jessie V. schreef:Het niet kunnen/willen aanvaarden is één ding. Hij kan zich dan nog wel behoorlijk gedragen tegenover zijn kind. Hij kon haar uit de weg gaan zonder meer. Maar hij is zeer onbeschoft tegen haar geweest ,meermalen. Hij heeft de hele omgeving bij zijn "probleem"betrokken. Overal waar hij kwam begon hij te zagen en te zuchten. O, arme ik. Franky/Kaat was de grote boosdoener, die hem, arme Frank zoveel leed had aangedaan.
Dat is ook precies het probleem dat ik met Frank's aanvaardingsproces heb, eigenlijk. Er is een groot verschil tussen tijd nodig hebben om iets te accepteren, en bewust iemand pijn doen met gemene, uiterst kwetsende opmerkingen.
In het begin kon ik me de innerlijke strijd van Frank heel goed voorstellen, zeker omdat we hem inmiddels kennen en ook weten dat hij doorgaans meer tijd nodig heeft om dingen te verwerken. Maar toen hij begon met het schofferen van zijn eigen kind, was mijn begrip voor zijn situatie snel genoeg voorbij.
Er is geen enkel moment geweest waarop Kaat dat verdiende. Ze was inderdaad zelfs de enige die wél echt begrip opbracht voor hem en ze gaf hem netjes de ruimte. Daaruit blijkt wel hoeveel ze van haar vader houdt, want ze cijferde haar eigen gevoelens volledig weg. Als je daar dan de woedende of zelfs hatelijke reacties van Frank tegenover zet...
Die zeggen wat mij betreft dan ook niet eens zoveel over zijn acceptatieproces, maar wel over zijn eigen karakter.
Zijn woede bleef maar duren en duren en er zat totaal geen vooruitgang in de situatie, waaruit wel bleek dat Frank zijn kind ook niet echt miste of eraan dacht hoe moeilijk zij het wel moest hebben.
De enige reden waarom er verandering is gekomen in de situatie en hij bij is gaan draaien, is omdat hij ineens met zijn neus op de feiten gedrukt werd dat zijn vertrouwde leven volledig zou veranderen. Dat er echt geen weg meer terug is voor hem. Ook zijn schuldgevoel tegenover Yvette heeft hem daar eigenlijk min of meer toe verplicht.
Zelf hoop ik wel dat het nog goed komt tussen hem en Simonne, maar eigenlijk alleen maar omdat ik vind dat ze gewoon goed bij elkaar passen, al die jaren al.
Maar zo'n begripvol en vergevingsgezind kind als Kaat, verdient hij wat mij betreft eigenlijk niet, of is in elk geval zeker niet vanzelfsprekend. Hij mag daar wel echt héél erg dankbaar voor zijn...