Wat komt in Thuis niet overeen met de werkelijkheid?

Gesloten
jeff
Nog geen rang
x 48

Bericht door jeff »

Waldek die na bijna 2 maanden coma en na 2 weken terug op gewone kamer al terug naar huis mag.
Na 2 maanden coma kan je niets meer en na 2 weken op gewone kamer kan je nog niet terug op je benen staan. Terug op de gewone kamer moet hieraan geleidelijk terug gewerkt worden met kinesisten. Dat begint met van je bed op een stoel gaan zitten. Maar ik heb Waldek op zijn kamer zelfs nog geen enkele keer uit zijn bed gezien.
Ik ben nieuwsgierig: zullen ze hem bij ontslag de komende week met bed en al het ziekenhuis uitrollen, reeds in een rolstoel (?) of zal hij dan gewoon de kamer uitwandelen (???).
2 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1370
x 1726
Contacteer:

Bericht door daffy duck »

jeff schreef: ma 07 nov 2022, 02:38 Ik ben nieuwsgierig: zullen ze hem bij ontslag de komende week met bed en al het ziekenhuis uitrollen, reeds in een rolstoel (?) of zal hij dan gewoon de kamer uitwandelen (???).
Had ook al die bedenking gemaakt. Maar ja, in Thuis gebeuren er superdingen waar je soms niet te lang moet bij stilstaan. Alles komt soms in een stroomversnelling. En ik hou m'n hart vast hij eenmaal terug gaat naar z'n appartement! Dikke boel tussen Rosa en Nora. Geef die arme Waldek een koptelefoon om te herstellen i.p.v. te moeten luisteren naar die 2 kemphanen die voor hem zullen vechten! :crazy:
0 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

daffy duck schreef: ma 07 nov 2022, 08:25 Geef die arme Waldek een koptelefoon om te herstellen i.p.v. te moeten luisteren naar die 2 kemphanen die voor hem zullen vechten! :crazy:
Geen medelijden hier, hoor! :razz:
Had hij Rosa maar niet moeten kussen, en dan moet hij ook nu maar wat duidelijker zijn. Meneer loopt gewoon weer van verschillende walletjes te eten als je het mij vraagt, dus beide dames kunnen hem wat mij betreft niet hard genoeg aan zijn kop zagen :twisted:
Wat ik overigens ook niet begrijp hoor, wat Rosa toch in deze "adonis" met rekbare normen en waarden blijft zien, maar goed... ;)

Wat zijn herstel na zijn coma betreft; ook in dit geval geldt in mijn ogen weer dat Thuis geen realityserie is, dus ik verwacht echt geen 100% kloppend herstelproces, maar zoals ze het nu voorstellen is inderdaad wel het andere uiterste. :crazy: :lol:
1 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
catherine
Poster rang 1
Poster rang 1
x 55
x 86

Bericht door catherine »

Klopt helemaal @Jeff. IRL zou Waldek nu eerst een tijd naar een revalidatiekliniek gaan, niet rechtstreeks naar huis.
0 x
jeff
Nog geen rang
x 48

Bericht door jeff »

Inderdaad
Thuis dat pretendeert reële problematieken realistisch te benaderen, wat ze af en toe willen laten blijken (bvb de acteur die Bob speelt, laat zich kaal scheren toen hij chemo moest ondergaan) zou dan inderdaad Waldek naar een revalidatiekliniek laten gaan of wanneer meteen naar huis, voor hulp bij van alles en nog wat, alsook revalidatie een extra personage kunnen introduceren, of Dirk (gepensioneerd) of Vince (zoekt werk) hiervoor inschakelen. Haha! :lol:

Rosa zal dus haar handen vol hebben met o.a. de revalidatie van Waldek. Heeft zij daarvoor wel de vereiste kwalificatie/competenties? Ze denkt dat ze door vroeger ooit in een revalidatiecentrum gewerkt te hebben, dat zij daarvoor de vereiste geschiktheid heeft. En toen in dat revalidatiecentrum: wat deed zij daar concreet? Eens met Luc (in rolstoel) gaan wandelen ...

