Vragen en opmerkingen over de afleveringen / serie

Plaats hier je berichtje over de soap Thuis in het algemeen.
Forumregels
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (http://thuisonline.be/viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)
Plaats reactie
jeff
Nog geen rang
x 48

Bericht door jeff »

Christel schreef: ma 22 nov 2021, 17:31 Neem pas dat dartstoernooi
En na afloop van dat toernooi en darts dat Thuis weken had gedomineerd, was het gedaan met darts in Thuis: niet meer in Bar Madam, niet meer bij Ace (hangen die darts-blokken daar eigenlijk nog wel?)
Frank heeft er te veel last aan zijn rug voor en ondertussen een andere bezigheid gevonden: sleutelen aan de de "motocyclette" van Ilias
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

Tiboko schreef: za 20 nov 2021, 13:40 Wat ik ook wel erg vindt is dat de mensen die dit schrijven het OK kregen van hun bazen, dat betekent dat zij het huidig niveau blijkbaar in orde vinden, anders hadden ze toch ingegrepen ? En dat terwijl steeds meer kijkers afhaken. Het minste dat je mag verwachten is dat ze dan een kritische blik werpen op hun eigen product. Vorig seizoen was het ook al niet denderend, maar de plot rond slechterik Jacques maakte nog één en ander goed, er was de onverwachte terugkeer van Nina... mensen waren benieuwd hoe dit ging aflopen. Nu is alle spanning weg, het zal me echt worst wezen hoe Femke en Peter mekaar verder afmaken en of Silke dan wel Karin uiteindelijk aan het langste eind trekt. En of Ilias nu al dan niet over zes weken met zijn vlam in bed belandt kan me totaal niet boeien.

Het moet snel beter, anders kijkt binnenkort niemand nog.
Nu geeft je het toch wel overdreven negatief weer. Thuis haalt nog altijd meer dan 1 000 000 kijkers gemiddeld. Daarmee zijn ze op al hun tv-avonden het meest of tweede meest bekeken programma op TV. Het is een marktaandeel van bijna 50%. De concurrerende soap van de commerciële omroep haalt vaak maar iets meer dan de helft van dat aantal kijkers. Ze zijn dus nog heel ver verwijderd van geen kijkers meer hebben.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

Christel schreef: ma 22 nov 2021, 11:28
Icarus123 schreef: za 20 nov 2021, 14:44 Het probleem is dat er vandaag geen enkele noemenswaardige verhaallijn is die de moeite waard is om te volgen.
Voor mij is dat het probleem eigenlijk helemaal niet, moet ik zeggen. Die rustige periodes zijn er altijd wel geweest in Thuis (de boel kan niet constant op scherp staan) en dan keek ik nog altijd even graag, al was het maar omdat het vertrouwd was om te kijken naar personages die je jarenlang elke doordeweekse avond voorbij ziet komen. Sterker nog; ik heb altijd meer genoten van de wat meer huiselijke en realistische situaties, dan de "jaarlijkse slechterik" of de "sensationele" seizoensfinales.
Ze hebben bij Thuis altijd met schitterende acteurs gewerkt, en dan is er in mijn ogen niks leukers dan een goed uitgewerkte scène kijken (of dat nou tijdens een gijzeling is of tijdens een gesprek aan de ontbijttafel) waarin het talent van die acteurs goed tot zijn recht komt.
Het is zelfs erg normaal dat het in deze periode van een Thuis-seizoen wat saaier is. Een oktober-november is de periode waarin de laatste losse eindjes van de voorbije seizoensfinale worden afgewerkt en dat de eerste stappen gezet worden voor de verhaallijnen die hun climax moeten kennen aan het einde van het lopende seizoen. Wat we nu dus merken is vrij normaal. Daarbij wel gelet dat vorig seizoen een uitzonderlijk verloop kende, daar de periode september-november van seizoen 26 eigenlijk nog het uitgestelde gedeelte van seizoen 25 dat normaal april tot juni had moeten uitgezonden worden omvatte en er dan meteen overgeschakeld werd naar de meer interessante verhaallijnen van seizoen 26. Vorig seizoen hebben we die traditionele saaie periode niet echt gehad.
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1034

Bericht door Tiboko »

tvx1 schreef: di 23 nov 2021, 21:46 Nu geeft je het toch wel overdreven negatief weer. Thuis haalt nog altijd meer dan 1 000 000 kijkers gemiddeld. Daarmee zijn ze op al hun tv-avonden het meest of tweede meest bekeken programma op TV.
Het ging natuurlijk niet over hoeveel kijkers/marktaandeel ze hebben, het ging over hoeveel kijkers ze recent zijn kwijt gespeeld. Van gemiddeld 1 250 000 in de maanden maart t/m mei naar rond de 1 000 000 recent. Dat is bijna een kwart minder hé. Waarom is dat, toch niet enkel omdat het wat "saaier" is geworden ?? Het zijn nochtans de "donkere" maanden voor kerstmis, waar mensen normaal meer thuis zijn.

