Middag afleveringen

Plaats hier je berichtje over de soap Thuis in het algemeen.
Forumregels
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (http://thuisonline.be/viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)
Plaats reactie
tvx1
x 435

Re: Middag afleveringen

Bericht door tvx1 »

Caligula schreef:
lord F. schreef:Het kan toch dat broer en zus verliefd worden op elkaar? Ze kenden elkaar ook niet van op voorhand en in al die tijd dat ze bij hem was waren ze blijkbaar een goede steun voor elkaar en dan kan zoiets wellicht gebeuren.
Het is verkeerd lord F. Van zoiets kan niks anders dan rommel komen. De helft zelfde chromosomen en genen, dat loopt gewoon verkeerd af. De natuur laat dat niet toe, die zoekt diversiteit want daar zit de evolutie. In de oudheid was het schering en inslag dat de egyptische farao's met hun zus trouwden en het resultaat was nu niet bepaald netjes.
Waar ga je de limiet zetten? Ok kunnen we binnen afzienbare tijd ook nog spreken over home-genetische huwelijken en homo-genetische kinderen? Ik kan niet begrijpen dat wij superieure zoogdieren zo met de drang zitten om ons eigen kapot te maken. Het lijkt wel of we echt geen komeet nodig hebben om ons naar de vaantjes te helpen,we kunnen het zelf veel beter.
Ze hebben slechts een kwart dezelfde chromosomen, want ze zijn halfbroer en halfzus.
0 x
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Caligula »

tvx1 schreef:Ze hebben slechts een kwart dezelfde chromosomen, want ze zijn halfbroer en halfzus.
Nee, tvx1. Femke heeft de helft van Mike en Rafael ook. Als zij echte volle broer-zus waren zou het 100% geweest zijn.
Moesten ze nu een kind gehad hebben dan zou het nog meer dan 25% geweest zijn want ze geven allebei 50% van de Mike maar 25% van Nancy (Femke) en 25% van Rafael's mama, dat maakt nog meer dan 25% gemeenschappelijk.
En dat is nog niet alles,je moet ook nog rekening houden met de penetratie van de verschillende genen maar dat gaat ons te ver leiden denk ik.
0 x
Potentia Principatum
lord F.
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door lord F. »

Voordat het hier weer een welles-nietes spelletje wordt :mrgreen: >> ik zei dus dat ik er ergens kan inkomen dat ze onder de gegeven omstandigheden zich tot elkaar aangetrokken voelden. Jullie beginnen al direct over kinderen. :whistle:
0 x
Sponsor dit onderschrift voor slechts €6,-/maand!
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Caligula »

Ik wou alleen maar de puntjes op de "i" zetten zodat het correct is.
Maar ik blijf erbij: het is not done. En als het zo is moet je er tegen vechten want anders krijg je een hoop problemen.
Ik begrijp je standpunt echt wel lord F.
0 x
Potentia Principatum
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

Caligula schreef:
tvx1 schreef:Ze hebben slechts een kwart dezelfde chromosomen, want ze zijn halfbroer en halfzus.
Nee, tvx1. Femke heeft de helft van Mike en Rafael ook. Als zij echte volle broer-zus waren zou het 100% geweest zijn.
Moesten ze nu een kind gehad hebben dan zou het nog meer dan 25% geweest zijn want ze geven allebei 50% van de Mike maar 25% van Nancy (Femke) en 25% van Rafael's mama, dat maakt nog meer dan 25% gemeenschappelijk.
En dat is nog niet alles,je moet ook nog rekening houden met de penetratie van de verschillende genen maar dat gaat ons te ver leiden denk ik.
Nee Caligula, zo werkt genetica helemaal niet. Enkel identieke tweelingen hebben 100% dezelfde chromosomen. Gewone broers en zussen erven niet allemaal identiek dezelfde chromosomenmengeling van hun ouders. Ik weet echt niet waar je dat haalt. Elke mens heeft 23 chromosomenparen. Elke ouder zal aan zijn kinderen van elk paar één chromosoom doorgeven aan diens kinderen. Het is echter niet zo dat ze altijd hetzelfde chromosoom uit het paar doorgeven. Dit is het best te zien bij de geslachtschromosomen. Het feit dat je zowel zoons en dochters kan krijgen bewijst dat zowel het vrouwelijke (X) chromosoom als het mannelijke (Y) chromosoom kan doorgegeven worden. Ieder kind in een gezin krijgt dus een andere precieze chromosomenmengeling van diens ouders. Gewone broers en zussen hebben voor de helft dezelfde chromosomen. Enkel identieke (100%) en half-identieke (75%) tweelingen hebben meer chromosomen gemeenschappelijk. Halfbroers en halfzussen hebben voor een kwart dezelfde chromosomen. Dit komt omdat ze een niet gemeenschappelijke ouder hebben die hen dus een volledig helft verschillende chromosomenmengeling meegeeft. Zo ook Femke en Rafaël. Er bestaan ook nog een paar tussenvormen. Als een moeder met twee broers (of een vader met twee zussen) elk een kind heeft, dan hebben de kinderen 37,5% dezelfde chromosomen. Zo ook zowel Femke en Britney als Peggy en Bianca. Dat zijn twee voorbeelden van driekwartzussen. Als een vader met twee halfzussen elk een kind heeft, zullen de kinderen 31,25% dezelfde chromosomen hebben. Als een vader met twee driekwartzussen elk een kind heeft, zullen de kinderen 34,375% dezelfde chromosomen hebben. Zo ook Sandrine en Robin. Ze zijn als het ware "11/16-broer en 11/16-zus". Zoek maar op en je zult zien dat dit klopt.
0 x
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Caligula »

