Judith Van Santen (Katrien De Ruysscher)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Forumregels
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 950
x 1517

Bericht door heidiw »

Haar argumenten klopten natuurlijk wel ("geriatrische" zwangerschap met verhoogd risico, tegen dat die een puber is ben ik 65, Tom kan het nu nog niet aan...), maar ze gaat wel heel snel en heel licht over abortus. Hoewel Judith nu mentaal redelijk stabiel is, is dit een ingreep met een zware psychische impact, zelfs als het over een kindje gaat dat door handicap nooit levensvatbaar zou zijn.
1 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1382
x 1739
Contacteer:

Bericht door daffy duck »

heidiw schreef: di 10 dec 2024, 08:06 maar ze gaat wel heel snel en heel licht over abortus.
ja, het was precies alsof ze naaar de bakker ging om een klein gesneden broodje. Floep, dat is m'n besluit. Paniek reactie akkoord, maar toch als dokter moet ze weten wat zo'n besluit met een mens kan doen?
0 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 26
x 276

Bericht door johan1969 »

Ze gaat idd wel licht over abortus, maar anderzijds is Toms enige reden om het kindje te houden om het beter te doen dan met Robin.
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1678
x 2597

Bericht door satine »

Het kwam er inderdaad heel snel uit, haar beslissing om een abortus te laten doen.

Aan de andere kant: bijna 50, zoveel meer risico's voor zowel kind als moeder, een rebellerende puber in huis, een fysiek en mentaal zware job die ze toch wel graag doet, Tom nog een keer als vader, en het feit dat dit totaal onverwacht in haar schoot wordt gegooid,... maken wel dat ik haar wel begrijp.

Vooral als ik Tom dan hoor met zijn mededeling dat hij het nu eindelijk eens 'fatsoenlijk' kon gaan doen.
Alsof hij zich ooit iets van Sandrine heeft aangetrokken, zijn eigen dochter die nota bene bij zijn zus in hetzelfde dorp woonde.
1 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1041

Bericht door Tiboko »

En "stabiel" zou ik hun relatie nu ook niet bepaald noemen. Voor hetzelfde geld trekt Tom binnen 6 maand opnieuw in bij Karin, als de vonk plots weer overslaat. Verder stapt Tom wel licht over de impact die pampers, 's nachts opstaan e.d. op zijn leven gaat hebben - hij gaat dit niet aankunnen :nope:

Ik denk dat Judith wat dit alles betreft veel nuchterder is en beter kan inschatten wie voor alles zal opdraaien als ze doorzet met de zwangerschap.
1 x
Kiki_Dee
Poster rang 4
Poster rang 4
x 173
x 551

Bericht door Kiki_Dee »

Tiboko schreef: di 10 dec 2024, 09:45 Verder stapt Tom wel licht over de impact die pampers, 's nachts opstaan e.d.
Dat heeft hij denk ik nooit meegemaakt? Robin woonde bij Bianca na geboorte alvorens naar Marokko te vertrekken dacht ik
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 950
x 1517

Bericht door heidiw »

Maar haar uitleg: spiraal zit er te lang :denk:
Vroeger had je die alleen maar zonder hormonen en die zaten er ook lang he.
Nu, het is haar besluit. Als ze maar niet vergeet dat zelfs een arts ook psychische bijstand kan gebruiken na zoiets ingrijpends als abortus. Of je er nu zelf voor kiest of niet anders kan (door handicap van kind of buitenbaarmoederlijke zwangerschap...), het blijft ingrijpend.
1 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1382
x 1739
Contacteer:

Bericht door daffy duck »

heidiw schreef: di 10 dec 2024, 14:34 Maar haar uitleg: spiraal zit er te lang
Als dokter is dit blijkbaar niet te clever en moet ze nu de gevolgen dragen. Hopelijk voor haar vindt Tom de nodige bemoedigende en ondersteunende woorden als ze bij haar besluit blijft. Het is haar beslissing, haar lichaam en zij zal de knoop moet doorhakken en niet de emotionele Tom volgen.
1 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes
Icarus123
Nog geen rang
x 18
x 49

Bericht door Icarus123 »

Inderdaad een zware taak om opnieuw moeder te worden voor Judith. Maar ik zou het vanuit het Thuis-universum-oogpunt wel belangrijk vinden dat Tom nog een zoon/dochter krijgt en Marianne een nieuw kleinkind, dat bovendien een Dedecker zou zijn. Dan stel je de verre toekomst van Thuis al wat veilig. Daarom vind ik ook dat ze een cruciaal personage als Sandrine, met als (biologische) (groot)ouders de oerpersonages van Thuis, nooit hadden moeten laten sterven.

