Judith Van Santen (Katrien De Ruysscher)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Forumregels
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Volgens mij wordt Stan hier in principe toch niet als agressief monster afgeschilderd? :-?
Ik lees tenminste in de meeste reacties dat het raar zou zijn als Stan de dader is, en dat hij normaal gesproken niet agressief is, of toch zeker niet op die manier. Er is inderdaad een groot verschil tussen iemand een keer impulsief een duw geven die toevallig verkeerd uitvalt, of willens en wetens je eigen moeder bont en blauw meppen.

Het probleem is gewoon dat er in Thuis een beetje naartoe gestuurd wordt. Niet met 100% zekerheid, maar die zekerheid is er in Jacques' geval ook niet.

Ik ben vooral benieuwd wanneer Judith eindelijk met de waarheid op de proppen komt, want als er iets duidelijk wordt uit dit alles, dan is het wel dat uiteindelijk niemand buiten verdenking valt, en dat aannames tot heel vervelende situaties kunnen leiden.
En da's niet bepaald prettig als iemand niks misdaan heeft... ;)
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Thom
Poster rang 2
Poster rang 2
x 292
x 447

Bericht door Thom »

Ik heb het dan eigenlijk ook meer over reacties op o.a FB, want hier zijn de reacties nog verdeeld. En Judith die bijna volledig buiten schot wordt gehouden terwijl ze nog zelden naar Stan omkijkt. :?:

Maar inderdaad , aannames kunnen vervelend zijn en mogelijk zelfs gevolgen hebben zoals bij Jacques nu.

Ik snap ook niet dat ze er Emma en Ann voor buitensluit , zeker als de verwondingen niks te maken hebben met geweld van Jacques/Stan Nu vrezen ze beide dat ze in elkaar geklopt wordt , terwijl als ze eerlijk was, de zaak al uitgeklaard had kunnen zijn.
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1041

Bericht door Tiboko »

tvx1 schreef: do 21 mar 2019, 19:42 Waarom zou hij daarnaast dan ook nog eens zijn moeder zwaar mishandelen?
Omdat hij een beetje ziek is in zijn hoofd misschien? Omdat al die whisky die hij van Tom cadeau kreeg bij hem de normen deed vervagen? Omdat hij tijdens zijn verblijf in de instelling "veranderd is" en misschien denkt dat geweld gebruiken OK is als je jezelf benadeeld voelt?

Iedereen die hier altijd verwees naar "Stan is niet agressief, nooit geweest" verwijst wel degelijk naar de oude Stan, uit de periode VOOR hij in de instelling terecht kwam. Hoe hij daar geëvolueerd is en wat hij daar mogelijk meegemaakt heeft, weet niemand.

Sowieso is dit voor Judith gigantisch erg - ondanks die mishandelingen houdt ze nog enorm van hem en was ze tot veel bereid om hem zijn zin te geven. Op vraag van je zoon de "nieuwe man van je leven" dumpen is een stap die veel mensen in haar plaats niet zouden zetten.

Al kan je haar verwijten dat ze noch Ann (die met haar inzat), noch Emma (idem dito) een signaal gaf dat ze het bij het verkeerde eind hadden om Jacques te verdenken. Als professional (zelf dokter) had ze ook moeten "zien" dat haar zoon het spoor bijster was.
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 951
x 1518

Bericht door heidiw »

Tiboko schreef: za 23 mar 2019, 01:38 Als professional (zelf dokter) had ze ook moeten "zien" dat haar zoon het spoor bijster was.
Als moeder had ze moeten luisteren toen haar zoon letterlijk zei :"ik heb het gevoel dat ik hier niet besta". Maar ze had zoals gewoonlijk geen tijd.
Verdient ze het om afgeranseld te worden? Natuurlijk niet! Maar Judith heeft door haar manier van aanpakken Stan volledig laten ontsporen. En nu zegt ze dat ze hem wel graag ziet... Wat moet je daar als kind van geloven als je het nooit voelt dat je moeder je graag ziet? En behalve als het over Emma gaat heeft Judith een absoluut gebrek aan empathie.
0 x
niemand
Nog geen rang

Bericht door niemand »

Tiboko schreef: za 23 mar 2019, 01:38 Op vraag van je zoon de "nieuwe man van je leven" dumpen is
Alleen heeft Stan dat eigenlijk niet gevraagd. Dat is wat Judith er van maakte. Ze dacht dat dat het zou oplossen maar daardoor is het duidelijk dat ze het échte probleem nooit zag en dat is dat ze Stan nooit zag staan. Ze begreep het echt niet hoe haar zoon zich voelde. Anders had ze toch wel geprobeerd meer tijd met hem door te brengen om te tonen dat ze hem graag ziet? Dan had ze zijn frustraties toch wel serieus genomen? Maar ze nam nooit de moeite om eens echt te luisteren naar hem. En mooie woorden als 'ik zie u graag' klinken nu eenmaal hol als ze niet ondersteund worden door actie. Integendeel, alles wat ze deed bevestigde Stan's gevoel alleen maar.

