Stan Van Damme (Lennart Lemmens)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Forumregels
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)
Plaats reactie
vdbemdsa
Poster rang 2
Poster rang 2
x 3
x 112

Stan Van Damme (Jannes Coessens)

Bericht door vdbemdsa »

Die drank was er volgens mij alleen maar omdat hij het wel wou proberen, maar niet durfde, en dan is drank misschien een goede zet volgens sommige.
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1663
x 2568

Bericht door satine »

Ik had de indruk dat Stan vooral wat stoer wou doen met zijn wodka.
En inderdaad, misschien eerder een slokje om zichzelf moed in te drinken, dan om Joren dronken te voeren.

Wat Joren betreft: die is toch oud en mans genoeg om nee te (blijven) zeggen.
Ik heb Stan hem niet zien 'overmeesteren' met het drankje.
0 x
Kwast
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Kwast »

Ik hoop dat Stan het echt meent. Anders heb ik geen idee waar hij mee bezig is. Met dat drankje, het heeft er alle schijn van dat het een vooropgezet plan is geweest.
0 x
"Die Nacht öffnet ihren Schoß
Das Kind heißt Einsamkeit
Es ist kalt und regungslos
Ich weine leise in die Zeit"

You can have it all, my empire of dirt
hannanaske
Poster rang 5
Poster rang 5
x 10
x 77

Bericht door hannanaske »

Ik geloofde nog steeds dat Stan het allemaal niet zo fout bedoelde. En dat het ooit wel weer goed zou komen met hem. Hij zit gewoon niet in een ideale gezinssituatie en daarom gaf ik hem nog wat krediet.
Maar gisteren is hij dat allemaal in één keer kwijtgespeeld. Ik geloof hem gewoon niet meer. :mad:

Zijn kus in het zwembad leek mij niet echt oprecht en ik dacht toen al dat er iets anders achter zat. Maar ik had nooit gedacht dat hij de intenties zou hebben om Joren opzettelijk pijn te doen of te kwetsen. Ik dacht echt dat die vrienden waren. En aangezien hij vorige week wel positief reageerde op het feit dat Joren wel degelijk verliefd is op hem, dacht ik ook wel dat de lieve Stanneman terug zou komen.

Maar het lijkt er haast vingerdik op dat ik mij totaal vergist heb. Hij lijkt gewoon misbruik te maken van Joren zijn gevoelens voor hem. Dit kwam helemaal niet oprecht over vond ik.
Naar mijn gevoel drong hij Joren er toch wel op aan om te drinken. Dat gedoe over losser worden en meer ontspannen om een betere start te maken, was een enorm flauw excuus. Zeker toen Stan er nog bij zei; " ik dacht dat gij dat ook wou, maar als dat niet zo is...."
Dat lijkt mij eerder op emotionele chantage.
Ook die kus die hij achteraf gaf leek weinig te maken met liefde. Het was precies een kus om hem even te manipuleren, maar na een tijdje duurde die te lang en mocht het stoppen. Die indruk had ik toch wel. :shock:

Dat Stan niet zo blij is met bepaalde gebeurtenissen kan ik nog begrijpen. Maar spelen met de gevoelens van iemand vind ik er echt los over gaan.
0 x
Imagination is the only weapon in the war against reality.
Thom
Poster rang 2
Poster rang 2
x 292
x 447

Bericht door Thom »

Maar wat wil hij ermee bereiken? Dat Jacques zijn ware aard als homofoob naar boven kot, en dat zijn moeder hem vervolgens aan de deur zet? Lijkt me eerder dat ze ons die illusie willen geven.Probleem is dat ik hem in sommige scenes wel oprecht vind overkomen, zoals toen Judith weer maar eens moest overwerken, en hij dus weer alleen zat.En waarom deed hij anders zoveel moeite na die eerste kus om het goed te maken? Dat Stan moeite heeft met Jacques , zal dan allicht met zijn vermeende homofobie te maken hebben, ik vind het net lijken alsof Stan ook meer weet over die historie met Maarten. Ik geef hem nog altijd het voordeel van de twijfel, maar ik hoop dat hij weer dingen uithaalt, zoals met die glas wodka.
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1663
x 2568

