'Thuis' geeft eenzijdig beeld van bipolaire stoornis"

Gesloten
Matthi
Administrator
Administrator
x 3
x 2

'Thuis' geeft eenzijdig beeld van bipolaire stoornis"

Bericht door Matthi »

Maarten Claeyssens speelt de 'slechterik' Rafaël in de vrt-serie Thuis. Dat personage heeft een slechte jeugd achter de rug en kampt met een bipolaire stoornis, wat hem tot allerlei onfraais aanzet. "Maar dit is een eenzijdig beeld van de ziekte."

Steeds meer mensen met de stoornis voelen zich aangevallen door het personage. "Er heerst ergernis over de manier waarop iemand met zo'n stoornis wordt neergezet. Rafaël is een brandstichter, gifmenger en nog van dat fraais. Alsof dat de schuld is van zijn stoornis. Mensen met een bipolaire stoornis leven met hoogtes en laagtes, maar dat kun je met psychotherapie en medicatie behandelen. Mensen met deze stoornis zijn meestal gevoelige en verantwoordelijke mensen, die hard hun best doen om een evenwicht te zoeken. Al begrijp ik dat Thuis fictie is en dat Rafaël de zoon is van een wat duivelse vader", vertelt de ondervoorzitter van Ups & Downs, de vereniging voor mensen met een bipolaire of manisch-depressieve stoornis in een krant van Corelio.

"Vijf à 6 procent van de Belgen heeft een bipolaire stoornis. Dat zijn meer dan 600.000 mensen, om niet te spreken van hun omgeving. Thuis blijft natuurlijk een soap en het is zelfs relevant dat die Rafaël zijn medicatie niet neemt, maar op deze manier krijgt de kijker toch een eenzijdig beeld."
0 x
Houd de thuisfansite in de gaten voor alle nieuwtjes rondom 'thuis'. | Volg ons via facebook om steeds op de hoogte te blijven van het recentste ‘thuisnieuws’.
Rieka
x 435

Re: 'Thuis' geeft eenzijdig beeld van bipolaire stoornis"

Bericht door Rieka »

Matthi schreef:Maarten Claeyssens speelt de 'slechterik' Rafaël in de vrt-serie Thuis. Dat personage heeft een slechte jeugd achter de rug en kampt met een bipolaire stoornis, wat hem tot allerlei onfraais aanzet. "Maar dit is een eenzijdig beeld van de ziekte."

Steeds meer mensen met de stoornis voelen zich aangevallen door het personage. "Er heerst ergernis over de manier waarop iemand met zo'n stoornis wordt neergezet. Rafaël is een brandstichter, gifmenger en nog van dat fraais. Alsof dat de schuld is van zijn stoornis. Mensen met een bipolaire stoornis leven met hoogtes en laagtes, maar dat kun je met psychotherapie en medicatie behandelen. Mensen met deze stoornis zijn meestal gevoelige en verantwoordelijke mensen, die hard hun best doen om een evenwicht te zoeken. Al begrijp ik dat Thuis fictie is en dat Rafaël de zoon is van een wat duivelse vader", vertelt de ondervoorzitter van Ups & Downs, de vereniging voor mensen met een bipolaire of manisch-depressieve stoornis in een krant van Corelio.

"Vijf à 6 procent van de Belgen heeft een bipolaire stoornis. Dat zijn meer dan 600.000 mensen, om niet te spreken van hun omgeving. Thuis blijft natuurlijk een soap en het is zelfs relevant dat die Rafaël zijn medicatie niet neemt, maar op deze manier krijgt de kijker toch een eenzijdig beeld."
Dat is inderdaad ook mijn grootste ergernis.
Maar ik heb heel veel respect voor de acteur die zijn personage toch wel "bewonderenswaardig" neerzet!
Ik kreeg echt de kriebels, en als ie in mijn buurt was gekomen, had ik hem meteen naar een kliniek gevoerd! :mrgreen:
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Ook al speelt de acteur het goed, ik kan me toch wel voorstellen dat de verhaallijn rond het personage irritatie oproept.
Als de schrijvers er dan zo persé het labeltje "bipolaire stoornis" aan willen hangen, is het wel zaak dat ze dit fatsoenlijk brengen en niet op een manier die vooral op de sensatie gericht is.
Dan hadden ze hem beter gewoon als "gek" neergezet zonder dat letterlijk gezegd werd wat hij mankeert...
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1678
x 2597

Bericht door satine »

0 x
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 697
x 532

Bericht door jessie V. »

Dat bedoel ik nou met die waas die om Rafael heen hangt. Heeft hij wel een bipolaire stoornis of heeft hij dat zelf verzonnen. Ik heb nooit kunnen geloven dat ze iemand met een bipolaire stoornis zulke dingen laten uithalen. Misschien komt het nog uit dat hij een zieke geest heeft, gevoed door zijn bezetenheid voor Femke en dat hij zijn "stoornis" gebruikt als dekmantel, zoals hij Paulien gebruikt als dekmantel. We weten alleen van hemzelf dat hij een bipolaire stoornis zou hebben. Hij was ook heel snel weer weg uit die kliniek en niemand die doorvroeg.
0 x
Nickos
Poster rang 2
Poster rang 2
x 1
x 7

Bericht door Nickos »

Alsof het compleet 'normaal' is dat iemand die zijn medicatie niet neemt in een psychopaat verandert...
0 x
Sandertje
Poster rang 1
Poster rang 1
x 15

Bericht door Sandertje »

Rafael is een psychopaat met een bipolaire stoornis, niet een psychopaat door een bipolaire stoornis. Ik denk dat de schrijvers daar duidelijk in waren. Heb nooit zijn stoornis gezien als oorzaak van zijn gedrag maar eerder als iets dat zijn gedrag versterkte.
0 x
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 697
x 532

Bericht door jessie V. »

Dat ze daar niet duidelijk in zijn blijkt wel uit de reacties van kijkers.
0 x
Wallanderjunior
x 435

Bericht door Wallanderjunior »

ik kan me voorstellen dat kijkers die het probleem van "bipolaire stoornis" van dichtbij kennen, niet altijd blij zijn met de manier waarop de zieke Rafael in beeld komt; psychiatrische aandoeningen zijn nu eenmaal heel complex en delicaat en het karakter van elke zieke is ongetwijfeld minstens even belangrijk als de ziekte zelf
0 x
Ilsy
Nog geen rang

Bericht door Ilsy »

Ik vind ook dat het lijkt dat mensen met een bipolaire stoornis zo slecht zijn.
0 x
Valda
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Valda »

Ik ken het probleem bipolaire stoornis van vrij dichtbij...
Iedere zieke is inderdaad anders en je karakter en persoonlijkheid spelen inderdaad een grote rol.
Het is moeilijk om zo'n stoornis geloofwaardig in beeld te brengen. Ze hebben dat een tijdje geleden ook in Neighbours gedaan, ook daar kon het geloofwaardiger...
0 x
tomorrow is another day...
Gesloten