Waarom komen er geen huisdieren voor in Thuis?

isabeldesmet
Nog geen rang

Bericht door isabeldesmet »

Nu Thuis is afgelopen blijven we met veel vragen zitten, maar afgelopen week kwam er hier toch nog eentje. Een goede vriend van me vroeg of er dieren voorkwamen in thuis (hij is zelf geen thuis kijker)…. ik dacht diep na en toch nog wat dieper…maar nee, hoe ik ook zocht, ik stelde vast dat er inderdaad geen dieren voorkwamen in thuis!! Wat vreemd?! Niet?

Weet je dat in Belgie in 2010 één gezin op vijf (20,1 procent) minstens één hond bezat en een op vier (26,6 procent) minstens één kat (bron: FOD Economie 2010).

Dat is toch behoorlijk wat! Wetende dat een soapserie als Thuis allerhande samenlevingsvormen, minderheden en problematieke probeert aan te raken, wordt hier toch wel een grote bal misgeslagen. Of zie ik dat verkeerd?

Zijn er nog mensen die zich deze vraag stellen?

In mijn leven spelen dieren in elk geval al sinds ik me kan herinneren een belangrijk rol. Een klein hamstertje met pientere kraaloogjes, een poes die je rust brengt in de zetel, een hond die je buiten huis laat komen en je beste vriend is, een kip die elke dag trouw een vers eitje legt, een schildpad die je sloom en traag leert te onthaasten, een koppel ganzen die elkaar geen seconde uit het oog verliest en met lieve geluidjes toont hoe ze elkaar graag zien, een schaap dat eet en geniet met gesloten ogen, een kanarie die je huis vult met de mooiste liedjes, een konijntje dat languit in de zon ligt te zonnen, een paard met lieve warme ogen, ….

Wie kent er nog Vlaamse series waar dieren een bijrol hebben? Ik denk bijvoorbeeld direct aan Neroke in FC de Kampioenen.

Stel je eens voor wat een verrijking dieren aan Thuis zouden kunnen geven:

Een hondje voor Simonneke of Tom
Zou een hondje bijvoorbeeld niet realistischer zijn dan simonneke op de koersfiets, met een kapsel dat bizar genoeg steeds opnieuw feilloos vanonder de fietshelm komt? Een hondje waar zij, Frank of Yvette even mee kunnen gaan wandelen en zo leuke gesprekken en ontmoetingen teweegbrengen. Een hond is immers een sociaal glijmiddel zoals Pedro Elias het zo mooi verwoorde in zijn boek. Of misschien kan Tom gaan wandelen met de hond in hetzelfde park als Toon en Judith, om een oogje in het zeil te houden.

Kippen op het erf van de Zus&Zo
De Zus&Zo zou zoveel mooier zijn met eitjes uit eigen kweek, en passend in het concept van de Withoeve. Dylan zou hier dolle pret beleven en dagelijkse eitjes kunnen rapen voor Peggy kan ze gebruiken voor het ontbijt van de gasten.

Een Konijntje voor Sandrine
Zou een konijntje niet gezond zijn voor Sandrine, een speelkameraadje tussen al die volwassenen?

Ik ben zeer benieuwd of ook andere thuis-fans zich dit afvragen en/of frisse ideeën hebben.

Dus, beste programma makers, wat is de reden dat er geen huisdieren in Thuis zijn?
Is het puur praktisch? Is de regelgeving te streng? Vind je geen goede dieren?

Ik kijk vol verwachting uit naar jullie bevrijdende antwoord!

met vriendelijke groet,

Isabel De Smet en Bob de Poedel.
0 x
tvx1
x 435

Re: Waarom komen er geen huisdieren voor in Thuis?

Bericht door tvx1 »

Er zijn inderdaad momenteel geen huisdieren in Thuis. Er zijn wel geweest in het verleden. Bijvoorbeeld Bengo de hond of Rositska de kat.
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1678
x 2597

Bericht door satine »

En Zorro de goudvis. ;)
0 x
ikke
x 435

Bericht door ikke »

satine schreef:En Zorro de goudvis. ;)
En Woodstock, een kanarie, ook bij Frank en Simonneke.
En de reden waarom er geen dieren meer meespelen in "Thuis", wordt beter aan GAIA gesteld, want die hebben er voor gezorgd dat zelfs de goudvis van de thuisscène moest verdwijnen!(als mijn inlichtingen van lang geleden juist zijn, er werd hier al eens over gepalaberd)
0 x
de marteko
Nog geen rang

Bericht door de marteko »

En Nancy & Eddy - zoals maar al te vaak in de realiteit - een pitbull om alle bezittingen die ze niet hebben te beschermen.
0 x
isabeldesmet
Nog geen rang