Bericht door satine »

Misschien hoopt Stan dat zijn moeder en Tom toch nog samen komen?
Met Jacques in de buurt is die kans natuurlijk al veel kleiner.
Ik denk dat de al dan niet aanwezige homofobie van Jacques hier weinig mee te maken heeft.
Maar Jacques is wel streng - als zwemcoach toch - en dat is iets wat Stanneman niet gewoon is.
Eén van je ouders zien in een nieuwe relatie is sowieso awkward, ook al omdat Judith het blijkbaar vertikt om er tegen hem iets over te zeggen.
Dat vind ik niet netjes van haar.
Dat hij dit moest horen van zijn zus, schuift hem (alweer) een plaats naar achteren.

Ik ga hem niet goedpraten, hij is een absoluut mispunt soms - maar hij dacht terug te komen naar een warm nest.
En dat is het niet helemaal - ook door omstandigheden waar Judith niets kan aan doen, zoals Ann die een tijd niet werkt.
En Tom die door wat gebeurd is met Karin, ook niet veel tijd heeft voor hem.
Ik denk dat hij een houvast mist.

En dan is er Joren, waarvan hij ook niet goed weet wat hij ermee moet aanvangen.
Ik denk dat hij wel wil, maar niet goed weet hoe.
Het IS ook allemaal verwarrend, is dit wel echt wat ik wil? Is dit wat Joren ook wil?
En als we dat allebei willen, wat doen we er dan mee? Hoe en wanneer vertellen we het en aan wie?
Maar hij is wel slim genoeg om te beseffen dat Joren momenteel zijn enige vriend is, blijkbaar.
En die wil hij natuurlijk ook niet kwijt, relatie of niet.
Ik vond het allemaal nogal onbeholpen gisteravond - een beetje een schooljongen die 'man' probeert te zijn.
En indruk te maken.
En heel waarschijnlijk ook omdat hij dacht dat het hèm ook zou ontspannen.
Maar uiteindelijk is Stan 'nog maar' 17 en ook al heeft hij al veel meegemaakt, sommige dingen komen niet vanzelf.
Ik hoop eigenlijk dat hij snel met iemand kan praten over wat hem bezig houdt, want ondanks zijn 'het-kan-me-niet-veel-schelen'-houding, denk ik dat hij soms echt niet gelukkig is.
0 x
hannanaske
Poster rang 5
Poster rang 5
x 10
x 77

1. Ik zou het ook echt begrijpen dat hij wil dat Tom terug komt. :yup:
2. Dat Stan Jacques helemaal niet ziet zitten als de nieuwe partner van zijn mama kan ik nog meer begrijpen. Ik dacht zelfs eerst dat hij Joren wilde beschermen tegen de zwemcoach. Maar na gisteren ben ik daar eigenlijk niet meer zo van overtuigd. :cry:
Ik had ook liever gezien dat Stan ongelijk had ivm de strenge aanpak van zijn zwemleraar, maar sinds vandaag ben ik die illussie ook al kwijt. Dingen die gisteren op de grond vielen in het kantoor van Judith, en dan vandaag die blauwe plekken en haar terughoudendheid. Heeft hij dan toch zijn lesje niet geleerd uit het verleden? En is agressie (of toch zijn eigen kracht niet herkennen) een groot minpunt aan Jacques?
3. Dat Judith verzwijgt voor haar kinderen dat ze een nieuwe relatie heeft vind ik zeker ook niet netjes. Emma heeft het ook maar gehoord vanop de gang. Judith weet ook niet dat Emma dit weet. En al zeker niet dat ze dit gaan doorvertellen is aan haar broer. Ze is gewoon helemaal niet subtiel geweest en voor iemand die nog wil wachten om dit nieuws te vertellen, is dat gewoon heel erg dom.
4. Dat stan ongelukkig is en zichzelf precies geen houding weet te geven kan ik ook begrijpen.

