Waldek Kosinski (Bart Van Avermaet)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Forumregels
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)
Plaats reactie
Lazylady
x 435

Re: Waldek Kosinski (Bart Van Avermaet)

Bericht door Lazylady »

jessie V. schreef:Ik denk dat Rosa wel de meest egocentrische van het stel is. Ik heb ook totaal geen medelijden of medeleven met haar.
Ik ook niet, maar Waldek moet gewoon normaler doen naar iedereen.

Desalniettemin ligt het aan allebei vind ik.
0 x
Ganja
Poster rang 3
Poster rang 3

Bericht door Ganja »

Voor mij is Waldek de enige die niet normaal doet of deed en de enige die schuld heeft aan de problemen tussen hem en Rosa. Waldek deed gewoon alles behalve normaal en sloot Rosa buiten en behandelde haar als str... :crazy: dat vond ik écht niet kunnen zijn gedrag. En dat Rosa jaloers was op Tina vond ik niet meer dan normaal als reactie op zijn gedrag met haar altijd van zich af te stoten en haar ook nog te verwijten dat ze niet treurt om Kasper. Hopelijk gaat hij zich nu normaal gedragen.
0 x
Kwast
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Kwast »

Ganja, wordt eens wakker! Dingen zijn niet altijd zo simpel als dat de theorie doet blijken. Jij beredeneert alles altijd zo op jouw eigen manier en dat is prima maar vergeet niet dat rouwverwerking iets is wat je op jouw eigen manier doet. Je kunt dat niet veroordelen. Het is een van de meest hevige dingen die een mens in zijn leven mee kan maken.

Je kunt het wel niet normaal vinden hoe hij Rosa behandelde, maar voor hem deed het er niet toe of dit normaal was of niet. Voor hem gold maar één ding en dat was zijn verdriet. Liefde maakt blind maar verdriet zeker ook!

Daarmee keur ik niet goed wat Waldek deed maar besef je wel dat verdriet/verlies een gigantische impact kan hebben op de menselijke psyche. Meer dan je met rationeel gedachtengoed recht kunt lullen. Rosa had ook prof. hulp in kunnen schakelen. Zij hadden haar dan allicht verteld dat wat Waldek doet NIETS met haar PERSOONLIJK heeft te maken...

Maar goed...
0 x
"Die Nacht öffnet ihren Schoß
Das Kind heißt Einsamkeit
Es ist kalt und regungslos
Ich weine leise in die Zeit"

You can have it all, my empire of dirt
Tomboy
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Tomboy »

Ganja schreef:Voor mij is Waldek de enige die niet normaal doet of deed en de enige die schuld heeft aan de problemen tussen hem en Rosa. Waldek deed gewoon alles behalve normaal en sloot Rosa buiten en behandelde haar als str... :crazy: dat vond ik écht niet kunnen zijn gedrag. En dat Rosa jaloers was op Tina vond ik niet meer dan normaal als reactie op zijn gedrag met haar altijd van zich af te stoten en haar ook nog te verwijten dat ze niet treurt om Kasper. Hopelijk gaat hij zich nu normaal gedragen.
Reken daar maar niet op. Waldek is en blijft nu eenmaal een egocentrische galbak, rouwverwerking of niet...
0 x
Lacrimosa
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door Lacrimosa »

Hij leek me gisteren anders een omwenteling van 180 graden gemaakt te hebben
0 x
Ik ben fan van Blokje! http://blog.tvblokje.be/
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1663
x 2568

Bericht door satine »

Kwast schreef:Zij hadden haar dan allicht verteld dat wat Waldek doet NIETS met haar PERSOONLIJK heeft te maken...
Is dat zo?
Ik vond Waldek nochtans heel duidelijk in de praatgroep: "Kasper was geweldig, de ideale zoon, maar ik ben ontzettend boos op Rosa omdat zij boos was op Kasper, zij was ontgoocheld in hem en met dat gevoel is hij gestorven."
Hij heeft dat trouwens ook tegen Rosa zelf gezegd, dat het hààr schuld was dat Kasper niet gelukkig was toen hij stierf.
En dat hij dat niet kan verkroppen.
Niet met dezelfde woorden misschien, maar daar kwam het wel op neer.
Dat Kasper gestorven is omdat hij op een wel heel ongelukkige manier zijn eigen fouten weer wou goed maken, daar denkt Waldek niet aan, dat past niet in zijn beeld van Engeltje Kasper.

