Ontspoord

Alle spoilers over Thuis komen hier. Inhouden, nieuwe personages, ...
Forumregels
Hier komen alle spoilers over de serie te staan. Een spoiler is een tekst (of foto) die informatie verklapt over de serie die voor de kijker verborgen had moeten blijven. Opgelet: speculaties horen in het speculatieforum thuis!
niemand
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door niemand » vr 07 jun 2019, 17:59

Hopelijk staat dit topic hier op de juiste plaats. Ik wist niet waar anders het te plaatsen en gezien het info bevat over wat nog niet getoond is op tv (aka spoilers^^) leek het me hier wel op zijn plaats.

Ik heb vandaag het boek gekocht (was het eigenlijk niet van plan maar die slimme boekenhandelaars hadden het op de toonbank gelegd en ik kon het niet laten) en het half gelezen (wat door geskipt). Alhoewel het grotendeels aanvoelde als geschrapte scenes of uitgebreide scenes (zoals op een dvd) was het best wel interessant.

Wat ik vooral opvallend vond was niet enkel hoe hard Joren verliefd is op Stan maar ook dat hij, naar het einde toe, zeer goed beseft dat hij verblind wordt door die verliefdheid en zijn eigen oordeel over Stan niet kan vertrouwen maar dat hij desondanks dat besef Stan niet opgeeft omdat hij té graag bij hem wil zijn. Hun 'relatie' (of band zoals in het boek) is eigenlijk bijzonder obsessief langs beide kanten.

Blijkbaar is de reden dat Jacques zijn naam niet gezuiverd is dat Stan nog steeds blijft volhouden dat Jacques hem heeft aangerand. Blijkbaar omdat hij bang is dat als Joren de waarheid weet, hij hem alsnog zal laten vallen, en dat is het laatste wat hij wil want, zoals zeer vaak herhaald wordt in het boek, "zijn vriendschap met Joren is te waardevol om te verliezen". Het is het enige 'echte' dat hij heeft, volgens Stan.

Stan zijn gevoelens ten opzichte van Joren zijn nogal vreemd. In die zin dat de enige reden dat hij Joren juiste was om het dichter aan hem te binden. Als hij daarvoor intiem moest worden dan was dat maar zo. Alles om de band met Joren te behouden en te versterken. Nu, dat dacht ik al wel, maar ik was wel verbaasd over hoe belangrijk hij die band vind. Daar wordt hard de nadruk op gelegd. En hij wil er wel heel ver voor gaan. Op het einde van het boek is het duidelijk dat hij voor Boris nooit zo ver zou gaan, integendeel hij wil Boris juist wat meer negeren als dat betekent dat hij Joren weer aan zich kan binden.

Want Joren is niet opgezet met Stan en Boris hun aanval op Eddy en gaat hen hiermee confronteren. Die confrontatie staat niet in het boek, ik neem aan dat dat getoond zal worden op tv, maar op het einde stormt Joren woest weg, en haat hij Stan (en tegelijk haat hij dat hij hem haat). Boris zal Stan blijkbaar overtuigen dat ze Joren te vriend moet houden want die weet van hun aanval op Eddy af en zegt dat Stan lief tegen hem moet zijn en dan is het wel gefixed. Stan weet dat dat zo is en probeert uiteindelijk hun band weer aan te halen. Frappant is dat hij dit zo in zichzelf redeneert dat hij zichzelf ervan overtuigd dat hij het met goede bedoelingen doet want hij wil ook gewoon Joren echt niet kwijt. "Dat de uiting van zijn goede bedoelingen opnieuw neigt naar manipulatie, beseft hij niet... Net zomin als Joren dat beseft.", zoals het er staat.

Tim weet ondertussen dat Joren Bill een mep heeft verkocht en denkt zelfs dat hij ook Eddy heeft aangevallen(echt serieus, Tim?). Joren heeft het helemaal gehad met alles en skipt zijn examen om bij Stan te zijn (hij vraagt zelf aan Stan om af te spreken, die vraagt of hij geen examen heeft, en Joren zegt dat hij dat wil skippen als Stan hem bij staat. Stan zegt dat hij bij hem zal staan zoals Joren hem altijd heeft bijgestaan.) Hun band is ondertussen terug intiem. Het boek eindigt met de gedachte van Joren, "Voor Joren draait het allemaal om Stan. Dus wat moet, moet. Hij wil bij Stan zijn. Want Stan is alles voor hem..."