Helemaal niet, ik heb lang genoeg genetica gestudeerd om dit te weten. Identieke tweelingen hebben dezelfde chromosomen ja maar ze hebben vooral DEZELFDE GENEN. Daar komt het op aan. Hun DNA is hetzelfde.(daarom is het zo "plezant" als ze misdadigers zijn).. Dat is niet zo bij "gewone" zussen of broers, laat staan bij half-broers/zussen. Maar het is echt wel 50-50 hoor, maar uiteraard niet wat de genen betreft omdat het gewoon onvoorspelbaar is welk van de genen in die 50-50 chromosomen verdeling gaat overgedragen worden dwz exact gekoppeld gaat worden. En dat is nu juist waarom er bij inteelt niet altijd een catastrofe is maar jammer genoeg dikwijls wel. Dat is gewoon een probaliteitsrekening tussen 46 chromosomen met elk een paar duizend genen (behalve dan onze pietluttige y, die heeft er maar een paar). Maar het is evident dat de dubbele X van de vrouw met veel genen een belanrijke rol speelt.
Geloof me bvb Femke en de Raf hebben 50-50 dezelfde chromosomen maar niet dezelfde genen, natuurlijk niet. Zij geven bij een eventueel kind elk 25% en x2 dat maakt 50 maar dat zegt niks over de genen die daar op zitten (gelukkig maar).
0 x
Potentia Principatum
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

Caligula schreef:Helemaal niet, ik heb lang genoeg genetica gestudeerd om dit te weten. Identieke tweelingen hebben dezelfde chromosomen ja maar ze hebben vooral DEZELFDE GENEN. Daar komt het op aan. Hun DNA is hetzelfde.(daarom is het zo "plezant" als ze misdadigers zijn).. Dat is niet zo bij "gewone" zussen of broers, laat staan bij half-broers/zussen. Maar het is echt wel 50-50 hoor, maar uiteraard niet wat de genen betreft omdat het gewoon onvoorspelbaar is welk van de genen in die 50-50 chromosomen verdeling gaat overgedragen worden dwz exact gekoppeld gaat worden. En dat is nu juist waarom er bij inteelt niet altijd een catastrofe is maar jammer genoeg dikwijls wel. Dat is gewoon een probaliteitsrekening tussen 46 chromosomen met elk een paar duizend genen (behalve dan onze pietluttige y, die heeft er maar een paar). Maar het is evident dat de dubbele X van de vrouw met veel genen een belanrijke rol speelt.
Geloof me bvb Femke en de Raf hebben 50-50 dezelfde chromosomen maar niet dezelfde genen, natuurlijk niet. Zij geven bij een eventueel kind elk 25% en x2 dat maakt 50 maar dat zegt niks over de genen die daar op zitten (gelukkig maar).
Nee sorry, de stelling dat broers en zussen 100% identieke chromosomen hebben klopt niet. Ik weet echt niet waar je dat haalt. Ook dat halfbroers en halfzussen nog de helft identieke hebben is fout. Zoals je zelf hebt gezegd is elk chromosoom een unieke mozaïek van de ouderchrosomen voor dat paar. Bij elke zaadcel of eicel , en dus voor elke broer en/of zus wordt zo een nieuwe "mozaïek" gevormd. De chromosomen die verschillende broers en zussen krijgen zijn dus niet hetzelfde. Ik weet echt niet op welke manier ze volgens jou nog "hetzelfde" zijn. Qua vorm. Dat kan, maar dat heeft geen effect op de gevolgen van inteelt. Je hebt trouwens ergens geschreven dat halfbroers en halfzussen voor de helft dezelfde chromosomen en genen hebben. Dat is volledig fout. Je wil mij blijkbaar niet geloven, dus hier zijn een paar bronnen die alles duidelijk maken:

http://genetics.thetech.org/ask/ask284
http://blogs.discovermagazine.com/gnxp/ ... fferently/

Maar eigenlijk heeft dit geen belang, want, zoals lord F. heeft aangegeven, in Rafaël en Femke hun geval is er net geen sprake van inteelt. Enkel een halfbroer en halfzus die verliefd zijn expliciet zonder zich te willen voortplanten. En dat ga ik evenmin als lord F. veroordelen.
0 x
fazou
Nog geen rang

