Met de leeftijdsverdeling van de personages heb ik persoonlijk eigenlijk niet eens een probleem. Wel met het feit dat het zowat iedere keer draait om flauwe "probleempjes" die ze de kijkers vroeger nooit voorgeschoteld hebben, terwijl er toch altijd jonge mensen in Thuis meegedaan hebben.
Het verschil tussen Lowie en de rest van zijn huisgenoten, wat Lazylady hierboven aanhaalt, vind ik een heel goed voorbeeld. In de verhaallijnen rond Lowie zit diepgang, ook al is hij nog jong. Waarschijnlijk ook omdat hij een band heeft met verschillende andere personages, maar toch...
Als je dan naar de rest van de nieuwere personages kijkt...
Bob wordt geïntroduceerd als "vreemd" en zijn gestructureerdheid wordt als een soort flauwe "gimmick" gebruikt. Het blijft al wekenlang bij keuvelscènes met Jana, waarin zij de frivole studente speelt die elke keer weer moet grinniken als haar vriendje laat blijken dat hij van structuur houdt.
Toon werd geïntroduceerd als "knappe eenling met een verleden", die zijn vriendin door zelfmoord verloren is en daar nog altijd een trauma aan overgehouden heeft. Inmiddels is hij verzandt in een soort leeghoofdige playboy die het ene moment in bed duikt met alles wat een rok aan heeft, terwijl hij het andere moment ineens ontzettend gevoelig en begripvol uit de hoek komt. Waar dat begrip of gevoel dan ineens vandaan komt blijft een raadsel, want een beetje verdere uitleg of achtergrond krijgen we niet.
En dan hebben we Adil nog, die daar eigenlijk alleen maar rondloopt als "vriendje van" en die niks anders bijdraagt dan af en toe een plaatje draaien in de Frens. In het beste geval worden we getrakteerd op wat commentaar op zijn vriendinnetje of collega's, maar dat was het dan ook wel. Ook Paulien, die de puberleeftijd al lang en breed voorbij is, draagt weinig meer bij. Ze heeft een opleiding tot fotografe afgerond, zelfs in het buitenland, en is eigenaresse van een onderneming, maar ze zou zich bijna hele dagen bezighouden met het liefdesleven van een stel 18-jarigen?

Haar verhaallijnen waren zelfs nog interessanter en met meer diepgang toen zij en Katrien zélf 18 jaar waren...
De opmerking dat Thuis hoe langer hoe meer op een Ketnet-serie begint te lijken, zie ik de laatste tijd steeds vaker voorbij komen, en niet alleen hier. Dat is toch wel apart als je bekijkt dat Thuis al meer dan 20 jaar loopt, waarin er altijd al pubers of jongvolwassenen meegedaan hebben? Er is duidelijk iets aan de opzet van Thuis veranderd, en persoonlijk vind ik ook dat ze inmiddels nogal enthousiast op een publiek mikken dat vroeger hun eigen programma's als W817 en Spring had. Daarin waren taferelen als de feestjes in de Frens of de problemen met studeren normaal. In Thuis zag je deze niet, en al helemaal niet dagelijks...
Ik vind het allemaal nogal oppervlakkig voorgespiegeld, eerlijk gezegd, en het kan me zeker geen 10 minuten per aflevering boeien.
Ik spoel wel door, hoor. Geen enkel probleem! Maar ik zeg er wel eerlijk bij dat ik het verschrikkelijk jammer vind dat Thuis dan eigenlijk nog maar een kwartiertje duurt. Een kwartiertje waarin personages als Eddy, Jenny en Marianne (om er een paar te noemen) - waarvoor ik Thuis ooit zo graag keek - alleen zo af en toe hun neus nog eens laten zien, en waardoor lopende hoofdverhaallijnen tot in den treuren gerekt worden...