Hoe het nu precies zit tussen hem en Joren weet ik niet. Maar ik hou hier geen goed gevoel aan over.
Is het een spelletje dat hij speelt (ik vond het er gisteren in elk geval erg op lijken) of is het omdat hij het allemaal eventjes niet meer weet?
Ik zou ook willen geloven dat het dat laatste was, maar het lukt niet meer. :lol:
Ik vond het gewoon erg rot voor Joren. Die jongen verdient dat niet.
0 x
Thom
Poster rang 2
Poster rang 2
x 292
x 447

Bericht door Thom »

Dat tweede zou toch nog altijd kunnen? En dat zou ook zijn vijandige houding tegenover Jacques kunnen verklaren, en in dat geval weet Stan dus over het verleden van zijn zoon, maar dat heb ik al eerder gepost. En het feit dat hij er toch niet helemaal klaar voor is om zich te outen, dat hij het angstvallig voor zijn moeder en zus verzwijgt, zoals we hebben gezien dat hij niet inging op die berichten van Joren.

En wat over Tom betreft, ik denk zelf, dat hij zich intussen heeft bij neergelegd dat het allicht niet meer goed gaat komen tussen zijn moeder en Tom, ik heb hem vooralsnog daarover geen woord meer over zien uitspreken, laat staan dat hij een poging doet om die twee te koppelen.

Verder vond ik het tussen hem en Emma nog best wel gaan vandaag. Natuurlijk moest er weer geplaagd worden, maar het was eindelijk eens zonder al te venijnige opmerkingen naar elkaar toe.
0 x
hannanaske
Poster rang 5
Poster rang 5
x 10
x 77

Thom schreef: do 21 feb 2019, 23:49 Dat tweede zou toch nog altijd kunnen? En dat zou ook zijn vijandige houding tegenover Jacques kunnen verklaren, en in dat geval weet Stan dus over het verleden van zijn zoon, maar dat heb ik al eerder gepost. En het feit dat hij er toch niet helemaal klaar voor is om zich te outen, dat hij het angstvallig voor zijn moeder en zus verzwijgt, zoals we hebben gezien dat hij niet inging op die berichten van Joren.
Tuurlijk, dat kan ook.

Die gebeurtenis rond Maarten is vorig jaar gebeurd. Emma zat toen nog gewoon in het middelbaar. Stan en Emma gingen toch naar dezelfde school? En het was een vriend van zijn zus.

Het zou dus eerder raar zijn als hij daar helemaal niets van wist. :lol:
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1034

Bericht door Tiboko »

hannanaske schreef: vr 22 feb 2019, 00:04 Die gebeurtenis rond Maarten is vorig jaar gebeurd. Emma zat toen nog gewoon in het middelbaar. Stan en Emma gingen toch naar dezelfde school? En het was een vriend van zijn zus.

Het zou me heel sterk verbazen dat Emma van de negativiteit rond Jacques niks zou afweten, als ze zo goed bevriend was met Maarten. In dat geval zou ze haar moeder toch hebben gewaarschuwd. Maar nu leek het altijd alsof ze het juist fijn vond dat die twee elkaar gevonden hebben.

Verder lijkt het mij vrij vreemd dat de afkeer van Stan voor Jacques ingegeven is door al of niet homofobie van de zwemleraar. Hebben we daar effectief al iets van gezien in Thuis ?

Eerder lijkt het mij dat Stan wat jaloers is/was op de goeie band die Jacques en Joren voordien toch hadden (indertijd kwam Jacques zelfs thuis bij Sam om over dieet en dergelijke te praten) en dat hij een wig wil drijven tussen de twee. Dat die man zich nu ook opdrong (in zijn ogen althans) aan zijn moeder gaat in dat geval duidelijk een stap te ver.
0 x
Thom
Poster rang 2
Poster rang 2
x 292
x 447

Bericht door Thom »

Maar stel dat het inderdaad zo is, waarom dan een schijnrelatie met Joren beginnen ? En laten we nu even aannemen dat Jacques er helemaal met hun geen probleem gaat hebben, wat baat hij er dan bij? Want Joren kijkt zo hard naar Jacques op, dat ik niet het idee heb dat Stan daar makkelijk tussenbeide kan komen, heeft hij geloof ik al eens een opmerking over gemaakt bij Joren.

