ophangscène in "Thuis"

Gesloten
Rieka
x 435

ophangscène in "Thuis"

Bericht door Rieka »

VRT vindt scène 'Thuis' waarin man zich ophangt perfect verdedigbaar

zaterdag 31 december 2011, 03u00
Auteur: Tom de Leur

De poging tot zelfdoding van een moordenaar in de tv-serie ‘Thuis' heeft kijkers naar de VRT en Tele-Onthaal doen bellen. De VRT en acteur Erik Goris vinden dat de scène perfect verdedigbaar is.

Donderdagavond zagen meer dan 1,1miljoen kijkers van de Eén-reeks Thuis hoe Guy, gespeeld door Erik Goris, door de mand viel als moordenaar van Fien en uit het leven wilde stappen door zich op te hangen. Er was niet te zien hoe moordenaar Guy een knoop legde en wat er precies met zijn lichaam gebeurde, maar een aantal kijkers belde wel naar de VRT en Tele-Onthaal met vragen en bedenkingen over de poging tot zelfdoding. De aflevering van Thuis werd donderdag gevolgd door een mededeling van de hulplijn Tele-Onthaal.

Maatschappelijk relevant

Directeur van Tele-Onthaal Chris De Ketelbutter bevestigt dat een aantal mensen gebeld heeft na de scène in Thuis: ‘Wij struikelen niet over die scène. De makers hebben met opzet details van de poging tot zelfdoding weggelaten om imitatiegedrag niet in de hand te werken. We waren op de hoogte, net zoals bij de zelfdoding van Lou in de fictiereeks De Ronde. Er is nog altijd een verschil tussen realiteit en fictie en je mag van de kijker verwachten dat hij dat onderscheid maakt.'

Eén-woordvoerder Björn Verdoodt vindt de scène perfect verdedigbaar: ‘We willen hiermee niet choqueren of zelfdoding banaliseren, maar je kunt geen maatschappelijk relevante televisie maken zonder dit aan bod te laten komen. Daar dient een soap als Thuis nu eenmaal voor: om dit soort dingen bespreekbaar te maken. Al bij het schrijfproces van de scenario's wordt zorgvuldig nagedacht over de manier waarop je zoiets moet tonen. Tele-Onthaal was ruim op voorhand verwittigd, ze konden voor extra permanentie zorgen en hun mensen briefen over de inhoud van het programma.'

Sober in beeld

Acteur Erik Goris is de man die donderdag als Guy uit het leven wilde stappen en gisteravond door de politie werd opgepakt; zijn poging tot zelfdoding mislukte. ‘Ik vind het vrij sober in beeld gebracht. Je ziet geen touw rond een nek, je ziet geen lichaam vallen, geen close-up van mijn gezicht. Er wordt vooral gesuggereerd.' Vorige week reageerde het Centrum ter Preventie van Zelfdoding nog boos toen het VTM-programma Tegen de sterren op in een parodie op Boer zkt vrouw een boer opvoerde met de loop van een geweer in zijn mond. Aan het einde van de sketch sprong de boer met een touw rond de nek van een balk. Niet te vergelijken, zegt acteur Erik Goris: ‘Dat was explicieter en aanstootgevender. In het geval van Thuis had ik er geen problemen mee. Ik heb ooit meegespeeld in een aflevering van Witse over een parachutemoord. Die werd uitgezonden toen de zaak Els Clottemans volop in de aandacht was. Daar waren mensen ook boos over, onterecht. Het blijft fictie.'

Heeft u vragen over zelfdoding? Bel Tele-Onhaal op 106 of de Zelfmoordlijn op 02-649.95.55.
0 x
Crackers
Poster rang 5
Poster rang 5

Re: ophangscène in "Thuis"

Bericht door Crackers »

Ik vind het ook verdedigbaar, zeker omdat men na de uitzending expliciet nog eens de nummers van tele-onthaal en de zelfmoordlijn gegeven heeft.
0 x
Na de Thuisdag, de grote ThuisForum-meeting!
Gesloten