Misschien, met wat goede afspraken en eventueel Emma die bereid is om te helpen waar nodig, dat Judith bijdraait?
0 x
Kiki_Dee
Poster rang 4
Poster rang 4
x 173
x 551

Bericht door Kiki_Dee »

Icarus123 schreef: di 10 dec 2024, 18:00 Maar ik zou het vanuit het Thuis-universum-oogpunt wel belangrijk vinden dat Tom nog een zoon/dochter krijgt en Marianne een nieuw kleinkind, dat bovendien een Dedecker zou zijn. Dan stel je de verre toekomst van Thuis al wat veilig. Daarom vind ik ook dat ze een cruciaal personage als Sandrine, met als (biologische) (groot)ouders de oerpersonages van Thuis, nooit hadden moeten laten sterven.
Robin heeft niet de naam De Decker, maar heeft ook als grootouders de oerpersonages.
Ik vermoed als het kindje er komt, dat Robin nog meer zal rebelleren. Tegen de baby kan Tom wel lief en vertederend zijn en is wel gewenst.
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1678
x 2597

Bericht door satine »

Icarus123 schreef: di 10 dec 2024, 18:00 Misschien, met wat goede afspraken en eventueel Emma die bereid is om te helpen waar nodig, dat Judith bijdraait?
Misschien wel, maar Emma kan de risico's van deze zwangerschap - zowel voor kindje als voor moeder - niet verkleinen of wegnemen.
En dat zijn er wel wat, gezien de leeftijd van Judith.
Verder vind ik dat in de eerste plaats Tom zijn steentje mag bijdragen, gezien zijn enthousiasme over deze 'fantastische kans'.
En misschien even afwachten wat de eerste echo zegt, het spiraal komt niet altijd 'apart' uit de baarmoeder.
0 x
Anno_1995
Nog geen rang
x 71
x 13

Bericht door Anno_1995 »

satine schreef: di 10 dec 2024, 18:15 En misschien even afwachten wat de eerste echo zegt, het spiraal komt niet altijd 'apart' uit de baarmoeder.
Meer duidelijkheid over de gezondheid van het kindje lijkt me inderdaad wel aangewezen om een beslissing te kunnen maken. (Dat was precies ook iets waar Tom niet eens rekening mee hield.) Maar daarvoor zal het misschien ook nog te vroeg zijn. Geen idee hoeveel weken ver ze nu ongeveer is... Judith leek inderdaad wel heel vastbesloten, ik ben benieuwd of het vooral door de eerste paniek kwam of dat ze bij die beslissing zal blijven.
0 x
Anno_1995
Nog geen rang
x 71
x 13

Bericht door Anno_1995 »

daffy duck schreef: di 10 dec 2024, 16:42 Hopelijk voor haar vindt Tom de nodige bemoedigende en ondersteunende woorden als ze bij haar besluit blijft.
Dat hoop ik inderdaad ook voor haar! Ik hoop ook dat dit niet tussen hen in zal komen te staan.
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1678
x 2597

Bericht door satine »

Ik vond de reactie van Tom om voor deze zwangerschap te gaan, even impulsief als de reactie van Judith om dat niet te doen.
Een goed gesprek is hier wel op zijn plaats, om in alle rust alle pro's en cons af te wegen en gezamenlijk tot een besluit te komen.
Voor zover dat kan, in Thuisland. ;) En hopelijk blijft Marianne voorlopig in het ongewisse...
2 x
Anno_1995
Nog geen rang
x 71
x 13

Bericht door Anno_1995 »

satine schreef: di 10 dec 2024, 19:57 Ik vond de reactie van Tom om voor deze zwangerschap te gaan, even impulsief als de reactie van Judith om dat niet te doen.
Een goed gesprek is hier wel op zijn plaats, om in alle rust alle pro's en cons af te wegen en gezamenlijk tot een besluit te komen.
Voor zover dat kan, in Thuisland. En hopelijk blijft Marianne voorlopig in het ongewisse...
Helemaal mee eens! Judith lijkt momenteel wel heel zeker van haar beslissing. Ik ben benieuwd of ze toch tot een goed gesprek zullen kunnen komen.
0 x
Plaats reactie