Ik vind dat Waldek heeeeeeel blij mag zijn dat Rosa hem zo graag ziet, bij mij hadden zijn koffers ondertussen wel klaar gestaan.
Want het buitensluiten van Rosa, het feit dat hij Rosa zijn verdriet verwijt, zijn openhartigheid in de praatgroep en zijn familiariteit met Tina, terwijl hij Rosa als een stuk vuil behandelt waar hij zelfs niet hoeft tegen te spreken...
Ik zou zo'n dingen veel erger vinden dat het feit dat hij ooit vreemd gegaan is met Kris :!:
0 x
Tomboy
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Tomboy »

Zoals dan ook die foto van Kasper rondgaat in de praatgroep...ik krijg daar een heel dubbel gevoel bij, zowel van plaatsvervangende schaamte als de neiging heel hard in lachen uit te barsten....
0 x
Ganja
Poster rang 3
Poster rang 3

Bericht door Ganja »

Kwast schreef:Ganja, wordt eens wakker! Dingen zijn niet altijd zo simpel als dat de theorie doet blijken. Jij beredeneert alles altijd zo op jouw eigen manier en dat is prima maar vergeet niet dat rouwverwerking iets is wat je op jouw eigen manier doet. Je kunt dat niet veroordelen. Het is een van de meest hevige dingen die een mens in zijn leven mee kan maken.

Je kunt het wel niet normaal vinden hoe hij Rosa behandelde, maar voor hem deed het er niet toe of dit normaal was of niet. Voor hem gold maar één ding en dat was zijn verdriet. Liefde maakt blind maar verdriet zeker ook!

Daarmee keur ik niet goed wat Waldek deed maar besef je wel dat verdriet/verlies een gigantische impact kan hebben op de menselijke psyche. Meer dan je met rationeel gedachtengoed recht kunt lullen. Rosa had ook prof. hulp in kunnen schakelen. Zij hadden haar dan allicht verteld dat wat Waldek doet NIETS met haar PERSOONLIJK heeft te maken...

Maar goed...
Je mag niet oordelen over iemand die je niet kent want je weet absoluut niet vanuit welk gevoel ik reageer en je weet absoluut niet wat ik wél of niet heb mee gemaakt. Ik reageer nu gewoon op wat ik zie op de TV.
En je mag schrijven wat je wil - ik ook - maar reageer dan ook zo op anderen die bijna idem schrijven dan ik.

Ik begrijp niet dat je schrijft dat wat Waldek doet of deed niets te maken had met Rosa persoonlijk !!
Het had er naar mijn gevoel bijna alles mee te maken.
Net zoals iemand anders dat hier schreef: Waldek zei letterlijk waarom hij boos was op Rosa.
Al van in het begin kon Waldek de manier waarop Rosa met haar verdriet omging niet begrijpen of aanvaarden,
verder was hij boos op Peggy en boos op Rosa omdat die haar dochter wat krediet gaf, en ten slotte was hij dan ook nog eens kwaad omdat Rosa nog boos was op Kasper voor die stierf. Dat heeft dus allemaal met Rosa te maken ook met haar persoonlijkheid want hij heeft meermaals tegen haar gezegd dat hij niet begreep dat ze zogenaamd "gewoon" kon door gaan met leven na zijn dood, (terwijl dat ook 1 manier van rouwen is) dat nam hij haar altijd heel kwalijk en dan de rest nog...
Ik had en heb gewoon het gevoel dat Waldek zijn gedrag voor het grootste deel veroorzaakt werd door zijn boosheid op Rosa en veel minder door het verdriet om Kasper.

