Stan Van Damme (Lennart Lemmens)
Forumregels
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)
-
- Poster rang 2
- x 292
- x 447
Stan Van Damme (Jannes Coessens)
Je kunt hem niet helemaal met Julia vergelijken, vind ik. Wat zij deed was nog een of zelfs twee stappen verder. Luc proberen vergiftigen, hem verbranden, Waldek ontvoeren of martelen , ze heeft een moord op haar geweten, Simonne bedreigen en meenemen, Mayra en Sandrine vergiftigen met die pralines. Ze wou letterlijk heel de omgeving die haar ooit aanrecht aandeed kapot krijgen, terwijl Stan zich geïsoleerd en in de steek gelaten voelde.
Dus nee, een gevangenisstraf is hier niet op zijn plaats. Ook omdat hij niet alleen deze situatie gecreëerd heeft , zijn omgeving , met moeder en zus op kop hebben hier ook schuld aan. Iedere avond op stap, nooit eens interesse tonen in hem , en zuslief die zich meer mag permitteren dan hij.
Geen berouw? Hij stortte op het laatst helemaal in, dus dan zal hij ergens ook moeten beseffen wat hij heeft aangericht.
Dus nee, een gevangenisstraf is hier niet op zijn plaats. Ook omdat hij niet alleen deze situatie gecreëerd heeft , zijn omgeving , met moeder en zus op kop hebben hier ook schuld aan. Iedere avond op stap, nooit eens interesse tonen in hem , en zuslief die zich meer mag permitteren dan hij.
Geen berouw? Hij stortte op het laatst helemaal in, dus dan zal hij ergens ook moeten beseffen wat hij heeft aangericht.
0 x
- Tiboko
- Poster rang 5
- x 47
- x 1034
Je vergeet de periode net voor hij bij Tom ging wonen en de situatie thuis niet meer doenbaar was. Toen Stan dag in dag uit op de lappen ging en als iemand hem hierover aansprak, zei hij - gun me toch wat privacy - ik ben geen kind meer.Thom schreef: za 23 mar 2019, 12:21 Ook omdat hij niet alleen deze situatie gecreëerd heeft, zijn omgeving , met moeder en zus op kop hebben hier ook schuld aan. Iedere avond op stap, nooit eens interesse tonen in hem , en zuslief die zich meer mag permitteren dan hij.
Er zijn trouwens véél kinderen in zo'n situatie. As die allemaal het excuus dat ze "verwaarloosd" worden gebruiken om geweld te plegen? Het gebeurt effectief hé, kinderen waarvan de ouders een drukke zaak hebben of die bij een alleenstaande moeder/vader wonen die bijna verplicht is om dag en nacht te werken om rond te komen? Kinderen die tot zes uur op school in nabewaking zitten, daarna eten en huiswerk maken en naar bed moeten. Moeten die dan allemaal rebelleren?
Zegt psycholoog Thom? Hij kan ook ingestort zijn omdat hij inziet dat het er nu niet goed meer voor hem uitziet? Of omdat hij bang is weer naar de instelling te moeten? Of omdat hij betrapt is?Thom schreef: za 23 mar 2019, 12:21Geen berouw? Hij stortte op het laatst helemaal in, dus dan zal hij ergens ook moeten beseffen wat hij heeft aangericht.
Ik herinner mij na dat incident met Leo dat Tom hem aan het handje moest meenemen om zich te komen excuseren, want eigenlijk had hij daar abosluut géén zin in. Dus berouw? Het is zoals tvx1 zegt - hij beseft niet wat hij aanricht.
0 x
-
- Poster rang 2
- x 292
- x 447
Ik keur zijn daden toch niet goed? Begrijpen ja, maar dat is nog altijd niet hetzelfde als goedpraten. Tuurlijk mag je geen geweld gebruiken om je punt te maken, maar als je telkens probeert een gesprek aan te gaan en telkens tegen een muur opbotst, dan snap ik wel dat hij het even niet meer wist .
Dat hij bang is voor de gevolgen is toch normaal? Het idee dat iedereen hem laat vallen en dat hij weer naar die instelling moet, helemaal alleen.
En nee, misschien beseft hij het niet, om dat hij de waarheid niet onder ogen durft te zien.
Ik blijf bij wat ik zeg, dit moet men zeker niet zwart-wit zien, want dat is het gewoon niet.
Dat hij bang is voor de gevolgen is toch normaal? Het idee dat iedereen hem laat vallen en dat hij weer naar die instelling moet, helemaal alleen.
En nee, misschien beseft hij het niet, om dat hij de waarheid niet onder ogen durft te zien.
