In vlaamse velden

Vanaf nu discussies, bedenkingen, informatie over andere tv-programma's en langlopende series
Forumregels
Hier kan je praten over allerlei andere tv-programma's.
Plaats reactie
annekeHU
Poster rang 4
Poster rang 4

Re: In vlaamse velden

Bericht door annekeHU »

Crackers schreef:Waarom is of was iedereen tijdens de oorlog er tegen dat Philippe les zou gaan geven aan een Vlaamse universiteit en waarom werd je daarvoor scheef bekeken?
Ik heb een abonnement op de oorlogskranten , en daarin staat onder andere dat het de Duitsers waren die de Vlaamse Universiteit wilden. Tot voor Wereldoorlog 1 was de universiteit van Gent immers Franstalig. Het is te beperkt uitgelegd , maar instemmen met het feit dat de Universiteit Vlaams werd, werd gezien als akkoord gaan met de Duitsers.
Philippe is er immers van overtuigd dat de oorlog gewonnen zal worden door de Duitsers, en dat de toekomst van Vlaanderen Duits is. (Dit dankzij de invloed van die inwonende oudere Duitse legerofficier, wiens naam ik niet weet. )
Meer uitleg moet je zeker via het internet kunnen vinden.

Mijn uitleg is wellicht niet volledig, ik heb een abonnement op die oorlogskranten genomen, om nu eens eindelijk meer te weten te komen over Wereldoorlog 1.. maar het is geen gemakkelijke literatuur.
0 x
annekeHU
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door annekeHU »

Oeps... ik had niet gezien dat Sanneke al geantwoord had op je vraag!
0 x
Crackers
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Crackers »

Nu begrijp ik het volledig.
0 x
Na de Thuisdag, de grote ThuisForum-meeting!
Sanneke
Poster rang 1
Poster rang 1
x 7
x 6

Bericht door Sanneke »

annekeHU schreef:Oeps... ik had niet gezien dat Sanneke al geantwoord had op je vraag!
Jouw uitleg is iets uitgebreider. :-)
0 x
Sanne
Crackers
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Crackers »

De aflevering van vandaag kunnen we samenvatten met volgende quote:

"Wie kinderen kan maken, kan kinderen krijgen ook."

Daarmee is heel het debat over abortus van de baan en is het standpunt over euthanasie ook duidelijk: draag je verantwoordelijkheid.

En wat in 1914 of 2014 nog als conservatief kan worden beschouwd zal in 2114 misschien nog als een vernuftige evolutie gezien worden die al bij al nog niet zo nefast voor de samenleving was.
0 x
Na de Thuisdag, de grote ThuisForum-meeting!
ikke
x 435

Bericht door ikke »

Crackers schreef:De aflevering van vandaag kunnen we samenvatten met volgende quote:

"Wie kinderen kan maken, kan kinderen krijgen ook."

Daarmee is heel het debat over abortus van de baan en is het standpunt over euthanasie ook duidelijk: draag je verantwoordelijkheid.

En wat in 1914 of 2014 nog als conservatief kan worden beschouwd zal in 2114 misschien nog als een vernuftige evolutie gezien worden die al bij al nog niet zo nefast voor de samenleving was.
Ik denk niet dat de klok(niet toelaten van abortus) nog zal teruggedraaid worden.
En maar best ook, want als iedereen verplicht zou worden om een "ongelukske" op de wereld te zetten, zou de kapstokmethode weer de kop opsteken. En dat loopt/liep niet altijd goed af.
't Kan geen kwaad om je verantwoordelijkheid op te nemen, maar 't is niet altijd en overal zwart of wit, nietwaar?!
0 x
martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1002
x 585

Bericht door martha »

Ons Marieke kan eindelijk voor verpleegster gaan leren. En haar haren waren wel heel snel gegroeid precies :mrgreen: Kwam waarschijnlijk van de gezonde hollandse boerenlucht.

En Guillaume (in het engels Gillian :lol: ) die zie ik nog in de laatste aflevering sneuvelen :( Hij zit voor de moment vrolijk achter het front, tussen de hoertjes en de drinkenbroers en heeft een luizig jobke als chauffeur maar nu hij de zus van zijn "beschermheer" heeft opgevrijd zou het wel eens anders voor hem kunnen uitdraaien :whistle:

Enfin wij zijn in 1917 beland, nog drie afleveringen te gaan.

En een hele dikke :thumbup: voor Barbara Sarafian. Zij acteert heel goed. En dokter Boesman die vind ik een dikke egoïst.
0 x
annekeHU
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door annekeHU »

En hoe zit het met broer Vincent, heb ik het nu goed gezien, dat voor hem de oorlog ook verkeerd is afgelopen? Hij lag na die laatste aanval op de grond, met ogen dicht.
0 x
Evaaa
x 435

Bericht door Evaaa »

Ik denk dat de broers sterven in de laatste aflevering sneuvelen, omdat dat bij de eerste aflevering de allerlaatste scène was. In ieder geval, voor die Guillaume heb ik niet te veel compassie... Azo ne vosser! :problem:
0 x
kittykattenfan
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door kittykattenfan »

ik denk eigenlijk niet dat Vincent dood is.
Spoiler: Bekijk
Ik kwam deze scene tegen, volgens mij hebben we die nog niet gehad :p http://www.youtube.com/watch?v=r2qMHA0gJpk Verder heb ik ook op een of andere site gelezen dat Guillaume zijn benen verliest, ik denk dat dat zelf bij de korte inhoud staat op de officiele site. http://www.invlaamsevelden.be/de-cast.html
0 x
Afbeelding
martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1002
x 585

Bericht door martha »

Misschien weten Anneke en Sanneke het antwoord op mijn vraag : zondaglaatst waren ze bezig over de "moffen". Ik zal wel helemaal verkeerd zijn maar wordt die scheldnaam niet gebruikt voor de duitsters in WO II en was de scheldnaam in WOI (de groote oorlog) niet "Pruisen" ?
0 x
annekeHU
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door annekeHU »

"Moffen" wordt inderdaad gebruikt tijdens en na Wereldoorlog 2 ,als scheldwoord voor een Duitser maar is veel ouder... het werd al gebruikt in de 16de eeuw (met dank aan Wikipedia) . Of het woord "Pruisen" het gebruikte scheldwoord was tijdens WO 1 kan ik op dit moment niet vinden.
0 x
Fifieke
Nog geen rang

Bericht door Fifieke »

Rekening houdend hoe het keizerrijk Duitsland ontstaan is en wat het belang van Pruisen is, spreken velen over de Pruisen. Of de Ulanen, de pinhelmen of de barbaren (van over de Rijn) of de Hunnen enfin toch bij
ons in de familie, Moffen gebruikten wij in WO 2, zoals in de geheime bbc uitzendingen men afsloot; "zonder er op te boffen, we krijgen ze wel de moffen"
Ik ben veel ouder dan jullie vermoeden, denk ik, als je me beter wil leren kennen graag een pm...
0 x
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 697
x 532

Bericht door jessie V. »

Ik heb me toch al vaak afgevraagd waar het woord "moffen"vandaan komt. Hoe kwamen we aan dat woord? Heeft het een speciale betekenis?
0 x
Poolaapje
Poster rang 3
Poster rang 3

Bericht door Poolaapje »

0 x
Afbeelding
Plaats reactie