Marianne is inderdaad wel tot het uiterste gedreven door Alexander. Ze heeft het een hele tijd nog wel kunnen slikken, totdat hij echt persoonlijk werd en met die verkrachting door Walter zaliger op de proppen kwam. Ik denk ook dat Marianne toen pas echt besefte dat Alexander het - zoals hij "beloofd" had - nooit zou laten rusten totdat hij haar hele familie geruïneerd had.
En laat dat familie-ding voor Marianne nou nét haar reden tot leven zijn...
Toch heb ik het ook wel wat lastig met onweerstaanbare drang in dit geval. Niet dat dat het geval is geweest, want dat geloof ik wel, maar zou iemand dat normaal gesproken verkocht krijgen voor een rechtbank? Marianne heeft tenslotte zelf besloten om bij Alexander op bezoek te gaan. Dat had ze niet hoeven doen, en dan was die moord ook nooit gebeurd. Van de andere kant kun je ook zeggen dat dat bezoekje juist laat zien dat Marianne had verwacht dat Alexander menselijk en voor rede vatbaar zou zijn, wat dus achteraf niet het geval bleek te zijn.
En dan zal het er volgens mij toch wel vanaf gaan hangen hoe belangrijk andere mensen die "eer van de familie" gaan vinden. Het is tenslotte niet niks als je om die reden zodanig de pedalen verliest dat je iemand de kop in slaat.
Icarus123 schreef: wo 06 sep 2023, 13:13
Dit weegt naar mijn mening zwaarder dan alles wat bijvoorbeeld Luc ooit gedaan heeft.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de acties van Luc echt niet vergelijkbaar vind met wat Marianne nu gedaan heeft. Luc heeft meermaals laten zien dat hij meedogenloos tegenover letterlijk alle andere mensen stond, of dat nou vreemden of bekenden waren. Enkel Lowie was voor hem een zwakke plek, maar dat was ook wel echt de enige.
En alles wat hij deed had met zijn hebzucht en eigen gewin te maken, dus niet eens met gevoelens of familie.
Dat soort narcistisch/psychopathisch gedrag is bij Marianne helemaal nooit het geval geweest