Multiculturele samenleving, maar niet in thuis

Lacrimosa
Poster rang 2
Poster rang 2

Re: Multiculturele samenleving, maar niet in thuis

Bericht door Lacrimosa »

Niet? Da's raar hoor Dirk... ik woon namelijk al enkele jaren in Mechelen, in een Marokkaanse buurt. Iedereen is hier vriendelijk en gedienstig. Ik word nooit nageroepen door de mannen op straat (ok, misschien ben ik hun type niet :whistle: ), overal zijn we graag gezien door de buurtbewoners en zij door ons. Ik ben twee x zwanger geweest en de enige mensen die voor mij opstonden toen ik hoogzwanger was op de bus, waren Marokkaanse tienerjongens, al de rest draaide zijn hoofd. Onlangs is ons raam hier ingeslagen door een buurman - een wraakactie omdat we de politie hadden gebeld daar hij midden in de nacht voor onze deur zijn vriendin half aan het vermoorden was - en dat is een blanke. Als jong meisje studeerde ik in Hasselt en ben ik zwaar lastiggevallen door een blanke, ik ben toen thuisgebracht door een auto vol Algerijnen die me heel bezorgd en netjes thuis voor de deur hebben afgezet.
Ik ben er van overtuigd echter dat ik de enige zal zijn in gans Vlaanderen die nog nooit een akkefietje aan de hand gehad heeft in deze "multiculturele samenleving". Natuurlijk zijn er gangsters bij, so what? Moet ik nu ook blanken met misprijzen aankijken om wat ik heb meegemaakt? Je wordt meestal behandeld op de manier waarop je zelf mensen behandelt en kleur of ras heeft daar niets mee te maken. Iedereen wil respect geven als hij het eerst krijgt maar niemand zet de eerste stap. Ik heb dat wel gedaan zodra ik hier kwam wonen, met resultaat.
Dus van mij mogen er in Thuis zoveel mogelijk verschillende nationaliteiten meespelen, graag zelfs!
Laatst gewijzigd door Lacrimosa op wo 27 feb 2013, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Ik ben fan van Blokje! http://blog.tvblokje.be/
Taliver67
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Taliver67 »

Lacrimosa wonen wij toevallig in dezelfde buurt ? 8) Allez ja, de buurt waar ik in Mechelen woon is wel multicul maar niet louter Marokkaans, ook Afrikanen, Assyriërs, enz... Ik woon hier graag, en we hebben met iedereen goede contacten, of toch met de meeste.
0 x
Lacrimosa
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door Lacrimosa »

Ik zal straks eens op de kaart kijken als ik niet meer tril.
Maar ik ben blij te horen dat jullie dezelfde positiviteit ervaren als ik, ik zal dan toch geen uitzondering zijn...
0 x
Ik ben fan van Blokje! http://blog.tvblokje.be/
dirk
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door dirk »

Jouw betoog doet me denken aan "ze zijn toch zo lief, meneer" :mrgreen:

Eerst en vooral, dit is België. Ikzelf woon in Antwerpen en geloof mij, de Turken en Marokkanen (ook degene die hier geboren zijn) die een band voelen met België, die zijn enorm schaars.

Bovendien zijn deze jongeren vaak haatdragend en weinig respectvol tegenover onze cultuur. Onze vrouwen zijn hoeren, homo's zijn vuile flikkers en ook de criminaliteitscijfers liegen er niet om. Jonge moslima's worden al van jonge leeftijd gehersenspoeld met het feit dat ze later een moslim moeten trouwen, velen houden zich daar dan ook aan. De weinige die het moed hebben tegen hun familie in te gaan, worden verstoten door hun familie.

Om dan nog maar te zwijgen van hun antisemitisme bij de gemiddelde moslim, zelf in België. Heel onrustwekkend.
0 x
nounake
Poster rang 5
Poster rang 5
x 2250
x 189

Bericht door nounake »

