Interviews met acteurs

Alle spoilers over Thuis komen hier. Inhouden, nieuwe personages, ...
Forumregels
Hier komen alle spoilers over de serie te staan. Een spoiler is een tekst (of foto) die informatie verklapt over de serie die voor de kijker verborgen had moeten blijven. Opgelet: speculaties horen in het speculatieforum thuis!
doken18
Poster rang 2
Poster rang 2

Re: Interviews met acteurs

Bericht door doken18 »

Artikel met Sally-Jane Van Horenbeeck uit de Story van 2 september 2008.

Sally-Jane Van Horenbeeck over de dood van haar moeder
Afbeelding

In 'Thuis' zorgt Peggy, een rol van Sally-Jane Van Horenbeeck, deze week voor dé verrassing van Rosa's leven. Terwijl Sally-Jane het emotioneel zware verhaal inblikte dat hierop volgt, kreeg de actrice het ook privé hard te verduren. Deze zomer verloor ze immers onverwacht haar mama.

"Mijn verdriet komt in golven", zegt Sally. "Soms voel ik me rotslecht, en op andere momenten ben ik zo druk bezig dat ik er niet bij stilsta. Ik moet ook gewoon verder. Het leven gaat door. Door de drukke dagen bij 'Thuis' en met de opnames van de film Blinker en de Blixvaten heb ik amper tijd gehad om te rouwen. Dat echte, grote verdriet, dat komt nog wel. Het helpt me ook geen stap vooruit om me nu drie maanden af te zonderen, alleen om mezelf miserabel te voelen. Natuurlijk zijn er veel tranen. Maar op de set huilen? Nee, zo zit ik niet in elkaar. Als iemand erover begint, hou ik me sterk en probeer ik zo snel mogelijk op een ander onderwerp over te schakelen. Als ik er met mijn man Robert over kan praten, is dat genoeg. Dat verdriet is van mij."

Kwam de dood van je moeder onverwacht?
"Ja en nee. Mijn moeder had al een paar hartaanvallen gehad en kreeg zuurstof toegediend, maar eigenlijk was ze aan de betere hand. Mama en ik hadden nog een fijne babbel, vlak voor ik met mijn gezin op vakantie zou vertrekken. Maar dan kregen we in Frankrijk plots het slechte nieuws. Er waren complicaties opgetreden."

Vlak voor je mama ziek werd, kreeg je een jaarcontract bij 'Thuis', waar je meteen werd meegezogen in een erg emotionele verhaallijn. Een ongelukkig toeval.
"Ja, want als je om vijf uur 's ochtens al op de set moet staan of tot 's nachts moet draaien, blijft er weinig tijd over om je moeder te bezoeken. Mama, die zelf altijd kostuumontwerpster is geweest voor film, tv en theater, begreep dat. Ze was zelfs verontwaardigd dat ik, nadat er op de set een verontrustend telefoontje van het ziekenhuis was toegekomen, alles had laten vallen om naar haar toe te gaan. Achteraf - het bleek om vals alarm te gaan -, zei mama: Schatteke, dat mag je toch niet doen!"

Heb je nu spijt dat je, in de laatste maanden van haar leven, zo weinig tijd had voor je mama?
"Nee, ik voel me zeker niet schuldig. Ik ben ook maar een mens. Met ons laatste gesprek heb ik écht nog mooi afscheid kunnen nemen. En of je nu dag en nacht aan een ziekenbed gekluisterd zit of maar vijf minuten, het is de kwaliteit die telt. Elk vrij moment dat ik kon, zat ik bij haar. Gelukkig zijn we thuis met zes kinderen. Soms was het zelfs drummen om haar eens even voor jezelf te hebben."

Je vader stierf toen je amper dertien was, en nu is je moeder ook weggevallen. Helpt een grote familie om je heen om zoveel verdriet te verwerken?
"Voor een stuk wel, want je deelt dezelfde herinneringen. Maar iedereen heeft een unieke band met zijn ouders en verwerkt zo'n verdriet toch op zijn of haar eigen manier."

Je bent een aanhanger van het boeddisme en gelooft in reïncarnatie. Is dat ergens een troost, dat er nog iets is na de dood?
"Nee, dat maakt mijn verdriet niet minder groot. Ik heb wel het gevoel dat mama mooi gegaan is. Ze is nu op weg naar ergens hier boven om, na een tijdje, terug haar plek hier op aarde te vinden. In het boeddisme brengen de mensen 100 dagen na een begrafenis een offer naar de tempel om de overledene een goede reis te wensen. Misschien doe ik dat straks ook voor mama. Maar daar sta ik nu nog niet bij stil. Ze is nog maar net weg."

Blijf je nu verweesd achter?
"Het is een vreemd gevoel, ja. Plots is er niemand meer boven mij. Iedereen hoopt het geluk te mogen hebben zijn ouders te overleven, maar nu ben ik de volgende in de rij. Daar is niks aan te doen. Het leven heb je nu eenmaal niet in de hand. Natuurlijk plaatst het wegvallen van mama alles in een ander perspectief. Ik kan dat gevoel moeilijk in woorden vatten. Gelukkig heb ik geen tijd om de hele dag mijn leven te overpeinzen."

Wanneer zul je je mama het meest missen denk je?
"Bij de praktische, meest stomme dingen. Onze telefoontjes en babbeltjes. Er is zo veel... Ach, ik ga haar gewoon altijd missen."
0 x
doken18
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door doken18 »

Schaamteloos gluren in het winkelkarretje van actrice Janine Bischops
Afbeelding

"De laatste weken heb ik zo weinig tijd gehad om boodschappen te doen dat er geen eten meer in huis was.", lacht Janine Bischops. "Ik ben toen bij de buren gaan aankloppen voor een paar boterhammen." Reden genoeg om samen met Janine te gaan shoppen in de carrefour van Schoten.
Afbeelding
Afbeelding

Mooi zijn
"Ik gebruik dagelijks een dag- en nachtcrème voor mijn gezicht en soms smeer ik mijn lichaam in met een lekkere bodymilk. Kwestie van de huid vochtig te houden. Waar staan de deodorants ook alweer? Je hebt tegenwoordig zoveel geurtjes. Je zou ze natuurlijk allemaal eens uit kunnen proberen, maar ik denk dat ik toch voor naturel ga."

Supersoep
"Van radijsblaadjes kun je soep maken. Ook van linzen en pompoenen. Thuis heb ik meer dan honderd pompoensoeprecepten liggen. En dat van Caldo Verde, een Portugese soep die uitsluitend met chorizo, groene krulkook en aardappelen gemaakt wordt."

Puur genot
"De wijnafdeling is mijn favoriete rayon. Soms zie ik mensen denken: amai die koopt veel flessen wijn. Terwijl anderen op de man af vragen of ik een feestje ga bouwen. Nee, dat is allemaal voor mij alleen, antwoord ik dan lachend. Ach, ik drink altijd een glas wijn bij het eten. Puur genot voor mij. Mijn voorkeur gaat uit naar cava en Spaanse rode wijnen. Vooral Reserva van Marques de Caceres. Die is ouder en zwaarder dan de gewone. Ik drink immers graag wijnen die aan mijn ribben blijven plakken. Maar ik ga liever voor een echte champagne, zoals Pommery. Of zouden de mensen dat pretentieus van mij vinden? Kom we gaan door, anders gaan ze denken dat ik een zuipschuit ben, wat dus niet het geval is."

Tussen de winkelrekken
Dag mevrouw, je ziet er goed uit, zegt een dame. Dank u wel, antwoordt Janine. "Nochtans zie ik er niet goed uit, want ik ben moe. Gisteravond ben ik theater gaan spelen en vannacht was ik pas om half een thuis. Veel klanten doen een klapke met mij. Ze praten dan over Pink Ribbon, waar ik ambassadrice van ben en sommige borstkankerpatiënten vertellen hun verhaal. Ik neem er de nodige tijd voor. Bovendien ben ik een echte sjouwel, ik babbel graag."

Versheid troef
"Met een toast champignon heb je ook gegeten. Ik herken er ook een goed restaurant aan. Want ik proef het verschil tussen verse champignons en die uit blik. Wie conservenchampignons serveert, ziet me niet meer terug. De kok erbij roepen doe ik nooit. Eén keer heb ik het wél gedaan, toen ik in Nederland een steak bestelde die niet te eten was en vanbinnen nog helemaal koud aanvoelde. Hij is wel lekker, antwoordde de kok. Ik was zo boos dat ik een van zijn grote schelpen, die op de vensterbank stonden, heb meegenomen. Mijn saccoche had nog nooit zo zwaar gewogen." (lacht)

Uit de zee
"Ik mag dan wel geen witte vissen lusten, toch eet ik daarbuiten alles wat in de zee leeft: oesters, kreeft, langoustines, garnalen. Ook koude gerookte zalm, haring en sardientjes gaan vlot binnen. Zelfs rauwe zee-egel. Man, als je er zo eentje uitlepelt, proef je de zee. Dat verzeker ik je. Begrijp me niet verkeerd: ik koop niet alles in één keer. Dat zou een beetje te veel van het goede zijn. Verder ben ik gek op mosselen. Die serveer ik vaak als aperitiefhapje. Ik maak ze dan zonder groenten klaar en voeg in de kookpot alleen wat peper en look toe. Het water komt al in mijn mond."