Ik blijf bij wat ik zeg, dit moet men zeker niet zwart-wit zien, want dat is het gewoon niet.
0 x
-
- Poster rang 5
- x 690
- x 532
Ik vind het een bizarre situatie.Ik heb in mijn werk heel veel mensen van die leeftijd meegemaakt waarbij verwaarlozing nog maar een klein onderdeel was. Als ik de laatste jaren van Stan onder ogen zie, dan schort er serieus iets aan die jongen. Nooit heb ik meegemaakt dat iemand zijn moeder in elkaar stampte. of maar de neiging had dat te doen. En dat waren geen lieverdjes.
0 x
- hannanaske
- Poster rang 5
- x 10
- x 77
Julia was inderdaad ook knettergek geworden door al het leed dat haar werd aangedaan. En voor mij is dat ook de enige gelijkenis.
Het verschil tussen haar & Stan is toch wel dat Julia duidelijk een plan had toen ze met haar smerige plannetjes smeedde. Zogezegd haar dochter een bezoekje brengen in het gemeenschapshuis, maar ze was daar toen duidelijk niet voor haar Paulientje. Wel voor de weergaloze Luc die ze kon mishandelen en die ze kon afdreigen. Mayra wilde ze trakteren op koekjes om op die manier het ongeboren kindje te vergiftigen. Was het toen niet Sandrine die in allerijl naar het ziekenhuis werd afgevoerd omdat zij die koekjes opat? (het zit precies al een beetje ver)
Julia was ook al té vaak en té hard gekwetst door mannen (en toen ook door haar vriendin Simonne) maar ze had nog wel twee dochters en een toffe schoonzoon waar ze terecht bij kon & die haar graag zagen. Die er ook alles aan deden om haar te helpen.
Bij Stan ligt dat wel enigszins anders. Ik kreeg persoonlijk koude rillingen toen Stan naar zijn moeder riep dat hij maar beter dood kon zijn, en dat hij toch niet gemist zou worden. Als uw kind zoiets zegt moet dat voor een moeder toch enorm pijnlijk zijn om te horen? Ik heb zelf geen kinderen, maar ik denk dat ik toch 1000 keer sorry zou zeggen en alles zou doen om dat idee uit iemands hoofd te praten. Ik zou die persoon willen knuffelen en nooit meer loslaten. Ipv die verschrikkelijk leegte proberen weg te nemen bij Stan, bevestigde ze dat gevoel alleen maar. Het is niet dat Stan al meteen Judith vastpakte en pijn deed, er gingen steeds woorden aan vooraf die Judith nooit begreep. Het schoppen en slaan gebeurde ook telkens als ze weer afkwam met flauwe excuses. Zo durf ik het al noemen, flauwe excuses!, want ze betekenden inderdaad niets.
Gekwetst worden door foute mannen is natuurlijk erg, maar het gevoel hebben dat je niet graag gezien wordt door je mama is waarschijnlijk nog zoveel keer erger.
Dergelijke handelingen verrichten met zoveel voorbedachtheid is toch iets anders dan iemand uit pure machteloosheid zo toetakelen.
Het is ook echt niet oké, maar ik kan Stan eigenlijk wel begrijpen.
Het verschil tussen haar & Stan is toch wel dat Julia duidelijk een plan had toen ze met haar smerige plannetjes smeedde. Zogezegd haar dochter een bezoekje brengen in het gemeenschapshuis, maar ze was daar toen duidelijk niet voor haar Paulientje. Wel voor de weergaloze Luc die ze kon mishandelen en die ze kon afdreigen. Mayra wilde ze trakteren op koekjes om op die manier het ongeboren kindje te vergiftigen. Was het toen niet Sandrine die in allerijl naar het ziekenhuis werd afgevoerd omdat zij die koekjes opat? (het zit precies al een beetje ver)
Julia was ook al té vaak en té hard gekwetst door mannen (en toen ook door haar vriendin Simonne) maar ze had nog wel twee dochters en een toffe schoonzoon waar ze terecht bij kon & die haar graag zagen. Die er ook alles aan deden om haar te helpen.
