Film

Gesloten
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

Gisteren Congo River gezien van Thiery Michel en net als z'n vorige documentaires over Congo (oa Mobutu, Roi du Zaire) ook weer de moeite ! 8) De film volgt de congo rivier van aan de monding tot aan de bron, diep in de bergen en aan de hand van een hele hoop getuigenissen leren we de huidige toestand in Congo een beetje kennen doorspekt met archiefbeelden (oa over de ontdekkingsreizigers Stanley & Livingstone, Leopold 2, Lumumba, Mobutu) die ons nog een beter beeld geeft over het land. en hoe dieper we het land in varen hoe primitiever de bevolking ook wordt, hoe meer bijgeloof er de kop opsteekt en hoe geflipter de getuigenissen worden (oa een jongetje van 7 die beweert dat hij door het aannemen van een kauwgom de raadgever van Lucifer geworden is en dat hij met z'n geest 30 mensen vermoord heeft). En dan komt er nog een Mai Mai opperhoofd aan het woord die je nog meer je mond doet openvallen, zeker als er dan verder nog op ingegaan wordt door andere getuigenissen. Of een dorp waar men al 15 jaar aan het wachten is tot een elektriciteitspaal eens verder afgewerkt wordt en waar men er nog van overtuigd is dat het materiaal nog onderweg is. :) Enfin, de ideale film om je eens meer te kunnen inleven in het leven in Congo.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
0 x
On the mental count of ten, you will be in Europa.
Be there at ten.
sisken
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door sisken »

vandaag naar één van de meer bizarre films die 2005 ons leverde gekeken:

The Life Aquatic with Steve Zissou

Afbeelding

wil een verkapte hommage (?) aan Jacques Cousteau zijn, maar deed mij bij tijden eerder aan Carolientje en haar bootje denken... :lol:

al bij al niet slecht, als je weet dat je Owen Wilson (eikes jakkie bah) moet verduren en een Cate Blanchett die zwangergewijs met een accent praat waar je gek van wordt (overblijfsel van The Aviator of voorproefje ervan?), maar gelukkig ook Bill Murray die zijn eigen zelve is, een Jeff Goldblum die we de laatste tijd te weinig zagen en een onderkoelde Angelica Huston...

best tevreden dus, maar 't blijft een bizarre film ;)
0 x
Come and play with us, Danny.
Forever... and ever... and ever.
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

komende nacht is het nog ns Oscarnight, maar t is misschien eens leuk om je persoonlijke voorkeuren naar voor te laten brengen bij de lijstjes van de genomineerden. Heb m'n voorkeur in het vetjes gezet en de films die ik niet gezien heb cursief. :)

Best Motion Picture of the Year
Brokeback Mountain
Capote
Crash
Good Night, and Good Luck.
Munich

Best Performance by an Actor in a Leading Role
Philip Seymour Hoffman for Capote
Terrence Howard for Hustle & Flow

Heath Ledger for Brokeback Mountain
Joaquin Phoenix for Walk the Line
David Strathairn for Good Night, and Good Luck.

Best Performance by an Actress in a Leading Role
Judi Dench for Mrs. Henderson Presents
Felicity Huffman for Transamerica
Keira Knightley for Pride & Prejudice
Charlize Theron for North Country

Reese Witherspoon for Walk the Line

Best Performance by an Actor in a Supporting Role
George Clooney for Syriana
Matt Dillon for Crash
Paul Giamatti for Cinderella Man
Jake Gyllenhaal for Brokeback Mountain
William Hurt for A History of Violence
Syriana zie ik vanavond of dinsdagavond, maar Clooney heeft wel m'n voorkeur. :)

Best Performance by an Actress in a Supporting Role
Amy Adams for Junebug
Catherine Keener for Capote
Frances McDormand for North Country

Rachel Weisz for The Constant Gardener
Michelle Williams for Brokeback Mountain

Best Achievement in Directing
George Clooney for Good Night, and Good Luck.
Paul Haggis for Crash
Ang Lee for Brokeback Mountain
Bennett Miller for Capote
Steven Spielberg for Munich

Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen
Crash - Paul Haggis, Robert Moresco
Good Night, and Good Luck. - George Clooney, Grant Heslov
Match Point - Woody Allen
The Squid and the Whale - Noah Baumbach
Syriana - Stephen Gaghan

Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published
Brokeback Mountain - Larry McMurtry, Diana Ossana
Capote - Dan Futterman
The Constant Gardener - Jeffrey Caine
A History of Violence - Josh Olson
Munich - Tony Kushner, Eric Roth

Best Foreign Language Film of the Year
Bestia nel cuore, La - Cristina Comencini (Italy)
Joyeux Noël - Christian Carion (France)
Paradise Now - Hany Abu-Assad (Palestine)
Sophie Scholl - Die letzten Tage - Marc Rothemund (Germany)
Tsotsi - Gavin Hood (South Africa)