Nee, ze verdient die klappen uiteraard niet, geweld is nooit de oplossing, maar moeder van het jaar zal ze toch ook nooit worden.
0 x
martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1003
x 585

Bericht door martha »

Ongelooflijk dat Judith hier verdorie nog als de schuldige wordt aangezien. Dat kan ik serieus niet bevatten. Dus iedere alleenstaande moeder mag niet meer gaan werken, mag niet meer leven, moet 100% klaarstaan om de verwende kinderen nog meer te bepamperen. Verdorie, ik kom ook uit een gezin van 5 kinderen en ja, soms kregen de anderen meer aandacht dan ikzelf, heb ik daarvoor mijn moeder en/of vader klop gegeven ? Ik had het nooit moeten proberen.
0 x
Thom
Poster rang 2
Poster rang 2
x 292
x 447

Bericht door Thom »

In het geval van Stan is soms, wel altijd. Ik bedoel , Emma is niet meer zo vaak thuis, en Judith moet ofwel werken ofwel is ze op stap, een gezellig avondje thuis zat er niet meer in. Wanneer hebben ze nog eens gezellig avondje allen samen gehad? Ja, met Kerst en daar houdt het op. En wat dat bepamperen/omkopen doet Judith zelf, het is nu niet dat Stan er om gevraagd had , hij heeft zelfs eens geld willen weigeren voor iets te kopen , omdat er weer maar eens niks in huis was.
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Dat kinderen sommige dingen (zoals werkende ouders met weinig tijd e.d.) niet leuk vinden is één ding, maar een moeder in elkaar slaan is wel totaal iets anders. Hoeveel grenzen moet iemand over gaan om dat te kunnen? Iemand bewust pijn doen en trappen geven is al niet zomaar iets, laat staan als het je moeder is.
Ik had het begrepen als Stan gewoon niet zo'n fantastische band met Judith gehad had. Daar heeft ze het inderdaad wel naar gemaakt, vind ik, want ze lijkt die jongen gewoon niet te begrijpen en het lukt haar ook niet om daar verbetering in aan te brengen. Dat heeft niet eens met tijdgebrek of wat dan ook te maken, want als ze elkaar spreken dan is het hoe dan ook een ongemakkelijke toestand, en dat is ook al jaren zo.
Dat is natuurlijk heel jammer - voor allebei - maar dat is nog totaal iets anders dan een zoon die zijn moeder in elkaar stampt als ze al kermend op de grond ligt, en die dat dan nog normaal lijkt te vinden ook...
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Elha
Nog geen rang

Bericht door Elha »

Er wordt hier en in de topic van Stan constant gezegd dat Judith Stan verwaarloosde en niet naar hem om keek maar ik vind dit totaal niet waar, Judith gaf echt om haar zoon en ze probeerde echt haar best te doen voor iedereen maar soms heeft het ene kind wat meer aandacht nodig (na wat Emma had meegemaakt). Ik vind dat Stan Judith haar geluk had moeten gunnen ipv de relatie kapot te maken.

Ik kom zelf uit een gezin met een alleenstaande vader die veel moest werken en laat thuis was en dan deden mijn broer en ik inkopen en maakte wij het eten klaar ( dit deden we al op ons 13 en 14 jaar denk ik ), ik voelde mij soms ook verwaarloosd en een beetje aan ons lot overgelaten.
Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om mijn vader in elkaar te slagen?!
Ik vindt echt dat Stan onredelijk handelde
0 x
hannanaske
Poster rang 5
Poster rang 5
x 10
x 77

Bericht door hannanaske »

martha schreef: za 23 mar 2019, 18:07 Ongelooflijk dat Judith hier verdorie nog als de schuldige wordt aangezien. Dat kan ik serieus niet bevatten. Dus iedere alleenstaande moeder mag niet meer gaan werken, mag niet meer leven, moet 100% klaarstaan om de verwende kinderen nog meer te bepamperen. Verdorie, ik kom ook uit een gezin van 5 kinderen en ja, soms kregen de anderen meer aandacht dan ikzelf, heb ik daarvoor mijn moeder en/of vader klop gegeven ? Ik had het nooit moeten proberen.
Ik denk niet dat er hier ook maar iemand is die het probeert te verdedigen. Maar het is geen zwart-wit verhaal en het mag wel een beetje genuanceerd worden.

