Sam De Witte (An Vanderstighelen)
- satine
- Poster rang 5
- x 1662
- x 2567
Sam zou helemaal niet geschikt zijn als sociaal assistente, zij wil direct resultaat zien van wat zij in haar hoofd heeft.
Maar zo werkt het niet bij mensen die problemen hebben, en al zeker niet bij pubers met een moeilijke thuissituatie.
Ze was beter in Bar Madam gebleven. Daar kunnen mensen tenminste kiezen of ze haar bemoeienissen willen of niet.
Edit: en leerlingen opbellen om te vragen of ze naar school komen of niet - waar haalt ze het???
Maar zo werkt het niet bij mensen die problemen hebben, en al zeker niet bij pubers met een moeilijke thuissituatie.
Ze was beter in Bar Madam gebleven. Daar kunnen mensen tenminste kiezen of ze haar bemoeienissen willen of niet.
Edit: en leerlingen opbellen om te vragen of ze naar school komen of niet - waar haalt ze het???
3 x
- apestaart
- Poster rang 4
- x 184
Dat is normaal de taak van de directie of liever de onderdirectie of eventueel het secretariaat van de school.satine schreef: za 18 mei 2024, 11:07 Edit: en leerlingen opbellen om te vragen of ze naar school komen of niet - waar haalt ze het???
1 x
- satine
- Poster rang 5
- x 1662
- x 2567
Als de leerling nog minderjarig is, wordt 1 van de ouders/verantwoordelijken gebeld, niet de leerling.
Door iemand van het secretariaat, of door iemand van de leerlingbegeleiding, als het gaat over een leerling waar 'problemen' mee zijn.
En dan wordt er gevraagd waarom de leerling afwezig is - niet of die van plan is om naar school te komen of niet.
Hoe dan ook, Sam gaat haar boekje ferm te buiten.
En als deze verhaallijn zijinstromers moet aantrekken om in het onderwijs te stappen, dan mag het allemaal wel wat realistischer.
Door iemand van het secretariaat, of door iemand van de leerlingbegeleiding, als het gaat over een leerling waar 'problemen' mee zijn.
En dan wordt er gevraagd waarom de leerling afwezig is - niet of die van plan is om naar school te komen of niet.
Hoe dan ook, Sam gaat haar boekje ferm te buiten.
En als deze verhaallijn zijinstromers moet aantrekken om in het onderwijs te stappen, dan mag het allemaal wel wat realistischer.
2 x
-
- Poster rang 5
- x 2250
- x 189
Tot hiertoe is een perfecte reden om zeker NIET in 't onderwijs te stappen ...

0 x
- daffy duck
- Poster rang 5
- x 1360
- x 1719
- Contacteer:
Sam helpt haar leerling zoals ze een kennis, vriendin, familielid zou helpen. Maar zo gaat dat niet. D'r zijn wegen, procedures, regels en de hierarchische weg te volgen als je in zo'n werkgelegenheid zit. Ze runt de kabouters niet meer, waar ze iedereen rechtstreeks kon aanspreken als er iets mis liep. Ze heeft een meldingsplicht naar haar oversten en diverse diensten kunnen in het onderwijs ingeschakeld worden. Als dit daadwerkelijk ook gebeurt is zeer de vraag, maar dit is de logische stap die zij moet zetten.
1 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes
- Christel
- Poster rang 5
- x 3251
- x 1602
Dat is één ding, inderdaad, dat ze de goede procedures niet volgt en dat er dus voor de school en Sam zelf ook gevolgen aan kunnen zitten als ze dit allemaal niet fatsoenlijk aanpaktdaffy duck schreef: zo 19 mei 2024, 16:46 D'r zijn wegen, procedures, regels en de hierarchische weg te volgen als je in zo'n werkgelegenheid zit. Ze runt de kabouters niet meer, waar ze iedereen rechtstreeks kon aanspreken als er iets mis liep. Ze heeft een meldingsplicht naar haar oversten en diverse diensten kunnen in het onderwijs ingeschakeld worden.

Maar wat ik vooral heel schrijnend vind, is dat ze met kwetsbare jeugd te maken heeft en niet met volwassen werkvolk of kroeggangers. Als ze in deze situatie de juiste stappen niet volgt, kan dat verstrekkende gevolgen hebben voor die kinderen hun toekomst. Dat is niet iets om arrogant mee om te gaan en om een beetje freewheelend doorheen te fietsen omdat Sam in een grillige bui besloten heeft dat lerares worden misschien wel iets voor haar is

Ik mag toch hopen dat de gemiddelde zijinstromer daar een beetje meer in begeleid en op gewezen wordt, want zoals ze het hier schetsen vind ik dat toch ook geen reclame.

