Emma Van Damme (Elise Roels)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Forumregels
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)
Plaats reactie
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1662
x 2567

Bericht door satine »

Het gaat hier over haar eigen broer, die psychische problemen heeft.
Als toekomstig therapeute zou zij dit toch iets genuanceerder mogen bekijken dan alleen de feiten op zich.
Zo erg kan die éne avond toch ook niet zijn.
Ik denk niet dat Stan wie van hen dan ook gaat aanvallen vanavond.
Ik vind het wel netjes dat ze zelf aan Judith vertelt dat ze niet komt en waarom.
Maar ze had ook haar broer kunnen begroeten en hem vertellen dat ze het er nog moeilijk mee heeft en dat ze daarom niet de hele avond blijft.
Uiteindelijk zijn Stan en Emma geen kinderen meer.
Laatst gewijzigd door satine op do 25 apr 2019, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
ikke
x 435

Bericht door ikke »

Dat was ik even vergeten, dat Emma studeert voor therapeute. Hoe zal ze "ergere" gevallen dan aanpakken???? :shock:
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

Die studeert toch maatschappelijk werk? Kaat wil psychotherapie doen. Maar bon, als sociaal werker zal ze ook wel één en ander op haar pad krijgen, van mensen die gewoon een verwarmingstoelage komen aanvragen tot drugsverslaafden. Dat het nu echt heel persoonlijk was maakt haar beslissing begrijpelijk, maar als ze dergelijke job wil uitoefenen zal ze toch moeten leren afstand nemen van dergelijke incidenten.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

heidiw schreef: do 25 apr 2019, 13:03 Die studeert toch maatschappelijk werk? Kaat wil psychotherapie doen. Maar bon, als sociaal werker zal ze ook wel één en ander op haar pad krijgen, van mensen die gewoon een verwarmingstoelage komen aanvragen tot drugsverslaafden. Dat het nu echt heel persoonlijk was maakt haar beslissing begrijpelijk, maar als ze dergelijke job wil uitoefenen zal ze toch moeten leren afstand nemen van dergelijke incidenten.
Hoe kan ze nu afstand nemen van het feit dat haar eigen broer haar naar de keel greep nadat hij hun moeder in elkaar stond te stampen? Wie weet hoe het was afgelopen als Tom niet was binnengekomen... Dat is toch heel iets andes dan een zaak op het werk. Dit is haar persoonlijk overkomen, afstand komt hier gewoon niet ter sprake. Dat is toch echt een vergelijking die niet op gaat.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

ikke schreef: do 25 apr 2019, 12:22 Dat was ik even vergeten, dat Emma studeert voor therapeute. Hoe zal ze "ergere" gevallen dan aanpakken????
Erger dan haar bloedeigen broer die haar moeder staat ineen te stampen waarna hij haarzelf te lijf gaat? :shock: Dit is toch heel iets anders dan dingen en mensen waarmee ze later kan te maken hebben en geen persoonlijke relatie mee heeft...
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

satine schreef: do 25 apr 2019, 12:21 Het gaat hier over haar eigen broer, die psychische problemen heeft.
Als toekomstig therapeute zou zij dit toch iets genuanceerder mogen bekijken dan alleen de feiten op zich.
Zo erg kan die éne avond toch ook niet zijn.
Ik denk niet dat Stan wie van hen dan ook gaat aanvallen vanavond.
Ik vind het wel netjes dat ze zelf aan Judith vertelt dat ze niet komt en waarom.
Maar ze had ook haar broer kunnen begroeten en hem vertellen dat ze het er nog moeilijk mee heeft en dat ze daarom niet de hele avond blijft.
Uiteindelijk zijn Stan en Emma geen kinderen meer.
Ze zou dat kunnen doen, maar ze hoeft dat niet te doen. Ik kan best begrijpen dat ze het daar nog veel te moeilijk mee heeft en dat het gewoon nog veel te vroeg is voor. Ze werd immers ook zelf door hem aangevallen. Het is een hele normale menselijke reactie dat ze schrik heeft voor de confrontatie.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

Christel schreef: do 25 apr 2019, 10:47 Het is Emma's goed recht om er moeite mee te hebben, inderdaad. Ik kan het me ook echt wel voorstellen na alles wat er gebeurd is.
Maar...
Ik moet wel zeggen dat ze zelf in het verleden net zo goed wel eens lelijk heeft uitgehaald naar de hele familie door de dingen die er met haar gebeurd zijn, en dan was Stan altijd de eerste die begrip toonde en toch lief voor haar was.
Als Judith nu zelfs moeite wil doen - die toch veel meer met Stan heeft meegemaakt dan die verbale trap onder de gordel die Emma van Stan kreeg - dan vind ik het toch een beetje jammer dat Emma het niet eens een kans wil geven. Het is maar voor eventjes, en als het haar niet aanstaan is ze alsnog zo weg, toch?
Ze zegt toch niet dat ze het geen kans wil geven. Ze is er enkel nog niet klaar voor. En ik kan haar goed begrijpen. Het is immers amper een paar weken geleden. En de vorige keer dat hij eens een paar weken werd opgenomen en hij mocht terugkeer alsof er niets was gebeurd hebben we de uiteindelijke gevolgen duidelijk gezien. Uiteindelijk hebben we het hier wel over een derde kans hé. Vrij begrijpelijk dat Emma deze keer meer terughoudend is. Ik vind het juist vreemd dat Judith helemaal niet meer lijkt te tillen aan wat Stan heeft gedaan.
0 x
ikke
x 435