In hoeverre heeft Waldek, zeker in het begin, voor alles en nog wat hulp nodig. Gaat Rosa dat allemaal, naast de revalidatie, op zich nemen? Dat wordt nog een serieuze dagtaak. Naast haar werk als medezaakvoerder/shopuitbater van Feniks en de tijd die ze moet steken in het bijna wekelijks lezen en bespreking van een boek (boekenclub)
Hoe combineert zij dat allemaal?
0 x
catherine
Poster rang 1
Poster rang 1
x 55
x 86

Bericht door catherine »

Ik had niet gehoord dat Rosa zélf voor de revalidatie zou instaan, dat is onmogelijk :eh:

Mijn man heeft lang genoeg in een revalidatiekliniek gelegen na zijn beroerte en coma, en er waren daar ook veel hartpatiënten na een infarct of hartstilstand. Hij zal in een rolstoel zitten in het begin.. Er is intensieve kinesitherapie en ergotherapie nodig in een veilige en aangepaste omgeving, inclusief alle toestellen en apparaten daarvoor. Vanaf het zou kunnen mogen ze dan in het weekend naar huis, om te proberen of het gaat, welke hulpmiddelen of aanpassingen daar bij nodig zijn.. Want het is ook een zware belasting voor de partner (als die er al is), en Rosa is geen partner maar een vriendin en huisgenoot.
Ok, er kan thuisverpleging komen om hem te helpen wassen en aankleden. Maar gaat Rosa hem op de pot zetten als hij naar de wc moet? Hem verschonen als er een accidentje gebeurt? :denk:
0 x
martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 980
x 583

Bericht door martha »

Heel lang geleden heeft één van mijn broers een zwaar verkeersongeval gehad en ze hebben hem toch lang (1 maand, 2 maanden dat weet ik niet meer juist) in kunstmatige coma gehouden. Dan kreeg mijn moeder (hij woonde nog thuis) een telefoontje van de kliniek om te zeggen dat hij ontwaakt was, hij naar een gewone kamer mocht en nog geen drie dagen was hij gewoon thuis. (en ondertussen waren al zijn breuken die hij hij opgelopen genezen). Dus soms kan het. En liep die broer gewoon rond alsof er niets gebeurd was.
0 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1370
x 1726
Contacteer:

catherine schreef: ma 07 nov 2022, 12:14 Maar gaat Rosa hem op de pot zetten als hij naar de wc moet? Hem verschonen als er een accidentje gebeurt?
Vivke zal haar wel een handje helpen! Met haar mama die in een rolstoel zit zal ze wel wat ervaring hebben.
0 x
catherine
Poster rang 1
Poster rang 1
x 55
x 86

Bericht door catherine »

Dat is heel bijzonder Martha.. Anders dan bij een gebroken arm of been die gegipst wordt, treedt er bij coma algemene atrofie op (wegsmelting van spiermassa) overal in het lichaam, want het hele lichaam wordt dan geïmmobiliseerd. Daar komt nog algemene spierstijfheid nadien bovenop die pijnlijk is.. Dat moet allemaal heropgebouwd worden..
Mijn man van 1,89m woog 72kg voor de coma en 54kg erna, alarmerend weinig voor zijn lengte. Hij was altijd een magere maar sterke man, dan een skelet geworden enkel door verlies aan spiermassa door de coma/immobilisatie.

Die vermagering zien we bij Waldek niet natuurlijk :mrgreen: wat ik begrijp gezien de fictie. Iemand merkte hier ergens op dat hij dringend naar de kapper moest en dat er in ziekenhuizen toch wel kappers waren. Jawel, in de grotere, maar dan moet je wel zelf of met hulp in hun salon geraken. Die komen niet op de kamer knippen. Mijn man zijn haar was ook véél te lang geworden toen ik eindelijk bij de ziekenhuiskapper geraakte met hem in de rolstoel.