Als ik aan iemand denk die verwend is, dan denk ik aan iemand die overstelpt wordt met kadootjes en die steeds zijn goesting krijgt. Iemand die een beetje aandacht wil hebben is geen overbodige luxe.
Ik kan me zelfs niet herinneren dat Stan enorm hebberig was voor de breuk tussen Tom en zijn moeder. Als ik eraan denk aan hoe die twee waren in het begin van hun intrede, dan was het vooral Emma die keihard rebelleerde en Stan die er haar op wees dat ze Judith wel erg veel pijn deed.
Wel straf als je dan bedenkt dat hij toen zijn mama heel graag gelukkig wou zien, en hoe het uiteindelijk geëvolueerd is.

Een alleenstaande mama mag natuurlijk wel gaan werken en een eigen leven hebben, maar je mag je kind toch niet vergeten? De ene wel toelaten in je leven, en de ander niet zorgt voor wrevel. Want dan heb je constant het gevoel dat je moet opboksen voor die ander. Dat is gewoon niet eerlijk. Emma kan er niets aan doen wat haar is voorgevallen, maar daar kan Stan ook niets aan doen. Hij verdiende die aandacht evenzeer.

Ik vergelijk het nu eens met de situatie van een vriendin die erg ziek was als kind. Haar niet-zieke zus was jaloers op háár omdat zij meer aandacht kreeg. Gelukkig hebben die ouders wel ingezien dat ze toch hun best moesten doen om hun tijd te verdelen.
En het is wel goed gekomen, het had evengoed ook anders kunnen draaien als ze dat niet hadden gedaan.

Heb ik ooit beweerd dat Judith die schoppen en klappen verdiende? Nee
Is ze echt een begripvolle moeder geweest voor haar zoon? Nee
Heeft haar gebrek aan aandacht ervoor gezorgd dat het zover is kunnen komen? waarschijnlijk wel. Beter was geweest dat hij gewoon was vertrokken en een streep trok onder hun relatie.

Heb ik medelijden met Judith: ergens wel een beetje. Maar ik heb ook 'compassie' met haar zoon. Compassie is mss niet helemaal het juiste woord, maar ik kan het wel plaatsen en ik vind gewoon dat hij niet fair behandeld werd.

Hij hoeft er zeker niet zomaar mee weg te komen, maar om echt iets aan de situatie te kunnen veranderen moet je 't aanpakken bij de bron, en voor mijn part ligt de bron daar.....
0 x
Imagination is the only weapon in the war against reality.
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 951
x 1518

Bericht door heidiw »

martha schreef: za 23 mar 2019, 18:07 Ongelooflijk dat Judith hier verdorie nog als de schuldige wordt aangezien.Dus iedere alleenstaande moeder mag niet meer gaan werken, mag niet meer leven, moet 100% klaarstaan om de verwende kinderen nog meer te bepamperen.
Ze zijn allebei zowel dader als slachtoffer Martha, en dat gaat niet over werken of leven. Stan is dader van motten uitdelen aan zijn moeder maar hij is het slachtoffer van een gebrek aan aandacht en empathie vanwege zijn moeder.
Judith is slachtoffer van oudermishandeling maar schuldig aan emotionele verwaarlozing van Stan.
En het werd een vicieuze cirkel waar ze niet meer uit geraakten.
Dat gaat niet over verdedigen of schuldig bevinden maar gewoon over het geheel van puzzelstukjes in elkaar laten passen.
Elha schreef: za 23 mar 2019, 19:44 Er wordt hier en in de topic van Stan constant gezegd dat Judith Stan verwaarloosde en niet naar hem om keek maar ik vind dit totaal niet waar, Judith gaf echt om haar zoon en ze probeerde echt haar best te doen voor iedereen maar soms heeft het ene kind wat meer aandacht nodig (na wat Emma had meegemaakt). Ik vind dat Stan Judith haar geluk had moeten gunnen ipv de relatie kapot te maken.
Sinds wat Emma meegemaakt heeft, heeft Judith geen aandacht meer gehad voor Stan en nadien viel iedereen waar hij nog een beetje kon op rekenen weg. Hélène, Renée, Tom...
Ik heb de indruk dat Stan, doordat ze samen naar de instelling op bezoek kwamen, Tom en Judith zich weer zouden verzoenen. Waarschijnlijk daarom, en omdat het weer wat beter ging tussen hen, ging hij weer bij Judith wonen en ja, ze hebben nog 1x allemaal samen gegeten toen Stan weer thuiskwam. Nadien verviel Judith opnieuw in haar oude gewoontes: ofwel Stan negeren of Stan uitschelden. Maar luisteren? Nooit.
Toen Floris daar was blijven slapen stond er een ontbijtbuffet op tafel, een klein hotel waardig. Als Stan de frigo opentrekt is er nooit iets. Het enige wat hij dan krijgt is wat geld voor de frituur, de Chinees, het pitakot of wat ook. Zelfs toen hij het haar letterlijk zei stond ze te kijken als een koe naar een trein zonder er verder op in te gaan.