Tussen de winkelrekken
"Ik ga wel vaker bij de buren eten, maar ik heb beloofd om binnenkort voor hen te koken. Ik sta graag in de keuken. Sins mijn scheiding vond ik het niet echt gezellig om in mijn eentje aan tafel te zitten. Nu wil ik mijn leven opnieuw opnemen door meer voor mezelf en anderen te gaan koken. Of Michel Follet al is komen eten? (In een sotryreportage voor valentijn koos Janine als grap Michel Follet uit als ideale man.) Tja, die heeft nu een vriendin. Ik weet dus niet of hij mij zal mogen komen eten. (lacht) Hopelijk blijft hij mijn cinemavriendje."

Neen tegen wit
"Ik heb iets tegen wit, want ik lust geen melk, witte vis en witte gekookt kip. Als kind kwamen daar nog eens witte aardappelen bij. Ik moest overgeven als ik ze nog maar zag. Ik verafschuwde ook witten groenten. Groenten moeten groen zien, zei ik altijd. Het heeft lang geduurd, voordat ik graag witte kool, asperges, witlof of bloemkool at."

Ochtendgloren
"Als ik 's morgens veel tijd heb, maak ik pannenkoeken met bruine suiker klaar. En daar een lekkere koffie bij. Dat is mijn lievelingsontbijt. Ik mag dus zeker geen eieren en bloemsuiker vergeten."

Kruidige keuken
"Ik ben verzot op specerijen. Basilicum en koriander zijn mijn favoriete kruiden. Koriander gebruik ik voor oosterse gerechten. Indische curry bijvoorbeeld, met lamsvlees. Weet je wat ik zo fantastisch vind aan de Indische keuken? Het afmeten en afwegen van de specerijen. Een half theelepeltje komijn, een vierde van een theelepeltje gember. Al die geuren die vrijkomen in je pan. Héérlijk. Je hele keuken ruikt ernaar."
Afbeelding

Pootjes peuzelen
"Nu het herfst is, heb ik zin in wild. Konijnenbilletjes of fazant bijvoorbeeld. Eigenlijk ben ik een echte carnivoor. Maar orgaanvlees laat ik links liggen. Behalve kalfslever en kalfsniertjes. Varkenspootjes vind ik helemaal het einde! Vooral in erwtensoep, waar ik ook gerookt spek aan toevoeg. Nadien leg ik zo'n poot op mijn bord en peuzel ik hem helemaal op. Ongelooflijk lekker. Soms kook ik hem in water, mat wat jeneverbessen, kruidnagel, look, ajuin en peper erbij. Even laten afkoelen en dat het 'in den tril' (een soort gelei.) Ja, ik ben een echte bourgondiër!"
Afbeelding
0 x
doken18
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door doken18 »

'Thuis'-acteur Wim Stevens blikt openhartig terug

Afbeelding

'Lieve en ik zijn tien jaar samen', zegt Wim Stevens, Tom uit 'Thuis'. 'Vreemdgaan, daar sta ik niet meer voor open. Trouwens mijn valies zou meteen klaarstaan!'

Half maart maakte Tom De Decker, de zoon van Marianne (Leah Thys), zijn rentree in 'Thuis'. In de beginjaren van de Eén-serie speelde Donald Madder de jonge advocaat. In 1999 vertrok Tom samen met zijn oom Carlos, gespeeld door Donalds vader Leo Madder, naar het verre Belize om er te studeren. Twee jaar later overleed Donald in een verkeersongeval. Hij liet een vrouw en twee kinderen achter. Nu, tien jaar nadat hij uit 'Thuis' verdween, speelt Wim Stevens, bekend van 'Spoed' de rol van Tom.

Donalds vader, Leo Madder, vond de terugkeer van Tom in 'Thuis' getuigen van weinig respect voor zijn overleden zoon.
Ik begrijp zijn reactie wel. Voor de nabestaanden van Donald heeft de terugkeer van Tom allicht een en ander losgemaakt. Maar het was vooral de manier waarop Leo het te weten kwam. Hij belde naar de makers van 'Thuis' om te vragen of ze geen werk voor hem hadden en toen hebben ze het hem verteld.

Is het voor jou ook geen vreemde ervaring om Tom te spelen?
In het begin wel. Met de terugkeer van Tom kwamen anekdotes van vroeger boven, ook over Donald, en dat was vreemd. Ik ben hartelijk ontvangen, maar toch voelde ik me een buitenstaander. Maar intussen heb ik mijn plaats veroverd tussen de andere acteurs en ik voel me nu een van hen.

Is dit nog wel geloofwaardige televisie?
In een soap kom je daarmee weg. Sinds Bobby Ewing in 'Dallas' na twee jaar levend van onder de douche stapte, keek niemand nog op van dit soort wendingen. Trouwens, de kijkers weten dat Donald Tom speelde en ze weten wat er met hem is gebeurd. Het klinkt misschien een beetje bot, maar die dingen gebeuren nu eenmaal.

Heb je beelden van Donald bekeken om je voor te bereiden?
Ja, ik de dvd van het eerste seizoen van 'Thuis' gezien. Daardoor werd ik nog meer gestimuleerd om er iets goed van te maken. De jongensachtige flair waarmee Donald Tom neerzette, was echt héél mooi.

Kende jij Donald? Heb jij ooit met hem samen gespeeld?
Nee, maar wel met zijn vader, in 'Spoed'. En ik heb Donald ooit eens vervangen in een toneelstuk.

In 'Thuis' is Tom de vader van het kind van Peggy, maar dat weet niemand anders. Draag jij zelf ook een groot geheim mee?
Ik heb geen kind bij een andere vrouw, nee. (lacht) Allez, toch niet dat ik weet. Je weet maar nooit dat er straks een kleine van tien jaar voor de deur staat: 'Dag papa!' Maar ik ken de situatie wel. In mijn vriendenkring speelt zich zo'n dramatisch verhaal af. Ik weet dus dat zulke dingen écht gebeuren. Maar niet bij mij, nee.

Je klinkt niet honderd procent zeker.
Ik leef nu al meer dan tien jaar volstrekt monogaam met mijn vriendin. We hebben twee kinderen. Vroeger heb ik wel, zoals de meesten, geëxperimenteerd. In mijn wilde jaren is het me overkomen dat een meisje tegen mij zei: 'Ge hebt mij zwanger gemaakt', om op die manier te proberen om mij aan haar te binden. Maar gelukkig bleek daar niks van aan te zijn.

Heb jij zo'n wilde periode achter de rug?
Ik ben lange tijd erg braaf geweest. Ik ben heel beschermend opgevoed, ik was een voorbeeldig manneke.Tot het op een bepaald moment helemaal is ontspoord.

Hoe kwam dat?
Ik ben opgegroeid in het landelijke Torhout. Ik kwam bij wijze van spreken van onder de koe vandaan. toen ik op mijn achtiende pedagogische wetenschappen ging studeren en in Leuven terechtkwam, ging een nieuwe wereld voor mij open. Ik wist niet wat ik zag. Ik heb daar een heel fijne, maar wilde tijd beleefd. Ik ben er dan ook twee keer niet doorgeraakt. (lacht)

Dat was in de jaren 80. De tijd van sex, drugs en rock-'n-roll was toen nochtans al even voorbij.
Ja, maar het was wel de tijd dat er van aids nog geen sprake was. Seks was nog veel vrijer toen. Ik was een laatbloeier. Ik had voor de eerste keer seks toen ik 19 was. Tegenwoordig lachen ze je daarmee uit. Als is daar ook veel blabla bij. Ik lees overal dat de jeugd weer rechtser wordt en conervatief. Enfin, in die twee jaar in Leuven heb ik veel schade ingehaald.

Hoorden daar ook drugs bij?
Ik heb wat met joints geëxperimenteerd, maar van het zwaardere spul ben ik altijd afgebleven.

Daarna ben je voor sociaal assistent gaan studeren.
Ja, in Kortrijk. Dat was ook weer zo'n gekke periode. Ik ben toen nog gaan naaktzwemmen in het stadspark, samen met de broer van Mathias Sercu. Maar ik heb wel mijn diploma behaald!

Toch besliste je om acteur te worden.
Tijdens mijn laatste jaar in Kortrijk liep ik stage in het Cultuurcentrum van Knokke. Ik was verantwoordelijk voor de programmering, maar ik dacht: 'Waarom zou ik dit zelf niet kunnen doen?' Toen ben ik vier jaar studio Herman Teirlinck gaan doen in Antwerpen. Ook daar heb ik een heftig tijd beleefd. Verliefdheden, ontrouw, driehoeksrelaties... Ik wilde me vrij voelen, ongebonden. Ik heb jaren zo geleefd, tot ik mijn huidige vriendin Lieve tegenkwam. Ondertussen zijn wij al tien jaar een koppel.

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
In de periode van 'Windkracht 10' was ik bevriend met Ann Ceurvels. Haar broer had een zaak en Lieve werkte daar als verkoopster.

Was het liefde op het eerste gezicht?
Niet echt. Het is begonnen als een flirt op ouderjaarsavond en ik ben blijven plakken; Het was de eerste keer dat me liet verleiden door een vrouw.

Jullie zijn niet getrouwd.
Nee, wij leven in zonde samen. (lacht) We waren al 33 toen we elkaar leerden kennen en een maand voor onze 36ste verjaardag kregen we ons eerste kind. We hebben het huweljk overgeslagen. Wat maakt het ook uit, kinderen krijgen is een veel grotere verbintenis.

Wat is de succesformule van jullie relatie?
Ik denk niet dat we zo'n voorbeeldkoppel zijn, maar we kunnen goed met elkaar praten. Onze relatie is eigenlijk nog nooit echt op de proef gesteld. Ik zou er ook nooit aan denken om Lieve te bedriegen. Ten eerste omdat ik weet dat mijn valies dan zou klaarstaan en ten tweede sta ik daar ook niet meer voor open.

