Incest komt wel vaker voor in Westeros, vooral bij de Targaryens, Viserys en Daenerys hun ouders waren broer en zus. In de reeks zit er ergens een quote dat bij de geboorte van een Targ, de goden een munt opgooien om te bepalen of het een goede is of compleet gek. Als gevolg van de incest over de generaties heen.
Seizoen 3 is pas gestart in Amerika en heb alle vijf de boeken uit (kan ze enkel maar aanraden). De boeken geven vooral meer achtergrond en meer inzicht in het denken van de personages. Het eerste seizoen volgt het eerste boek vrij trouw, maar bijvoorbeeld ik had eerst de serie gekeken en was vrij pro-Stark, na het lezen van het boek is dat hard geminderd. Vanaf seizoen 2 en dus boek 2 komen er al grote verschillen. Als je de boeken leest, zou ik eerst de boeken te lezen voordat je de serie kijkt, boeken bouwen beter op naar bepaalde gebeurtenissen dan de serie.
Oh en als je iets niet snapt, raad ik aan om niet te googlen, want je zal grote spoilers tegenkomen. (Spreek uit ervaring, veel onverwachte doden en gebeurtenissen)
http://towerofthehand.com/ => dit is een goede site, je kan aanduiden wat je al gezien of gelezen hebt, maar best mijd je nog steeds de comments.