mijn pronostiekje voor de Oscars - 'k zit er wel ieder jaar naast, maar kom
Beste film
voor de eerste keer sinds lang heb ik 4/5 van de films gezien (en nr. 5 wíl ik zelfs niet zien

)
van mij mag
Babel gerust met het beeldje gaan lopen, hoewel ik het toch héél leuk vind dat Little Miss Sunshine een nominatie gekregen heeft
Beste Regie
3/5 gezien...
en hier opteer ik voor
Stephen Frears met The Queen omdat hij op een soort documentaire manier het leven aan het rigide Britse hof een beetje toegankelijker gemaakt heeft...
en zoals gewoonlijk bij mij: nul de ballen voor ouwe zak Clint
Beste Acteur
hier heb ik geen enkele van de prestaties gezien...
maar afgaande op de "buzz" zal het wel
Forest Whitaker worden, hoewel ik die mens maar half kan zien (en hij zijn eigen waarschijnlijk ook

)
Beste Actrice
één naam, en slechts één naam:
Helen Mirren 
ok, de anderen deden/doen het degelijk, maar The Devil Wears Prada was nu niet zó fantastisch om er een gouden kaalkopje voor te krijgen en Judi Dench heeft er al eentje, dus...
Beste Bijrol (m)
enkel Mark Wahlberg en Alan Arkin bezig gezien...
maar
Arkin verdient het met verve

(MW eigenlijk ook een beetje, want het moet moeilijk zijn om met zo'n kapsel deftig te acteren

)
Beste Bijrol (v)
3/5 met eigen ogen aanschouwd...
Rinko Kikuchi was goed als eenzaam Japannertje, maar zijn ze dat in feite niet allemaal?
Abigail Breslin is de ontdekking van het jaar als de helemaal niet zelfbewuste Olive, maar om daar dan de oscar aan te geven...
Adriana Barraza dus, omdat ze de pijn van de illegale immigranten en de liefde voor andermans kinderen groots heeft neergezet
Beste Buitenlandse film
enkel El laberinto del fauno en Water gezien
en
Water steekt er met kop en schouders boven uit, wat oscarmateriaal betreft
ow ja, en de host dit jaar is Ellen Degeners

fun verzekerd