Ik heb de vraag ook neergelegd bij de VRT ;-) ik hou jullie op de hoogte.
Afbeelding
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

ikke schreef:
En de reden waarom er geen dieren meer meespelen in "Thuis", wordt beter aan GAIA gesteld, want die hebben er voor gezorgd dat zelfs de goudvis van de thuisscène moest verdwijnen!(als mijn inlichtingen van lang geleden juist zijn, er werd hier al eens over gepalaberd)
Nu kan ik mij toch moeilijk voorstellen dat GAIA dat zomaar kan verbieden. Volgens mij hebben die geen enkele bevoegdheid daaromtrent. Zij zijn geen ordehandhavers. Het is ook zeer vreemd dat ze alle dieren uit Thuis zouden verbannen, maar dan geen probleem zouden hebben met het bovengenoemde Neroke van F.C. De Kampioenen en de kanaries van Xavier uit die zelfde reeks. Daarbij, ik geloof nooit dat GAIA zou akkoord gegaan zijn met het feit dat Rositska de kat de nek werd omgevlogen. En dat is dus wel gebeurd. Mij lijkt het eerder dat het gewoon voor de makers niet goed in te passen is in het verhaal.
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

tvx1 schreef:
ikke schreef:
Nu kan ik mij toch moeilijk voorstellen dat GAIA dat zomaar kan verbieden. Volgens mij hebben die geen enkele bevoegdheid daaromtrent. Zij zijn geen ordehandhavers. Het is ook zeer vreemd dat ze alle dieren uit Thuis zouden verbannen, maar dan geen probleem zouden hebben met het bovengenoemde Neroke van F.C. De Kampioenen en de kanaries van Xavier uit die zelfde reeks. Daarbij, ik geloof nooit dat GAIA zou akkoord gegaan zijn met het feit dat Rositska de kat de nek werd omgevlogen. En dat is dus wel gebeurd. Mij lijkt het eerder dat het gewoon voor de makers niet goed in te passen is in het verhaal.
Ze hebben het destijds niet verboden, maar hadden wel opmerkingen over de huisvesting van Zorro (dat moest eigenlijk een gedegen aquarium zijn i.p.v. een gewone vissenkom). Dat heeft de makers doen besluiten dat Zorro maar moest verdwijnen uit Thuis, en dat heeft toen zelfs ook de kranten gehaald... ;)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dma25112004_102
En
http://www.hbvl.be/cnt/eid13939/extern- ... -goudvis-2

Maar verder denk ik ook dat een huisdier gewoon niet altijd makkelijk in te passen is in het verhaal. :)
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
ikke
x 435

Bericht door ikke »

Christel schreef:
tvx1 schreef:
ikke schreef:
Ze hebben het destijds niet verboden, maar hadden wel opmerkingen over de huisvesting van Zorro (dat moest eigenlijk een gedegen aquarium zijn i.p.v. een gewone vissenkom). Dat heeft de makers doen besluiten dat Zorro maar moest verdwijnen uit Thuis, en dat heeft toen zelfs ook de kranten gehaald... ;)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dma25112004_102
En
http://www.hbvl.be/cnt/eid13939/extern- ... -goudvis-2

Maar verder denk ik ook dat een huisdier gewoon niet altijd makkelijk in te passen is in het verhaal. :)
En GAIA heeft misschien geen bevoegdheid, maar kan wel acties voeren met hulp en medewerking van aanhangers...
Niet te onderschatten!
0 x
Duimelijntje
Poster rang 2
Poster rang 2
x 33
x 11
Contacteer:

Bericht door Duimelijntje »

Dieren en kinderen, daar werken de makers nu eenmaal niet graag mee, wegens te onvoorspelbaar.
Je merkt dat in veel reeksen.
En als ze opduiken, dan weet je dat ze ofwel heel belangrijk zijn voor het verhaal, ofwel dat ze snel gaan doodgaan.
Als er bv een kat opdook in Flikken of Zone Stad, dan wist ik dat ik snel eens moest gaan wandelen (en dan spreek ik als kattenliefhebber) omdat dat beestje gegarandeerd het eerste slachtoffer werd (als waarschuwing meestal)...
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Duimelijntje schreef:Dieren en kinderen, daar werken de makers nu eenmaal niet graag mee, wegens te onvoorspelbaar.
En als ze opduiken, dan weet je dat ze ofwel heel belangrijk zijn voor het verhaal, ofwel dat ze snel gaan doodgaan.
Als er bv een kat opdook in Flikken of Zone Stad, dan wist ik dat ik snel eens moest gaan wandelen (en dan spreek ik als kattenliefhebber) omdat dat beestje gegarandeerd het eerste slachtoffer werd (als waarschuwing meestal)...
Klopt helemaal. Ook Rositska de poes, die in Thuis voorbij kwam, is daar een goed voorbeeld van. (en ook ik moet dan altijd dringend even wat drinken pakken of zo... ;) )
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
flodderke
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door flodderke »

Die Rositska herinner ik me helemaal niet meer. Bengo daarentegen... die moest regelmatig gelucht worden.
0 x
Duimelijntje
Poster rang 2
Poster rang 2
x 33
x 11
Contacteer:

Bericht door Duimelijntje »

Christel schreef:
Duimelijntje schreef:Dieren en kinderen, daar werken de makers nu eenmaal niet graag mee, wegens te onvoorspelbaar.
Klopt helemaal. Ook Rositska de poes, die in Thuis voorbij kwam, is daar een goed voorbeeld van. (en ook ik moet dan altijd dringend even wat drinken pakken of zo... ;) )
Blij dat ik niet alleen ben ;-)
0 x
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Caligula »

GAIA is serieus aan het overdrijven vind ik. Dat is natuurlijk een eigenschap van alle drukkingsgroepen.
0 x
Potentia Principatum
isabeldesmet
Nog geen rang

Heb effectief een antwoord gekregen van de VRT. Of het nu een bevredigend antwoord is, laat ik in het midden. Maar we weten nu wel zeker dat het dierenliefhebbers zijn ;) Afbeelding
0 x
Gesloten