Nee Kwast, met alle respect maar dat kan men soms NIET. Als jij dat persoonlijk kan, proficiat, en ik vind het zelf ook een goed streefdoel, maar niet iedereen kan dat. Soms nemen het verdriet en de woede het gewoon over en zegt men dingen die niet zo fatsoenlijk zijn.
en als daar ooit een begrijpelijk moment voor is dan wel wanneer je een dierbare verliest en al zeker een kind. Iemand verliezen is zo onwezenlijk, zo pijnlijk, zo oneerlijk, zo onbevattelijk, zo onlogisch, dat je even de grip op de realiteit en wat 'fatsoenlijk' is verliest, heel normaal. Dat doet niks af aan het feit dat het best wel pijnlijk moet geweest zijn voor Jana, maar als ze de situatie echt zou begrijpen, zou ze ook weten dat het nog veel te vroeg was om nu langs te komen bij Femke. Die vrouw is haar kind net kwijt, redelijkheid is nu niet aan de orde.
Als het over Renzo en Peggy gaat, is dat een heel ander zaak. Femke moet haar kind begraven, hetzelfde kind dat Peggy een aantal maanden geleden nog wou verzuipen en waar Renzo van vond dat dat maar eens moest vergeten en vergeven worden want gedane zaken...enzovoort en zo verder...Ik zou in Femke haar plaats nooit van mijn leven nog iets met mijn broer te maken willen hebben als die doodleuk een relatie begint met de vrouw die mijn kind wou doden, maar bon..
Maar op deze moment dat Femke haar kind mag gaan begraven kan je toch onmogelijk verwachten dat Femke redelijk is en rekening gaat houden met hun gevoelens, kom zeg...doe het maar hé...als je op zo'n moment jezelf volledig kan controleren en beheersen, lijkt er mij meer aan de hand dan dat anderen hun gevoelens je op deze moment gestolen kunnen worden, heel normaal en heel begrijpelijk en zeker de gevoelens van mensen die of je kind eerder al iets wilden aandoen of van mensen die vinden dat daar toen niet zo'n drama van moest gemaakt worden. Je moet het je zelfs maar eens beginnen voor te stellen...Degoutant gewoon!
Als ze de fase van leven in een roes na zo'n verlies een beetje voorbij is (en dan is het verdriet er zeker niet minder op geworden of is het zeker nog niet verwerkt of wat dan ook, maar dan leef je weer wat), dan zal ze wel beseffen dat haar woorden mogelijk Jana wel eens gekwetst kunnen hebben en kan ze zich verontschuldigen als ze daar de behoefte toe heeft. Ik hoop dat ze het niet in haar hoofd haalt om zich te verontschuldigen tegenover Renzo...