Lijstje van niet-engelstalige films vind ik wel een rare, gezien Caché, L'enfant, Bin-jip, De battre mon coeur s'est arrêté enzo er niet bijzitten.
0 x
Be there at ten.
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

ha, de razzies zijn al uitgedeeld 8) :

slechtste film: Dirty love
slechtste acteur: Rob Schneider (Deuce bigalow: European gigolo)
slechtste actrice: Jenny McCarthy (Dirty love)
saaiste tabloid-onderwerp: Tom Cruise
slechtste actrice in bijrol: Paris Hilton (House of Wax)
slechtste acteur in bijrol: Hayden Christensen (Star wars: Revenge of the Sith)
slechtste koppel op het scherm: Nicole Kidman/Will Ferrell (Bewitched)
slechtste remake of sequel: Son of the mask
slechtste regisseur: John Asher (Dirty love)
slechtste scenario: Jenny McCarthy (Dirty love)
0 x
Be there at ten.
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

L'enfant is blijkbaar zwaar in de prijzen gevallen vanavond in Gent. :) Ik kwam zojuist bij het naar huis gaan ter hoogte van m'n dichtstbijzijnde nachtwinkel de broers Dardenne tegen die overladen waren met Joseph Plateau-prijzen. :D
0 x
Be there at ten.
sisken
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door sisken »

gisteren op 't onverwachts naar de film geweest (collega van een vriendin had 6 :!: tickets gewonnen - en bibi mocht mee 8) )

film in kwestie was Two for the money, met Al Pacino en Matthew McConaughey

Afbeelding

Voormalig footballspeler Brandon Lane is bijzonder goed in het voorspellen van wedstrijduitslagen. Geruchten over zijn talent doen de ronde en al snel wordt hij gecontacteerd door Walter Abraham,het hoofd van een van de grootste wedkantoren van het land. Walter biedt hem een contract aan en samen vormen ze het perfecte team. Het geld stroomt binnen en hun bedje lijkt gespreid. Tot Brandon zijn gave verliest… Een gevaarlijke tweestrijd ontspint zich met miljoenen dollars op het spel. Beide mannen werpen macht en manipulatie in de strijd om elkaar te overtroeven...

een film die ik nooit ofte nimmer zelf zou gekozen hebben, maar als 't voor niets is... ;)

hij viel al bij al nog mee, hoewel de sportstalk mij op sommige momenten wat veel werd (wie geeft er nu een zier om American football? :twisted: ), het werd dan eventjes verstand op nul :P

wat hebben we geleerd uit deze film: mensen gokken niet om te winnen, maar juist om te verliezen, zodat ze voelen dat ze leven :lol:
0 x
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

Syriana : diegene hier die De Parelvissers al complex vinden skippen best deze film. :lol: Zonder twijfel voor mij de beste film van 2006 totnogtoe. 8) Maar niet echt een makkelijke omdat er verschillende verhaallijnen door elkaar lopen en er nogal veel gesprongen wordt tss de verschillende verhaallijnen. Het verhaal schetst dus een beetje de olieindustrie en hoe alles een beetje van elkaar afhangt. De verschillende verhaallijnen hebben op het eerste zicht niet veel met elkaar gemeen. Bijvoorbeeld hoe een verdacht klinkende megadeal van een Texaans megaconcern voor een aantal ontslagen zorgt en een arabische tiener in de armen drijft van moslimterroristen; een CIA-agent die aan z'n lot overgelaten wordt enz enz
Met in de hoofdrollen George Clooney, Matt Damon en een steeds beter wordende Jeffrey Wright. 8)
Enige minpunt tijdens de film was dat er de rij achter ons het WK popcornvreten bezig was en dat dat enorm op de zenuwen begon te werken. :roll:

Afbeelding Afbeelding
0 x
Be there at ten.
sisken
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door sisken »

vandaag dan - eindelijk - ook naar Brokeback Mountain geraakt (met vrijkaarten van Filmmagie :P )

schone film, echt, en triestig, een mens zou er zowaar van beginnen huilen (maar niet de deze 8) zus daarentegen weigerde zich "in te leven" of het zouden traantjes geworden zijn... )

het enige stoorelement in de film: het gegrom en gemoemel van Heath Ledger...
ok, hij moet een soort norse cowboy neerzetten, maar was het nu echt nodig om zo'n stemgeluid aan te wenden?

blij dat hij daar geen Oscar voor gekregen heeft :twisted:
0 x
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1
Contacteer:

Bericht door zotteken »

Pas Walk the Line gezien. De voorspelbaarheid is bij momenten wel vrij hoog maar de acteer-en zangprestaties maken dat allemaal goed. Zo in je rol zitten dat je een pompebak uit de muur trekt je moet het maar doen. En ook Reese Witherspoon speelt de pannen van het dak als een harde tante die maar blijft volhouden in het nee zeggen van huwelijksaanzoeken
:lol: Zeker en vast een aanrader dus vooral als je Johnny Cash muziek kunt pruimen.