Afbeelding

Jullie hebben twee zonen.
Ja, Aran is zes en Bernd is vijf jaar.

Lijken ze op jou?
Er zijn overeenkomsten. Zoals de koppigheid van de jongste. Ik kan soms ook behoorlijk koleriek zijn. De meeste mensen zien dat niet in mij omdat ik meestal - ook onder collega's - doorga voor een lieve, charmante kerel. Maar Lieve zou zeggen: 'Kom dan thuis maar eens kijken.' (lacht)

Waar kan jij je kwaad in maken?
Als ik na het werk overstrest thuiskom en de kinderen maken kabaal. Dan kan ik echt roepen: (verheft zijn stem) 'Jongens, laat me nu toch met rust!'

Ben jij een strenge vader?
Zo mogen veel, maar ze moeten beleefd zijn en respect tonen. Als ik al eens ruzie maak met Lieve, gaat het meestal over de opvoeding. Zij is iets meegaander dan ik en heeft meer geduld met de kinderen. Voordat ik aan 'Thuis' begon, was ik vier jaar alleen thuis met Aran en Bernd. Lieve werkt bij de bank en ik was overdag meestal thuis.

Was de geboorte van de kinderen een keerpunt in jouw leven?
Ja. Sinds zij er zijn, is er geen weg terug. Ik ben verantwoordelijk voor Aran en Bernd en ik zal dat nog zijn als het op een dag niet meer zou boteren tussen mij en mijn vrouw. Pas op, ik bedoel dat positief hé. Ik heb overigens lang getwijfeld ik wel kinderen wilde.

Wie of wat heeft jou overtuigd? Lieve?
Goh ja, we waren 35 en we wisten dat we geen vijf jaar meer moesten wachten. En we hadden een huis gekocht, kinderen was de logische volgende stap.

Een stap die je je nog niet hebt beklaagd?
Nee. Alhoewel, als ik soms moe thuiskom en ze zijn ambetant...(lacht) Ach, als we een weekendje weg zijn zonder de kinderen, is het eerste wat ik mij afvraag hoe het met hen zou zijn.

Heb je ergens spijt van?
Dat ik heel wat mensen te kort heb gedaan, ook bewust. Vooral tijdens mijn wilde periode. Ik heb harten gebroken en da's niet altijd netjes verlopen.

Waar droom je nog van?
Dat ik even gelukkig kan blijven als nu. Maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat het leven zo werkt. Ik ben daar realistisch in. Wat niet wegneemt dat ik wel blijf hopen natuurlijk.
0 x
doken18
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door doken18 »

Dit is een artikel uit de Story van 15 september 2009.

In de ziel van Jelle Cleymans.
Afbeelding

Het 'Stigma van Spring', zoals hij het zelf met enige ironie omschrijft, behoort stilaan tot het verleden. Jelle Cleymans is een man met een plan. Zijn toekomst zal worden bepaald door zijn grote liefde voor Nederlandstalige muziek. "Op mijn 65ste wil ik nog ergens op een podium staan, mét eigen nummers."

Over zichzelf
"Het gaat al wat beter dan vroeger, maar het minste wat je over mij kunt zeggen, is dat ik een onrustig type ben. Een echte zenuwpees. Eén ding tegelijk doen, is niet aan mij besteed. Ik moet gewoon van de ene opdracht naar de andere kunnen rennen. Ten tijde van Daens heeft het me heksentoeren gekost om telkens weer op tijd op de set van Thuis te staan. Maar ik had dat nodig. Ik moet bezig kunnen blijven. Laat me drie dagen werkloos thuis zitten en ik krijg het op mijn heupen. Dan begin ik als een gek op mijn nagels te bijten. Niet om aan te zien. Van recentere datum is mijn ongelooflijke nieuwsgierigheid. Ik wil voortdurend nieuwe dingen ontdekken en nieuwe mensen leren kennen. Ere wie ere toekomt, dat heb ik te danken aan mijn ex-vriendin. Voordien hield ik mij te veel in. Maar zij zei: als jij dat wilt, Jelle, dan doen we het gewoon. En we déden het. Nu ben ik helemaal losgebroken uit mijn coconnetje. Zo durf ik nu al eens een discotheek te bezoeken. Vroeger was dat ondenkbaar. Ik wilde wel, maar dacht: nee, toch niet. Ze gaan me herkennen. Vandaag trek ik mij daar niets meer van aan."

Over relaties
"Soms vraag ik me af of ik niet een deel van mijn jeugd heb gemist. Terwijl mijn leeftijdsgenoten uitgingen, of achter de meisjes aan zaten, verdiepte ik mij in de politiek. Of ik stond ergens op een of andere set. Ik heb dus nogal wat overgeslagen, ja. Maar nu ben ik aan een inhaalbeweging bezig. (lacht) Ik doe weer de gewone dingen die je van iemand van mijn leeftijd verwacht. Of ik nu ook achter de meisjes aan zit? Hm, een rokkenjager ben ik nooit geweest. Ik ga nooit uit met de bedoeling een meisje te versieren. Ik was trouwens al 18 toen ik mijn eerste lief had. Vrij laat, maar ook weer niet extreem. Het is niet alijd even makkelijk om als jonge BV een relatie te hebben. oké, je bent een publiek figuur, maar dat wil toch niet zeggen dat je geen recht hebt op enige privacy? Akkoord, als je een fotoreportage doet met je vriendin, en twee weken later is het uit, moet je niet komen lullen. Dan is het niet meer dan normaal dat een blad daarop terugkomt. Soms krijg je echter ook geen keuze. Op premières bijvoorbeeld, staan fotografen voortdurend aan je mouw te trekken om je samen met je vriendin te fotograferen. Tja, wat moet je dan zeggen? Ach, ze zijn nog mild, de Vlaamse persjongens. Zeggen dat hun nieuwsgierigheid weegt op een relatie zou overdreven zijn. Veel erger zijn de soms lange periodes dat je in dit vak niet thuis bent. Ik heb dat ook gezien bij mijn ouders. Er waren periodes waarin ze elkaar maar kruisten. Of ik verlang naar een relatie? Nee, je moet dat gewoon op je af laten komen, vind ik. Trouwens, ik heb er net een heel fijne vaste relatie opzitten."

Over de kritiek
"Hoe graag ik het ook doe, ik voel niet dezelfde passie voor acteren als voor zingen. Misschien omdat ik besef dat ik enigszins beperkt ben als acteur. Kijk, hoe leuk ik Thuis ook vind, het is geen Shakespeare, hé. Ik moet gewoon eerlijk zijn met mezelf: als ze me ooit zouden vragen voor een of ander zwaar toneelstuk, dan moet ik passen. Niet mijn ding, zo simpel is het. Oké, het heeft natuurlijk ook met zelfvertrouwen te maken. Ik heb de voorbije jaren heel wat kritiek moeten slikken. En hoe je het ook draait of keert, niemand is daar ongevoelig voor. Na de release van windkracht 10 schreef een journalist dat hij al wist dat ik niet kon zingen. Maar dat ik ook zo abominabel acteerde, dat was pas een verrassing. (lacht) Zoiets komt hard aan. Ergens wist ik wel dat ik onterecht werd neergesabeld, gewoon om wie ik was, maar toch. Die kritiek heeft iets in me gebroken. Aan de andere kant, wat ze ook over me zeggen of schrijven, als zanger kunnen ze me niets maken. Ik heb op muzikaal gebied nooit de makkelijkste weg gekozen, en ik weet wat ik waard ben. Toen we destijds begonnen met spring heb ik geëïst dat de groep altijd live zou spelen. Niet dat het meteen fantastisch was, hé. Ik herinner me nog ons allereerste optreden. Dat was om in je broek te doen van het lachen. Zo slecht. Maar gaandeweg zijn we beter geworden. Kijk, ik ben er altijd van uitgegaan dat ik tot mijn 65ste op een podium zal staan. Dan moet je volgens mij ook goed beginnen en meteen live zingen."

Over zijn huidziekte
"Ik weet dat er mensen zijn die er niet mee naar buiten durven komen, maar dat probleem heb ik dus helemaal niet. (rolt een mouw op) Kijk, maar gerust. Mooi is het niet, maar waarom zou ik mijn psoriaris niet aan je durven te tonen? Heel veel mensen kampen met die huidziekte. Je kan twee dingen doen, zeg ik altijd. Of je kruipt in je hol, of je neemt voor jezelf de beslissing om je leven niet te laten bepalen door wat vlekken op je huid. Natuurlijk voel ik me soms ongelukkig. Mijn rug, mijn benen... Er zijn periodes dat ik echt vol sta. Prettig is anders, maar tegelijk laat ik me er niet door tegenhouden. Ik ga nog altijd zwemmen, en ik blijf genieten van een bezoek aan de sauna. Als mensen naar me staren denk ik: so what? Ik heb psoriaris, jij vetrolletjes op je buik. (lacht) Ik was acht jaar oud toen de eerste vlekken op mijn huid verschenen. Ik heb de ziekte dus al zo'n 15 jaar. Misschien dat ik ooit genees, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Psoriaris is gerelateerd aan stress, en ik ben nu eenmaal een ongelooflijke zenuwpees. Ik heb net een cortisonekuur achter de rug. Gezond is anders, maar het helpt wel. Nu heb ik er weer een hele tijd minder last van. Zie je mijn elleboog? Dat is dé plek. Elke psoriarislijder heeft daar zo'n vlek, en die gaat om een of andere reden nooit weg. Ach, zolang ik het niet in mijn gezicht krijg, ben ik allang tevreden. Tijdens de opnames van windkracht 10 was dat wel het geval. Ik moest onder een dikke laag schmink de set op, en dat maakte het alleen maar erger. Toen heb ik wel even gevloekt. Maar verder? Pff, er zijn ergere dingen in het leven."

