Quote: Het is ongelooflijk hoe Marianne haar gedrag hier steeds maar weer wordt goedgepraat. Unquote
@ TVX : ...en Marianne wordt door jou steeds helemaal slecht gepraat. Beide zijn natuurlijk extreem een-dimensionaal.
Het is niet realistisch om het gedrag van een fictief karakter te analyseren en te menen er een logische karakterontwikkeling in te vinden.
Maar het argument
voor Marian was dat ze met hen die haar lief waren nooit smerige streken uithaalde, zoals An nu doet met haar. En voor zover zij haar moederzijn definieerde is dat altijd juist geweest. Haar schoon'kinderen' waren niet altijd goed genoeg en ze zag zich geroepen in te grijpen. Ze ging voor haar kinderen dan voor 'de korte pijn' binnen haar eigen definitie.
Ze is oprecht als ze zegt dat het altijd in het belang (zoals zij het zag uiteraard) van haar kinderen was. Mayra heeft ze uiteindelijk geaccepteerd en ervoor gezorgd dat die An niet weg zou nemen, maar haar gelukkig zou maken bij haar in huis, zodat zij zowel voor An als voor Sandrine kon blijven zorgen. Nee, ze houdt niet van Mayra, maar ze legde haar niks in de weg. Dat donorschap van Tom paste natuurlijk in haar straatje, dus wilde ze er al haar medewerking aan geven.
Toen dat op niets uitdraaide zat ze niet te wachten op een 'koekoeksjong' en al helemaal niet van Kurt. Ze had er trouwens ook heel legitieme argumenten voor over de complicaties t.a.v. Tom's nieuwe gezin en ook de risiko's van teveel willen verzwijgen - dat bijt je altijd uiteindelijk in de staart.
Wat er vervolgens met Mayra gebeurde valt niet uit te leggen op basis van Marian's gedrag. Ik zou zelfs willen beweren dat Marian intuitief geweten heeft wat voor vlees ze in de kuip had met Mayra, wat nu in vol ornaat naar buiten komt. Mayra blijkt dus echt niet goed genoeg voor An en Sandrine. Haar handelingen gaan mijlenver voorbij die van een teleurgestelde vrouw die om 1 minuut voor 12 ontdekt dat ze toch kinderen wil en 1 minuut later moet toegeven dat ze te laat is. Marian heeft haar haar leeftijd niet gegeven, heeft Tom niet weerhouden (integendeel zelfs), heeft die absurde deal met Kurt niet in gang gezet en heeft zelfs niets werkelijk gezegd. Wat anderen hier al schreven: An en Mayra maakten er zelf een verdachte situatie van met hun reaktie en uiteindelijk was het Geert die hardop zei dat men de waarheid moest vertellen, dus de boel echt 'verraadde'.
Wat haar houding t.o.v. Judith betreft vind ik het plot wel een beetje rammelen. Ze had moeite met Judith, omdat Geert er vol van zat, maar later vond ze haar een goede partner voor Tommetje. Een vrouw met hersens en een goede baan, die sociaal acceptabel is is voor haar wel een pre. Zeker na Peggy, en ook uiteindelijk na Lynn. Een vrouw met reeds 2 kinderen is dan weer wel discutabel - toch weer koekoeksjongen en dan ook nog van Kurt met de losse handjes. Dus haar reakties vind ik niet zo vreemd binnen haar wereldbeeld. Alleen haar gedrag voor en tijdens dat diner en later op Nieuwjaar met die kado's was wel erg neerbuigend. Zo had ik haar nog niet met Judith gezien. Ik kan het alleen verklaren als kinderachtige kwaadheid omdat men haar voor het blok had gezet over dat diner, wat voor haar
en een belangrijk ding is om te doen voor haar fam.
en men zei het veel te laat, dus ze had al veel moeite voor niets gedaan.
Kortom, iedereen in Thuis leeft vanuit een beperkt wereldbeeld, met zichzelf als middelpunt, en haalt van daaruit allerlei egoistische streken uit. En wat er in het verleden gebeurd is wordt vergeten, goedgepraat, dan wel als oorzaak gezien, al naar gelang het de scenaristen uitkomt om het te gebruiken. Dat kan men de karakters niet verwijten
Maar zoals Mayra uitpakt gaat blijkbaar meer grenzen over voor de kijkertjes dan wat Marianne ooit heeft gedaan. Bij Marianne ziet men mogelijk nog wel de (verknipte?) moederliefde die haar aanstuurt, bij Mayra is echt alleen nog maar sprake van psychopatische wraak en heeft het niets te maken met liefde voor An, Sandrine of zelfs maar het mogelijke nieuwe kindje. En zonder liefde als reden voor valt gedrag niet echt meer te vergeven. Aaaaahhhhhh.