Wat ik vooral nog uit dit boek haal is dat Stan eigenlijk op de goede weg was in de psychiatrie (alhoewel, niet helemaal want die ene leugen over Jacques bleef hij volhouden, en over Joren wou hij nooit praten ook al dacht hij vaak aan hem en hielden ze contact). Tot dat moment in de Frens dat Boris hem uitdaagde. Vanaf dan gaat alles weer slechter. Het had duidelijk heel anders gelopen mocht Boris zich niet gemoeid hebben.

ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Ontspoord

Bericht door ikke » vr 07 jun 2019, 18:05

Och nee, het is niet de schuld van Boris, het is in de eerste plaats Stan die niet in orde is. Bah, dat boek ga ik niet lezen, heb voldoende aan wat ze ons op TV voorschotelen om mij mateloos te ergeren.
Ja, ik erger mij ook aan het feit dat ik desondanks toch zorg dat ik "mee" blijf met Thuis... TEdju!

Thom
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door Thom » vr 07 jun 2019, 19:42

Had Stan meer (verplichte) begeleiding en vooral minder vrijheid gekregen , dan was hij nu goed op weg geweest om te herstellen en kon hij over een tijdje met een schone lei herbeginnen. Maar nee, iedereen moest en zou Stanneman tevreden houden door hem te laten en doen wat hij wilt, om hem tevreden te houden . Joren die zogezegd veel voor hem betekent? Dat hebben we toch de laatste tijd niet gezien , telkens als iemand erover begon snauwde hij hem of haar af, en zelf ontwijkt hem ook, alsof hij zich voor hem schaamt.

Boris zal ergens wel een slechte invloed hebben op hem, ik vermoed dat hij ook de “leider” van die bende is, maar het grootste probleem blijft toch Stan zelf. Hij ziet zelf niet in wat voor pijn hij Joren doet, en blijkbaar gelooft hij zelf nog dat Jacques hem “aangeraakt”heeft.

Desondanks ik dit verhaal echt niks vindt, ben ik benieuwd naar de afloop :oops:

ThuisStan123
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door ThuisStan123 » vr 07 jun 2019, 21:27

Maar wat gebeurt er daarna, vraag ik me af? Zoals de zaken er nu voor staan, zijnziwel Joren als Stan nog steeds ontspoord en hoe moet het dan met Boris? Ik snap er eigenlijk niets van.

niemand
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door niemand » za 08 jun 2019, 08:06

Thom schreef:
vr 07 jun 2019, 19:42
Had Stan meer (verplichte) begeleiding en vooral minder vrijheid gekregen , dan was hij nu goed op weg geweest om te herstellen en kon hij over een tijdje met een schone lei herbeginnen.
Dat wordt ook duidelijk uit het boek ja. Zolang hij in de psychiatrie zelf zat ging het steeds ietsje beter maar daar werd hij natuurlijk nooit geconfronteerd met de buitenwereld. Hij moest er de technieken die ze hem leren niet al te vaak toepassen (hij kreeg een schriftje vb waar hij zijn emoties moest inschrijven om ze te leren herkennen en erkennen). Hij leerde situaties herkennen waarin hij de controle kon verliezen en moest zich er dan uit verwijderen. Zat hij in de woonkamer, moest hij naar de wc, dat soort dingen.
Toen hij op diner ging had hij ze ook niet nodig maar ja zijn familie weet wat er aan de gang is en behandelt hem daarnaar dus da's logisch. Die omgeving was in principe ook gecontroleerd zoals de instelling. Want er wordt ook ergens vermeld dat hij voorspelbaarheid nodig heeft tot op zekere hoogte.

Maar het moment dat hij alleen de echte wereld in moet gaat het mis. Die dag dat hij afgesproken had met Joren gaat hij eerst een verjaardagscadeau'tje kopen voor Emma. Een smartphone hoesje. Als hij in die winkel is slaat de paniek stilaan toe omdat er zoveel hoesjes zijn en omdat hij zich ineens realiseert dat hij zijn zus niet meer goed kent (omdat hij niet weet welk hoesje ze leuk zou vinden) en realiseert hij zich ook dat dat omgekeerd ook moest gelden. Hij koopt dan snel iets en ontvlucht de situatie zoals hem geleerd is. Dan als plots Boris opdaagt in de Frens en hem begint te sarren wordt het hem ook te veel en ontvlucht hij de situatie weer. Hij keert rechtstreeks terug naar zijn kamertje in de psychiatrie omdat hij zich daar veilig voelt. Eenmaal daar ziet hij dat het Joren was die hem probeerde te bereiken (hij wou niemand spreken en dacht dat het Boris was). Hij liep weg omdat hij niet had verwacht dat Boris er was, dat was niet het plan (dus onvoorspelbaar, neem ik aan) en hij heeft ook schrik dat Boris het er niet bij zal laten gezien hij door heeft dat er meer speelt tussen hem en Joren. En dan voelt hij zich ineens ongemakkelijk bij de gevoelens van Joren en zelfs ietwat schuldig(maar bitter weinig schuld als je het mij vraagt) maar hij durft hem de waarheid niet te vertellen omdat hij weet dat hij Joren dan kwijt is en dat wil hij niet want hun vriendschap betekent te veel voor hem. Dus besluit hij afstand te nemen van Joren omdat hij denkt dat dat hun vriendschap zal redden.

