Dialecten / Streektaal in Thuis
					Forumregels
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (http://thuisonline.be/viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)
	Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (http://thuisonline.be/viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)
- 
				Evaaa
 - x 435

Re: Dialecten / Streektaal in Thuis
Altijd gedacht trouwens dat Leslie De Gruyter een Nederlander was! Dat hij van Poperinge was, was een shock!  

0 x

- ThuisInDuitsland
 - Nog geen rang

Lazylady schreef:Interessant verhaal, ThuisInDuitsland! Ik ben zelf ook nogal een taalfanaat en vooral van dialecten...
Je zou absoluut niet zeggen dat jouw moedertaal Duits is; je schrijft echt praktisch perfect Nederlands (en praten waarschijnlijk ook)!
Ha! Al ben ik niet in staat om het verschil tussen Antwaarps en Liers te kunnen horen, dan zou ik toch kunnen zeggen of ik het met een zeg maar Oost-Vlaming of een Zuid-Nederlander te maken heb. En ik dacht ook altijd dat Mr. Courtois misschien een Nederlander was.Evaaa schreef:Altijd gedacht trouwens dat Leslie De Gruyter een Nederlander was! Dat hij van Poperinge was, was een shock!
Ik vind dit allemaal zo spannend! Bedankt, dat jullie zo enthousiast meedoen aan het onderwerp!
	0 x

- 
				Evaaa
 - x 435

West-Vlamingen hebben de neiging om met de h-klank de g-klank uit te spreken, Brugge wordt dan Bruhhe.ThuisInDuitsland schreef:Ha! Al ben ik niet in staat om het verschil tussen Antwaarps en Liers te kunnen horen, dan zou ik toch kunnen zeggen of ik het met een zeg maar Oost-Vlaming of een Zuid-Nederlander te maken heb. En ik dacht ook altijd dat Mr. Courtois misschien een Nederlander was.Evaaa schreef:Altijd gedacht trouwens dat Leslie De Gruyter een Nederlander was! Dat hij van Poperinge was, was een shock!Maar ik kan niet uitleggen waarom ik dit dacht. Heb je voorbeelden voor zijn uitspraak, Eva, zijn het de klinkers of medeklinkers, taalgebruik, taalmelodie...?
Ik vind dit allemaal zo spannend! Bedankt, dat jullie zo enthousiast meedoen aan het onderwerp!![]()
	0 x

- Christel
 - Poster rang 5

- x 3251
 - x 1602

Dat klopt wel...Evaaa schreef:West-Vlamingen hebben de neiging om met de h-klank de g-klank uit te spreken, Brugge wordt dan Bruhhe.ThuisInDuitsland schreef:Ha! Al ben ik niet in staat om het verschil tussen Antwaarps en Liers te kunnen horen, dan zou ik toch kunnen zeggen of ik het met een zeg maar Oost-Vlaming of een Zuid-Nederlander te maken heb. En ik dacht ook altijd dat Mr. Courtois misschien een Nederlander was.Evaaa schreef:Altijd gedacht trouwens dat Leslie De Gruyter een Nederlander was! Dat hij van Poperinge was, was een shock!Maar ik kan niet uitleggen waarom ik dit dacht. Heb je voorbeelden voor zijn uitspraak, Eva, zijn het de klinkers of medeklinkers, taalgebruik, taalmelodie...?
Ik vind dit allemaal zo spannend! Bedankt, dat jullie zo enthousiast meedoen aan het onderwerp!![]()
Leslie heeft een hele hard g, zoals Nederlanders die uitspreken, vanuit de diepe keelholte, terwijl Vlamingen de g zachter aanblazen.
En hij zegt ook vaak je/jij/jouw in plaats van ge/gij/uw, om maar wat te noemen. Inderdaad best wel ABN, zelfs meer dan men hier in het zuiden van Nederland spreekt.
	0 x

Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..

- 
				Poolaapje
 - Poster rang 3

Veel acteurs zullen wel dictie gevolgd hebben zeker om hun eigen accent wat weg te kunnen werken of een ander accent aan te nemen. Neem nu wel aan dat ze dat in Thuis niet zo moeten verstoppen.
Ik hoop wel dat jullie het dialect van heel de provincie Antwerpen niet als Antwaaarps beschouwen, het Kempes heeft ook zijn rechten (komende van de Kempen moet ik dat hier toch verdedigen).

Ik hoop wel dat jullie het dialect van heel de provincie Antwerpen niet als Antwaaarps beschouwen, het Kempes heeft ook zijn rechten (komende van de Kempen moet ik dat hier toch verdedigen).
	0 x

- Caligula
 - Poster rang 5

Ja, maar Aantwaarps is toch gemakkelijk herkenbaar als ge van 't Stad zaat. 