Afbeelding
0 x
Never put a sock in a toaster
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1
Contacteer:

Bericht door zotteken »

Net Psycho ( de 1960 versie van Alfred Hitchkock ) gezien .. wat een meesterlijk filmpje ! De muziek is zoals het hoort .. hij verveelt geen moment .. het feit dat het een zwart-wit film is draagt alleen maar bij .. en natuurlijk de meest legendarische douchescène ooit .. een must have seen indien je gaten in je cultuur wil dichten !
Afbeelding
0 x
Never put a sock in a toaster
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

ha, bij mij werkt het wel. zal straks eens zien, want t neemt precies nogal tijd in. ;)

Vrijdag The New World gaan zien : Als je vertrouwd bent met de films van Terrence Mallick ligt hij wel een beetje in dezelfde lijn qua sfeer. Zeer traag en poëtisch opgebouwd verhaal over de onmogelijke liefde tss een Britse ontdekkingsreiziger en de indianenprinses Pocahontas. En men blijft idd lekker weg van de Disney-films of van de grote spektakelfilms. De film wordt geleid door de voice-overs van de 3 hoofdpersonages (en tjilpende vogeltjes enzo ;) ). Even verschoten trouwens achteraf dat de actrice die Pocahontas speelde, ene debutante Q'Orianka Kilcher, amper 15 jaar was toen de film gedraaid werd. Verder ook met Colin Farrell en "Michael" Bale. ;)

Afbeelding Afbeelding
0 x
Be there at ten.
sisken
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door sisken »

gisteren Walk the line gezien...

Afbeelding

mijn eerste keus voor de avond zou Crash geweest zijn, maar het gezelschap besliste er anders over... die had nl. geen zin in "zware kost"

'k vond het geen slechte film, helemaal niet, maar ook niet direct van "waw, schitterend, briljant, die wil ik zeker nog eens zien" :lol:

Joaquin en Reese geven alles wat ze hebben, en dat is heel wat :P zoveel zelfs dat als de generiek begint en de échte Johnny Cash en June Carter beginnen te kwelen, ik heimwee kreeg naar het stemgeluid van J & R in de film ;)

voorts geen verspeelde avond, maar er zijn toch betere films 8)
0 x
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

Eindelijk The Dark Crystal eens gezien op DVD. Stond al lang op m'n verlanglijstje maar dankzij de uitleendienst van sisken is die ook eens tot hier geraakt. ;) Film van Jim Henson dus en zo'n beetje de voorloper van Labyrinth en een soort van Muppets meets Lord of the Rings. :D Verhaaltje zelf is niet zo origineel >> Jen, een Gelfling (kruising tussen een elf en een halfling ???) moet op queeste gaan om "The Dark Crystal" te vervolledigen met een ontbrekende scherf en komt onderweg genoeg ongure wezens tegen. Maar het universum van Jim Henson is natuurlijk wel zalig. 8) Zo hebben de slechterikken, de Skepsis het uiterlijk van aasgieren en de goeie wijze Mystics hondekoppen enz.
Enfin, een ontspannend filmpje met de nodige Lord of the Rings-onderdelen. :)

Afbeelding Afbeelding
0 x
Be there at ten.
sisken
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door sisken »

nu nog een blik werpen op The Neverending Story en je bent helemaal up to date 8)

wat ik vandaag bekeken heb:

Kingdom of heaven

Afbeelding Afbeelding

niet slecht, helemaal niet slecht... Orlando doet mooi zijn best (beter dan in Troy in elk geval :roll: ) en de gevechtscènes mogen er zeker wezen...

minpuntje: het liefdesverhaal dat er blijkbaar per sé in moest zitten, maar waar we gerust zonder zouden kunnen (en dat mens - Eva Green dus - kan voor geen meter acteren, een beetje staan bleiten - al dan niet geholpen door ajuinen, mentholsticks etc. - kan iedereen he :P )

The 40 year-old virgin

Afbeelding Afbeelding

iets totaal anders, maar ik heb er van genoten :) ze pakten het thema nog redelijk integer aan, vond ik (de occasionele onderbroekenlol buiten beschouwing gelaten ;) )

minpuntje hier: het einde, dat totaal niet bij de rest van de film pastte en er een behoorlijke domper op zette voor mij :evil:
0 x
momo
Nog geen rang

Bericht door momo »

Vanavond filmavond met het klasje van 2 jaar geleden en hoewel het niet meteen een prent was die op m'n lijstje stond, heb ik ter wille van het compromis ingestemd met Walk The Line en amàài :!: om het op z'n Johnny Logans te zeggen: they just blew me away :!: :o
Echt, ik ging er in mee van het eerste moment tot het laatste, zelfs tot op het àllerlaatste
sisken schreef:zoveel zelfs dat als de generiek begint en de échte Johnny Cash en June Carter beginnen te kwelen, ik heimwee kreeg naar het stemgeluid van J & R in de film ;)
want ook ik was die mening toegedaan :wink:
0 x
In my head there's a greyhound station
where I send my thoughts to far off destinations
Gesloten