Nieuw: Politiek

Gesloten
thuisfan
Nog geen rang
Contacteer:

Nieuw: Politiek

Bericht door thuisfan »

Op aanvraag geopend...

Maar wel op één voorwaarde: hou het proper! Heb respect voor elkaars mening enzo. Als het grof wordt, sluiten wij het topic en dan blijft het ook gesloten.

Graag ook enkel en alleen in dit topic over politiek praten en dus niet in andere topics!

het ThuisForumTeam
0 x
Who taught the sun where to stand in the morning?
Who told the ocean you can only come this far?
Who showed the moon where to hide 'til evening?
Whose words alone can catch a falling star?
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

een topic over politiek waar het gezellig moet blijven >> van een uitdaging gesproken. ;)
0 x
On the mental count of ten, you will be in Europa.
Be there at ten.
Mette Marit
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door Mette Marit »

Hier gaan we dan!!!!
Gemeentepolitiek en nationale verkiezingen zijn totaal verschillend (voor mij)
Op nationaal vlak hang ik vast aan een partij, op gemeentelijk vlak aan personen...

Vroeger was de keuze gemakkelijk op gebied van gemeenteverkiezingen gezien mijn vader in de politiek zit ( en ik mijn vader door dik en dun steun :wink: )
Nu ben ik verhuisd en wordt het een heel pak moeilijker maar ik denk dat ik eruit ben nu!

Wat ivm al die enquetes in de kranten en op vrtnieuws.net? Ik vind het niet correct dat bepaalde personen zo worden neergehaald (zie burgemeester van Mortsel) Iedereen doet zijn best en vind het jammer dat ze de kansen van die mensen dan drastisch doen verminderen.

Ik kijk er alvast naar uit...tzal er weer om spannen, en die verkiezingsshows!!! you gotta love them!!! :wink:
0 x
Absolutt R.W.
Nog geen rang

Bericht door Absolutt R.W. »

Vorige week zaterdag 9/9, heb ik de 'Zeg nu zelf'-enquete van mijn gemeente ingevuld. Ik was de 12de deelnemer. Ben net nog eens gaan zien, en er zijn er nu 93.
Algemene conclusie: Maasmechelen zit voor de gegeven items grotendeels in de middenmoot. Met enkele uitschieters in negatieve of positieve richting.

We zitten hier zo ongeveer met een fusie van 12 kleine dorpen, en dat sinds zo wat 30 jaar alreeds. Over die jaren zijn er vooral drie partijen geweest die hier de plak zwaaien.
De vroegere CVP - nu CD&V, de SP-a en de VLD.
Eigenaardige tendens daarbij is dat we voor het grootste gedeelte met CD&V-burgemeesters te doen hebben gehad, en enkele keer afgewisseld met een VLD-burgemeester en aanhang.
Ander fenomeen daarbij is, dat de SP of nu SP-a wél altijd mee in het bestuur gezeten heeft. Een beetje in de zin van: wij doen altijd mee, de ene of andere partij mag de burgemeestersjerp hebben.

Dat zo'n plaatselijke verkiezing toch net iets anders is dan de nationale of vlaamse verkiezingen, is inderdaad toch wel een feit.
Zo zit ik dus momenteel met een zeker dilemma.
Op een bepaalde partij, de die waarop ik toch wel overwegend stem, staat een persoonlijke vriend, Rik. Destijds nog samen op de schoolbanken gezeten. Hij staat op plaats nr. 1 en wil gaan voor de burgermeestersstoel.
Met de huidige Schepen van Cultuur versta ik mij dan weer prima, maar die man is dus lid van een andere partij. En bovendien moet Jos mij nog een pint.

Kranten lees ik niet, volg de kwestie een beetje online, gepraat 'in de straat', zelf hou ik me daar niet mee bezig en anderzijds is er een zekere afstandelijkheid ontstaan bij de bevolking.
Op tv: heb een deel van de eerste uitzending van Zeg nu zelf bekenen, maar ben dus afgehaakt, en zal waarschijnlijk niet meer kijken. Te populistisch naar mijn idee. En die journalisten onderbreken voortdurend hun gesprekspartners etc. etc. (Ook een bekend fenomeen.)

Om kort te gaan: politiek in deze gemeente is een vrij modale bedoening.
0 x
Absolutt R.W.
Nog geen rang

Bericht door Absolutt R.W. »

Ben inmiddels zo eens gaan kijken naar enkele andere steden of gemeenten en de 'Zeg nu zelf'-enquete. Zie overal wel een soort gemiddelde, met natuurlijk de nodige uitschieters, vooral naar 'oneens' toe.
Maar als ik dan Antwerpen bekijk: a m a i!!!
Ofwel is daar nog zeer veel werk te doen, of wel bestaat die stad helemaal niet. En toch zijn daar deelnemers aan de enquete.
0 x
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

Naar t schijnt waren er evenveel kijkers voor ZegNuZelf op één als voor Open en Bloot op Kanaal 2. ;)
0 x
Be there at ten.
gerrit
Nog geen rang
Contacteer:

Bericht door gerrit »

