Wat vond je van de seizoensfinale?

Gesloten
Thuisforum
Administrator
Administrator
x 9
x 63

Bericht door Thuisforum »

Seizoen 28 zit er alweer op...

Post hier je reacties, bedenkingen, speculaties - maar liefst geen spoilers, daarvoor openen we een apart draadje in het Spoiler-subforum.
Dat vind je hier: viewtopic.php?f=16&t=903511
0 x
Thuisforum
Administrator
Administrator
x 9
x 63

Bericht door Thuisforum »

ThuisfanNL schreef: vr 30 jun 2023, 21:37 Ik vond niet echt een top seizoensfinale dit seizoen. Ze hadden beter de ontvoering van Harry door Chris, de dood van Alexander of zoals gisteren waarin duidelijk werd dat Marianne de moord op Alexander had gepleegd kunnen. Maar er waren ook mooie dingen te zien zoals het feest van Adil en Christine. Ook de scene met Ilias, Vicky en Peter vond ik ontroerend. Heel jammer dat nu toch einde relatie van Judith en Dries lijkt te komen. Al hoop ik dat zij wel vrienden zullen blijven.

Al met al was seizoen 28 een goed seizoen waarin veel gebeurde.
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1678
x 2597

Bericht door satine »

Het was misschien niet de meest spannende finale ooit, maar toch heb ik er van genoten.

Wat mij al jaren stoort is dat er maar al te vaak (en dan dikwijls door Hans Roggen) gezegd wordt dat er geprobeerd wordt om hedendaagse thema's in Thuis te verwerken en die zo realistisch mogelijk weer te geven. Er zijn echter weinig dingen die minder waar zijn in soapland.

Maar eens ik dit kon loslaten, met in het achterhoofd 'Het is Thuis, een soap!' had ik (mits wat moeite ;) ) - wel vrede met sommige verhaallijnen.
Na bijna 30 jaar is het niet simpel om niet in herhaling te vallen of om bepaalde personages niet iets te laten doen wat niet in de lijn van hun karakter ligt.
Uiteindelijk kan je ook niet voor elke nieuwe verhaallijn nieuwe personages introduceren, dat zou te veel zijn voor de 'doorsnee-kijker'.

Dus ja, vanavond vond ik het leuk om de easy-going viering van het huwelijk van Adil en Christine te zien - compleet met Streepje als verjaardagscadeau voor Thilly en de mama van Adil niet alleen als 'henna-artieste', maar ook als keyboard-speelster.
En zonder dat er bloed vergoten werd, ook wel wat cliffhangers in de vorm van:
- wat met Judith en Dries - komt het tot een definitieve breuk, blijven ze vrienden, of komt het nog goed mettertijd?
- wat gaat er gebeuren met Marianne en hoe gaan Tom, Karin en ook Robin reageren?
- wat met Tamara? En de twee vechtende kemphaantjes?
- is Maité wel echt zwanger? En indien ja, wat betekent dit voor het huwelijk van Dieter en Nancy?
- hoe gaat Tim reageren als hij verneemt dat Maité hem al die tijd belogen heeft?
- wat een klap gaat dit zijn voor Thilly?
- gaat Eddy geloven dat er niks gebeurd is om zich zorgen over te maken?
- gaat Angèle niet de rest van het feest verbrodden met haar karaoke-masjien? :D
3 x
Kiki_Dee
Poster rang 4
Poster rang 4
x 173
x 551

Bericht door Kiki_Dee »

Ik vond het ook een mooie seizoensfinale.
Geen bommen, explosies, schietpartijen (enkel op John, maar dat is nu niet zo erg). Ik had verwacht dat er iets zou gebeuren op het trouwfeest, maar buiten Tamara dat onwel werd, was het een mooi feest met veel lachende gezichten
0 x
nounake
Poster rang 5
Poster rang 5
x 2250
x 189

Bericht door nounake »

Akkoord maar ik snap niet waarom ze zo geroepen hebben dat dit DE spannenste finale ooit zou worden ?????
Zoals reeds gezegd zijn er zeker meer zaken geweest die een spannende finale hadden gegeven maar die waren al voorbij
0 x
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 697
x 532

Bericht door jessie V. »

Dat het de spannendste finale ooit gaat worden roepen ze ieder jaar.
Ik sluit me aan bij Satine.
3 x
Icarus123
Nog geen rang
x 18
x 49

Bericht door Icarus123 »

Ik vond het een goede seizoensfinale, voor het derde jaar op rij al! Als ik er een beetje over nadenk, vind ik het zelfs de beste seizoensfinale sinds de moord op Geert. En al bij al was het ook een boeiend seizoen om te volgen. Mijn complimenten aan de schrijvers en de cast!

