden, grachten zijn bruin van mest en toxische stoffen. Geen vis die het kan overleven.
En het evenwicht is niet moeilijk hoor, heel natuurlijk maar je moet wel de natuur z'n gang laten gaan en er als mens niet teveel bij ingrijpen.
Nog en voorbeeld : men heeft in de federale regering geïnvesteerd om natuurlijke brandstoffen te ontginnen : 4 jaar heeft men gezocht en gevonden dat een auto perfect rijdt op het sap van snoeihout van populieren; Dus geen koolzaad ( is immers eetbaar, laten we gerust) ! Als we langs de kanten aanplanting doen van populieren kan men hiermee heel België laten rijden. Nu ze dit gevonden hebben is het project afgeblazen.
De 4 ingenieurs die verantwoordelijk waren kregen hun opzeg en met de vondst wordt niks gedaan. Ze gaan wel naar Amerika, waar ze met open armen ontvangen worden om hun kennis verder uit te bouwen. Zo vlijft men natuurlijk ter plaatse trappelen !
0 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1382
x 1739
Contacteer:

@Johan : mijn kippen pikken wel gras hoor, die zitten immers vrolijk buiten. En ze eten keukenafval, zoals een gezonde kip zou moeten doen. Recyclage ! Maar ja, als je er 1000 hebt is dit niet mogelijk.
En varkens die samengestouwd zitten op enkele vierkante meter kunnen ook moeilijk toekomen met leuk wroeten in een aangelegde composthoop, laat staan dat ze die al ooit in hun leven te zien krijgen.
Er zijn zoveel mogelijkheden : waarom geen compostvat ergens plaatsen, waar elk met z'n keukenafval terechtkan en er dan weer dieren, op een gezonde manier, gelukkig mee maken ?
weet je dat een gemiddeld gezin per jaar voor 600 euro aan voedsel wegsmijt ? Dat vind ik pas erg.
0 x
Rieka
x 435

Bericht door Rieka »

't Draait allemaal om commerçe, daar zit de echte knoop. :help:
Te is nooit goed, behalve in tevreden en te paard! :mrgreen:
0 x
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 26
x 276

Bericht door johan1969 »

daffy duck schreef:@Johan : mijn kippen pikken wel gras hoor, die zitten immers vrolijk buiten. En ze eten keukenafval, zoals een gezonde kip zou moeten doen. Recyclage ! Maar ja, als je er 1000 hebt is dit niet mogelijk.
En varkens die samengestouwd zitten op enkele vierkante meter kunnen ook moeilijk toekomen met leuk wroeten in een aangelegde composthoop, laat staan dat ze die al ooit in hun leven te zien krijgen.
Er zijn zoveel mogelijkheden : waarom geen compostvat ergens plaatsen, waar elk met z'n keukenafval terechtkan en er dan weer dieren, op een gezonde manier, gelukkig mee maken ?
weet je dat een gemiddeld gezin per jaar voor 600 euro aan voedsel wegsmijt ? Dat vind ik pas erg.

Hoeveel mensen kunnen zelf dieren houden ?

Ik vind dat je , zolang je nog vlees eet, beter diervriendelijk vlees eet , desnoods wat minder vaak (omdat het duurder is).

Er is al te weinig graag op deze planeet voor alle mensen, dus is het een enorme verkwisting om dat te gebruiken om veevoer van te maken voor het Westen.

Wat gaat dat geven als er nog meer mensen bijkomen ?
0 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1382
x 1739
Contacteer:

Hoeveel mensen kunnen zelf dieren houden ?

Ik vind dat je , zolang je nog vlees eet, beter diervriendelijk vlees eet , desnoods wat minder vaak (omdat het duurder is).

Er is al te weinig graag op deze planeet voor alle mensen, dus is het een enorme verkwisting om dat te gebruiken om veevoer van te maken voor het Westen.

Wat gaat dat geven als er nog meer mensen bijkomen ?[/quote]

Ik denk dat de problematiek veel verder gaat dan het feit van vegetariër te zijn of een beetje kannibaal.
Het is niet meer relevant om daar energie in de verspillen. Dit is kwestie van keuze, persoonlijke keuze waar jij je goed bij voelt. Als docent heb ik er veel kunnen overtuigen om minder vlees te eten. Maar de essentie in deze tijd is : we moeten terug naar de basis.
Enkele schrikwekkende vaststellingen : Het gaat slecht met de bijen. Een vreemde nieuwe ziekte doet het ene bijenvolk na het andere verdwijnen. De ziekte heeft natuurlijk al een naam gekregen, nietszeggend omdat men nog altijd niet weet wat de oorzaak is van het verdwijnen van de bijen. Men spreekt dus in Amerika over Colony Collapse Disorder of CCD.
De eerste berichten kwamen ook eerst uit Amerika, in de herfst van 2006. Ondertussen is de ziekte al opgedoken in verschillende landen in Europa, in Brazilië, Taiwan en waarschijnlijk Canada. Hoe verloopt de ziekte ? De bijen schijnen hun korf of kast te verlaten of vergeten om terug te keren van hun zoektocht naar nectar. De bevolking van de kast vermindert en stort ineen wanneer er te weinig bijen zijn om het volk te onderhouden. Typisch is dat er geen dode bijen in of rond te kast te vinden zijn, hoewel de koningin en enkele werksters kunnen achterblijven.
Mogelijke schuldigen aan de CCD zijn : een schimmel, een bacterie, een virus, een pesticide of een combinatie ervan, genetisch gewijzigde gewassen met een pesticide-gen, ongewone weersomstandigheden, of zelfs straling van GSM’s.

Wij kweken ook bijen...bij ons hetzelfde fenomeen. Je moet weten dat 80 % van de bestuiving van planten afhankelijk is van bijen. Dit vind ik een schrikwekkend fenomeen als je over voedseltekorten praat.

Een andere vaststelling : de koeien op de boerderij over mijn deur komen niet meer buiten. De boer rijdt met liters mazout zijn gras af dat hij dan naar binnenvoert omz'n koeien te voederen. Die produceren mest. Met liters mazout voert hij dan die mest uit, de grond verzuurt, hij gebruikt mazout om kalk te strooien. En zo blijft hij bezig : ongezonde bezigheidstherapie vind ik dat ! :evil: Om de ziektes in z'n stal te bestrijden gebruikt hij antibiotica, waarmee hij dagelijks de uiers van z'n koeien injecteert. De koeien hebben last van schimmels tussen hun poten. Dus nog wat chemische afval eropgooien om dit te voorkomen.
En dat terwijl een koe alles van zichzelf heeft : hij kan grazen, is het perfecte grasmachien, hij laat z'n mest ter plaatse vallen en heeft geen last van schimmels of infectieziekten als hij in de buitenlucht komt.

we moeten reflecteren op het nut van onze handelingen en durven terug naar de eenvoud gaan , weg van het winstbejag en denken aan de gezondheid van iedereen. Pas dan zijn we op de goeie weg.
En neen, niet iedereen kan dieren houden. Maar iedereen kan wel kritisch gezond voedsel aankopen. :)
0 x
Gesloten