Ik vond het een prachtige seizoensfinale, met stip de beste van de afgelopen jaren, al was het maar omdat ik voor het eerst in jaren niet teleurgesteld ben. En hoewel ik toch wel wat aan te merken heb op de manke verhaallijnen, vind ik dit zeker en vast een sterk seizoen! Zeker als je vergelijkt met de twee vorige seizoenen: ik moet al heel veel moeite doen om mij te herinneren wat er dan allemaal gebeurde.
En ze hebben duidelijk geleerd van hun fouten: waar de laatste jaren de seizoensfinale gewoon een lange aflevering was, was hij deze keer een mooi geheel met veel spanning, drama, tranen én een portie positiviteit. Enkele jaren geleden was er eens een seizoensfinale zonder Frank en Simonne, wat onvergeeflijk was. Blij dat ze er bij waren. Ik heb luidop gelachen met Frank

. Het was ook een aangename verrassing om Marianne terug te zien. De koningin van Thuis straalde, zo mooi om te zien!
Heel leuk dat er wendingen zijn in alle lopende verhaallijnen, met betrekking tot een groot deel van de personages: Leo/Marianne/Nina, Kobe/Paulien, Waldek/Thilly/Judith, Stan/Joren, Peter/Femke, Bob/Tamara, Adil/Christine. Alleen Eddy hebben we gemist. Jammer dat hij niet even meedeed.
En met Jacques hebben ze me verrast. Niemand had verwacht dat hij na enkele minuten al dood zou zijn. En dan Rosa. Bij ons duurde het wel eventjes voor we ons realiseerden dat hij allicht eerst langs Rosa was gepasseerd. Wij dachten dat hij Rosa misschien in zinkende auto in het kanaal had gedumpt en dat het een race tegen de tijd zou zijn om haar te vinden. Nu hebben ze toch enkele dagen om haar te vinden, vooraleer ze sterft van de honger.
Als ze gewoon in de koffer van Jacques op de oprit van de boerderij blijkt te liggen, zou ik het heel flauw vinden. Hopelijk is er wat meer aan de hand, zodat we in september meteen vertrokken zijn voor enkele dagen zoeken naar Rosa met flashbacks van eventuele conversaties die ze gehad hebben. Het verhaal Jacques is voor mij nog niet afgesloten, ik wil zeker nog weten wat Jacques allemaal nog tegen Rosa heeft gezegd.
Het is ook een erg interessante verhaaltechniek: zelfs na zijn dood zorgt Jacques nog voor ellende. Heel goed bedacht van de schrijvers!