Bij Stan ligt dat wel enigszins anders. Ik kreeg persoonlijk koude rillingen toen Stan naar zijn moeder riep dat hij maar beter dood kon zijn, en dat hij toch niet gemist zou worden. Als uw kind zoiets zegt moet dat voor een moeder toch enorm pijnlijk zijn om te horen? Ik heb zelf geen kinderen, maar ik denk dat ik toch 1000 keer sorry zou zeggen en alles zou doen om dat idee uit iemands hoofd te praten. Ik zou die persoon willen knuffelen en nooit meer loslaten. Ipv die verschrikkelijk leegte proberen weg te nemen bij Stan, bevestigde ze dat gevoel alleen maar. Het is niet dat Stan al meteen Judith vastpakte en pijn deed, er gingen steeds woorden aan vooraf die Judith nooit begreep. Het schoppen en slaan gebeurde ook telkens als ze weer afkwam met flauwe excuses. Zo durf ik het al noemen, flauwe excuses!, want ze betekenden inderdaad niets.
Gekwetst worden door foute mannen is natuurlijk erg, maar het gevoel hebben dat je niet graag gezien wordt door je mama is waarschijnlijk nog zoveel keer erger.
Dergelijke handelingen verrichten met zoveel voorbedachtheid is toch iets anders dan iemand uit pure machteloosheid zo toetakelen.
Het is ook echt niet oké, maar ik kan Stan eigenlijk wel begrijpen.
0 x
Imagination is the only weapon in the war against reality.
-
- x 435
Thom schreef: za 23 mar 2019, 12:47 Ik blijf bij wat ik zeg, dit moet men zeker niet zwart-wit zien, want dat is het gewoon niet.
hannanaske schreef: za 23 mar 2019, 13:51 Het verschil tussen haar & Stan is toch wel dat Julia duidelijk een plan had toen ze met haar smerige plannetjes smeedde.
Je moet het niet zwart-wit bekijken, maar je mag hier ook niet te licht over gaan. Dit is niet gewoonweg een arme sukkelaar die wat rebelleerde omdat hij niet genoeg aandacht krijgt. Hoe Stan met die situatie omging is allesbehalve normaal en zelfs moeilijk te begrijpen. Dat ze niet leuk was wel, maar dat is het enige dat te begrijpen valt. Voor de rest zijn hier duidelijk bewijzen dat er het een en ander zwaar verkeerd is met Stan. Hem weer even in een instelling steken gaat dat niet oplossen. Er is echt wel duidelijk voorbedachtheid in zijn handelen te merken. Hij heeft vanaf de eerste seconde van zijn terugkeer iedereen bespeeld en een duidelijk plan opgesteld om zijn moeder en Judith uit elkaar te krijgen en bovendien ook Jacques zijn leven kapot te maken. Hij heeft verdorie Jacques bewust naar de kleedkamer van de zwemclub gelokt om na een gewoon gesprek over Bill met een verbouwereerde blik buitenkomen en kort daarna valse beschuldigen te uiten. En in dat laatste gesprek met Judith gisteren zag ik geen enkel berouw nog besef van slechtheid ivm zijn handelen. Het is dus echt wel een serieus gevaar voor anderen.hannanaske schreef: za 23 mar 2019, 13:51 Dergelijke handelingen verrichten met zoveel voorbedachtheid is toch iets anders dan iemand uit pure machteloosheid zo toetakelen.
0 x
-
- Poster rang 5
- x 690
- x 532
- Tiboko
- Poster rang 5
- x 47
- x 1034
Ook niet vergeten hoe zij zich gedroeg toen hij nog bij Tom EN Marianne woonde. Hij behandelde haar als het vuil van de straat, de toevallige kuisvrouw die zijn vuile kleren moest opruimen en waartegen hij een brutaal mocht zijn. Toen ze voor hem gekookt had, zei hij vrolijk "sorry, ik ga met mijn vrienden pizza eten".
Het incident met Leo is er ook alleen maar gekomen omdat die niet langer kon aanzien hoe Stan zich tegenover Marianne gedroeg en omdat Tom - blind zoals steeds - het gedrag van zijn nieuwe zoon gewoon goedpraatte. En dat Stan toen - zonder verzekering en rijbewijs - met zijn gloednieuwe brommer ging rondrijden, waarbij hij (half dronken?) bijna een kind doodreed.
Dus laat ons dit niet alleen zien als een soort "jongen wordt verwaarloosd door moeder" incident. Die andere (ook erge) feiten speelden zich af toen hij helemaal niet bij zijn moeder woonde, maar bij zijn nieuwe vader.
Het incident met Leo is er ook alleen maar gekomen omdat die niet langer kon aanzien hoe Stan zich tegenover Marianne gedroeg en omdat Tom - blind zoals steeds - het gedrag van zijn nieuwe zoon gewoon goedpraatte. En dat Stan toen - zonder verzekering en rijbewijs - met zijn gloednieuwe brommer ging rondrijden, waarbij hij (half dronken?) bijna een kind doodreed.
