ikke schreef:hannanaske schreef:N.a.v. het overlijden van Dora van der Groen, hebben ze zonet "Pauline & Paulette" uitgezonden op één.
Om eerlijk te zijn, had ik nog nooit die film gezien en wist zelfs niets eens waarover het ging. Ze zullen hem zeker al eerder getoond hebben maar dat ik er gewoon geen interesse voor had ofzo.
Vandaag wou ik het dan toch maar een kans geven, en ik heb er precies geen spijt van. Zo'n zalige film! Dora speelde die rol echt voortreffelijk. Met haar pakskes maken & steentjes in haar cola.

Smaken verschillen.
Ik vond dat Dora in die film echt overacteerde.
En naar mijn gevoel moest het verhaal, bij wijze van spreken nog beginnen, toen de film al ten einde was... Ik ga die zeker nooit herbekijken(heb ik ook niet gedaan)
Omdat je niet weet of Pauline terug bij haar zus gaat wonen of in die instelling is gebleven?
Het staat je vrij om te geloven wat je zelf wil natuurlijk, maar als je Paulette zo ongelukkig zag op haar appartementje aan zee, tussen haar roddelende vriendinnen, kan je toch aannemen dat Pauline een positief effect heeft op haar.
Pauline begrijpt haar ook niet maar straalt in al haar kinderlijkheid, veel vreugde en plezier uit. Hoe ze vrolijk haar bloemetjes water geeft, gek is op papiertjes in haar plakboek kleven, tonen aan hoeveel plezier je kan putten uit kleine dingen. In het begin zag je dat Paulette zich schaamde voor haar zus; ze mocht niet mee naar de operette en mocht zich vooral in de winkel niet laten zien, maar naar het einde toe was het alleen maar duidelijk dat het vooral om haar oppervlakkige vriendinnen ging.
Ikzelf snap niet echt wat je bedoelt met het overdadig acteren. Ze speelde gewoon een vrouw die een zware mentale handicap had en vooral nood had aan structuur. Hoe ze lastig werd omdat haar zus haar plekje innam voor het ontbijt, haar vrolijk rond gieten met water op de bloemetjes omdat dat haar taak is.
Ook de sfeer van haar huisje en die winkel, de operette,....droegen bij tot een mooi geheel. (vind ik dan toch)
Voor de rest ben ik eigenlijk nie zo goed op de hoogte in welke films/series Dora nog verder meespeelde
Imagination is the only weapon in the war against reality.