Dus ja, ik denk ook dat ze hem veel beter langer verplicht daar hadden kunnen laten blijven en dat ze hem veel te vroeg terug alleen de wereld ingestuurd hebben.
Thom schreef:
blijkbaar gelooft hij zelf nog dat Jacques hem “aangeraakt”heeft.
Ah nee dat heeft hij nooit geloofd. Stan heeft dat allemaal piekfijn gepland, dat verhaal, om Judith van Jacques af te keren. Hij wachtte zelfs op een kans om Jacques alleen te krijgen zodat hij dat eens in zijn voordeel kon gebruiken. En nu houdt hij dat verhaal vol omdat hij niet wil dat Joren weet dat hij daarover gelogen heeft. Uit schrik hem te verliezen.
Thom schreef:
Boris zal ergens wel een slechte invloed hebben op hem, ik vermoed dat hij ook de “leider” van die bende is,
Hij is de leider ja maar dat is geen excuus. Ze moeten niet doen wat hij zegt. Gewoon niet meedoen is ook een optie.

niemand
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door niemand » za 08 jun 2019, 08:21

ThuisStan123 schreef:
vr 07 jun 2019, 21:27
Maar wat gebeurt er daarna, vraag ik me af? Zoals de zaken er nu voor staan, zijnziwel Joren als Stan nog steeds ontspoord en hoe moet het dan met Boris? Ik snap er eigenlijk niets van.
Dat vraag ik me ook af. Wat Boris betreft, op het einde gaan ze samen naar Boris. Hoewel Joren niet van hem moet hebben maar dat maakt hem niet uit want het gaat voor hem niet om Boris maar Stan. Boris pakt hij er dan maar bij als het moet. Ze zijn inderdaad allebei nog ontspoord. Ik had ook meer resolutie verwacht maar ik neem aan dat ze toch niet de grote climax van het verhaal wilden weggeven.
Ik denk in ieder geval niet dat het goed zal eindigen. Wat er juist gaat gebeuren en wie er bij betrokken zal zijn (Stan, Joren, Boris, Jacques, Bill?) weet ik niet maar die bom gaat terug ontploffen.

Ik moest terug denken aan die nachtmerrie van Joren. Het lijkt me steeds meer waarschijnlijk dat die toch op een of andere vorm waarheid gaat worden... Misschien dat Joren toch de waarheid te horen krijgt en doorslaat? Of Jacques die wraak komt nemen? Of iets met Boris of Bill?
Thom schreef:
Desondanks ik dit verhaal echt niks vindt, ben ik benieuwd naar de afloop :oops:
Ik vind het vooral niks dat ze Stan weeral laten ontsporen. Het voelt als meer van hetzelfde. Dat is toch wat onnodig. Zijn scenes sinds zijn terugkeer boeide me ook niet zoals dat gemanipuleer van daarvoor (ik keur het niet goed hé maar ik vond het interessant om te zien.). Desondanks ben ik ook zeer benieuwd om te zien hoe het afloopt (en ik had eigenlijk gehoopt dat het boek daar meer over ging lossen :problem: ). Zolang het deze keer maar echt afloopt.

ThuisStan123
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door ThuisStan123 » za 08 jun 2019, 11:30

Dus het einde van het boek was een beetje gemiste kans, al verschaft het als geheel wel meer duidelijkheid in waarom Stan weer ontspoord is.

Wat ik vooral jammer vind is dat het boek zo'n typisch einde heeft waarbij alles goed lijkt maar je dondersgoed weet dat er een bom op ontploffen staat. Want of dit nu bot klinkt of niet, ik hoop echt dat heel dat gedoe met Stan snel afgelopen is en dat die verhaallijn ten einde komt. Het heeft al te lang geduurd en Joren moet echt dringend weer in een gezonde omgeving terechtkomen.

Als hij nog dieper in de put raakt en de schellen (heel grote schellen) van de ene seconde op de andere van zijn ogen vallen, zie ik hem er nog wel voor aan om Stan te verdrinken in dat zwembad.

