UIT GVA 26.01.1996
'Thuis' in het salon van Studio 5 - «Kappers geloven ons»
BRUSSEL.-Waar topmanager Bert De Graeve zich de komende dagen al geen zorgen om hoeft te maken is een dagelijkse BRTN-soap. Wat het analyseren van de concurrentie betreft, hoeft hij dus niet de duistere kanten van Babette of Guido Van den Bossche te doorgronden. Want de BRTN heeft een eigen soap. En zelfs één die evenveel kijkers haalt als 'Mooi en Meedogenloos', de soaperigste der soaps. Dus met dooddoeners als «ja maar, wij kunnen hier niet zo hard werken als op den VTM» moet niemand meer komen aanzetten.
Studio vijf, op een uur dat Brussel leegloopt. De set is druk bevolkt. Rik Andries, Annick Segal, Sally-Jane Van Horenbeeck moeten zo dadelijk hun ding doen. Maar eerst hebben Ann Petersen en Janine Bischops blijkbaar wat af te werken. Ann zit in de studio naar haar prestatie van daarnet te kijken. Op een scherm weliswaar. Ze mompelt iets onverstaanbaars over haar personage. Ann speelt wat ze lijkt: een gezellige madam. Van het soort dat iedereen wel onder zijn familieleden telt. Eén die van alles en iedereen goed op de hoogte is. «Ik ben Florke, maar mag de pers dit al schrijven? Niemand weet dat ik meespeel,» vraagt Ann zich af. Blijkbaar begint de geheimzinnige sfeer die NV Amusement rond haar 'Familie-personages' hangt (Peter dood? Zeggen we niet) , hier ook al door te dringen. Hoe ze geïntroduceerd wordt? «Niet. Ik sta plots voor de deur. Er wordt ooit wel eens over de moeder van Frank gesproken, maar niemand verwacht mij.» Florke daagt op in aflevering 32. «En vanaf dan zit ik -denk ik- er iedere aflevering in. Florke is niet bepaald van de makkelijksten. Frank zal dat wel ondervinden. Ze is iemand met karakter, hé.» Natuurlijk is Flor geen doetje, want dat zou toch niemand van Ann geloven.
Schuinsmarcheerder
Anns 'Thuis'-zoon Frank (Pol Goossen) hangt ook op de set rond. Hij moet straks in het kapsalon binnenvallen. «Of ik nog schuin zal marcheren? Nee, Frank en Jenny hebben een goede relatie,» verzekert Pol me. Dat is niet wat de scenarioschrijvers me een tijdje geleden hebben verteld, maar alla, soaps worden nogal eens herschreven. 'Thuis' is Pols eerste soap. Voor hem is het genre geen probleem. «Ik bekijk het zo. Er zijn goede en slechte boeken, en er zijn goede en slechte soaps. 'Thuis' wordt goed gemaakt. En wat acteerprestaties betreft, moeten we niet onderdoen voor 'Ons Geluk'. Ook 'Niet voor publikatie' of 'Heterdaad' liggen kwa acteren in dezelfde lijn. Vind ik toch.»
Pol is zelf geen soap-freak. Maar nu kijkt hij toch af en toe naar 'EastEnders' of zo. «Alleen in functie van mijn beroep, hoor. Om te zien hoe dat gaat met die multicamera.»
Pol moet op zijn beurt wachten. Zo gaat dat nu eenmaal in het leven van een acteur. Op de set staan intussen Annick Segal, Sally-Jane Van Horenbeeck en Doris Van Caneghem druk te doen. Rik Andries weet wat er gaande is. Want hij moet binnenvallen. Ook al. «De afloop is verstopt. En mijn ex-meid Felicienne probeert daar iets aan te doen. Ik zeg wel ex, want Felicienne is nu in dienst van een kunstenaar. Ik ben natuurlijk behoorlijk onhandig, maar slaag er in de tweede scène wel in. En dan komt Frank nutteloos en nodeloos helpen.» Rik kijkt even naar mijn nota's. «Ben je soms een dokter? Wat een geschrift.»
Het mag hier dan al om een soap gaan, de camera's beginnen niet zomaar te draaien. Eerst wordt er gerepeteerd. Annick loopt richting wastafel, met de gedecideerde stap van een kapster. «We hebben in een kapperschool les gevolgd,» legt ze uit. «Want dingen als haren wassen, een schaar vasthouden, een permanent zetten, da's allemaal niet zo vanzelfsprekend. » En blijkbaar hebben de lessen wat opgeleverd. «Mijn kapster vindt 'Thuis' in ieder geval absoluut geloofwaardig.»
Ontstopper
Even later hangen Annick, Sally-Jane en Doris met een ontstopper boven een wastafel. Rik komt binnen. Annick lacht nogal verliefd. Sally-Jane pakt meteen naar de dokterstas van Rik. Ze wil zijn dokterspullen gebruiken voor de afvoer. Maar daar wil Rik niks van weten. «Dat doe je niet. Ik hou mijn tas zelf vast. Bovendien zitten hier allemaal ontsmette dingen in.» Dit is echt, geen ding bedacht door scenaristen. En toch lijkt het of Rik zijn betweterig alter ego Walter aan het neerzetten is. Typecasting, daar moeten soaps het van hebben. Sally-Jane is ook echt boos.
«Hoe geef jij je laatste reactie,» vraagt Melinda Van Berlo aan Rik. Zij is één van de vier regisseurs. De camera draait, Annick schiet nog een keer in de lach en de dag zit erop. De scène met de binnenvallende Pol is niet gedraaid, want Rik moest om zes uur weg. Pol is dus voor niets gekomen. Zo gaat dat. «We hebben een twintigtal minuten opgenomen. Dat is bijna één aflevering. Het is doorwerken, veel tijd om dingen te zoeken is er niet. Je moet je als regisseur goed voorbereiden. En dat vanaf het ogenblik dat je de eerste versie van het scenario krijgt. We geven daar commentaar op en die gaat terug naar de script-editor. Dan volgen de repetities. Aan de hand daarvan doen we dan onze decoupage. Vlak na de repetities, want dan ligt alles nog vers in ons geheugen. Per twee dagen opnamen hebben we gemiddeld een week decoupage nodig. Het moeilijke is dat je geen fouten mag maken. Daarmee bedoel ik continuïteitsfouten, de klassieke dingen als iemand bijvoorbeeld in het ene shot een paardenstaart heeft, en het in andere los haar. Je merkt dat pas in de montage. Maar dat is nog maar één keer gebeurd.»
Liliana CASAGRANDE
Annick krijgt hulp van Sally-Jane Van Horenbeeck en Doris Van Caneghem.Janine Bischops met schoonmoeder Ann Petersen. Op Ann is het nog even wachten. Hiernaast: Rik Andries komt kapster Annick Segal helpen. Haar afvoer is verstopt. (Foto's: Jan VAN DER PERRE)
thuis 26.01.1996
-
airmaxboy
- Nog geen rang
thuis 26.01.1996
0 x
-
Sanneke
- Poster rang 1

- x 7
- x 6