Over kleinkunst
"Nee, een bevlieging is het niet. Jaren geleden, in een van mijn allereerste interviews, zei ik het al: ooit wil ik optreden met mijn eigen kleinkunstnummers. Ik werd gebeten door de microbe toen ik nog een kleuter was. Mijn vader, die muzikant is, speelde toen in het Orkest Zijner Dromen van Guido Belcanto. Als vijf-, zesjarige ging ik vak met hem mee naar optreden. Die liedjes biologeerde me. Guido zong niet alleen over het schipperskwartier, maar ook over sm en zelfbevrediging, en vreemd genoeg begreep ik toen al waar hij het over had. (lacht) Hou ouder ik werd, hoe meer ik me tot dat soort muziek voelde aangtrokken. Ik begon te luisteren naar De Nieuwe Snaar, Bart Peeters, Frank Boeijen...Maar de kiem ligt echt bij Guido Belcanto. Ik ben druk eigen nummers aan het schrijven. Er liggen er al heel wat in de schuif, en ik voel dat ik steeds beter word. Geen idee wanneer ik ermee naar buiten kom. Alles op zijn tijd. Het ligt immers niet voor de hand, zo'n overstap naar een totaal ander genre. Veel mensen zien mij nog altijd als die hyperkinetische Jelle van Spring. Maar gelukkig is dat stigma, dankzij producties als Daens, stilaan aan het verdwijnen."'
Afbeelding
0 x
doken18
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door doken18 »

Een interview met Lotte Vannieuwenborg en Tina Maerevoet uit de Humo van 17 december 2009.

Jonge leeuwen Lotte Vannieuwenborg en Tina Maerevoet uit 'Thuis'
Afbeelding

'Dag meisjes, ik ben het maar,' luidt mijn binnenkomer als ik in Studio's Manhattan in Leuven, waar 'Thuis' wordt gefabriekt, Lotte Vanniewenborg en Tina Maerevoet tref, allebei Masters in het Drama. Zij spelen respectievelijk Katrien en Paulien, de dochters van Julia Van Capelle en de stiefdochters van Cois Pelckmans: twee meisjes die de atmosferische storingen van de pubertiet in een samengesteld gezin ondergaan. Zowel in hun rol als erbuiten blijken ze lieve meiden te zijn, die mij de gedachte 'Wat goed dat ik vadaag Leterme niet moet interviewen' inblazen. In die staat van opluchting drijf ik al tongklappend de Jonge Leeuwen de piste van het echte leven in, dat voor hen eigenlijk nog maar pas begonnen is.

Lotte en Tina, wat waren tot nu toe de belangrijkste wendingen in jullie bestaan?
Tina: "Je vliegt er wel meteen in, hè?"

Ach, een kleine moeite, hoor.
Tina: "Mijn antwoord op je vraag is: mijn studiekeuze. Die vier jaar toneelschool heeft bepaald wie ik nu ben, meer dan wat dan ook."
Lotte: "Voor ik naar de toneelschool ging, heb ik in de kunsthumaniora gezeten: dat was al heel richtinggevend. Op een gewone school kon ik niet aarden. Niet dat ik ooit heb moeten overzitten, maar ik vond er niks aan, en ik ging elke dag met tegenzin. Zodra ik in het middelbaar kunstonderwijs was terechtgekomen, sloeg dat helemaal om. Ik zat er op internaat, en op zondagavond keek ik alweer uit naar de schoolweek."
Tina: "De eerste jaren van de middelbare school vond ik leuk: een warme school in Kapelle-op-den-bos, met allemaal lieve mensen. Maar ik wilde naar de menswetenschappen, en die afdeling hadden ze daar niet, zodat ik naar een andere school moest: een koude school, waar de leraren uitsluitend met hun leerstof bezig waren. Ik voelde me daar helemaal niet goed, maar dat kon ik thuis niet zeggen: mijn moeder was in diezelfde school onderwijzeres. Ik was ook totaal niet met de leerstof bezig: tijdens de les zat ik toneelteksten uit het hoofd te leren, of ik maakte er aantekeningen bij. Ik had toen al met mezelf afgesproken dat ik later naar de toneelschool zou gaan."

Wanneer wisten jullie wel zeker dat jullie actrice zouden worden?
Lotte: "Toen ik al op de toneelschool zat. Ik ben er zonder veel verwachtingen aan begonnen, maar ik voelde me daar zo goed dat ik meteen dacht: Dit moet ik afmaken."
Tina: "Ik ben ook zonder veel verwachtingen begonnen - tot we op een keer een voorstelling gingen spelen op het Jong Bloed Festival in Kortrijk. Het drong voor het eerst tot me door dat er mensen naar mij kwamen kijken die me niet kenden. Ik dacht toen: Ik kan niet alleen mensen entertainen met wie ik vertrouwd ben en die mij graag zien. Dat was niet minder dan een openbaring. En het maakte me vooral heel gelukkig, en nog steeds. De dag dat ik dat niet meer voel, stop ik er onmiddellijk mee."
Lotte: "Ik denk niet dat de dag ooit zal komen dat ik genoeg zal hebben van acteren."
Tina: "Je weet maar nooit."

Wat is het plezier van acteren?
Tina: "Zelfs als ik in een rottige periode zit, kan ik op het toneel alle hoofdbrekens van me afzetten, en het publiek geeft me altijd weer de aangename indruk dat ik nog veel meer kan dan ik denk."
Lotte: "'t gaat altijd weer om bevestiging, en het genoegen van bevestiging. Je staat op het toneel, je geniet daarvan, en achteraf krijg je ook nog eens een geweldig applaus. Dan besef je dat je werk niet voor niets is geweest: heerlijk."
Tina: "Het publiek kan ook zeer inspirerend zijn. Ik speel ook kindervoorstellingen, onder andere de monoloog 'Deesje', naar een verhaal van Joke van Leeuwen. Ik merk vaak dat kinderen vanuit hun belevingswereld iets heel anders in die tekst zien dan ik, waardoor ze heel uiteenlopend reageren. Ik probeer altijd iets te doen met zulke onverwachte reacties: ik speel erop in en wijk van het uitgestippeld parcour af. Als het me bevallen is probeer ik dat spelmoment in de volgende voorstellingen over te doen, maar dat lukt nooit."
Lotte: "Het aardige van kindervoorstellingen is dat het publiek zo eerlijk is, en dat het zich niet aan theatrale codes houdt: als ze het niet goed vinden, beginnen ze er meteen doorheen te babbelen. Je moet dus elke seconde op je qui-vive zijn, anders ben je ze zo kwijt. Dat soort concentratie vind ik op zichzelf al aangenaam."

Waren jullie als kinderen het soort aandachttrekkers waarvan ooggetuigen eventueel konden denken: 'Die gaat vast nog aan het toneel'?
Lotte: "Een aandachtstrekker was ik in ieder geval."
Tina: "Ik ook."
Lotte: "Ik zette in ons gezin altijd wel een grote mond op. Mijn broer en ik zijn types die zich nogal graag laten gelden. Mijn twee zussen hebben niet zo die nood aan bevestiging."
Tina: "Mijn grootvader maakte 8 mm-filmpjes van mijn oudere zus en mij: zij playbackte 'J'aime la vie' en ik moest als achtergronddanseres fungeren. Om toch maar de volle aandacht te krijgen, trok ik steeds mijn rokje omhoog - ik danste op de duur haast in mijn blootje, ik stond me werkelijk uit te sloven, want de rol van achtergrondzangeres vond ik absoluut niet voldoende. (lacht) Je ziet me ook heel vaak naar de camera toelopen en vragen: 'Film me nog eens!' Op dwingende toon. En als de sint was geweest, had ik meer aandacht voor wat mijn zus had gekregen - ''Welke barbiekleren heb jij?' - dan voor mijn eigen cadeau. Ik moest er absoluut zeker van zijn dat zij niet meer had dan ik. Dat kun je ook zien op de filmpjes van mijn grootvader. Erg, hè?"