Op Emma moet hij ook al niet rekenen, dat is een verwend kreng puur sang die Judith constant rond haar vingertje weet te winden maar ook zelden of nooit een goed woord voor Stan over had.

En ja, ik ben ook met zulke exemplaren opgegroeid. Nooit een goed woordje, nooit aandacht, altijd afwezig zelfs al waren ze fysiek aanwezig en ook een totaal gebrek aan empathie. Ik heb ze geen klop gegeven en ik heb niemand vals beschuldigd, ik beperk gewoon het contact tot het absolute minimum. Omdat Stan minderjarig is, is dit voor hem niet mogelijk.

Waar het eigenlijk om gaat is dat het geen zwart/wit verhaal is. Iedere speler heeft zijn aandeel in het gebeuren, de één al wat meer dan de ander, maar heel dat dysfunctionele gezin is de som der delen van de bom die nu eindelijk ontploft is
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

heidiw schreef: za 23 mar 2019, 20:28 martha schreef: ↑za 23 mar 2019, 19:07
Ongelooflijk dat Judith hier verdorie nog als de schuldige wordt aangezien.Dus iedere alleenstaande moeder mag niet meer gaan werken, mag niet meer leven, moet 100% klaarstaan om de verwende kinderen nog meer te bepamperen.
Ze zijn allebei zowel dader als slachtoffer Martha, en dat gaat niet over werken of leven. Stan is dader van motten uitdelen aan zijn moeder maar hij is het slachtoffer van een gebrek aan aandacht en empathie vanwege zijn moeder.
Judith is slachtoffer van oudermishandeling maar schuldig aan emotionele verwaarlozing van Stan.
En het werd een vicieuze cirkel waar ze niet meer uit geraakten.
Dat gaat niet over verdedigen of schuldig bevinden maar gewoon over het geheel van puzzelstukjes in elkaar laten passen.
Elha schreef: ↑za 23 mar 2019, 20:44
Er wordt hier en in de topic van Stan constant gezegd dat Judith Stan verwaarloosde en niet naar hem om keek maar ik vind dit totaal niet waar, Judith gaf echt om haar zoon en ze probeerde echt haar best te doen voor iedereen maar soms heeft het ene kind wat meer aandacht nodig (na wat Emma had meegemaakt). Ik vind dat Stan Judith haar geluk had moeten gunnen ipv de relatie kapot te maken.
Sinds wat Emma meegemaakt heeft, heeft Judith geen aandacht meer gehad voor Stan en nadien viel iedereen waar hij nog een beetje kon op rekenen weg. Hélène, Renée, Tom...
Ik heb de indruk dat Stan, doordat ze samen naar de instelling op bezoek kwamen, Tom en Judith zich weer zouden verzoenen. Waarschijnlijk daarom, en omdat het weer wat beter ging tussen hen, ging hij weer bij Judith wonen en ja, ze hebben nog 1x allemaal samen gegeten toen Stan weer thuiskwam. Nadien verviel Judith opnieuw in haar oude gewoontes: ofwel Stan negeren of Stan uitschelden. Maar luisteren? Nooit.
Toen Floris daar was blijven slapen stond er een ontbijtbuffet op tafel, een klein hotel waardig. Als Stan de frigo opentrekt is er nooit iets. Het enige wat hij dan krijgt is wat geld voor de frituur, de Chinees, het pitakot of wat ook. Zelfs toen hij het haar letterlijk zei stond ze te kijken als een koe naar een trein zonder er verder op in te gaan.

Op Emma moet hij ook al niet rekenen, dat is een verwend kreng puur sang die Judith constant rond haar vingertje weet te winden maar ook zelden of nooit een goed woord voor Stan over had.

En ja, ik ben ook met zulke exemplaren opgegroeid. Nooit een goed woordje, nooit aandacht, altijd afwezig zelfs al waren ze fysiek aanwezig en ook een totaal gebrek aan empathie. Ik heb ze geen klop gegeven en ik heb niemand vals beschuldigd, ik beperk gewoon het contact tot het absolute minimum. Omdat Stan minderjarig is, is dit voor hem niet mogelijk.