1 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
-
- Poster rang 5
- x 928
- x 1486
Zelfs met de beste bedoelingen kan je heel veel schade aanrichten. Directie, CLB... Ze heeft met Hannah toch ook het traject doorlopen voor ADHD? Wel, met spijbelen en problematische thuissituatie is dat net hetzelfde. Daartegen staat dat Sam wel geen enkele begeleiding krijgt wat toch ook niet klopt.
0 x
- satine
- Poster rang 5
- x 1662
- x 2567
Dat is meestal het geval als je op eigen houtje handelt.
Zoals hierboven al gezegd: ze is niet in 'haar' café of bij haar werkvolk.
Ze gaat hier boekje op meer dan 1 vlak te buiten - zeker als Thérèse nog minderjarig is.
Sam is gewoon geen teamplayer.
Als dit een verhaallijn is die zij-instromers naar het onderwijs moet lokken...

Nee, zo'n mensen hebben ze daar niet nodig, zeker niet in moeilijke klasgroepen.
0 x
-
- Poster rang 5
- x 928
- x 1486
Ik bedoel begeleiding op/van de school. Geen directie te zien, geen mentor, geen voorafgaande briefing over de leerlingen... Dat zou mss ook kunnen tegengaan dat ze haar boekje te buiten gaat?
0 x
- satine
- Poster rang 5
- x 1662
- x 2567
Dit hebben we inderdaad niet gezien, maar ze is wel gebrieft/op de hoogte gebracht van wat ze moest weten, voor de paasvakantie.
Toen heeft ze nog geklaagd hoeveel het allemaal was.
En wat niet duidelijk is, kan je altijd vragen. Zeker als je in het leerlingenvolgsysteem kan zien dat er problemen zijn en dat er al pogingen tot contact zijn geweest met de moeder.
Dan ga je niet op eigen houtje handelen.
Toen heeft ze nog geklaagd hoeveel het allemaal was.
En wat niet duidelijk is, kan je altijd vragen. Zeker als je in het leerlingenvolgsysteem kan zien dat er problemen zijn en dat er al pogingen tot contact zijn geweest met de moeder.
Dan ga je niet op eigen houtje handelen.
0 x
- johan1969
- Poster rang 5
- x 26
- x 276
Ik vind het wel straf dat Sam er geen graten in ziet dat een leerlinge bij haar zou komen wonen ! Dat is toch niet deontologisch verantwoord ? Wat zouden ze er op school van zeggen ? Tim neemt toch ook geen kleine criminelen mee naar huis ? Tim heeft gelijk dat ze meer aan zichzelf denkt dan aan hun gezin. Wat zou Hannahtje ervan zeggen dat n probleemjongere die zichzelf verwondt daar komt wonen ?
1 x
- daffy duck
- Poster rang 5
- x 1360
- x 1719
- Contacteer:
Dat is toch totaal van de pot gerukt zoals ze zeggen! Niet alleen zijn dat problemen zoeken in het gezin, daarnaast is er ook nog de toestemming van de moeder nodig. En zoals we al hebben kunnen ervaren: dat is geen lievertje! En hoe zit het met de begeleidingsdiensten van de school?? En de directie. Misschien wel een menselijke reactie van Sam om iemand in nood te helpen, maar totaal niet haalbaar!johan1969 schreef: wo 12 jun 2024, 16:14 Ik vind het wel straf dat Sam er geen graten in ziet dat een leerlinge bij haar zou komen wonen !
1 x
- johan1969
- Poster rang 5
- x 26
- x 276
Ze is ook totaal niet voor rede vatbaar, kan enkel roepen tegen Tim. Gelukkig zag ze daarna in dat ze fout was. t Zou knap zijn moesten Sam en Tim alle probleemjongeren die ze kennen, in huis nemen.
1 x
- daffy duck
- Poster rang 5
- x 1360
- x 1719
- Contacteer:
Was zo en ik dacht: lap, daar hebben we het laatste gezin dat overeenkomt en dat er nu ook moet aan geloven! Maar positieve wending gisteren: ze zag in dat ze verkeerd was. Alhoewel ze al haar trots moest opzijzetten heeft ze toch met Tim gepraat! Ze gaat het misschien nog leren!johan1969 schreef: do 13 jun 2024, 09:07 Ze is ook totaal niet voor rede vatbaar, kan enkel roepen tegen Tim.

0 x
- johan1969
- Poster rang 5
- x 26
- x 276
Ik vind dat ze altijd heel hard uit de hoogte doet, denkt dat ze gelijk heeft, haar zin moet krijgen etc ... ik beklaag Tim.
0 x