heeft Marianne haar huis wel geschonken?
-
jamesbond
- Nog geen rang
Re: heeft Marianne haar huis wel geschonken?
Euh.
Als ouderpaar bezitten we een huis. We hebben 2 kinderen. De echtgenoot komt te overlijden en dan, voor zover ik meen, wordt het huis verdeeld onder de echtgenote en de twee kinderen. Er is wel een levenslang vruchtgebruik ...
Wat Ann en Tom erfden is voor zover ik meen niet meer af te pakken,
Marianne zit in diepe schulden en moet HAAR deel van het huis verkopen ....
Ann koopt dat en dus is ze eigenaar geworden van Mariannes deel maar NIET dat van Tom.
Deze laatste kan natuurlijk ook verkocht hebben aan Ann, maar daar heb ik geen weet van.
maw, Marianne kan nooit iets weg schenken wat ze niet bezit !
Buiten haar eigen deel in het huis, kan ze ook niets meer dan dat verkopen.
Maar zoals we gewoon zijn. Men verdient er zakken van geld, huizen kosten niets en worden te pas en te onpas verkocht, aangekocht (huis van SImonne en Frank), men kan zaken opstarten wanneer men wil en men gaat failliet wanneer het teveel regent, maar als de zon weer schijnt start men gewoon een nieuwe zaak.
Luc heeft buiten zijn B&B die hij gekocht heeft met lucht geen enkel inkomen en toch kan hij sinterklas spelen en meer nog, hij kan Toon een job heeft voor werk dat er niet is en niets opbrengt ...
Sjonge, sjonge die vernieuwde scriptgroep die hebben er duidelijk geen kaas van gegeten ... en zijn precies toch nog heel groen achter hun oren voor wat betreft verhaallijnen ...
Als ouderpaar bezitten we een huis. We hebben 2 kinderen. De echtgenoot komt te overlijden en dan, voor zover ik meen, wordt het huis verdeeld onder de echtgenote en de twee kinderen. Er is wel een levenslang vruchtgebruik ...
Wat Ann en Tom erfden is voor zover ik meen niet meer af te pakken,
Marianne zit in diepe schulden en moet HAAR deel van het huis verkopen ....
Ann koopt dat en dus is ze eigenaar geworden van Mariannes deel maar NIET dat van Tom.
Deze laatste kan natuurlijk ook verkocht hebben aan Ann, maar daar heb ik geen weet van.
maw, Marianne kan nooit iets weg schenken wat ze niet bezit !
Buiten haar eigen deel in het huis, kan ze ook niets meer dan dat verkopen.
Maar zoals we gewoon zijn. Men verdient er zakken van geld, huizen kosten niets en worden te pas en te onpas verkocht, aangekocht (huis van SImonne en Frank), men kan zaken opstarten wanneer men wil en men gaat failliet wanneer het teveel regent, maar als de zon weer schijnt start men gewoon een nieuwe zaak.
Luc heeft buiten zijn B&B die hij gekocht heeft met lucht geen enkel inkomen en toch kan hij sinterklas spelen en meer nog, hij kan Toon een job heeft voor werk dat er niet is en niets opbrengt ...
Sjonge, sjonge die vernieuwde scriptgroep die hebben er duidelijk geen kaas van gegeten ... en zijn precies toch nog heel groen achter hun oren voor wat betreft verhaallijnen ...
0 x
- satine
- Poster rang 5