Tiboko
Poster rang 3
Poster rang 3

Ontspoord

Bericht door Tiboko » za 08 jun 2019, 12:53

niemand schreef:
za 08 jun 2019, 08:21
Zolang het deze keer maar echt afloopt.
Die kans is heel klein.

Ze nemen geen nieuwe acteur (de opnames lopen 3 maand voor op de uitzending op tv) om die dan uit de serie te laten verdwijnen.

Reken er dus maar op dat Stan ook volgend seizoen nog meedraait.

ThuisStan123
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door ThuisStan123 » za 08 jun 2019, 19:18

Ik zou niet willen dat Stan uit de serie verdwijnt, maar gewoon dat hij gauw weer op het rechte pad komt. Dan zou de verhaallijn rond zijn psychische problemen en de gevolgen errond weer wat naar de achtergrond kunnen zakken.

apestaart
Poster rang 2
Poster rang 2

Ontspoord

Bericht door apestaart » za 08 jun 2019, 21:44

Ik zou vooral willen dat die Boris uit de serie verdwijnt, zo'n irritante, vervelende, kinderachtige en achterlijke personage is dat en bovendien oefent hij slechte invloed uit op Stan en in mindere mate ook op Joren. :mad: :mad:

niemand
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door niemand » za 08 jun 2019, 22:02

Ik wil ook niet dat Stan zijn personage finito uit Thuis verdwijnt, gewoon dat deze verhaallijn een conclusie krijgt en dat ze hem volgend seizoen niet WEERAL gaan laten ontsporen. Liefst zou ik willen dat hij en Joren op een positieve manier hun vriendschap kunnen voortzetten/hervatten maar of dat mogelijk is eenmaal Joren de waarheid kent? Tja, dat valt te betwijfelen. Maar ik zou het niet erg vinden om die wederopbouw van vertrouwen te zien volgend seizoen.
Ik hoop maar dat Joren niks overkomt want ik las net de spoiler voor de seizoensfinale en dat korte zinnetje van Joren die Boris tegen het lijf loopt, zint me niet....
apestaart schreef:
za 08 jun 2019, 21:44
Ik zou vooral willen dat die Boris uit de serie verdwijnt, zo'n irritante, vervelende, kinderachtige en achterlijke personage is dat en bovendien oefent hij slechte invloed uit op Stan en in mindere mate ook op Joren. :mad: :mad:
Daar sluit ik me ook bij aan. Hij is echt een klein krapul en niet eens entertainend om te zien. :thumbdown:

ThuisStan123
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door ThuisStan123 » za 08 jun 2019, 22:29

Die aanvaring met Boris, gaat dat zijn voor of nadat Joren besluit dat hij alles zou doen voor Stan, zelfs Boris accepteren?

Om die hele vertrouwensband weer op de juiste rails te krijgen kunnen ze makkelijk een half seizoen besteden, als je het mij vraagt. Het lijkt erop dat het vooral Boris is die roet in het eten gooit.

Thom
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door Thom » za 08 jun 2019, 23:04

Boris is maar tot het einde van het seizoen te zien , he, dat heeft de acteur zelf (Thomas De Smet) al bevestigd. Dus dat verhaallijn met Boris wordt in de seizoensfinale afgerond.

Frederique
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door Frederique » zo 09 jun 2019, 00:45

En ik had nog zo gehoopt op een “happy end” (lees: mooie romance) voor Joren en Stan.
Zouden de gevoelens van Stan dan echt puur vriendschappelijk zijn? Benieuwd hoe dit in het nieuwe seizoen verder zal evolueren...
Het zal sowieso nog een hele poos duren vooraleer de gemiddelde kijker weer een beetje sympathie zal kunnen opbrengen voor Stanneman.

ThuisStan123
Nog geen rang

Ontspoord

Bericht door ThuisStan123 » zo 09 jun 2019, 10:08

Mm, als Boris echt maar tot de seizoensfinale te zien is, is dat misschien het teken dat het achteraf weer wat beter kan gaan tussen Stan en Joren. Want als Joren en Boris elkaar confronteren, zou Stan Joren misschien verdedigen en dan zouden ze hem misschien laten vallen of zo.

Pas op, uit de fragmenten die ik heb gezien, kan ik wel zeggen dag De Smet zijn rol heel goed speelt. Ook al is zijn personage dan een etter.

En de sympathie zal inderdaad nog een hele tijd op zich laten wachten. Stanneke, ge gaat serieus uit uwe pijp mogen komen, manneke. :yup:

Plaats reactie