Ik had gisteren exact hetzelfde opgemerkt. Eerst 3 weken van op voorhand zitten te verkondigen dat er veel werk zal zijn op die o zo belangrijke druivenpluk en als het dan zover is nog de kabouters van hun werk houden zodat ze kunnen helpen.martha schreef: di 24 sep 2019, 15:47 wat ik gisteren zo vreemd vond (eigenlijk hoort het in wat klopt niet in thuis) was het feit dat alle hens aan dek moest zijn om die druiven te plukken, zelfs de kabouters en Paulien werden opgetrommeld om daarna te gaan "afsluiten" met rondjes "pintjes" in de gelagzaal bij "Dieter" en vervolgens zagen we Kobe & Kaat naar huis wandelen, terwijl de zon nog scheen maw het bijlage nog niet donker was. Bij mijn weten zou het toch logischer geweest zijn, dat men de druiven bleef plukken zolang het nog daglicht is en vooral in deze periode is het al aan het duisteren rond 20uur maar neen, als ik het goed bekeek gisteren hadden ze al gedaan met hun werk, gok ik rond een uur of 17. Maar ze moeten wel morgen (dus vandaag) nog verder werken. En ik woon op de boerenbuiten en zie en hoor de landbouwmachines als de oogsttijd is aangebroken (van om het even wat) toch soms tot een kot in de nacht. Blijkbaar niet bij Waldek & Co.
En wanneer het er dan op aan komt van veel te werken stoppen ze al ruim voor zonsondergang (het leek mij zelfs niet dat de zonsondergang er snel aan zat te komen.) en hadden ze nog ruim de tijd om iets te drinken (ook voordat de zon onder ging).
Als het zo belangrijk is dat die druiven zo snel mogelijk geplukt worden zou ik toch wel wat langer doordoen. Desnoods tot middernacht om het werk af te krijgen. Liever dan wat langer werken maar een geslaagde oogst en een welverdiende rust erna dan een mislukte oogst omdat eentje drinken om 16u met de helpende handen op dat moment zo belangrijk leek.