karolien85 schreef:Bwa, dat van die smoothies moet je toch niet te serieus nemen. Mijn mama maakt bij haar thuis bijna elka dag een smoothie. In een blender, met bv banaan, kiwi, appelsien bosvruchten en magere yoghurt. De vezels zijn er ook nog, want alles wat in de blender gemixt wordt, drinkt ze mee op. Een smoothie zoals toen op tv, daar wordt volgens mij alleen maar het sap van het fruit gebruikt en dat is dan zonder vezels ja..
Of ben ik nu helemaal mis?
Het gaat erom dat zo'n smoothie veel meer dan het aantal aanbevolen stukken fruit bevat. (2 a 3 stuks per dag) Als je hoorde wat ze soms allemaal blenden om zo'n 'gezond drankje" te bekomen: Twee appelen, drie sinaasappelen, handjevol aardbeien, een kiwi, en nog van alles erbij. Fruit is gezond en het bevat natuurlijke suikers, maar als je 10 stukken per dag naar binnen speelt is het niet meer zo gezond. Als je diezelfde stukken fruit gewoon zou opeten zou je ook veel sneller een verzadigd gevoel krijgen en misschien niet eens allemaal binnenkrijgen. Als je het mixt en opdrinkt, krijg je 't wel veel sneller binnen. Door het te blenden mix je die vezels eigenlijk kapot.
En wat Crackers zei is natuurlijk ook weer waar. Een glas cola is minder in hoeveelheid dan zo'n smoothie. Dus als je evenveel cola zou drinken als een smoothie, dan zal die cola meer suiker bevattten.
Maar de conclusie blijft hetzelfde: smoothies vol fruit is dus eigenlijk niet zo gezond als de meesten wel dachten.
En ik heb vorig jaar eens een smoothie gedronken van zo'n gezonde smoothiewagen: eentje met een appel, een kiwi en een handje vol spinazie (dacht ik)
Eigenlijk niet zo slecht.
Imagination is the only weapon in the war against reality.