Hewel, ik had ook m'n twijfels over
Munich eerstenvooral omdat het een film is van Spielberg en je een beetje weet dat hij z'n films altijd zwaar moralistisch maakt ook al kiest ie heel interessante onderwerpen
(om die reden War of the worlds gespaard voor ooit eens op DVD te bekijken) en dat het centraal joods terroristenclubje zou aangevoerd worden door The Hulk en James Bond leek me ook maar een rare keuze.

Maar lovende kritieken hebben me toch over de streep geholpen evenals t feit dat ik wist dat m'n cinemagezel van zaterdag meestal de kriebels krijgt van al die experimentele films waar ik hem soms naar meesleur.

En m'n vader was destijds naar München afgezakt toen er van "frank" nog geen sprake was.
Enfin, had van te voren niet veel gelezen over de film en t was dan ook een verrassing dat de gijzeling van de Israëlische atleten door PLO-leden van Black September niet centraal stond in de film. De reconstructie van de gijzeling (doorspekt met authentieke tv-beelden van toen zoals de meeste Israëliers de gebeurtenissen van toen konden volgen) is slechts de aanzet tot het eigelijke verhaal. En dat is dus dat de Mossad (de Israëlische inlichtingendienst) op aanraden van premier Golda Meir een eenheid naar Europa stuurt die moet afrekenen met 11 palestijnen die op één of andere manier iets te maken had met de gebeurtenissen in München. En de film gaat er dan ook vooral om hoe de 5 joden na verloop van tijd alsmaar meer last hebben van hun geweten naargelang hun opdracht vordert.
En t gebeurt niet zo vaak, maar k heb voor een keer ns echt genoten van een Spielberg-film.

Het sterke van de film is dat hij zelf niet echt een standpunt inneemt van één van de partijen. Je kan zowel begrip opbrengen voor de standpunten van de joden als van de palestijnen in de film. De onderliggende vraag is natuurlijk vooral of je geweld met geweld moet bestrijden en verwijzingen naar 9/11 zijn dan ook niet uit. Om de film ook niet te zwaar te maken zit er ook veel actie in en gelukkig ook wat humor. m heeft in ieder geval genoeg The French Connection gezien uit de jaren zeventig.

De minpunten : soms wil Spielberg z'n standpunten iets te nadrukkelijk naar voren brengen en dat dan door bepaalde personages over hun idealen te laten praten. Een conversatie tss een Mossad-agent en PLO-aanhanger levert bijvoorbeeld een enorm boeiende conversatie op voor de film, maar t is natuurlijk niet zo geloofwaardig dat ze dat in het echt ook zouden doen.

Verder een scene in een hotel later in de film die iets te voorspelbaar is. En een vrijpartij op het einde die doorspekt wordt met beelden van die fatale avond in München was toch ook een beetje overbodig
(zeker omdat je je toch moeilijk kan inbeelden dat hij precies dat voor ogen heeft en niet z'n eigen slachtoffers).
Maar dat neemt niet weg dat de film wel een aanrader is.

On the mental count of ten, you will be in Europa.
Be there at ten.