Niemand zegt dat ze op weg zijn naar geen kijkers meer hebben, maar sowieso moet het toch pijnlijk zijn dat je vlaggenschip (van de VRT) ineens zo achteruit boert ?

BTW wat zijn die verhaallijnen die eind seizoen hun climax moeten kennen ? Toch niet of Joren en Niels een koppel worden ? Of Nora met Waldek zal zijn of met Stefaan ? En of Silke ervoor zorgt dat Karin haar job verliest ? Dat Frank en Sam mekaar de kop zullen inslaan na drie maand samenwonen ? Of wacht - dat Ilias eindelijk met zijn vlam seks zal hebben ? Lijkt me dat (voorlopig) alles rond relaties draait, iemand "zonder" wordt een zonderling in Thuis. Foei Tania, snel een partner zoeken :thumbdown:
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Tiboko schreef: di 23 nov 2021, 23:06 Het ging natuurlijk niet over hoeveel kijkers/marktaandeel ze hebben, het ging over hoeveel kijkers ze recent zijn kwijt gespeeld. Van gemiddeld 1 250 000 in de maanden maart t/m mei naar rond de 1 000 000 recent. Dat is bijna een kwart minder hé. Waarom is dat, toch niet enkel omdat het wat "saaier" is geworden ?? Het zijn nochtans de "donkere" maanden voor kerstmis, waar mensen normaal meer thuis zijn.
Dat is waar... :yup:

In mijn nieuwsgierigheid ben ik eens gaan snuisteren op internet hoe die kijkcijfers nou eigenlijk precies tot stand komen, en inmiddels kan ik alleen maar zeggen dat ik aan het "precieze aantal" nog minder waarde hecht dan ik eerst deed. Blijkbaar wordt door de meetinstantie een panel samengesteld van "verschillende huishoudens" die dan representatief moeten zijn voor een hele samenleving (wie of wat hier bepaalt wat representatief is, houd ik alvast maar in het midden :angel: ). Die huishoudens krijgen een kastje in huis wat het kijkgedrag gedeeltelijk registreert (want online-diensten als Netflix worden bijvoorbeeld niet meegenomen), en daar wordt dan uiteindelijk een berekening op losgelaten die het uiteindelijke kijkcijfer oplevert wat naar buiten gebracht wordt. Aan die wijze van registratie hangen inmiddels echter zoveel haken en ogen, dat het niet echt kloppend meer genoemd kan worden. Ze zijn zich daar zelf kennelijk ook van bewust en proberen van alles om toch bij de tijd te blijven, maar hoe dan ook kun je niet echt meer van die cijfers op aan. :nope:

Het enige wat dus wél met zekerheid te zeggen is, is dat het aantal kijkers flink minder geworden is en dat dit normaal gesproken juist niet het geval is in de wintermaanden, wanneer mensen inderdaad over het algemeen veel meer TV kijken dan in de lente en zomer.
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

Christel schreef: wo 24 nov 2021, 13:47 Die huishoudens krijgen een kastje in huis wat het kijkgedrag gedeeltelijk registreert
Zou het kijkgedrag ook niet kunnen worden afgeleid van de digiboxen?
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1034

Bericht door Tiboko »

heidiw schreef: wo 24 nov 2021, 13:59 Zou het kijkgedrag ook niet kunnen worden afgeleid van de digiboxen?
Alleen als die uit China komen ;)

Nee, Denk dat het al vele jaren op dezelfde manier gebeurt, zoals Christel hierboven heel deskundig heeft uitgelegd. Wél tellen ze ook de "uitgestelde" kijkers mee, zij die bijvoorbeeld pas om 22u naar Thuis kijken.
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

heidiw schreef: wo 24 nov 2021, 13:59 Zou het kijkgedrag ook niet kunnen worden afgeleid van de digiboxen?
Dat dacht ik eerst ook! :D Maar nee...
Ze gebruiken inderdaad al jarenlang hetzelfde systeem, ook al van voor de digiboxen, waardoor het nu ook wel hoe langer hoe meer veroudert.
Tiboko schreef: wo 24 nov 2021, 17:53 Wél tellen ze ook de "uitgestelde" kijkers mee, zij die bijvoorbeeld pas om 22u naar Thuis kijken.
Dat klopt inderdaad. :yup: Ik las dan wel weer dat ze daar een bepaalde tijdspanne voor aanhouden (weet zo even uit mijn hoofd niet meer precies hoe lang dat ook alweer is) omdat ze die cijfers op tijd moeten hebben, dus iedereen die een programma later alsnog bekijkt, wordt dan niet meer meegeteld voor die avond. Ook op dat vlak is het dus allemaal een beetje lastig. :)
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
apestaart
Poster rang 4
Poster rang 4
x 184

Bericht door apestaart »

Christel schreef: wo 24 nov 2021, 18:36 dus iedereen die een programma later alsnog bekijkt, wordt dan niet meer meegeteld voor die avond. Ook op dat vlak is het dus allemaal een beetje lastig.
Hetzelfde geldt dus voor degenen die Thuis bekijken via VRTnu.
0 x
vdbemdsa
Poster rang 2
Poster rang 2
x 3
x 112

Bericht door vdbemdsa »

Heb ik dat nu gisteren goed gehoord, zei Kobe, "onze Vic"?
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

Tiboko schreef: di 23 nov 2021, 23:06 Het ging natuurlijk niet over hoeveel kijkers/marktaandeel ze hebben, het ging over hoeveel kijkers ze recent zijn kwijt gespeeld. Van gemiddeld 1 250 000 in de maanden maart t/m mei naar rond de 1 000 000 recent. Dat is bijna een kwart minder hé. Waarom is dat, toch niet enkel omdat het wat "saaier" is geworden ?? Het zijn nochtans de "donkere" maanden voor kerstmis, waar mensen normaal meer thuis zijn.