En tot slot over dat je schrijft Rosa had ook prof hulp kunnen inschakelen euh.....ten eerste heeft zij het voorgesteld van die praatgroep, ten tweede wilde zij mee gaan, ten derde zij mocht van Waldek NIET mee gaan en ten vierde heeft ze er in het begin wel wat met Geert over gepraat ,en tot slot zij verwerkte haar verdriet op haar manier waar zij ook recht op heeft, ze wou mee met Waldek maar mocht niet, dus verwerkte ze het verder op haar manier en ondertussen bleef Waldek haar maar verwijten maken en afstoten. Je zou voor minder raar gaan doen... Het belangrijkste nu is dat het terug goed aan het komen is tussen die twee en dat ze niet uit elkaar gaan na dat drama zoals bij Tina gebeurde.
0 x
Lacrimosa
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door Lacrimosa »

Ik denk ook niet dat het persoonlijk met Rosa te maken had eerlijk gezegd. Ik denk eerder dat zijn boosheid (op haar, op alles en iedereen eigenlijk) veroorzaakt werd door zijn verdriet en niet andersom.
Ik spreek nu uit eigen ervaring en intuitie - en natuurlijk kan ik verkeerd zijn want iedereen is anders.
0 x
Ik ben fan van Blokje! http://blog.tvblokje.be/
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Volgens mij zocht Waldek gewoon een "zondebok". Iemand om zijn twijfels en verdriet op uit te werken. En die zondebok heeft hij in Rosa gevonden door alles wat er de laatste tijd gebeurd is voordat Kasper stierf, maar ook daarna. Hij was eerst ook kwaad op Peggy, maar die hield zich gedeisd terwijl Rosa wel zijn aandacht opeiste. Peggy heeft hij dus uiteindelijk met rust gelaten en alle pijlen op Rosa gericht.

Waldek lijkt alle zin voor realiteit kwijt te zijn en hemelt Kasper op alsof het een engeltje was. Het lijkt bijna alsof hij handelt uit een soort schuldgevoel.
Omdat hij niet heeft kunnen voorkomen dat Kasper stierf, probeert hij dat nu goed te maken door iedereen te straffen die boos is geweest op Kasper. Dat Kasper die kwaadheid over zichzelf afgeroepen heeft door zijn niet bepaald heilige gedrag, dat vergeet Waldek liever, want hij wil dat de nagedachtenis aan zijn zoon "perfect" is.

In die zin denk ik dus ook niet dat zijn moeilijke gedrag met Rosa persoonlijk te maken heeft, maar meer met het feit dat Waldek de tijd niet terug kan draaien en uiteindelijk niet weet hoe Kasper zich voelde toen hij stierf (hij is tenslotte gestorven toen hij dat gestolen geld terug ging leggen, ook weer een actie waar hij niet bepaald trots op kon zijn). Die onzekerheid en een soort van "wroeging" zijn dingen waar wel meer mensen last en verdriet van hebben als een geliefde plotseling sterft, maar Waldek maakt het wel heel erg bont met zijn "afreageren".

Hopelijk begint hij hoe langer hoe meer de dingen in het juiste perspectief te zien, maar daar ziet het nu in elk geval wel naar uit...
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Tomboy
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Tomboy »

Ik vind dit een goeie analyse van de verhaallijn en het personage :thumbup:
0 x
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 691
x 532

Bericht door jessie V. »