Wat dan weer niet klopt volgens mij is zijn baard die Waldek nog heeft… Die scheren ze normaal direct af in coma en vanaf dan werd dagelijks geschoren, nooit had mijn man nog de stoppelbaard die hij normaal had. Heb ook nooit een man met baard of snor gezien in de revalidatiekliniek, kwestie van hygiëne vermoed ik (etensresten en andere viezigheid komt erin terecht etc.)
0 x
jeff
Nog geen rang
x 48

Bericht door jeff »

catherine schreef: ma 07 nov 2022, 12:14 Ik had niet gehoord dat Rosa zélf voor de revalidatie zou instaan, dat is onmogelijk
Dat heeft Rosa vorige week wel gezegd tegen Nora week toen ze Waldeks kamer eens binnenkwam en dat stukje werd in de voorbije aflevering in de terugblik bij het begin van de aflevering nog eens herhaald: dat ze daarmee ervaring heeft want dat ze nog in een revalidatiecentrum gewerkt heeft. En Nora zou daar als dokter toch op moeten antwoorden dat dit niet realistisch is, maar die reageert niet.
Waldek in inmiddels terug thuis: geen scenes waaruit blijkt hoe vlot (?) hij zich voortbeweegt, maar wel hoe al alleen door Rosa in de zetel achtergelaten wordt. Gaat hij alleen tot aan het toilet geraken wanneer de nood hoog wordt?
catherine schreef: ma 07 nov 2022, 12:14 Mijn man heeft lang genoeg in een revalidatiekliniek gelegen na zijn beroerte en coma, en er waren daar ook veel hartpatiënten na een infarct of hartstilstand. Hij zal in een rolstoel zitten in het begin.. Er is intensieve kinesitherapie en ergotherapie nodig in een veilige en aangepaste omgeving, inclusief alle toestellen en apparaten daarvoor. Vanaf het zou kunnen mogen ze dan in het weekend naar huis, om te proberen of het gaat, welke hulpmiddelen of aanpassingen daar bij nodig zijn.. Want het is ook een zware belasting voor de partner (als die er al is), en Rosa is geen partner maar een vriendin en huisgenoot.
Ok, er kan thuisverpleging komen om hem te helpen wassen en aankleden. Maar gaat Rosa hem op de pot zetten als hij naar de wc moet? Hem verschonen als er een accidentje gebeurt?
Dat klopt dan weer allemaal van A tot Z, ook allemaal meegemaakt: met ouders en mezelf
0 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1370
x 1726
Contacteer:

jeff schreef: di 08 nov 2022, 02:44 maar een vriendin en huisgenoot.
zij denkt en droomt daar wel anders over! En wat als Nora op bezoek komt. Ik denk dat die zal geweerd worden door Rozitskie
0 x
nounake
Poster rang 5
Poster rang 5
x 2250
x 189

Bericht door nounake »

Zoals ik al zei , ik heb geen greintje begrip of sympathie voor Rosa ...
0 x
apestaart
Poster rang 4
Poster rang 4
x 185

Bericht door apestaart »

Ilias wil fietsen aankopen uit Italië en Silke wijst hem erop dat hij invoerrechten en douanekosten zal moeten betalen, naar mijn weten is Italië een EU lidstaat en geldt binnen de Europese Unie vrij verkeer van goederen en dus is er geen sprake van invoerrechten en douanekosten.
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1039

Bericht door Tiboko »

Nee, maar wel vervoerskosten. Ik snap eigenlijk ook niet goed waar hij de tijd gaat halen om naast zijn school én werk in Bar Madame én zijn lief én soms thuisblijven bij Febe ook nog tijd te vinden om fietsen te herstellen...

Maar on topic...

Hoorde ik daar Rosa zeggen dat Waldek maar zélf zijn drankje moest pakken ? Op dag één van zijn revalidatie met een soort van rollator door de woonkamer "hoppen" op zoek naar een glas water. Hum. Realistisch is anders.
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1039

Bericht door Tiboko »

Dat Vince voor de feiten die we kennen (onder invloed bij een treffen tussen voetbal hooligans iemand - wellicht ongewild - doodsloeg) tien jaar kreeg en die straf dan ook nog eens tot de laatste dag heeft uitgezeten?

Alsof de wet Lejeune (waardoor je na 1/3de tot 1/2de van de straf uitgezeten te hebben voorwaardelijk vrij komt) in zijn geval niet bestaat? Vreemd.
1 x
Gesloten