Waren jullie uitgesproken meisjesachtige meisjes?
Lotte: "Ik wel. Alles in het roze, en heel graag zwierrokjes dragen."
Tina: "Ik had een jongenstrekje. Ik had wel barbiepoppen, maar ik speelde ook met autootjes. Vandaar wellicht dat ik nog steeds geen rijbewijs heb. (lacht) Ik hield ook niet van te meisjesachtige meisjes, en nog steeds niet. Als mijn haren iets te lang worden, voel ik mij daar niet goed bij. Op de toneelschool heb ik wel eens te horen gekregen dat ik een Mowgli-type ben, al weet ik niet precies waarom. Ik zal wel iets kwajongensachtigs hebben, zeker? Ik draag, behalve deze ring, ook nooit juwelen. Een jongen zei me ooit dat hij oorbellen wel mooi vond. Om hem een plezier te doen, deed ik oorbellen in, maar die gingen even later alweer uit. Of kleedjes met blote schouders waaronder je dan een beha zonder schouderbandjes moet dragen: ik er maar aan te denken of ik word al nerveus. Ik heb iets tegen té vrouwelijk, terwijl ik toch graag hakjes en rokjes draag. Hoe zou dat komen? Heb ik ooit een broertje gemist, zodat ik zelf mijn broertje wilde zijn? (lacht)"

Jullie hebben drama gestudeerd aan het Lemmensinstituut in Leuven, dat, althans in mijn wereldbeeld, meer bekendstaat om zijn muziekopleiding dan om zijn toneelschool.
Lotte: "We hebben allebei toelatingsexamen gedaan bij Dora Van der Groen. En we waren niet geslaagd."
Tina: "In de eerste ronde was ik wel geslaagd. Toen kreeg ik een spelpartner aangewezen met wie ik een scène moest voorbereiden, maar tijdens die tweede ronde deed die jongen ineens heel andere dingen dan we hadden afgesproken, en ik raakte helemaal in de war, terwijl hij floreerde. Ik was er dus niet klaar voor, en wellicht was ik ook nog te jong. Daarna moest ik nog eens voor jury verschijnen: ik kreeg te horen dat ze niet helemaal overtuigd waren, en of ik 'de doodbloedende stier' eens voor ze wilde doen. Ik kende die typische toneelschoolverhalen wel, dat je een bord spaghetti moet spelen en zo, maar ik was achttien en dacht dat het verzinsels waren. Ik keek de jury aan met zo'n blik van: 'Doodbloedende stier? Grappig hoor.' Al snel bleek dat het menens was - ik weet begot niet meer wat ik toen allemaal gedaan heb. Het meisje na mij moest ook een doodbloedende stier neerzetten. Ik kom 'm horen, en het was echt een doodbloedende stier (lacht). Zij was geslaagd, ik niet."
Lotte: "Ik mocht niet eens naar de tweede ronde, en ik heb ook niet te horen gekregen wat er precies aan me scheelde. Nu ja, afwijzing hoort bij ons werk."
Tina: "Ik was niet krachtig genoeg. Dat heb ik op het Lemmens ook vaak te horen gekregen."
Lotte: "Ik was té krachtig. Ze noemden me een yang-wijf, ik moest meer yin worden. Kwetsbaarder."
Tina: Ik heb ook toelatingsexamen gedaan in het conservatorium van Gent. Dat duurt daar van maandag tot en met donderdag - 't is een afvalrace, en op woensdag viel ik af. Die zaterdag moest ik toelatingsexamen doen in het Lemmens, en ik zat de hele tijd te wenen, ik wilde niet meer. Maar mijn ouders zeiden: 'Ga toch maar.' Toen ben ik gaan denken: 'Ze kunnen allemaal mijn rug op,' en met die houding heb ik me toen bij het Lemmens aangemeld. En ik was geslaagd."

Van oorsprong is het Lemmensinstituut zeer katholiek. Er werden vroeger bijvoorbeeld kerkorganisten opgeleid. Valt er nog iets van die katholieke traditie te merken in de dramaopleinding?
Tina: "Niet in de opleiding, maar nog wel in de uitstraling. Ik ben met mijn ouders naar de opendeurdag van elke toneelschool in Vlaanderen geweest, en in het Lemmens zeiden ze meteen: Hier mag ze komen. Er viel niets vulgairs te bespeuren, ze vermoedden dat alles er netjes geordend en gestructureerd was, zodat ik er niet op het slechte pad zou terechtkomen. Terwijl ik dat schoolgebouw, en de sfeer die er hing, toch vooral deprimerend vond (lachje)."
Lotte: "Ik heb heel veel gehad aan de opleiding daar. Ik heb er de overgang van adolscente naar jongvolwassene meegemaakt, welicht één van de belangrijkste overgangen in een mensenleven. Ik heb er mezelf leren kennen: ik ben er achter gekomen dat ik een muur om heen had opgetrokken, en dat ik veel te hard was, ik liet haast geen andere mensen toe. Ik moest veranderen, maar ik heb me daar het eerste jaar hevig tegen verzet. Ik wou mijn verdedigingsmechanisme in stand houden, maar het is gedurende die dramaopleiding danig afgebrokkeld, en gelukkig maar."
Tina: "In mijn puberteit wilde ik vooral niet mezelf zijn, ik zette liever maskers op, ook letterlijk: mijn haar hing altijd doelbewust voor mijn gezicht, en onder dat haargordijn droeg ik ook nog eens een bril. Ik was nog maar net aan het Lemmens begonnen of een docent zei al: Kam dat haar achterover ,ik wil je voorhoofd zien, en je moet lenzen dragen, je moet je bevrijden van wat je nu bent."

Zijn Katrien en Paulien op jullie eigen puberteit geïnspireerd, die nu ook weer niet zo lang geleden is?
Tina: "Ik was veel minder stiekem dan Paulien. Jammer genoeg was mijn rechtvaardigheidsgevoel ook minder ontwikkeld dan dat van haar: ik was veel onverschilliger. Maar ik had, en heb, meer respect voor mijn ouders."
Lotte: "Katrien en Paulien hébben wel respect voor hun ouders, maar ze proberen van alles om onder het ouderlijk gezag uit te komen. Bij mij thuis was daar geen denken aan, en terecht. Wat die twee uithalen is grappig en onderhoudend in een soap, maar stel je maar eens voor dat het je eigen kinderen zijn. Hun vader dronken voeren, en ook nog eens een slaapmiddel in z'n whisky doen? Komaan, zeg! Als tiener was ik veel minder geëngageerd dan Katrien: ze heeft idealen en ze leeft ernaar."
Tina: "Alles was ontzettend ver van mijn bed: mijn mama moest mij af en toe verplichten om eens naar het nieuws te kijken. Nu leef ik veel bewuster, met meer oog voor detail."

Waren jullie al met al brave meisjes?
Tina: "Ik wel, ja!"
Lotte: "Ik ook. Veel uitgaan, veel drinken en drugs gebruiken: het kwam niet eens in me op. Maar verbaal was ik nooit braaf."
Tina: "Ik was behoorlijk vrij, zodat ik niet naar nog meer vrijheid verlangde. Als ik een vriendje had, dan mocht die al eens blijven slapen."
Lotte: "Ik denk niet dat ik nu een betere actrice zou zijn als ik in mijn tienertijd elke zaterdagnacht dronken of stoned was thuisgekomen. Acteurs moeten niet noodzakelijk uit hun eigen ervaringen putten. Me iets verbeelden, iets oproepen, vind ik een veel grotere uitdaging."

Als jullie even afstand nemen van het personage dat jullie spelen in "Thuis", wat vinden jullie dan van Cois, de stiefvader van Katrien en Paulien (rol van Steph Goossens)?
Tina: "Ik denk dat ik teleurgesteld zou zijn in Julia, mijn mama in 'Thuis', omdat ze niet hoger heeft gemikt. Maar dan op het eerste gezicht teleurgesteld - als ik Cois nog niet zou kennen."

Hij is nagenoeg een karikatuur van menselijke goedheid hè?
Tina: "Ja, je kunt niet boos op hem zijn. Mocht hij echt mijn stiefvader zijn, dan zou ik toch nu en dan een loopje met hem nemen, denk ik."
Lotte: "Ik vind hem gewoon zalig. Ik denk dat ik hem in het echt een leuke stiefvader zou vinden. Maar mocht ik tussen de vijftien en de zeventien zijn, dan zou ik wel anders op zo'n vreemde eend reageren."

Pyamafuif

Aangezien jullie jong zijn kunnen de scenaristen van 'Thuis' nog alle kanten met jullie uit. Het zou weleens kunnen dat jullie heel lang in de soap blijven hangen. Is dat nu een mooi vooruitzicht of niet?
Lotte: "'t is werk, er zijn genoeg jonge actrices die werkloos zijn. Ik ben dus dankbaar, maar ik hoop wel dat mijn carrière hier niet eindigt. Ik ben ook niet bang dat 'Thuis' mij als actrice een slechte naam zou geven, want er wordt tegenwoordig toch anders tegen soapacteurs aangekeken dan vroeger. Hoop ik."
Tina: "Ik zou 'Thuis' veel minder graag doen als ik er niets naast zou kunnen doen. Daarom geef ik bijvoorbeeld ook les, en per seizoen wil ik minstens één keer een theatertournee maken. Anders zou ik Paulien waarschijnlijk niet kunnen volhouden."

Waarom?
Tina: "Omdat 'Thuis' een niet te stoppen machine is die één aflevering per dag moet produceren. Televisie is ongetwijfeld een geweldig visitekaartje, maar in 'Thuis' kan ik niet alles tonen wat ik kan. Als ik mezelf bezig zie, denk ik: Dat moet beter kunnen. Ik zou zo graag eens met een heel goede regisseur werken op de televisie, maar met wie? Ofwel ken ik ze niet, ofwel zijn ze écht schaars. Geld en tijd geven altijd de doorslag bij televisiedrama, en dat heeft overal gevolgen. Jammer. Ik weet niet of ik dit de rest van mijn leven wil doen."
Lotte: "In 'Thuis' kan ik natuurlijk mijn artistieke ei niet kwijt, maar zolang we nog ambitie hebben, en geloven dat me méér kunnen, is er niets aan de hand. Ik kan altijd nog les gaan geven: ik heb een aggregaatsdiploma."
Tina: "Ik ben ook niet zo bang voor werkloosheid, want ik hoef nog niemand te onderhouden. In geval van nood kan ik altijd nog in een broodjeszaak gaan werken. Zelfs de beste acteurs zijn weleens werkloos, vroeg of laat."