Wat ik goed vond:
-Het verhaal van Marianne werd mooi en spannend gebracht met de flashbacks.
-Blij dat Maité zwanger is van Dieter (als ze niet liegt, tenminste): dat geeft haar een manier om Dieter te doen zwijgen.
-Ik ben heel blij dat men van de clichés is weggebleven en dat zowel Britney als Judith 'nee' hebben gezegd.
-Wat ik misschien nog het meest apprecieer aan deze seizoensfinale, is dat ze geen enkele verhaallijn afsluit. Sterker nog, de seizoensfinale geeft nieuwe wendingen aan het verhaal. En dat is precies wat een seizoensfinale zou moeten zijn: een apotheose van het huidige seizoen, maar vooral een opmaat naar het volgende. Dat laatste ontbreekt vaak, aangezien men in september vaak snel-snel de cliffhangers afhandelt zonder de losse eindjes los te knopen en meteen begint aan nieuwe verhaallijnen. Zie bijvoorbeeld de seizoensfinale van 2021 met Jacques: die werd doodgeschoten en in september ging men gewoon door met totaal andere verhaallijnen alsof er niets gebeurd was. Het voordeel dit jaar is dat drie verhaallijnen (Marianne-Alexander, Tamara's bevalling, Maité-Dieter) allesbehalve afgerond zijn en dat ik denk (hoop) dat er nog heel wat op ons afkomt. Het vooruitzicht naar de goed gevulde eerste maanden van het seizoen, dát doet mij ernaar uitkijken; dit zijn dan ook veel betere cliffhangers dan een ad hoc auto-ongeluk, een schuur die in brand staat of Hannah die wordt ontvoerd door de ijsjeskar.

Toch enkele opmerkingen:
-Frank en Simonne kwamen niet voor in de seizoensfinale? Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een kleine scene voor hen te schrijven.
-Wat was dat gedoe tijdens de aftiteling? Het bracht me alleen maar in de war en had uiteindelijk niets te betekenen.
-Maité die (opnieuw) gewoon zit te praten tegen een graf en Dieter die meeluistert. Heel flauw.
-Ik had graag wat meer Marianne gezien. Hoe heeft ze zich de afgelopen weken gevoeld?

Wat ik persoonlijk graag zou zien, is dat Marianne zich toch niet aangeeft; maar dat ze samen met Tom een masterplan bedenkt om Ilias vrij te krijgen. En dat ondertussen Peter stap voor stap inziet dat Marianne het heeft gedaan, waarna een gigantisch conflict uitbreekt.

Nog een algemene opmerking: ik heb de indruk dat de schrijvers vaak 'iets overlaten aan de verbeelding van de kijker' interpreteren als 'we hoeven de details niet uit te werken'. Neem nu Marianne die op miraculeuze wijze bij het kantoor van Alexander is geraakt (kan natuurlijk ook zijn dat Dries haar heeft gebracht), of Maité die ergens een bom heeft kunnen vinden en die zonder dat iemand dat doorhad aan de politiewagen heeft kunnen hangen.
2 x
martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1002
x 585

Bericht door martha »

@ Icarus 123 : je haalt mij de woorden uit de mond.

Ik vond het een goede finale van een goed seizoen. En inderdaad : ieder jaar roepen ze dat het een spannende finale gaat worden, de kijkers moeten toch een lokkertje voorgeschoteld krijgen hé.
1 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

satine schreef: vr 30 jun 2023, 23:59 Het was misschien niet de meest spannende finale ooit, maar toch heb ik er van genoten.

Wat mij al jaren stoort is dat er maar al te vaak (en dan dikwijls door Hans Roggen) gezegd wordt dat er geprobeerd wordt om hedendaagse thema's in Thuis te verwerken en die zo realistisch mogelijk weer te geven. Er zijn echter weinig dingen die minder waar zijn in soapland.
Daar sluit ik me wel bij aan, en wat mij betreft mogen ze ook gerust eens ophouden met dat te claimen. Dat ze zich zo blijven herhalen (en inderdaad met Hans Roggen op kop) wordt eerder belachelijk op deze manier. Er zijn enkele aanzetjes die misschien realistisch gebracht worden, maar de uitwerking ervan is dat zelden tot nooit.