- x 1678
- x 2597
Het gaat hier dan ook niet over een erfenis, maar over een schenking onder levenden.
En het is en blijft een SOAP natuurlijk...
0 x
-
tvx1
- x 435
Jawel, jamesbond heeft het wel over een erfenis. Diegene van dokter Walter toen die is overleden. Maar hoe het huis wordt verdeeld bij een erfenis is niet zo eenvoudig als jamesbond het voorstelde en diens beschrijving is eigenlijk maar een van de mogelijkheden. Alles hangt af van het huwelijkscontract dat Walter en Marianne hadden afgesloten, en meer bepaald het huwelijksvermogensstelsel dat hierin was bepaald. De drie meest voorkomende stelsels zijn: wettelijk stelsel (scheiding van goederen en gemeenschap van aanwinsten), stelsel van scheiding van goederen en stelsel van algehele gemeenschap. Daarnaast zijn nog een aantal andere. Bovendien bestaat er nog een paar optionele clausules om de echtgenoot te bevoordelen. Een belangrijke hiervan is het verblijvingsbeding (in de volksmond ook wel "langst-leeft-al" genoemd) Als deze clausule is opgenomen zal de gemeenschap toekomen aan de langstlevende echtgenoot. Dus je ziet dat hier heel wat mogelijkheden zijn. Een belangrijke vraag is natuurlijk van wie de dokterswoning was. Was het eigen goed van Walter voor het huwelijk, was het eigen goed van Marianne voor het huwelijk of is de dokterswoning gebouwd tijdens het huwelijk met de financiële steun van Marianne's ouders? Als het eigen goed was van Walter dan zouden Ann en Tom het huis geërfd hebben indien Walter en Marianne volgens het Wettelijke Stelsel of het Stelsel van Scheiding van Goederen waren gehuwd. Als het eigen goed van Marianne was, dan heeft het overlijden van Walter geen effect gehad of het eigenaarschap. Als het gemeenschapsgoed was van Walter en Marianne dan hebben Marianne enerzijds één helft en Ann&Tom anderzijds de andere helft geërfd. Indien Walter en Marianne het verblijvingsbeding hadden opgenomen dan heeft Marianne de hele woning geërfd. Het is ook het vermelden waard dat Marianne ondertussen een nieuw huwelijkscontract is aangegaan met Geert. Als ze voor het vermogensstelsel van algemene gemeenschap hebben gekozen is Geert ook eigenaar van een deel van het huis. Indien er nog vragen zijn kan je die altijd aan Peter stellen.satine schreef:Het gaat hier dan ook niet over een erfenis, maar over een schenking onder levenden.
0 x
- satine
- Poster rang 5

- x 1678
- x 2597
Voor zover ik het kan lezen, gaat het over het erfdeel van Tom.
En dat deel kon Marianne perfect bij leven aan iemand anders schenken, tenzij ze binnen de 3 jaar na schenking stierf, dan was dat weggegeven deel opnieuw een stuk van de erfenis en kon Tom er alsnog aanspraak op maken.
Edit: en als dit niet klopt - Thuis is een SOAP
Ik weet het, ik blijf het herhalen, maar het is nodig blijkbaar.
En dat deel kon Marianne perfect bij leven aan iemand anders schenken, tenzij ze binnen de 3 jaar na schenking stierf, dan was dat weggegeven deel opnieuw een stuk van de erfenis en kon Tom er alsnog aanspraak op maken.
0 x
- annekeHU
- Poster rang 4

Tja... en met al die toestanden ten huize Marianne , draagt soap -kijken en hier discussiëren nog bij aan de algemene kennis van een mens! Ik ken niks van al die huwelijksstelsels, en dus vind ik het interessant om het hier na te lezen!
0 x
-
tvx1
- x 435
Wat je zegt klopt inderdaad, maar waar jamesbond probeerde op aan te sturen is dat Ann en Tom reeds een deel van het huis hebben geërfd bij het overlijden van hun vader Walter. Aangezien beide reeds meerderjarig waren bij het overlijden van Walter (wettelijk gezien toch, of dat wat Tom betreft ook mentaal was laat ik in het midden) is dat zeker mogelijk. Zoals eerder reeds vermeld door mij hangt dat dus af van het huwelijksvermogenstelsel van Walter en Marianne. Als Tom inderdaad een deel via zijn vader heeft geërfd dan kan Marianne dat niet wegschenken want dat is Tom zijn eigendom. Zijn kan enkel het deel wegschenken dat Tom van haar moest erven.satine schreef:Voor zover ik het kan lezen, gaat het over het erfdeel van Tom.
0 x
- satine
- Poster rang 5

- x 1678
- x 2597
We weten niet welk huwelijkscontract Marianne & Walter hadden, dus kunnen we alleen gissen.
0 x
-
tvx1
- x 435
Maar hoe de erfenis verdeeld is zouden we wel moeten weten. De scene bij de notaris waarbij de erfenis van Walter verdeeld werd was een heel belangrijke in de Thuisgeschiedenis en heeft een grote invloed gehad en heeft die nog steeds op het Thuisverhaal want het was het begin van de vete tussen Marianne en Rosa.satine schreef:We weten niet welk huwelijkscontract Marianne & Walter hadden, dus kunnen we alleen gissen.
0 x
- satine
- Poster rang 5