Doen jullie soms suggesties aan de scenaristen? Proberen jullie de ontwikkeling van Katien en Paulien te beïnvloeden?
Lotte: "Als er een nieuwe verhaallijn is bedacht, worden wij daar onmiddellijk over geïnformeerd, en we mogen er ook onze mening over geven. Er wordt ons niets opgedrongen. "
Tina: "Ik had tussen de opnames door eens laten vallen dat ik heel veel zin had om een pyamafuif te geven, in mijn privéleven bedoel ik. Dat was sinds mijn achtste geleden. Drie maanden later las ik in het scenario dat Paulien naar een pyamafuif ging. Maar ze mocht verdomme niet gaan!"

Hebben jullie je al afgevraagd of jullie kinderen willen, of zijn jullie daar nog te jong voor?
Lotte: "Ik wil absoluut kinderen. Mocht het morgen onverwacht zover zijn, dan zou ik er mentaal klaar voor zijn. Als ik al van iets zeker ben, dan is het wel dat ik een goede moeder zal zijn. Ik wil nog jong zijn als ik kinderen krijg, en ik kijk er nu al naar uit."
Tina: "Ik wil wel kinderen op de wereld zetten, maar alsjeblieft nu nog niet. Ik zit me nog volop af te vragen hoe ik mijn leven best kan aanpakken. Hoe zou ik nu al kunnen weten welke boodschap ik aan mijn kinderen wil doorgeven?"
Lotte: "Ja, zeg! Ik weet natuurlijk ook nog lang niet alles over het leven. Wie wel?"

Hebben jullie een idee van wat de belangrijkste waarde was in jullie opvoeding?
Lotte: "Ongetwijfeld respect."
Tina: "Beleefdheid. En dat je altijd je best moet doen: vooral niet lui zijn."

Wat zouden nu de belangrijkste problemen van jullie generatie zijn?
Tina: "Vooral luxeproblemen. Maar goed, ik vind dat bijvoorbeeld de liefde enorm veranderd is, en niet ten goede. Vroeger konden mensen zo te zien veel makkelijker kiezen voor één partner, en denken: dit moet blijven duren. En daar ook van overtuigd zijn. Nu worden relaties voor het minste geringste opgeblazen. "
Lotte: "Dat gevoel heb ik niet."
Tina: "Mensen zijn alles zo snel beu, ook hun job. We zijn zo laks. Ik denk ook dat het onze generatie aan idealisme ontbreekt, al ben ik nog wel een beetje idealistisch. Over een partner wil ik kunnen zeggen: dit is 'm, en me daar ook aan houden."
Lotte: "Ik ook. Ik ken nog altijd genoeg jonge mensen die al jaren bij elkaar zijn en dat zo willen houden, ook al hebben ze weleens problemen in hun relatie. Ik geloof echt in de Ware met wie je kinderen krijgt en oud wordt."
Tina: "Vroeger konden mensen, hoe jong ze ook waren, uit de grond van hun hart zeggen: hier kies ik voor, en ik ben er gelukkig mee. Nu gaat het altijd van: Ik ben wel gelukkig, maar misschien is er nog méér. Je moet ook gelukkig willen zijn. Ik ken veel jonge mensen die van alles hebben maar die maar blijven zeuren over alles wat ze niet hebben. Ik kan daar niet tegen. Dat ze eindelijk eens aanvaarden wat er is!"
Lotte: "Dat we bij 'Thuis' onze artistieke droom niet kunnen verwezenlijken is eigenlijk ook een luxeprobleem. Hoeveel mensen zijn er niet die zich, om hun gezin te onderhouden, moeten neerleggen bij een saaie kantoorbaan, terwijl ze ooit ook wel van iets anders zullen hebben gedroomd?"

We zouden ons ook kunnen afvragen of we niet te veel plezier verwachten van werk. Je kunt toch ook neutraal tegenover een baan staan, en voor de rest: niet lullen maar poetsen.
Tina: "Ik sta gelukkig op, omdat ik weet dat ik werk kan doen waar ik gelukkig van word: acteren. En 's avonds kom ik kapot thuis ,maar ik denk: ik heb iets gedaan wat ik graag doe."

Licht uit

Tot zover de eisen die jullie aan het werk stellen. Laten we het eens hebben over de eisen die jullie aan de liefde stellen.
Tina: "Evenwicht, ruimte en respect."
Lotte: "Dat je je niet beter moet voordoen dan je bent in een relatie. Wat ik ben moet verdorie maar genoeg zijn."
Tina: "Ja, maar hoelang kun je je in een relatie beter voordoen dan je bent, als je dat al zou willen? Niet eens een jaar denk ik."

't Gaat niemand een moer aan, maar hebben jullie een vaste vriend?
Lotte: (stilte) "Neen."
Tina: "Ik ook niet."

Is dat een isseu?
Lotte: "Neen, maar mensen gaan er nogal snel van uit dat je niet gelukkig kunt zijn als je geen relatie hebt."
Tina: "Mijn ouders krijgen vaak die vraag te horen: Heeft ze een vriend? 'Nee' zeggen ze dan. Stilte. En dan krijgen ze zo een blik te zien van 'Tina zal wel een raar meisje zijn.' (lacht) Kijk, ik ben vijfentwintig, en ik werk heel hard. Als ik iets met iemand wil opbouwen, wil daar de tijd in investeren. Nu kan dat niet."

Wat zijn jullie grootste angsten?
Lotte: "Ik bang om mensen die me nabij zijn te verliezen, maar ik ben absoluut niet bang om zelf dood te gaan. Echt nul angst, hè? Komt dat misschien omdat ik zelf nog zo jong ben? Ik denk niet dat er iets na de dood: licht uit en voorbij."
Tina: "Daar ben ik et mee eens, en daarom vind ik het zo belangrijk om te doen wat ik graag doe. 't Zou verschrikkelijk zijn om op mijn zevenzeventigste, als ik niet meer goed te been ben, spijt te moeten voelen omdat ik nooit heb gebungeejumpt, terwijl ik dat altijd al had willen doen (lacht). Ik ben een plantrekker: wat er ook op me afkomt, ik sla me er wel doorheen. Ik weet eigenlijk niet precies waar ik bang voor ben. Zwaar en traag aftakelen misschien."
Lotte: "Aan het eigen van mijn dagen ineens achterblijven: dat zou ik verschrikkelijk vinden."

Is er iets in jullie leven dat jullie bijna evenveel voldoening geeft als acteren?
Tina: "Ik schrijf heel graag, maar ik kan het nog niet goed genoeg. Ik heb nog te weinig ervaring. Enfin, de monoloog 'Deesje' heb ik zelf geschreven. Dat schrijven ga ik proberen te ontwikkelen."
Lotte: "Had ik mijn talent mogen kiezen, dan was ik heel graag singer-songwriter geworden. Ik zing zo graag, maar ik kan het helaas niet goed genoeg om er iets mee te doen."

Hebben jullie, wat acteren betreft, een ultieme droom?
Lotte: "Een mooie droom in een speelfilm."
Tina: "Oja, een vlezige rol! En ik zou ook heel graag een stand-upshow maken. Ik vind dat echt iets voor mij, maar de concurrentie is groot."
Lotte: "Er zijn toch nauwelijks vrouwen in de Vlaasme stand-upwereld?"
Tina: "Dat is waar, maar het neemt niet weg dat er veel goed stand-uppers zijn: Wim Helsen, Wouter Deprez, Philppe Geubels... Als je niet in de buurt van hun niveau komt, kun je er maar beter niet aan beginnen."
Lotte: "Maar Hans Teeuwen is the champ!"
Tina: "Een genie!"

Alles goed en wel, maar zouden jullie ook met Hans Teeuwen willen trouwen?
Lotte: "Neen, ik ken hem helemaal niet, maar ik heb wel verhalen over hem gehoord. Hij zegt zelf in z'n teksten: is het niet beter om je voor me te behoeden, omdat er eerder al vrouwen voor me moesten bloeden?"
Tina: "Ik ken hem ook niet, maar zo'n egotripper! (lacht)"

Meisjes, Cois roept in zijn heel eigen dialect dat de diepvriespizza zo goed als ontdooid is, kortom: het eten is klaar. Ik ben niet uitgenodigd. Maar toch bedankt voor dit gesprek.
Afbeelding
0 x
Kwast
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Kwast »

Wat een zaligheid die interviews en wat geweldig dat je ons daar allemaal deelgenoot van maakt.
0 x
"Die Nacht öffnet ihren Schoß
Das Kind heißt Einsamkeit
Es ist kalt und regungslos
Ich weine leise in die Zeit"

You can have it all, my empire of dirt
doken18
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door doken18 »

Een artikel uit de Story van 2 februari 2010. De foto staat er maar half op omdat er problemen waren mijn met scanner met het tweede deel van de foto :oops:
Afbeelding

Het lief van twee vrouwen!
Acteur Wim Stevens over zijn eerste jaar in de rol van wijlen Donald Madder.

Na de dood van acteur Donald Madder werd het stil rond zijn personage Tom De Decker. Tot Wim Stevens de rol in Thuis bijna een jaar geleden overnam. Zo stond hij meteen in het middelpunt van de belangstelling, want Tom leidt een bewogen leven.

Voor het dubbelleven dat zijn personage de laatste weken leidde, zou Wim Stevens passen. "Dat ik in Thuis plots het lief van twee vrouwen tegelijk speelde, vond ik best verwarrend. Ik moest vaak even nadenken: met wie lig ook alweer in bed? Welke naam moet ik nu zeggen? Wat zou dat in het echte leven dan niet geven? Misschien zou het in dat geval in mijn voordeel spelen dat ik acteur ben. Maar ik heb het al druk genoeg, zonder dat ik bij mijn vrouw nog eens een rolletje moet gaan spelen. Ik ben al zo weinig thuis, laat me daar dan maar gewoon mezelf zijn."

