Hoeveel mensen kunnen zelf dieren houden ?
Ik vind dat je , zolang je nog vlees eet, beter diervriendelijk vlees eet , desnoods wat minder vaak (omdat het duurder is).
Er is al te weinig graag op deze planeet voor alle mensen, dus is het een enorme verkwisting om dat te gebruiken om veevoer van te maken voor het Westen.
Wat gaat dat geven als er nog meer mensen bijkomen ?[/quote]
Ik denk dat de problematiek veel verder gaat dan het feit van vegetariër te zijn of een beetje kannibaal.
Het is niet meer relevant om daar energie in de verspillen. Dit is kwestie van keuze, persoonlijke keuze waar jij je goed bij voelt. Als docent heb ik er veel kunnen overtuigen om minder vlees te eten. Maar de essentie in deze tijd is : we moeten terug naar de basis.
Enkele schrikwekkende vaststellingen : Het gaat slecht met de bijen. Een vreemde nieuwe ziekte doet het ene bijenvolk na het andere verdwijnen. De ziekte heeft natuurlijk al een naam gekregen, nietszeggend omdat men nog altijd niet weet wat de oorzaak is van het verdwijnen van de bijen. Men spreekt dus in Amerika over Colony Collapse Disorder of CCD.
De eerste berichten kwamen ook eerst uit Amerika, in de herfst van 2006. Ondertussen is de ziekte al opgedoken in verschillende landen in Europa, in Brazilië, Taiwan en waarschijnlijk Canada. Hoe verloopt de ziekte ? De bijen schijnen hun korf of kast te verlaten of vergeten om terug te keren van hun zoektocht naar nectar. De bevolking van de kast vermindert en stort ineen wanneer er te weinig bijen zijn om het volk te onderhouden. Typisch is dat er geen dode bijen in of rond te kast te vinden zijn, hoewel de koningin en enkele werksters kunnen achterblijven.
Mogelijke schuldigen aan de CCD zijn : een schimmel, een bacterie, een virus, een pesticide of een combinatie ervan, genetisch gewijzigde gewassen met een pesticide-gen, ongewone weersomstandigheden, of zelfs straling van GSM’s.
Wij kweken ook bijen...bij ons hetzelfde fenomeen. Je moet weten dat 80 % van de bestuiving van planten afhankelijk is van bijen. Dit vind ik een schrikwekkend fenomeen als je over voedseltekorten praat.
Een andere vaststelling : de koeien op de boerderij over mijn deur komen niet meer buiten. De boer rijdt met liters mazout zijn gras af dat hij dan naar binnenvoert omz'n koeien te voederen. Die produceren mest. Met liters mazout voert hij dan die mest uit, de grond verzuurt, hij gebruikt mazout om kalk te strooien. En zo blijft hij bezig : ongezonde bezigheidstherapie vind ik dat !

Om de ziektes in z'n stal te bestrijden gebruikt hij antibiotica, waarmee hij dagelijks de uiers van z'n koeien injecteert. De koeien hebben last van schimmels tussen hun poten. Dus nog wat chemische afval eropgooien om dit te voorkomen.
En dat terwijl een koe alles van zichzelf heeft : hij kan grazen, is het perfecte grasmachien, hij laat z'n mest ter plaatse vallen en heeft geen last van schimmels of infectieziekten als hij in de buitenlucht komt.
we moeten reflecteren op het nut van onze handelingen en durven terug naar de eenvoud gaan , weg van het winstbejag en denken aan de gezondheid van iedereen. Pas dan zijn we op de goeie weg.
En neen, niet iedereen kan dieren houden. Maar iedereen kan wel kritisch gezond voedsel aankopen.