- x 1678
- x 2597
Ik herinner mij eigenlijk vooral dat er toen testamentair was vastgesteld dat Walter de chalet in de Ardennen en een halssnoer (of een ander juweel van waarde) aan Rosa naliet.
Maar volgens mij was die vete er al eerder, gewoon omdat Rosa en Walter 'iets' gehad hadden, en Marianne vond Rosa ver beneden hun stand.
Of er toen ook iets over het huis gezegd is...
Maar volgens mij was die vete er al eerder, gewoon omdat Rosa en Walter 'iets' gehad hadden, en Marianne vond Rosa ver beneden hun stand.
0 x
-
hildevanhoye
- Nog geen rang
Bedankt, ik dacht al dat er iets niet klopte in het verhaal 
....en het leuke is dat ik hierop niet zoveel reacties had verwacht omdat het om een gebeuren gaat dat al héél lang geleden is.
....en het leuke is dat ik hierop niet zoveel reacties had verwacht omdat het om een gebeuren gaat dat al héél lang geleden is.
0 x
- Christel
- Poster rang 5

- x 3251
- x 1602
Het klopt wel dat die vete bij de notaris begonnen is destijds... Niet dat Marianne en Rosa voor die tijd elkaars beste vriendinnen waren hoor, maar ruzie hadden ze ook niet echt. Het feit dat Rosa die erfenis dankbaar in ontvangst nam (het halssnoer - een familie erfstuk - moest Marianne af doen en aan Rosa geven bij de notaris op kantoor... Auw...satine schreef:Ik herinner mij eigenlijk vooral dat er toen testamentair was vastgesteld dat Walter de chalet in de Ardennen en een halssnoer (of een ander juweel van waarde) aan Rosa naliet.
Ik durf alleen ook niet meer te zeggen of er toen iets over het doktershuis gezegd is...
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
- satine
- Poster rang 5

- x 1678
- x 2597
Ah, ik wist niet meer dat die erfenis de spreekwoordelijke druppel was.
Dat geheugen ook he...
Dat geheugen ook he...
0 x
-
exsencon
- x 435
Alhoewel ik het niet meer volg vind ik dit een vreselijk interessante discussie
. Het enige waarmee ik akkoord kan gaan is het woord van tvx1 als hij de mentale volwassenheid van Tom in het midden laat. Wel, ik heb genoeg van Tom gezien om te zeggen dat de man nooit mentaal volwassen zal zijn maar de wet is de wet. Wat de rest betreft is het evident dat de thuisschrijverkes geen iota kennen van de kleine tekst van een huwelijks-koop-verkoop-huis-aandelencontract etc. Dat is in de bijna 20 thuisjaren afdoend bewezen. En zou ik er aan toevoegen het kan hen ook geen barst schelen want wie van de plus/minus 1 miljoen vlamingen die dagelijks naar Thuis kijken begrijpt ook maar een iota van de kleine letterkes van een contract? Het kan hen trouwens ook geen barst schelen, zij willen gewoon emoties,conflicten en trauma's zien, that's all. Zoals gezegd: het is een soap in alle betekenissen van het woord. Je moet gewoon je verstand op nul zetten en kijken en ik geef toe dat zoiets voor sommigen al gemakkelijker is dan voor anderen.
Dit gezegd zijnde kruip ik weer onderdeks. 
0 x
-
frankbomans
- Poster rang 1