En dan misschien het belangrijkste : wat als Joren helemaal niet op hem verliefd was?Daar ging dan zijn plan en was hij allicht zijn beste en enige vriend kwijt. Nu ja, misschien niet helemaal kwijt, maar hij zou in ieder geval meer afstand nemen .

Ik vind het allemaal dubbelzinnig hoe ze Stan interpreteren. In sommige afleveringen voelt hij zich helemaal alleen en in de steek gelaten en andere komt hij over als een etter die alles naar zijn hand wilt zetten. Alsof ze ons bewust op een dwaalspoor willen zetten wat hem betreft.
0 x
hannanaske
Poster rang 5
Poster rang 5
x 10
x 77

Emma wil misschien gewoon dat haar mama gelukkig is en verder gaat met haar leven. En daarbij voelt ze zich ook goed in haar vel en is ze blij met Floris. Dat scheelt ook.
Natuurlijk is ze op de hoogte van Jacques verleden. Maarten was een vriend van haar en ze was er ook bij toen hij haast werd aangevallen door Jacques. Maar als mama gelooft dat hij veranderd is waarom zou zij dat niet doen? Het geluk van mama primeert momenteel.

Stanneman is niet zo gelukkig met de nieuwe liefde van mama. Hij zit ook duidelijk niet zo goed in zijn vel en handelt meer uit eigen belang. Dat verleden van Jacques kan hem er alleen maar bij helpen om hem nog meer te haten.
HIj heeft ook meer contact met hem dan Emma ermee heeft: door te zwemmen.

Ik geef Jacques nog een voordeel van de twijfel. Ik zeg ook niet dat hij homofoob is of een agressief mannetje, maar hij heeft het verleden met zijn zoon wel een beetje tegen hem. En ik denk dat stan daar handig gebruik van kan maken.
Die strenge trainingen in het zwembad geven hem alleen maar meer zekerheid.
0 x
jorah69
Poster rang 1
Poster rang 1
x 1
x 3

Bericht door jorah69 »

Die bonenstaak in Karin haar kamer kan maar één iemand zijn lijkt me :think: Stan zal niet kunnen verkroppen dat Judith een relatie begint met Jacques en wreekt zich op Karin, die de schuld draagt van de breuk tussen Tom en Judith?
0 x
Thom
Poster rang 2
Poster rang 2
x 292
x 447

Bericht door Thom »

Maar met Valentijn was hij de hele avond bij Joren , waarschijnlijk rond de tijd dat ze aangevallen werd, dus hij kan die eerste aanval niet gedaan hebben, anders zou ik hem ook verdenken. Daarbij is hij nog niet zo heel lang uit die gesloten instelling , dus waarom zou hij zich zelf opnieuw in de problemen werken? Die postuur lijkt er overigens wel hard op, maar de schrijvers kennende gaat dit weer een poging zijn om ons op een dwaalspoor te zetten
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1034

Bericht door Tiboko »

Al is de vraag natuurlijk waarom iedereen zo zeker is dat aanvaller 1 en aanvaller 2 dezelfde persoon zijn?

Zoals hier al eerder geopperd was de eerste overvaller daar om in de dossiers te neuzen en kan het dat de aanval niet persoonlijk op Karin gericht was. Een beetje zoals Lander die bij Frank inbrak, maar door hem verrast werd en Frank dan maar een zware klop gaf. Niet persoonlijk bedoeld.

De tweede overvaller kan enkel **** geweest zijn, die makkelijk het ziekenhuis kan binnen glippen, omdat **** er ook vaak komt. Motieven zoals hier eerder al vermeld plenty.
0 x
Plaats reactie