Het gaat er mij niet zozeer over wat er in ons eten zit. Als je frituur-rommel eet, dan weet je dat je geen biefstuk aan het opeten bent, maar iets anders.
Het gaat mij meer over het leed dat bijvoorbeeld ganzen hebben al tijdens hun leven, om hun lever toch maar zo groot mogelijk te laten worden. Die dieren worden zelfs opengesneden om de lever plaats te geven, omdat ze anders stikken door de grootte van dat orgaan.
Of een kreeft waarvan de kop in twee gesneden wordt, terwijl het beest nog leeft.
Korte pijn, als het goed gedaan is - maar ik heb het op tv ook al anders gezien.
Daarom eet ik bijna geen vlees - en als ik het toch eet, dan liefst van een beest dat in de wei heeft mogen staan.
Maar ik heb nog nooit bij iemand thuis vlees geweigerd, ik eet dat gewoon op - want dat is met liefde (voor mij) klaargemaakt.
Ik ben daar niet fanatiek in, ik heb met mezelf soms al last genoeg

maar zelf zou ik het (foie gras, kreeft, rauwe oesters,...) niet meteen met smaak naar binnen spelen.
En wat bananen en citroenen betreft: groot gelijk!
Maar tomaten die groeien hier toch echt wél hoor! Alleen niet het hele jaar door, zoals wij ze nu in de winkel kunnen kopen.
Maar dat heeft toch niks met dierenleed te maken?
Wel met je ecologische voetafdruk, maar da's een andere discussie.
En dat dieren vroeger (en inderdaad, privé soms nog steeds) dieren onverdoofd geslacht werden/worden, maakt het niet ok.
Hier gingen de kinderen vroeger ook in de fabriek/mijn werken zodra ze oud genoeg worden om van moeder's rok weg te kunnen, dat praat kinderarbeid in de derde-wereld-landen ook niet goed.
Trouwens, ik wist niet dat door melk of eieren van een dier te drinken/eten/verwerken tot zuivel, het dier pijn lijdt...
Maar zoveel mensen, zoveel meningen, gelukkig maar.
Edit: en ik herinner mij dat ik als kind eens tegen mijn vader zei: als vissen stembanden zouden hebben, zou je waarschijnlijk nooit meer gaan vissen.
Mijn vader viste grààg, hij vond dat ontzettend ontspannend, maar hij was ook gek op dieren.
Hij is nooit meer gaan vissen, eerlijk waar!