Simonneke wordt poetsvrouw in 'Danni Lowinski'

Gesloten
doken18
Poster rang 2
Poster rang 2

Simonneke wordt poetsvrouw in 'Danni Lowinski'

Bericht door doken18 »

Deze avond is Marleen Merckx te zien in Danni Lowinski.
Afbeelding

Het is even knipperen: actrice Marleen Merckx met kort zwart haar in plaats van de vertrouwde opgestoken rosse lokken van haar personage Simonneke uit 'Thuis'. In 'Danni Lowinski' speelt ze vanavond naast Nathalie Meskens. 'Nathalie mag mij altijd parodiëren. Gewoon blèten tot de mascara aan haar navel hangt.'

Na je verrassende gedaante in 'De ronde' onderging je voor deze gastrol weer een metamorfose. Vind je het fijn om uit je Simonneke uiterlijk te stappen?
'Uiteraard, ik ben actrice geworden omdat ik graag verschillende personages creëer. Voor de opnames denk ik na: wat gaan we daarvan maken? Ik speel een moeder wier tienerdochter verliefd wordt en wil emigreren. Ik had dat zwarte pruikje zelf meegenomen naar de set en het leek de regisseur wel iets. Ik ben een echte verzamelaar. Ik hou al jaren van alles bij: haarstukjes, hoedjes, zonnebrillen, kleren uit de jaren dertig. Alles waarvan ik denk dat het ooit wel eens van pas zou kunnen komen voor een rol.'

In 'Danni Lowinski' speel je een poetsvrouw. Heb je zelf ooit gepoetst voor de kost?
'Als student was ik aangesloten bij een interimkantoor en deed ik allerlei jobkes. Zo ben ik ook nog gaan poetsen. Ik doe mijn huidige job toch liever, ja. Maar ik kijk er echt niet op neer.'

Krijg je na je atypische rol in 'De ronde' meer aanbiedingen?
'Ja, maar op de meeste kan ik niet ingaan omdat ik een contract heb bij de VRT. Kleine dingen zoals dit in Danni Lowinski staan ze toe, maar een rol van drie maanden kán ik gewoon niet aannemen. Of ik zou mijn job bij Thuis moeten opgeven, en dat ben ik niet van plan. Als ik jonger was geweest, zou ik daar wel voor gekozen hebben. Ik geef jonge mensen bij Thuis altijd de raad om op tijd te vertrekken. Op je 22ste voor de rest van je leven bij Thuis blijven, zou een beetje dom zijn.'

Je toert al jaren met 'Wintertulpen', een toneelstuk over borstkanker. Ligt die ziekte je na aan het hart?
'Niet op een persoonlijk niveau, maar het verhaal heeft me wel geraakt. Een vrouw met borstkanker heeft haar hele chemotherapie neergeschreven in een dagboek en dat heb ik destijds verwerkt tot een monoloog. Weet je, ik probeer gewoon goed te doen waar ik kan. Als mijn bekendheid ergens geld in het laatje kan brengen, speel ik graag voor het goede doel.'

Hadden Lieve Blancquaert en Annemie Struyf je kunnen overhalen om te poseren voor hun naaktkalender in de strijd tegen borstkanker?
'Als ze het mij hadden gevraagd, had ik het zéker gedaan.'

Stel dat Nathalie Meskens ooit Simonneke parodieert in 'Tegen de sterren op', welke tips geef je haar dan?
'O, ik laat Nathalie helemaal vrij. Zo'n goeie actrice. Chris Van den Durpel heeft mij ooit geïmiteerd en het handelsmerk ligt voor de hand: altijd maar blèten. De jongste jaren is het nochtans veel verminderd, maar dat blijft hangen bij de mensen. Overal waar ik kom, zeggen ze tegen mij: Niet blèten, hé Simonneke. Zelf ben ik ook snel geëmotioneerd, maar ik doe het minder opzichtig. Bij Simonne hangt haar mascara telkens tot aan haar navel.'

Dit is een fragment uit een artikel met Marleen in "Het Nieuwsblad" van vandaag. Ik ga morgen die krant halen bij mijn oma en dan zet ik het volledige interview hier.
0 x
smurfin
Poster rang 2
Poster rang 2

Re: Simonneke wordt poetsvrouw in 'Danni Lowinski'

Bericht door smurfin »

Ik heb het gezien en 'k vind haar toch mooier (én sympathieker) als Simonneke.
0 x
Gesloten