Dus laat ons dit niet alleen zien als een soort "jongen wordt verwaarloosd door moeder" incident. Die andere (ook erge) feiten speelden zich af toen hij helemaal niet bij zijn moeder woonde, maar bij zijn nieuwe vader.
0 x
-
- Poster rang 2
- x 292
- x 447
Dat was meer etterlijk puberaal gedrag, he. Uiteraard verwerpelijk gedrag, maar Ann en Tom, haar eigen volwassen kinderen vonden het toentertijd ook niet nodig om hun eigen moeder met respect te behandelen en zelfs nu nog schrik ik hoe Tom tegen zijn moeder doet. En dan maar te zwijgen dat hij zijn biologische dochter een bastaard had genoemd. 

0 x
- Christel
- Poster rang 5
- x 3251
- x 1602
Volgens mij ligt daar ook het "probleem" in dit geval: een jongen die de puber/etter uithangt, is wel totaal iets anders dan een jongen die zonder met zijn ogen te knipperen zijn moeder systematisch in elkaar slaat.
De Stan van voor dit gebeuren was allesbehalve een psychopaat. Een moeilijke puber misschien wel, ja. Maar wel pas nadat hij terecht in opstand kwam omdat hij jarenlang genegeerd is door zijn moeder. Voor die tijd was het een superlieve jongen die geen vlieg kwaad deed en die te allen tijde begripvol was.
De Stan van tegenwoordig is wel een psychopaat. Iemand die leeft om anderen te bespelen zodat ze zijn zin doen, en die het totaal niet interesseert wat hij met zijn daden aanricht, zolang hij zichzelf er maar beter door voelt.
Het is alleen zo dat iemand niet plotseling na 17 jaar een psychopaat wordt omdat hij zich achtergesteld voelt. Het een is gewoon niet met het ander te rijmen, en dat is dan ook de reden dat ik echt een probleem heb met dit alles.
Echt zo ontzettend jammer dit...
De Stan van voor dit gebeuren was allesbehalve een psychopaat. Een moeilijke puber misschien wel, ja. Maar wel pas nadat hij terecht in opstand kwam omdat hij jarenlang genegeerd is door zijn moeder. Voor die tijd was het een superlieve jongen die geen vlieg kwaad deed en die te allen tijde begripvol was.
De Stan van tegenwoordig is wel een psychopaat. Iemand die leeft om anderen te bespelen zodat ze zijn zin doen, en die het totaal niet interesseert wat hij met zijn daden aanricht, zolang hij zichzelf er maar beter door voelt.
Het is alleen zo dat iemand niet plotseling na 17 jaar een psychopaat wordt omdat hij zich achtergesteld voelt. Het een is gewoon niet met het ander te rijmen, en dat is dan ook de reden dat ik echt een probleem heb met dit alles.

0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
-
- x 435
Dat is zo ongeveer hetzelfde gevoel als ik over hem heb. En nu moet hij gewoon laten ingezien worden dat zijn daden strafbaar zijn. Zowel zijn valse aanklacht als het geweld tegenover zijn moeder en zijn zus. Hij is ondertussen ook echt wel oud genoeg en is ook verstandelijk genoeg om de verantwoordelijkheid voor zijn daden te dragen.Christel schreef: za 23 mar 2019, 18:10 Volgens mij ligt daar ook het "probleem" in dit geval: een jongen die de puber/etter uithangt, is wel totaal iets anders dan een jongen die zonder met zijn ogen te knipperen zijn moeder systematisch in elkaar slaat.
0 x
- Tiboko
- Poster rang 5
- x 47
- x 1034
We zien dit soort veranderingen in karakter wel vaker in Thuis.Christel schreef: za 23 mar 2019, 18:10 Het is alleen zo dat iemand niet plotseling na 17 jaar een psychopaat wordt omdat hij zich achtergesteld voelt. Het een is gewoon niet met het ander te rijmen, en dat is dan ook de reden dat ik echt een probleem heb met dit alles.
Zo'n Lander die 's nachts uit stelen gaat, moet ineens ook een moordenaar worden. Luc die sjoemelaar was, maar geen moordenaar - zorgt er voor een tiental euro voor dat Jana's kind niet geboren wordt. Julia die een vijs los had, maar ook van haar dochter hield, wordt van de ene dag op de andere een seriemoordenaar.
Het is zoals iemand al schreef - gewoon de zucht naar sensatie van de scenaristen, zeker ?