Heeft je vrouw er begrip voor dat je er zo weinig bent?
"Ja, ik ben nu eenmaal aangenamer gezelschap als ik er minder vaak ben. Misschien omdat ik dan pas echt kan genieten van de vrije tijd die ik overhoud? Gelukkig heeft mijn vrouw wel een gewone nine-to-five job. Zo krijgen we ons gezin toch georganiseerd. Ik zou niet weten hoe koppels waarvan beide partners in het vak zitten dat aanpakken."

Jij zult dus niet erg veel in het huishouden helpen?
"Ik doe toch mijn best. Straks haal ik de kinderen van school en maak ik hun eten klaar, vanmorgen heb ik de boodschappen gedaan. Wassen en strijken kan ik ook, maar mijn vrouw is er natuurlijk nog een pak beter in. Al bij al is het bij ons nog vrij traditioneel geregeld. Toen ons huis verbouwd moest worden, wat ik degene die het werk deed."

Kijken jullie samen naar thuis?
"Als ik thuis ben wel. Ondertussen is mijn vrouw de geoefende soapkijkster geworden, ze kan meestal wel voorspellen hoe de verhalen eindigen. Dat ik de vader van Sandrine was, had ze natuurlijk al lang zien aankomen. Nochtans vertel ik nooit op voorhand hoe het verdergaat, ook niet aan mijn eigen moeder. Zelfs niet wanneer ze me daar speciaal voor opbelt."

En je kinderen? Kijken zij naar hun papa?
"Ze zijn te klein, pas vijf en zes jaar. Ze zijn ech niet mee met de verhaallijn. Gelukkig maar, want wat hun vader allemaal uitsteekt op televisie, is niet echt zo'n stichtend voorbeeld. (lacht) Maar ze weten wel heel goed wat mijn beroep is. Papa speelt mee in 'Thuis', zeggen ze als ik aangesproken word op straat. Meestal voor ik zelf iets kan zeggen."

Gebruik je je ervaring als vader voor je scènes met Sandrine? Tenslotte speel je haar vader.
"Toen ik les volgde aan de toneelschool, heb ik lang gebabysit op het kindje van een bewust ongehuwde moeder. Dat kindje wist niet wie haar echte vader was, net als Sandrine in Thuis. Op den duur ging ze mij een beetje als haar papa beschouwen. Soms bleef ik er zelfs slapen. Als ik dan 's morgens vertrok, vond ik het vaak heel erg dat ik weer afscheid moest nemen van dat kindje. Ik denk eerder daaraan terug, dan aan momenten met mijn eigen kinderen. Ik geniet heel erg van die scènes met sandrine. Zo'n baby'tje is fantastisch, hé. Terwijl wij acteurs daar staan te doen alsof, is zo'n klein kind iets heel puurs."

Je hebt de rol van Tom overgenomen van Donald Madder. Ben je daar nog mee bezig?
"Nu minder dan in het begin. Toen dacht ik nog na over wat Donald zou doen. En die eerste paar weken werd er op de set ook wel gesproken over hoe hij de dingen aanpakte als hij Tom speelde. Vooral Monika (Van Lierde, die Toms zus Ann speelt) en Leah (Thys, die Toms moeder Marianne speelt) vonden het vreemd dat ik daar stond, omdat zij toch veel met Donald hebben samengespeeld. Maar na een tijdje is dat gewoon gepasseerd. Ondertussen speel ik Tom op mijn eigen manier."

Heb je getwijfeld toen ze je z'n rol aanboden?
"Ja, uit respect voor Donald en zijn familie en ook omdat een rol in een soap toch een grote stap is. Hoewel het ook acteren is, net zoals in een theaterstuk, weet je nog niet hoe je personage uiteindelijk zal evolueren. Het is een beetje een sprong in het onbekende, zeg maar. Al moet ik er wel aan toevoegen dat zo'n vaste rol wel wat financiële zekerheid met zich meebrengt. Dat speelde natuurlijk ook mee, zeker omdat het zo'n grote rol is."

Is het leuk om een ontrouwe man te spelen?
"Ja, echt waar. Ik speel veel liever zo'n rol dan dat ik deel zou uitmaken van een gewoon, gelukkig gezinnetje. Als acteur is het gewoon veel intressanter om iemand als Tom neer te zetten. Eigenlijk is die man gewoon een geraffineerde kloodzak, hé. (lachje) En toch wil ik hem niet helemaal veroordelen. Hij heeft het zichzelf wel aangedaan, maar alleen maar omdat hij zijn hart volgde."

Wat vindt je tegenspeelster Merel, die Bianca neerzet, van die wending? Zij speelt plots een bedrogen vrouw.
"Ze vindt het wel een beetje jammer. Ik ook hoor, want plots zijn we elkaar een beetje kwijt. We hebben achter de schermen een heel leuk contact en we spelen ook graag samen. Eerst moest ze me op de set delen met Sally (die Peggy speelt) en nu hebben we gewoon bijna geen scenes meer samen. Maar zo gaat het natuurlijk in soaps. Er kan gelukkig nog heel wat gebeuren met Tom. (mysterieus) En wie weet, komt het ooit wel weer goed tussen die twee."

Je bent thuis duidelijk nog niet beu.
"Helemaal niet. Ik werk samen met fijne collega's, en ik kan het combineren met theater. Bovendien hou ik zelfs nog wat tijd over voor mijn gezin. Echt waar, ik mag mijn twee handen kussen."
0 x
Tomboy
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Tomboy »

Hey hartstikke leuk die interviews! In Nederlandse tijdschriften komen we niet zo heel veel over de thuisacteurs tegen dus dit wordt wel gewaardeerd :handgestures-thumbup:

Van Wim Stevens heeft er vorig jaar in de Primo ook nog een stukje gestaan. Heb je die toevallig ook nog?
0 x
doken18
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door doken18 »

Ik zal eens moeten kijken. Ik laat je zeker nog iets weten :razz:
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

In elk geval ook namens mij ontzettend bedankt voor alle moeite die je erin steekt hoor! Echt heel erg leuk om te lezen allemaal. :thumbup:
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Kwast
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Kwast »

8) 8) 8) 8) Doken18 you're the bomb! En van die foto, dat is niet erg hoor meis. Dit stuk wat er op staat vind ik al heel super!
0 x

Tomboy
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Tomboy »

En genoeg om te zien dat ie ook privé met z'n handjes in z'n zakken staat..... :lol:
0 x
Kwast
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Kwast »

Zeg dat wel ja. :lol:
0 x

doken18
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door doken18 »

Een interview met Pol Goossen uit Dag Allemaal van 14 december 2010.
Afbeelding

'Thuis'-ster Pol Goossen laat u in zijn ziel kijken.

De jongste maanden regent het ontslagen bij 'Thuis' en 'Familie'. En nu Frank Bomans werd neergestoken vrezen fans het ergste. Maar ze kunnen op beide oren slapen, net als Pol Goossen zelf: hij blijft in de soap.

'Het zou me verbazen mochten ze Frank Bomans uit de serie schrappen hoor.' zegt Pol. 'Uit een recent onderzoek blijkt dat Frank nog altijd een van de populairste personages is.'

Je hebt wel een vast contract.
Nu wel. Er werd lang met jaarcontracten gewerkt. Maar laat ons zeggen dat ik nu een overeenkomst van eeuwigdurende bijstand heb. (lachje) De nieuwkomers krijgen vooral dag- of maandcontracten.

Heb jij nog contact met collega's die werden ontslagen, zoals Peter Van Asbroeck (Werner) of Ann Esch (loodgieter Kris)?
Eigenlijk niet, maar dat ligt vooral aan mij. Ik heb zelfs niet zoveel contact met mensen die wél nog in 'Thuis' spelen.

Omdat je hen niet graag hebt?
Nee, absoluut niet! Het zijn allemaal lieve mensen. Maar ik ben nogal op mijzelf. Ik zeg wel tegen iedereen goeiedag, hoor, en ik geef de dames een kus.

Maar echte vriendschap is het niet.
We zijn eerder collega's. Ik vind het ook makkelijker om met mensen samen te werken als je niet te persoonlijk wordt met elkaar. Zelfs met Marleen Merckx (Simonneke) is het zo. Als je bijvoorbeeld ruzie moet maken of vrijen en er zit echt een haar in de boter... Dat is vragen om problemen. Zodus, meestal wacht ik in mijn kleedkamer tot het aan mij is. Daar bereid ik rustig mijn teksten voor.

Is het na al die jaren nog moeilijk om je teksten te leren?
Moeilijk niet, maar er kruipt veel tijd in de voorbereiding. Ik pas alle teksten aan naar hoe ik denk dat Frank het zou zeggen. Elke repliek probeer ik wat grappiger te maken. Frank is eigenlijk een grappige klootzak, maar dat komische heb ik er met de jaren zelf aan toegevoegd.

Iedereen noemt jou Frank wellicht.
Ja, constant. Maar intussen heb ik voor elke mogelijke opmerking een antwoord klaar. Weet je, de meeste mensen willen gewoon mijn stem eens in het echt horen en zoeken een manier om met mij in contact te komen. Meestal zeggen ze 'Is Simonneke d'r ni bij?' (lacht)

Word je het na vijftien jaar niet wat beu om Frank te spelen?
Nee, helemaal niet. Frank is een levensecht persoon. Hij is niet als Balthazar Boma in 'FC De Kampioenen' bijvoorbeeld. Boma is eerder een stripfiguur. Maar geen slecht woord daarover, de mensen houden daar ook van.