Over verkiezingsgerelateerde TV-programma's gesproken (sorry voor dit heel eventjes off-topic gaan): bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen heeft mijn broer Hendrik als politoloog de verkiezingsshow van Kanaal 3, als ik me niet vergis een regionale Oost-Vlaamse zender, opgeluisterd. Dat werd een hilarisch programma, dat goed kon concurreren met de Pak-de-Poenshow. Op een bepaald moment viel de stroom uit, in de ganse studio. Iemand bleef haperen aan de kabel waar Hendriks microfoon mee vastgemaakt was, zodat hij bijna van de stoel viel, en een boel papieren net voor hij in beeld kwam op de grond vielen. Tijdens het voorstellen van de eerste uitslagen moest hij uitleg geven over een kleine partij in één of andere gemeente - waar hij nog nooit van gehoord had. Bij het tonen van een grafiekje verscheen plots de melding "Windows heeft een fout ondervonden. U dient opnieuw op te starten"... En nog zoveel meer. Was best wel grappig.
0 x
... there's a man in a smiling bag...
Luc
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door Luc »

frank schreef:Naar t schijnt waren er evenveel kijkers voor ZegNuZelf op één als voor Open en Bloot op Kanaal 2. ;)
Ja inderdaad. Open en bloot had 322.000 kijkers en Zegnuzelf 354.000 kijkers. Weinig interesse blijkbaar voor de verkiezingen voorlopig.

Ik heb niet de indruk dat het hier in mijn gemeente ook al leeft. Af en toe komt er eens een affiche bij in het straatbeeld. Maar er komen maar 2 partijen op: de "allmighty" CD&V en SAMEN. Groen en Vlaams Blok komen niet meer op, meen ik. CD&V heeft hier al jaren de macht en ik denk niet dat er veel verandering in zal komen. We zullen wel zien op 8 oktober.
0 x
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

maar gemeentepolitiek op de openbare omroep, ergens wel logisch dat er niet veel volk geïnteresseerd is. :)

enfin, gezien ik m'n domicilie nog ns moet aanpassen moet ik nog steeds aan de kust gaan stemmen. en da's eigenlijk wel jammer want k had graag Termont z'n kandidatuur gesteund in Gent.
0 x
Be there at ten.
Pearl
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Pearl »

Ik merk dat mijn ouders voor de gemeente totaal anders stemmen dan voor de nationele verkiezingen. Nu primeert vooral het vertrouwen in mensen die ze kennen en niet de partij op zich.
0 x
i feel almost everything
Rieka
x 435

Bericht door Rieka »

Pearl schreef:Ik merk dat mijn ouders voor de gemeente totaal anders stemmen dan voor de nationele verkiezingen. Nu primeert vooral het vertrouwen in mensen die ze kennen en niet de partij op zich.
Dat vind ik eigenlijk maar heel logisch.
Jammer dat we op nationaal vlak de politiekers niet allemaal kunnen kennen, als je begrijpt wat ik bedoel? *lol*
0 x
Pearl
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Pearl »

0 x
i feel almost everything
zara
Nog geen rang

Bericht door zara »

ik zou echt niet weten op wie ik deze keer moet gaan stemmen. Ik woon zelf 3 jaar in Borsbeek en ik ken nog altijd de naam niet van de burgemeester, laat staan dat ik weet uit welke partij hij/zij komt.
0 x
Mindy
Nog geen rang

Bericht door Mindy »

Mette Marit schreef: Wat ivm al die enquetes in de kranten en op vrtnieuws.net? Ik vind het niet correct dat bepaalde personen zo worden neergehaald (zie burgemeester van Mortsel) Iedereen doet zijn best en vind het jammer dat ze de kansen van die mensen dan drastisch doen verminderen
Ik weet niet of je in of dichtbij mortsel woont, mette, maar ik woon er vlakbij en ik moet zeggen dat de onpopulariteit van de burgemeester daar echt niet onterecht is. het is er nu misschien veiliger voor fietsers, maar voor autobestuurders is het er echt elke dag de hel, er is file op elk moment van de dag én de nacht. dit zou nog niet zo erg zijn, ware het niet dat het centrum van mortsel de enige baan is die vele mensen kunnen nemen naar hun werk in de stad of ergens anders... om nog maar te zwijgen van alle uitlaatgassen en fijn stof die daar in het rondvliegen. gezond voor fietsers en voetgangers? ik dacht het niet!

daarmee wil ik je niet aanvallen ofzo, ik respecteer jouw mening, maar ik wou gewoon even reageren door te zeggen dat de slechte reacties op de burgemeester van mortsel niet echt onterecht zijn... twas dus niet aan jouw adres bedoeld (kwestie van verhitte discussies te vermijden :wink: )
0 x
I'm not much into health food, I am into champagne

Ik ben MEGA-MINDY!
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

oma schreef:
Pearl schreef:Ik merk dat mijn ouders voor de gemeente totaal anders stemmen dan voor de nationele verkiezingen. Nu primeert vooral het vertrouwen in mensen die ze kennen en niet de partij op zich.
Dat vind ik eigenlijk maar heel logisch.
Jammer dat we op nationaal vlak de politiekers niet allemaal kunnen kennen, als je begrijpt wat ik bedoel? *lol*
awel, ik vind dat niet zo logisch dat je nationaal en voor de gemeente voor verschillende partijen stemt. :)
Als je achter de ideeën van een bepaalde partij staat maakt het toch niet uit welk soort verkiezingen het zijn ? allez, dat vind ik toch. 8)
0 x
Be there at ten.
Gesloten