0 x

Potentia Principatum

- 
				Poolaapje
 - Poster rang 3

- 
				ikke
 - x 435

De neiging????Evaaa schreef:West-Vlamingen hebben de neiging om met de h-klank de g-klank uit te spreken, Brugge wordt dan Bruhhe.ThuisInDuitsland schreef:Ha! Al ben ik niet in staat om het verschil tussen Antwaarps en Liers te kunnen horen, dan zou ik toch kunnen zeggen of ik het met een zeg maar Oost-Vlaming of een Zuid-Nederlander te maken heb. En ik dacht ook altijd dat Mr. Courtois misschien een Nederlander was.Evaaa schreef:Altijd gedacht trouwens dat Leslie De Gruyter een Nederlander was! Dat hij van Poperinge was, was een shock!Maar ik kan niet uitleggen waarom ik dit dacht. Heb je voorbeelden voor zijn uitspraak, Eva, zijn het de klinkers of medeklinkers, taalgebruik, taalmelodie...?
Leslie heeft een hele hard g, zoals Nederlanders die uitspreken, vanuit de diepe keelholte, terwijl Vlamingen de g zachter aanblazen.
	0 x

- 
				Evaaa
 - x 435

Zal ik de ondertitels meebrengenikke schreef:De neiging????Evaaa schreef:West-Vlamingen hebben de neiging om met de h-klank de g-klank uit te spreken, Brugge wordt dan Bruhhe.ThuisInDuitsland schreef:Ha! Al ben ik niet in staat om het verschil tussen Antwaarps en Liers te kunnen horen, dan zou ik toch kunnen zeggen of ik het met een zeg maar Oost-Vlaming of een Zuid-Nederlander te maken heb. En ik dacht ook altijd dat Mr. Courtois misschien een Nederlander was.Evaaa schreef:Altijd gedacht trouwens dat Leslie De Gruyter een Nederlander was! Dat hij van Poperinge was, was een shock!Maar ik kan niet uitleggen waarom ik dit dacht. Heb je voorbeelden voor zijn uitspraak, Eva, zijn het de klinkers of medeklinkers, taalgebruik, taalmelodie...?
![]()
![]()
![]()
ge moe mij ne keer oorn klapn!
	0 x

- 
				ikke
 - x 435

Die heb ik meestal niet van doen.Evaaa schreef:Zal ik de ondertitels meebrengenikke schreef:De neiging????Evaaa schreef:West-Vlamingen hebben de neiging om met de h-klank de g-klank uit te spreken, Brugge wordt dan Bruhhe.ThuisInDuitsland schreef:Ha! Al ben ik niet in staat om het verschil tussen Antwaarps en Liers te kunnen horen, dan zou ik toch kunnen zeggen of ik het met een zeg maar Oost-Vlaming of een Zuid-Nederlander te maken heb. En ik dacht ook altijd dat Mr. Courtois misschien een Nederlander was.Evaaa schreef:Altijd gedacht trouwens dat Leslie De Gruyter een Nederlander was! Dat hij van Poperinge was, was een shock!Maar ik kan niet uitleggen waarom ik dit dacht. Heb je voorbeelden voor zijn uitspraak, Eva, zijn het de klinkers of medeklinkers, taalgebruik, taalmelodie...?
![]()
![]()
![]()
ge moe mij ne keer oorn klapn!
?
	0 x

- Caligula
 - Poster rang 5

Mo ikke wel.Poolaapje schreef:kzen bla dak ni vant stad zen.
@ Evaa: er is in Vlaanderen maar een 't Stad. Jammer hé. En ik heb lang in het Gentse gewoond,maar A'werpen, tja...
	0 x

Potentia Principatum

- ThuisInDuitsland
 - Nog geen rang

De neiging????Evaaa schreef: West-Vlamingen hebben de neiging om met de h-klank de g-klank uit te spreken, Brugge wordt dan Bruhhe.Leslie heeft een hele hard g, zoals Nederlanders die uitspreken, vanuit de diepe keelholte, terwijl Vlamingen de g zachter aanblazen.
Zal ik de ondertitels meebrengen
Niet doen, niet doen !!!
	0 x

- 
				Evaaa
 - x 435

Van mij mag Antwerpen een onafhankelijk eiland worden in VlaanderenCaligula schreef:Mo ikke wel.Poolaapje schreef:kzen bla dak ni vant stad zen.
@ Evaa: er is in Vlaanderen maar een 't Stad. Jammer hé. En ik heb lang in het Gentse gewoond,maar A'werpen, tja...
	0 x

- 
				Poolaapje
 - Poster rang 3