Met dat in ogenschouw, en dus wat we het afgelopen seizoen al voor onze kiezen kregen, heb ik er ook wel van genoten. Ook wel dankzij dit forum, eerlijk gezegd, want er waren verschillende momenten waarop ik aan opmerkingen die hier zijn geplaatst, heb gedacht en dat zorgde dan toch voor een extra lach. :mrgreen: :lol:

- Zo was er Tamara in haar zuurstokroze gewaad. :shock: Als ze die naar haar gender-reveal-party had gedragen was er geen rokende taart, roze ballonnen of roze vuurwerk meer nodig geweest :lol:
- Dieter die op miraculeuze wijze allemaal linkjes begon te leggen alsof het licht ineens aan ging :denk: :lol:
- Marianne die klaarblijkelijk dan toch een hele wandeltocht heeft afgelegd naar het kantoor van Alexander. Héél bijzonder, en ik was blij om te zien dat ze in elk geval wel weer gewoon de auto/taxi naar het politiebureau nam vrijdagavond :thumbup: :mrgreen:
- Bob en Lowie die eindelijk hun frustratie er eens uitgooiden en met elkaar op de vuist gingen in - hoe kan het ook anders - de gang van het ziekenhuis... :whistle: :roll: :lol:
- Tamara die de 2 irritante kemphanen naar buiten stuurde vond ik wel even fijn om te zien. Hopelijk gaat zich dat doorzetten en blijft ze niet alles maar klakkeloos slikken van die 2 egoïstjes. :thumbup:
- Ook mooi om te zien hoe Gaby met Britt omging :thumbup:
- En tot slot mooi om te zien dat er door Judith niet even klakkeloos de spons geveegd wordt over het slippertje van Dries met Silke. Ze kan dat wel heel graag willen, maar iemand kan in zijn/haar hoofd geen knop omzetten die het allemaal weer oké maakt, zeker niet met Judith's verleden. Goed om te zien dat dat fatsoenlijk uitgewerkt wordt :thumbup:

En nu dan maar genieten van de zomerstop. Vind ik ook niet erg, om eerlijk te zijn... :angel: :mrgreen: ;)
1 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
vdbemdsa
Poster rang 2
Poster rang 2
x 3
x 112

Bericht door vdbemdsa »

Christel schreef: ma 03 jul 2023, 11:13 - Marianne die klaarblijkelijk dan toch een hele wandeltocht heeft afgelegd naar het kantoor van Alexander.
We hebben nooit geweten hoe ver dit is
0 x
vdbemdsa
Poster rang 2
Poster rang 2
x 3
x 112

Bericht door vdbemdsa »

Icarus123 schreef: za 01 jul 2023, 16:00 Wat ik persoonlijk graag zou zien, is dat Marianne zich toch niet aangeeft; maar dat ze samen met Tom een masterplan bedenkt om Ilias vrij te krijgen. En dat ondertussen Peter stap voor stap inziet dat Marianne het heeft gedaan, waarna een gigantisch conflict uitbreekt.
Ik blijf er bij, Marianne zal haar niet kunnen aangeven (voorlopig toch niet), die gaat een attaque krijgen vooraleer ze alles kan opbiechten.
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

vdbemdsa schreef: ma 03 jul 2023, 11:26 We hebben nooit geweten hoe ver dit is
Nee, maar kom... Marianne gaat echt overal naartoe met de taxi. Zou dan toch wel héél toevallig zijn dat het kantoor van Alexander daar direct om de hoek ligt of zo.
En dan was daar ook wel iets mee gedaan, want dan hadden ze elkaar bijvoorbeeld evengoed gewoon op straat tegen kunnen komen.
Vooral toen Marianne die golfstok weggooide, werd wel duidelijk dat ze daar echt wel een stukje voor heeft moeten wandelen. ;)
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 950
x 1517

Bericht door heidiw »

vdbemdsa schreef: ma 03 jul 2023, 11:28 Ik blijf er bij, Marianne zal haar niet kunnen aangeven (voorlopig toch niet), die gaat een attaque krijgen vooraleer ze alles kan opbiechten.
En wat als het zo is? Dan gaat iedereen inclusief Peter zich afvragen wat ze daar deed en gaat de bal alsnog aan het rollen want Tom is nu toch echt niet de beste leugenaar. Die valt direct door de mand.
0 x
vdbemdsa
Poster rang 2
Poster rang 2
x 3
x 112

Bericht door vdbemdsa »

heidiw schreef: ma 03 jul 2023, 12:07 En wat als het zo is? Dan gaat iedereen inclusief Peter zich afvragen wat ze daar deed en gaat de bal alsnog aan het rollen want Tom is nu toch echt niet de beste leugenaar. Die valt direct door de mand.
Inderdaad, maar dan zitten we weer een aantal afleveringen verder, en volgens mij had Peter nu al een ander vermoeden, hij begon wel terug over Dries, maar leek mij meer om Tom uit zijn kot te lokken.
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 950
x 1517

Bericht door heidiw »

Zou kunnen. Peter is in ieder geval een veel lepere advocaat dan Tom met een veel betere pokerface.
0 x
Gesloten