Waar het eigenlijk om gaat is dat het geen zwart/wit verhaal is. Iedere speler heeft zijn aandeel in het gebeuren, de één al wat meer dan de ander, maar heel dat dysfunctionele gezin is de som der delen van de bom die nu eindelijk ontploft is
Tuurlijk hebben hier meerdere mensen een aandeel, maar dat wil niet zeggen dat Stan het zijne en zijn gedrag zomaar mogen geminimaliseerd worden. Met Stan er is echt wel iets serieus mis. Wat er gebeurde is meer dan een "misnoegde puber". Je kan Judith moeilijk verwijten dat hij zo gewelddadig, manipulatief en meedogenloos is. In dat laatste gesprek met haar gaf hij geen enkele indruk ook maar het kleinste beetje fout bezig te zijn. Ze heeft zeker haar fouten gemaakt in zijn opvoeding, maar ik kan met niet herinneren dat Judith hem ooit ook maar in de verste verten de indruk gegeven heeft dat een dergelijke ontspoord gedrag ok zou zijn.
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1041

Bericht door Tiboko »

heidiw schreef: za 23 mar 2019, 20:28 Ik heb ze geen klop gegeven en ik heb niemand vals beschuldigd,ik beperk gewoon het contact tot het absolute minimum. Omdat Stan minderjarig is, is dit voor hem niet mogelijk.
Hoezo niet mogelijk. Hij heeft de sleutel van twee woningen, kan zo vaak hij wil bij Tom gaan overnachten, spreekt er zelfs af met zijn vriendje. Dus hij heeft eigenlijk (en ook vroeger al, want Judith gaf Tom toestemming om Stan te adopteren en bij hem te laten wonen) alle mogelijkheden om het contact - zoals je zelf zegt - te beperken.

Alleen, voor hem volstaat dat niet. Hij wil wraak. Ten eerste door Judiths relatie te dwarsbomen (dat begon zelfs al VOOR ze een relatie had. De eerste keer dat hij Jacques daar zag "werken" was het - wat doet die hier ? waarom zit die in de living ? Enz." Wat hij bij Charité en Sam wél accepteerde - dat ze daar de telefoon opnamen en dus werkten, kon ineens niet voor Stan. Zo onredelijk. En ten tweede omdat zijn zus meer aandacht krijgt. Hoe zou dat komen? Vanaf het moment dat Tom en Judith uit elkaar gingen heeft hij er alles aan gedaan om dwars te liggen en zijn moeder te verwensen. Ten derde omdat Judith en Tom geen koppel meer zijn. Want Tom, dat was en blijft zijn held. Omdat hij van Tom alle vrijheid ZONDER REGELS krijgt. Plus de fles whisky.

Dus tja.
0 x
Thom
Poster rang 2
Poster rang 2
x 292
x 447

Bericht door Thom »

Tiboko schreef: za 23 mar 2019, 21:08 En ten tweede omdat zijn zus meer aandacht krijgt. Hoe zou dat komen?
Hoe dat komt? Omdat Emma altijd al het lievelingetje is geweest, waarschijnlijk zelfs al had hij klakkeloos de kant van zijn moeder gekozen rond de scheiding. Ik heb het idee dat ze ook met Emma veel milder omging toen ze behoorlijk aan het puberen was, en alles ook uitvloog tegen Stan intertijd.

En wat de scheiding betreft, natuurlijk lag hij dwars. Zijn moeder wilde de enige vaderfiguur in zijn leven hem afnemen , de enige die hem het gevoel en houvast gaf dat hij er wel toe deed en bestond. Tom heeft daarin wel een smerig spel gespeeld, maar toch vind ik niet dat Judith van hem moest verwachten dat hij klakkeloos haar kant zou kiezen en daarin heeft ze evengoed gefaald.
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 951
x 1518

Bericht door heidiw »

Tiboko schreef: za 23 mar 2019, 21:08 door Tiboko » za 23 mar 2019, 22:08

heidiw schreef: ↑za 23 mar 2019, 21:28
Ik heb ze geen klop gegeven en ik heb niemand vals beschuldigd,ik beperk gewoon het contact tot het absolute minimum. Omdat Stan minderjarig is, is dit voor hem niet mogelijk.

Hoezo niet mogelijk. Hij heeft de sleutel van twee woningen,
Omdat Stan nog minderjarig is en Judith dus nog altijd ouderlijk gezag heeft.
0 x
Plaats reactie