Ik denk dat er toch veel mensen zijn, die als ze een kind verliezen, zo van de kaart zijn, dat ze alleen de goede dingen van dat kind willen zien. Wat er ook is gebeurd.
Ik vind ook dat Waldeck weinig ruimte gekregen heeft voor zijn verdriet, dat blijkbaar enorm is. Rosa heeft vanaf het begin in zijn nek gehangen, eerst over Peggy en daarna over zichzelf. En dan gaat hij hulp zoeken en gooit zij weer geregeld roet in het eten met haar lekkere hapjes waar echt niemand op zit te wachten, met als klap op de vuurpijl dat ze hem ervan verdenkt dat hij iets heeft met de gespreksleidster. Waar slaat dat op?
Ik kan begrijpen dat zijn woede zich op haar richt. Zijn gedrag is niet helemaal goed te praten, niet ieder een mens kan ook nog rationeel denken als zijn kind overleden is.In plaats van zich in de steek gelaten te voelen, had ze zich wat meer zorgen kunnen maken over hem, want normaal was zijn gedrag ook niet helemaal.
Laatst gewijzigd door jessie V. op za 08 dec 2012, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1663
x 2568

Bericht door satine »

Ik denk dat Waldek er naast zit: volgens mij was Kasper helemaal niet 'ten einde raad' en 'overdonderd door de negatieve houding van Rosa'.
Kasper was zich heel bewust van de fouten die hij gemaakt had, hij wist ook dat hij mensen had teleurgesteld en verdriet gedaan, maar ik denk dat hij ook wist dat zij hem nog wel een kans zouden geven als ze zagen dat hij het vanaf dan anders zou doen.
Hij was er ook van overtuigd dat hij 'het juiste' deed toen hij dat geld terug wou brengen...

Ik had niet het gevoel dat Kasper er onder door zat toen hij stierf, integendeel: hij was vol goede moed om er dit keer iets goeds van te maken.

Nu Waldek nog overtuigen... ;)
0 x
Kwast
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Kwast »

Ganja,
Jij oordeelt over alles en iedereen en ik stoor mij er soms aan dat je zo belerend doet. Dat is toch nergens goed voor? Iedereen heeft zijn of haar eigen visie om dingen. Jij schrijft toch ook wat er in jou opkomt? Er zijn diverse invalshoeken van waaruit je iets kunt bekijken. Ik vind jouw redenatie kort door de bocht vandaar mijn reactie.

Ik snap precies hoe Waldek zich voelt. Mede dankzij mijn referentiekader. Zoals de mensen na mij schreven... het is het soort van zondebok effect naar mijn inziens. Dat bedoelde ik.
0 x
"Die Nacht öffnet ihren Schoß
Das Kind heißt Einsamkeit
Es ist kalt und regungslos
Ich weine leise in die Zeit"

You can have it all, my empire of dirt
Ganja
Poster rang 3
Poster rang 3

Bericht door Ganja »

Christel schreef:Volgens mij zocht Waldek gewoon een "zondebok". Iemand om zijn twijfels en verdriet op uit te werken. En die zondebok heeft hij in Rosa gevonden door alles wat er de laatste tijd gebeurd is voordat Kasper stierf, maar ook daarna. Hij was eerst ook kwaad op Peggy, maar die hield zich gedeisd terwijl Rosa wel zijn aandacht opeiste. Peggy heeft hij dus uiteindelijk met rust gelaten en alle pijlen op Rosa gericht.

Zo kan je het idd ook interpreteren ;) Leuk dat er verschillende interpretaties en meningen zijn ;)

Waldek lijkt alle zin voor realiteit kwijt te zijn en hemelt Kasper op alsof het een engeltje was.
maar Waldek maakt het wel heel erg bont met zijn "afreageren".
.
Helemaal mee eens ;)

jessie V. schreef:Ik denk dat er toch veel mensen zijn, die als ze een kind verliezen, zo van de kaart zijn, dat ze alleen de goede dingen van dat kind willen zien. Wat er ook is gebeurd.
Klopt - meermaals meegemaakt en ook al begrijp ik dat donders goedn toch ergerde mij dat soms een beetje, omdat als die persoon dan nog in leven was dan was er vaak veel niet goed en plots is die persoon er niet meer en wordt het een engeltje, maar ik begrijp het wel dat mensen zo reageren in hun verdriet en daarbij enkel de mooie dingen willen aanhalen en zich herinneren. Men zegt denk ik vaak niet voor niets: over de doden niets dan goed.

Verder het ook eens met Satine ;)
0 x
Plaats reactie