Niemand zegt dat ze op weg zijn naar geen kijkers meer hebben, maar sowieso moet het toch pijnlijk zijn dat je vlaggenschip (van de VRT) ineens zo achteruit boert ?

BTW wat zijn die verhaallijnen die eind seizoen hun climax moeten kennen ? Toch niet of Joren en Niels een koppel worden ? Of Nora met Waldek zal zijn of met Stefaan ? En of Silke ervoor zorgt dat Karin haar job verliest ? Dat Frank en Sam mekaar de kop zullen inslaan na drie maand samenwonen ? Of wacht - dat Ilias eindelijk met zijn vlam seks zal hebben ? Lijkt me dat (voorlopig) alles rond relaties draait, iemand "zonder" wordt een zonderling in Thuis. Foei Tania, snel een partner zoeken
Denk niet dat de gemiddelde om te beginnen zo hoog lag. 1 250 000 waren eerder piekcijfers. Gemiddelde zal eerder 1100000 geweest zijn (en 250 000 is trouwens een vijfde, geen kwart van 1 250 000). Ik heb eigenlijk de indruk dat er gewoon in het algemeen minder tv-kijkers zijn, niet enkel in Thuis. Je mag ook niet vergeten dat we vorig seizoen maandelang geen sociale activiteiten mochten doen. Horeca was toe, sportwedstrijden waren zonder publiek, filmvoorstellingen, theater en concerten waren er niet. Dan keken er uiteraard veel meer mensen gewoon thuis TV. Wanneer we dan eindelijk weer wat vrijheid terugkregen zijn we daar enorm van gaan profiteren. Logisch dat er dan minder TV-kijkers zijn. De cijfers van Thuis zijn echt niet zo dramatisch als jij beweert. En er was wel degelijk iemand die hier schreef dat ze straks geen kijkers meer zullen hebben.

Wat die verhaallijnen betreft heb ik duidelijk gezegd dat daar stilletjesaan eerste stapjes worden gezet. Dus niet de verhaallijnen die nu al volop lopen. Ik denk dan eerder aan die belager van Harry die een brandbom in zijn café wierp en de vreemde vertegenwoordiger die plots opdook. Of de vijandigheid die Niels vanaf dag één tegenover Joren toont.
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1034

Bericht door Tiboko »

Ik ga er in ieder geval geen polemiek van maken.

De cijfers zijn trouwens publiekelijk toegankelijk via diverse websites. En zoals iedereen zegt, Thuis is gewoon véél minder "goed" dan vroeger. Ook in mijn omgeving zijn al enkele mensen afgehaakt. Dus ik zou zeggen "herpak jullie" :bye:
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

De generiek is alweer veranderd. Femke loopt alleen, we mogen er dus van uit gaan dat haar huwelijk definitief over en uit is. Nu vraag ik mij af, gezien Peter niet in de generiek voorkwam (er zijn er natuurlijk meerdere, dat weet ik ook wel) of het personage ook verdwijnt.
0 x
apestaart
Poster rang 4
Poster rang 4
x 184

Bericht door apestaart »

heidiw schreef: di 30 nov 2021, 08:53 Nu vraag ik mij af, gezien Peter niet in de generiek voorkwam (er zijn er natuurlijk meerdere, dat weet ik ook wel) of het personage ook verdwijnt.
Normaal verschijnt vanavond een andere generiek en dan zullen we het zien, ik verwacht dat Peter er in zal voorkomen uiteraard zonder Femke.
Tevens zagen we gisteren dat Harry en Thilly tezamen in de generiek dus mogen we van uitgaan dat zij voortaan als koppel te zien zal zijn.
Dus de ene koppel gaat uit elkaar en er wordt een ander koppel gevormd, aflossing van de wacht als het ware.
0 x
martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 972
x 577

Bericht door martha »

Daar dit het topic is over "vragen" over de serie : heeft Dries daadwerkelijk zijn master van advocaat behaald ? :denk: Dat vraag ik me al een tijdje af omdat Dries nu toch al anderhalf seizoen meedraait als volwaardig advocaat. Nu vraag ik me af : heb ik dat gemist of zo ? Want het laatste dat ik me herinner is dat Dries door toedoen van Karin gebuisd was (en dat hij daarom een tijdje als gigolo aan de kost is gekomen)
0 x
Plaats reactie