Bericht door fazou »

Hoe dan ook, ik blijf het verschrikkelijk pijnlijk vinden om dit nu allemaal nog eens opnieuw te zien. Wat uiteraard mijn eigen keuze is, maar ik vind het vreselijk om te zien hoe Femke haar relatie met Peter op het spel zet. Dit verdiende Peter toen absoluut niet! Ik vond het dan ook niet meer dan normaal dat hij ongelooflijk lang kwaad is geweest op haar. Anderzijds zag je wel dat hij effectief nooit echt gestopt is van haar te houden. Eens die kwaadheid was weggeëbd werd dit zelfs heel duidelijk.
Maar feitelijk kon ik het toen echt niet volgen van Femke. Trouwens ik vond die Rafael er ook gewoon creepy uitzien en verstond ook al helemaal niet hoe ze daar nu aangetrokken toe kon zijn, zeker als je iemand als Peter als lief kon hebben ;)

Gelukkig is het inderdaad goed gekomen. Hopelijk voor een tijd...
0 x
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Caligula »

Juist ja, we gaan de genetica even laten rusten (alhoewel, enkel identieke=hetzelfde,maar goed)
Het punt is dat het onbegrijpelijk is dat Femke zoiets doet, zij die zoveel heeft afgezien van haar vader.
En dat Peter daardoor geschokt is,dat is meer dan begrijpelijk.
0 x
Potentia Principatum
lord F.
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door lord F. »

Toevallig een stukje van een herhaling gezien vandaag en vandaag was de eerste Ivo Courtois nog eens te zien. :) Gelukkig dat ze die acteur later vervangen hebben door een echte acteur toen z'n rol uitgebreid werd. :) Leek me een typische Familie-acteur qua uitspraak en mimiek.
0 x
Sponsor dit onderschrift voor slechts €6,-/maand!
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

Caligula schreef:Juist ja, we gaan de genetica even laten rusten (alhoewel, enkel identieke=hetzelfde,maar goed)
Het punt is dat het onbegrijpelijk is dat Femke zoiets doet, zij die zoveel heeft afgezien van haar vader.
En dat Peter daardoor geschokt is,dat is meer dan begrijpelijk.
Ja, ik vond dat toen al raar. Toen ze vernam dat Mike haar vader was was ze meteen verafschuwd ook al was ze niet met hem opgevoed. Maar bij Rafaël, waarmee ze ook niet als broer en zus was opgegroeid, heeft ze dan geen problemen om alsnog gevoelens te hebben voor hem en deze zelfs te consumeren? :crazy:
0 x
ranske
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door ranske »

Stel je voor, je verwacht samen met je vrouw 'n eerste kindje en zielsgelukkig en haar broer kwaad
omdat hij dacht dat het van hem was.Die zorgt voor een miskraam en 'n mes in je buik ook nog.
Femke is geen doetje, nooit geweest.
0 x
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Caligula »

tvx1 schreef:Ja, ik vond dat toen al raar. Toen ze vernam dat Mike haar vader was was ze meteen verafschuwd ook al was ze niet met hem opgevoed. Maar bij Rafaël, waarmee ze ook niet als broer en zus was opgegroeid, heeft ze dan geen problemen om alsnog gevoelens te hebben voor hem en deze zelfs te consumeren? :crazy:
Ja,idd goed punt. Ik zie deze episodes voor de eerste keer en kan eigelijk mijn ogen niet geloven (en ik ze nog alletwee).
Dat was toen toch ook maar een zo-zo verhaallijn. Ze hadden toch wel wat anders kunnen bedenken om Femke bij Peter weg te halen en hem naar Peggy (Jezus!) te sturen.
Iets waar ik aan denk: was dat niet in de tijd dat die Oostenrijkse incest-affaire aan het licht kwam en hebben ze daar op willen inspelen? Of heb ik het mis?
0 x
Potentia Principatum
GodAnubis10
Nog geen rang

Bericht door GodAnubis10 »

En d'n Eddy is weer terug van weggeweest. Laat die bovenbuurvrouw Martha maar komen. Ik denk dat sommige mensen wel weten wie ik bedoel.
0 x
Nergens beter dan Thuis
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

lord F. schreef:Toevallig een stukje van een herhaling gezien vandaag en vandaag was de eerste Ivo Courtois nog eens te zien. :) Gelukkig dat ze die acteur later vervangen hebben door een echte acteur toen z'n rol uitgebreid werd. :) Leek me een typische Familie-acteur qua uitspraak en mimiek.
Inderdaad, de originele Ivo Courtois, gespeeld door Geert Dauwe. Ik vraag me eigenlijk nog steeds af of dat geen broer zou zijn van Bart Dauwe (=Freddie).
0 x
Plaats reactie