Er wordt bespaard door de zenders, en dus klagen heel wat acteurs over hun loon. Hoe zit dat bij jou?
Goh, ik verdien geen schatten, maar ik word door de VRT zeer behoorlijk betaald. Je kan dat natuurlijk niet vergelijken met het loon van een bedrijfsleider, hé. In een serie als 'Thuis' spelen geeft een financiële zekerheid, dat wel. Iets waar veel acteurs in Vlaanderen alleen maar van kunnen dromen.

Moet je moeite doen om opslag te krijgen?
Bij de VRT loopt dat allemaal volgens barema's. Ik zie wel dat er af en toe iets bij komt. Maar ik begrijp niets van die loonfiches. Daar moet je precies jaren voor naar de universiteit geweest zijn! Eigenlijk ben ik nog maar één keer om opslag gaan vragen, na het tweede seizoen.

Is geld voor jou dan niet belangrijk?
Niet echt. Ik vind het plezant om niet voortdurend te moeten tellen als ik iets koop, want geloof me, dat heb ik ooit wel moeten doen. Kijk, ik kom goed rond en geef geregeld iets weg.

Aan wie zoal?
Soms krijg ik mails van mensen die me vragen om iets te doen voor het goede doel. En af en toe ga ik daarop in. Maar je kan natuurlijk niet op alles 'ja' zeggen.

Je weigert ook al eens een rol.
Klopt. Ze hebben me destijds gebeld voor 'Matroesjka's', op vtm. Een hele eer, maar ik heb daar toch vriendelijk voor bedankt. 'Vraag acteurs die aan de dop zitten', heb ik toen gezegd. Ik moest dan ook nog verlof zonder wedde nemen. Pff, ik had geen zin in die administratieve rompslomp. Kijk, ik blijf voor twee redenen in 'Thuis': ik amuseer me en ben er op mijn gemak. Voor mij is dat geen sleur, maar een aangename routine. Ik ben geen chaotisch persoon die om de drie maanden een nieuwe uitdaging nodig heeft.

Dus geen opnames in het voormalige Oostblok, en geen 'Matroesjka's.'
Nee, dat zag ik helemaal niet zitten. Maandenlange opnames ergens ver weg. En wat moest ik dan met mijn hond Wap doen? Ik doe die niet naar een asiel, over mijn lijk! Weet je, eigenlijk ga ik niet zo graag naar het buitenland. Ik heb de piramides in Egypte al gezien op foto. (lacht)

Ga je dan nooit op vakantie?
De laatste jaren enkel naar mijn huisje in Zeeland. Daar ga ik met mijn vriendin (actrice Annemarie Picard) en Wap uitwaaien. Voor 'Thuis' ben ik wel eens naar Sicilië en Curaçao geweest. En voor een wedstrijd van Dag Allemaal ben ik ooit met Marleen Merckx naar Las Vegas gevlogen. Het was fijn, al is Las Vegas niet echt mijn ding.

Casino's en glittershows, bedoel je?
Precies. Ik vond het wel leuk om eens te zien hoe ver kitsch kan gaan, dat wel. En ik ben natuurlijk in zo'n casino geweest. Ongelooflijk hoeveel volk daar op al die kaskes zat te spelen. Ik versta niet hoe ze mensen zover krijgen om daar rond te hangen en al hun geld op te doen. Geef mij dan maar een leeg strand! In zeeland ga ik vlak na zonsopgang met Wap wandelen op het strand, dan is er geen levende ziel te bespeuren. Daar hou ik van.

Je bent niet chaotisch, zei je net. Orde moet er zijn?
Mijn bureau lijkt voor velen een chaos, maar ik vind er alles meteen in terug. Als Annemarie mij belt omdat ze iets niet kan vinden, leid ik er haar via de telefoon blindelings naartoe. Ik hou dus eerder van orde in de chaos. Kuisen doe ik niet zelf. Dat laat ik over aan een poetsvrouw, die ik betaal met dienstencheques.

Met 'Thuis' bereik je dagelijks een miljoen kijkers. Dat is ooit anders geweest.
Dat kan je wel zeggen. Ik heb ooit nog een voorstelling gedaan voor vier man. Na de voorstelling ben ik ze 'alle' vier de hand gaan schudden. (lacht)

Jij bent pas laat beginnen acteren.
Eigenlijk niet, ik speelde op mijn dertiende al amateurtoneel. Maar ik mocht van mijn moeder niet acteren als job. Ze vond dat voor 'zottekes'. Ik ben dan maar onderwijzer in de lagere school geworden, maar dat was niks voor mij. Ik werd gek van het lawaai op de speelplaats. Ik ben namelijk héél gevoelig voor geluiden.

En toen ben je dan maar handtassen gaan verkopen.
Ja, na een korte tussenstop in een verzekeringskantoor. Maar dat was saai! ik droomde van een carrière als acteur, maar ja, ik moest toch iets verdienen, hé. Ik ben dan gestart met het verkopen van witte, lederen sjaccochen en lederen klompen. In die tijd zag ik dat graag. In Holland ging ik die kopen en dan reed in mijn camionetteke Vlaanderen rond. Winkeliers kozen er dan de schoonste uit en betaalden, handje contantje. Toen vond ik dat tof, maar nu zou ik geen lederen handtassen meer kunnen verkopen. Daarvoor hou ik te veel van dieren.

Dat is ook de reden waarom je vegetariër bent geworden.
Een jaar of vijf geleden, ja. Het is nooit te laat om tot inzichten te komen, hé. Het is echt schandalig wat die overconsumptie van vlees aanricht. Ook vis eet ik niet meer. Ze vissen niet meer, ze roven! Maar gebruik alstublieft het woord 'veggie' niet. Dan krijg je dat oubollig gekwek van gras op je bord en geitenwollen sokken. Kom zeg, die tijd is al lang voorbij. Vroeger moest je als vegetariër eten als een konijn, maar nu vind je in elke winkel tientallen vlees- en visvervangers.

Kweek jij zelf je groenten?
Nee, mijn tuintje is daar veel te klein voor, ik woon in een rijhuis. Ik heb het wel geprobeerd, hoor. Maar je moet er iets van kennen. Ik heb ooit eens veel tomaten gehad in mijn hof. Ik ben er toen mee naar een veiling gegaan, maar door het overaanbod kieperden ze alles de vuilnisbak in. Niemand wou er voor betalen. Maar goed.

Sinds kort speel je in het theater 'Daar sta je dan', een stuk over hooggevoelige mensen.
Ik ben daar twee jaar aan bezig geweest. Twee weken geleden heb ik de eerste drie voorstellingen gegeven. Ik wou eerst de reacties afwachten voor ik het aan de grote klok zou hangen, maar de mensen waren content, dus bij deze.

Jij bent zelf ook hooggevoelig, hé?
Ja, en ik niet alleen. Twintig procent van de mensen is hooggevoelig of hypersensitief. Zelf ben ik dus vooral gevoelig voor geluid. Daarom ga ik niet graag naar feestjes of recepties. In een mensenmassa voel ik me echt slecht.

Jij lijkt niet echt een gelukkig mens te zijn.
Wel, eigenlijk heb ik een goed leven: ik ben gezond, heb een toffe vriendin, twee volwassen kinderen, een goeie job, een dak boven mijn hoofd. In feite heb ik dus geen reden om te klagen. Maar 't is waar, ik slaag er niet in om echt gelukkig te zijn. Ik ben veel te gevoelig door deze wereld, vrees ik. Als ik de gazet lees, word ik letterlijk ziek van al het ontrecht in de wereld. Ik lig daar dus van wakker, hé, van al die miserie. Ook van wat er allemaal met dieren gebeurt. Ik ben dan ook lid van GAIA en schrijf een column voor hen. Dat is het minste wat ik kan doen.

Brengt die hooggevoeligheid van jou je soms in de problemen?
Ik durf toch zeggen dat mijn huwelijk daar destijds serieus onder geleden heeft. Door m'n overgevoeligheid kan ik conflicten niet aan. Ik word doodongelukkig van ruzies. Ik doe er dan ook alles aan om ze te ontwijken. Dan kruip ik in een hoekje of verzin ik leugens om bestwil. Tot de bom ontploft, natuurlijk... Een zeer slechte eigenschap, niet tegen ambras kunnen, maar het zit blijkbaar in mijn genen.

Je had het al over je moeder. Ze pleegde zelfmoord. Dat moet afschuwelijk geweest zijn.
Ja... Ik was toen zesentwintig. In mijn nieuw boek 'ongePOLijst' staat een gedicht voor haar. En in mijn nieuw theaterstuk breng ik dat gedicht ook, weliswaar in mijn personage Yves De Hoog, die door iedereen Sensitief De Hoog wordt genoemd. Hij zegt tegen zijn geliefde: 'Mijn moeder benam zich van het leven en daar sta je dan.' Vandaar dus de titel 'Daar sta je dan' komen op cruciale momenten in de voorstelling terug.

Tot slot: de kerstdagen staan voor de deur. Wat zijn jouw plannen?
Ah, ik ga met Annemarie en Wap naar ons huisje in Zeeland. Op oudjaar hou ik het sowiezo graag rustig. Ik kruip al twintig jaar zo vroeg mogelijk in bed op 31 december, zodat ik dat vreselijk enerverende vuurwerk niet hoef te horen. Maar ik wens iedereen het allerbeste toe!
0 x
Crackers
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Crackers »

Pol Goossens is nu ook officieel peter van de CM actie om stappentellers populair te maken. Ik dacht dat het fictie was in Thuis maar hij doet het ook buiten Thuis.
0 x
Na de Thuisdag, de grote ThuisForum-meeting!
Plaats reactie