- x 1
- x 9
Ik meen mij te herinneren dat ik Marianne ooit heb horen zeggen dat haar vader er destijds zijn advocatenpraktijk had en dat dat later dan is omgebouwd tot dokterspraktijk.tvx1 schreef:Een belangrijke vraag is natuurlijk van wie de dokterswoning was. Was het eigen goed van Walter voor het huwelijk, was het eigen goed van Marianne voor het huwelijk of is de dokterswoning gebouwd tijdens het huwelijk met de financiële steun van Marianne's ouders?
Ik heb toevallig onlangs nog naar de DVD gekeken waarop de aflevering staat waarin de erfenis werd voorgelezen. Marianne erfde alles, met uitzondering van:satine schreef:Ik herinner mij eigenlijk vooral dat er toen testamentair was vastgesteld dat Walter de chalet in de Ardennen en een halssnoer (of een ander juweel van waarde) aan Rosa naliet.
- de dokterspraktijk en 500.000 frank voor Ann
- 1 miljoen frank voor Tom
- de chalet en het halssnoer voor Rosa
- een geldsom (ik weet niet meer hoeveel) voor Felicienne bij haar pensioen
0 x
-
jamesbond
- Nog geen rang
Jongens, niet rond de pot draaien ....
Marianne heeft ten gevolge haar escapades op ondernemingsvlak in Italië nagenoeg een bankroet gehad, tenzij ze dirngend geld op tafel kon leggen.
Heeft ze oa kunnen doen door verkoop van het huis, deel van het huis, ... aan Ann. Deze laatste is trouwens ook nog eigenares geweest van de Fit & Fun die nu de Frens is. Ze heeft wel de Fit & Fun verkocht.
Dus, Ik zoek nog steeds naar datgene wat Marianne had kunnen weg schenken.
En of het nu een soap of niet is, enige correcte realiteitszin is wel op zijn plaats. Veel kinderen kijken naar die zeep maar kunnen vaak fictie en realiteit niet scheiden . En als we naar de moraal van Thuis moeten kijken zitten we wel in een ver van mijn bed show. We vrijen de gehele gemeenschap op, we duiken met de gehele gemeenschap in bed na een ontmoeting van pakweg 4 minuten, we huwen en scheiden dat het ons lief is. We geven kinderen af ter adoptie en we weten perfect aan wie, meer nog, we krijgen een soort mee-ouderschap ... Leuke zeep. Was het nu dash dat witter dan wit wast ? 't Is zoals met de pampers. De laatste nieuwe zijn altijd de perfecte, beste vindingen. Soijtig dat ook die nat worden en dienen vervangen.
Om terug bij Marianne te komen... Kan iemand die verhaallijn van haar Italiaans avontuur even opzoeken, uitpluizen en gewoon de situatie geven ivm het huis. Dan zijn alle speculaties weg. Ben ik dan fout, geen probleem voor mij alleen spijtig dat mijn geheugen me in de steek liet. Heb ik wel gelijk, ook spijtig want dan is duidelijk dat die zeep aan het verzepen is.
Marianne heeft ten gevolge haar escapades op ondernemingsvlak in Italië nagenoeg een bankroet gehad, tenzij ze dirngend geld op tafel kon leggen.
Heeft ze oa kunnen doen door verkoop van het huis, deel van het huis, ... aan Ann. Deze laatste is trouwens ook nog eigenares geweest van de Fit & Fun die nu de Frens is. Ze heeft wel de Fit & Fun verkocht.
Dus, Ik zoek nog steeds naar datgene wat Marianne had kunnen weg schenken.
En of het nu een soap of niet is, enige correcte realiteitszin is wel op zijn plaats. Veel kinderen kijken naar die zeep maar kunnen vaak fictie en realiteit niet scheiden . En als we naar de moraal van Thuis moeten kijken zitten we wel in een ver van mijn bed show. We vrijen de gehele gemeenschap op, we duiken met de gehele gemeenschap in bed na een ontmoeting van pakweg 4 minuten, we huwen en scheiden dat het ons lief is. We geven kinderen af ter adoptie en we weten perfect aan wie, meer nog, we krijgen een soort mee-ouderschap ... Leuke zeep. Was het nu dash dat witter dan wit wast ? 't Is zoals met de pampers. De laatste nieuwe zijn altijd de perfecte, beste vindingen. Soijtig dat ook die nat worden en dienen vervangen.
Om terug bij Marianne te komen... Kan iemand die verhaallijn van haar Italiaans avontuur even opzoeken, uitpluizen en gewoon de situatie geven ivm het huis. Dan zijn alle speculaties weg. Ben ik dan fout, geen probleem voor mij alleen spijtig dat mijn geheugen me in de steek liet. Heb ik wel gelijk, ook spijtig want dan is duidelijk dat die zeep aan het verzepen is.
0 x