Bericht door ikke »

heidiw schreef: do 25 apr 2019, 13:03 Dat het nu echt heel persoonlijk was maakt haar beslissing begrijpelijk, maar als ze dergelijke job wil uitoefenen zal ze toch moeten leren afstand nemen van dergelijke incidenten.
100% akkoord!
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

ikke schreef: do 25 apr 2019, 17:14
heidiw schreef: do 25 apr 2019, 13:03 Dat het nu echt heel persoonlijk was maakt haar beslissing begrijpelijk, maar als ze dergelijke job wil uitoefenen zal ze toch moeten leren afstand nemen van dergelijke incidenten.
100% akkoord!
Afstand nemen van je eigen broer die je naar de keel grijpt. :eh: Ik zou niet weten hoe iemand daar aan zou moeten beginnen... :denk:
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1034

Bericht door Tiboko »

Laat ons ook niet vergeten dat Stan niet alleen zijn eigen moeder fysieke schade heeft toegebracht, maar andere mensen ook emotionele (Joren, die totaal in de war is, ook nu nog - zagen we gisteren) en andere schade (Jacques die zijn baan kwijt is bij zowel het zwembad als de dokterspraktijk).

Als Stan het echt meent met zijn herstel, zal hij ook zover moeten gaan om een verklaring af te leggen bij de politie dat hij dit hele verhaal verzonnen heeft en dat die mens daarvoor eerherstel moet krijgen.

Vreemd dat zowel Tom als Judith dit gebeuren zomaar onder de mat vegen. Daar voelt Judith zich dan weer niet schuldig over.

Wat Emma betreft, zij heeft absoluut het recht te vragen om nog even niet bij die reünies aanwezig te zijn. Dat heeft absoluut niks te maken met therapeute/welzijnswerker in wording te zijn.
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

@tvx1, ik heb het niet over de aanval van Stan want die was persoonlijk en dat heb ik duidelijk gezegd. Ik heb het over haar toekomstige job. Dáár zal ze moeten leren afstand nemen van dergelijke incidenten. Sociaal werk houdt heel wat meer in dan brieven invullen en aanvragen indienen. Huiselijk geweld, bezoekrecht onder toezicht (vaak ook met de overbodige agressie), huisbezoek bij psychiatrische patiënten of dementerenden die je plots zonder enige aanleiding een toek geven... Als dat niet lukt zal ze weinig opties hebben, enkel de sociale dienst van een ziekenhuis misschien.
0 x
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 690
x 532

Bericht door jessie V. »

Er is natuurlijk wel een tamelijk groot verschil of je met je eigen broer te maken hebt of met een cliënt.
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1662
x 2567

Bericht door satine »

Emma is gewoon vergeten dat haar broer er vroeger altijd voor haar was, ook toen zij domme dingen deed en het moeilijk had.
En ze heeft ook nooit het verschil gezien tussen de uitgebreide ontbijttafels voor haar en het geld dat haar broer snel kreeg toegestoken om zelf eten te kopen.
En ja, er is fysiek geweld gebruikt, ook tegen haar.
Eenmalig en in het vuur van het 'gevecht'.
Dat ze nu doet alsof Stan altijd agressief was, vind ik er over.
Het is altijd Emma voor en na geweest bij haar moeder, nu doet ze het wel zelf als ze vindt dat Stanneman te veel aandacht krijgt.
Want hij is niet het losgeslagen wildebeest dat zij er blijkbaar wil van maken.

Van mij mag ze gerust heel veel bij Floris blijven logeren. :yup:
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

^ Dat dus... :yup:

En ik verwacht ook echt niet dat Emma er de voordeur uitvliegt van blijdschap als Stan weer af en toe op bezoek komt, hoor! Maar een klein beetje moeite doen kost niks, toch? Ook dit verhaal heeft meerdere kanten, en daar zou Emma best een beetje rekening mee mogen houden vind ik...
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

heidiw schreef: do 25 apr 2019, 22:16 @tvx1, ik heb het niet over de aanval van Stan want die was persoonlijk en dat heb ik duidelijk gezegd. Ik heb het over haar toekomstige job. Dáár zal ze moeten leren afstand nemen van dergelijke incidenten. Sociaal werk houdt heel wat meer in dan brieven invullen en aanvragen indienen. Huiselijk geweld, bezoekrecht onder toezicht (vaak ook met de overbodige agressie), huisbezoek bij psychiatrische patiënten of dementerenden die je plots zonder enige aanleiding een toek geven... Als dat niet lukt zal ze weinig opties hebben, enkel de sociale dienst van een ziekenhuis misschien.
En waaruit besluit jij dan dat dat haar niet zou kunnen lukken?? Het enige "geval" dat ze totnogtoe mee te maken kreeg is haar eigen broer die haar naar de keel greep. Dat is toch totaal niet iets dat ook maar een klein vermoeden geeft dat ze geen persoonlijke afstand zou kunnen nemen van niet-persoonlijke incidenten?
0 x
Plaats reactie