0 x
-
- Poster rang 1
- x 7
- x 6
Zou inderdaad een zeer interessante verhaallijn kunnen worden als ze dit goed zouden uitwerken. Ze hebben zijn vorige plaatsing veel te snel afgerond, door hem gewoon naar huis te laten gaan zonder verdere nazorg.jeuken schreef: za 23 mar 2019, 09:44 hannanaske schreef: ↑vr mar 22, 2019 10:36 pm
Hoe kunnen ze dit nog ooit recht trekken? En wil dat zeggen dat de acteur de serie gaat verlaten? Want hij zal toch terug naar die instelling moeten? Indien wel; ik ga jannes toch heel hard missen.
Waarom zou hij de serie moeten verlaten? Dit is weer een ideale gelegenheid om weer een actueel verhaaltje te brengen.
Hij wordt aangeklaagd, jeugdrechtbank, moet naar een instelling, er is geen plaats, bla bla bla
Dit past perfect binnen de problematiek van de jeugdinstellingen waar geen plaats is en waar de begeleiding niet goed is. Toevallig de documentaire gezien in Pano ivm tienerpooiers en hun slachtoffers?
Dit scenario is een ideaal gegeven om mee verder te werken!
Het kan alle kanten opgaan, als ze het echt willen gebruiken, laten ze hem via de jeugdrechtbank naar een instelling gaan, maar daar is geen plaats dus hij moet thuis blijven, het ontspoort verder en komt tot een nieuwe confrontatie waarna hij dan toch geplaatst wordt. Hij "verdwijnt" dan een paar afleveringen (en komt af en toe in beeld) om dan rustig aan terug te komen (bv tijdens het "weekend" mag hij terug naar huis) en om dan uiteindelijk helemaal genezen terug te zijn en vb een studie aan te vatten in de sociale sector om dan zelf sociaal werker te worden of iets dergelijks. (hij zou vb nog begeleider van emil kunnen worden op termijn, je zag op een voorstukje dat emil blijkbaar iets zei dat niet in goede aarde viel bij lowie... de verhalen kunnen zo weer meer verstrengeld raken)
In zijn verhaal zit enorm veel potentieel nu als ze het goed aanpakken.
Als je het mij vraagt, heeft Stan nu zeer goede begeleiding nodig en die gaat hij niet krijgen als hij gewoon thuis zou blijven. Daar hoort dan trouwens ook gezinsbegeleiding bij. En dat kan dan weer extra interessant worden, want een dokter die geholpen moet worden met de opvoeding van haar kind, zal zich daar waarschijnlijk tegen gaan verzetten...
Stan is verkeerd geweest, maar hem "gewoon" straffen door een plaatsing in een gesloten instelling of een taakstraf te laten uitvoeren, zal zijn problemen niet oplossen en zijn gedrag niet veranderen. Anders was dit nu nooit gebeurd.
0 x
Sanne
-
- x 435
Da's toch een beetje te simpel omschreven. Lander is niet echt een moordenaar. Lander was een serie-inbreker die betrapt is door één van zijn slachtoffers. Daarbij een ontstond een schermutseling waarbij Hua viel en spijtig genoeg verkeerd terecht kwam. Ik denk echt niet dat Lader de intentie had om hem te doden. Da's toch nog een serieuze stap verwijderd van moord. En bij Luc ging het ook niet zo drastisch. Tussen zijn eenvoudig gesjoemel en de dood van Jack als gevolg er van heeft hij ook nog zonder enige wroeging Freddie gedood.Tiboko schreef: za 23 mar 2019, 21:19 Zo'n Lander die 's nachts uit stelen gaat, moet ineens ook een moordenaar worden. Luc die sjoemelaar was, maar geen moordenaar - zorgt er voor een tiental euro voor dat Jana's kind niet geboren wordt.
0 x
- Tiboko
- Poster rang 5
- x 47
- x 1034
Lander begon als kruimeldief ('s nacht inbreken in lege gebouwen...) en evolueerde naar een zware crimineel (carjacking & gijzeling - die tot de dood van een kind leidde). Of het nu bedoeld is of niet, hem wacht jàren gevangenisstraf.tvx1 schreef: zo 24 mar 2019, 13:06 Ik denk echt niet dat Lander de intentie had om hem te doden. Da's toch nog een serieuze stap verwijderd van moord
Maar soit, we hebben het hier over Stanneman, die een beetje het spoor bijster is. Ik ben heel benieuwd hoe de arm der wet (in dit geval Tim) die zaak tot een goed eind gaat brengen, als hij al iets doet. Want Stan is toevallig ook de love interest van zijn pleegzoon Joren.
0 x