Lacrimosa schreef:Niet? Da's raar hoor Dirk... ik woon namelijk al enkele jaren in Mechelen, in een Marokkaanse buurt. Iedereen is hier vriendelijk en gedienstig. Ik word nooit nageroepen door de mannen op straat (ok, misschien ben ik hun type niet :whistle: ), overal zijn we graag gezien door de buurtbewoners en zij door ons. Ik ben twee x zwanger geweest en de enige mensen die voor mij opstonden toen ik hoogzwanger was op de bus, waren Marokkaanse tienerjongens, al de rest draaide zijn hoofd. Onlangs is ons raam hier ingeslagen door een buurman - een wraakactie omdat we de politie hadden gebeld daar hij midden in de nacht voor onze deur zijn vriendin half aan het vermoorden was - en dat is een blanke. Als jong meisje studeerde ik in Hasselt en ben ik zwaar lastiggevallen door een blanke, ik ben toen thuisgebracht door een auto vol Algerijnen die me heel bezorgd en netjes thuis voor de deur hebben afgezet.
Ik ben er van overtuigd echter dat ik de enige zal zijn in gans Vlaanderen die nog nooit een akkefietje aan de hand gehad heeft in deze "multiculturele samenleving". Natuurlijk zijn er gangsters bij, so what? Moet ik nu ook blanken met misprijzen aankijken om wat ik heb meegemaakt? Je wordt meestal behandeld op de manier waarop je zelf mensen behandelt en kleur of ras heeft daar niets mee te maken. Iedereen wil respect geven als hij het eerst krijgt maar niemand zet de eerste stap. Ik heb dat wel gedaan zodra ik hier kwam wonen, met resultaat.
Dus van mij mogen er in Thuis zoveel mogelijk verschillende nationaliteiten meespelen, graag zelfs!
:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
0 x
nounake
Poster rang 5
Poster rang 5
x 2250
x 189

Bericht door nounake »

dirk schreef:Jouw betoog doet me denken aan "ze zijn toch zo lief, meneer" :mrgreen:

Eerst en vooral, dit is België. Ikzelf woon in Antwerpen en geloof mij, de Turken en Marokkanen (ook degene die hier geboren zijn) die een band voelen met België, die zijn enorm schaars.

Bovendien zijn deze jongeren vaak haatdragend en weinig respectvol tegenover onze cultuur. Onze vrouwen zijn hoeren, homo's zijn vuile flikkers en ook de criminaliteitscijfers liegen er niet om. Jonge moslima's worden al van jonge leeftijd gehersenspoeld met het feit dat ze later een moslim moeten trouwen, velen houden zich daar dan ook aan. De weinige die het moed hebben tegen hun familie in te gaan, worden verstoten door hun familie.

Om dan nog maar te zwijgen van hun antisemitisme bij de gemiddelde moslim, zelf in België. Heel onrustwekkend.
Het gevaar is dat de mensen al wat "slecht" is gaan veralgemenen.
Mijn ervaring leert me dat als ge vriendelijk zijt tegen de anderen, eender welke nationaliteit, ge vriendelijkheid terugkrijgt .
Een glimlach en "goeden dag" kosten niets en doen plezier aan iedereen .
0 x
Poolaapje
Poster rang 3
Poster rang 3

Bericht door Poolaapje »

dirk schreef:Ikzelf woon in Antwerpen
Om even hard te veralgemenen als jij in jouw tekst, de stad die op dit moment het voorbeeld is van de verzuring in de Vlaamse samenleving is. Dus ik verschiet niet van jouw reactie...

Ikzelf heb nog geen problemen gehad met mensen uit andere culturen of met een ander geloof. Volgens mij is er ook voor elke rotte appel, een stuk of tien goede, die door die ene rotte appel een slechte naam krijgen. Veralgemenen is nooit goed en nooit eerlijk voor de anderen uit die groep, die het wel goed menen en die hierdoor een slechte naam krijgen.
0 x
Afbeelding
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

nounake schreef:Het gevaar is dat de mensen al wat "slecht" is gaan veralgemenen.
Mijn ervaring leert me dat als ge vriendelijk zijt tegen de anderen, eender welke nationaliteit, ge vriendelijkheid terugkrijgt .
Een glimlach en "goeden dag" kosten niets en doen plezier aan iedereen .
:clap: :clap: :clap:
100% mee eens! :thumbup:
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Valda
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Valda »

Ik vind persoonlijk dat het niet hoeft dat er altijd zo'n personages moeten aanwezig zijn in Thuis.
In het echte leven zal ook niet iedereen een Turkse vriend hebben.
Ik heb er nu toevallig één, een Marokaan. Een heel goede vriend trouwens. Maar voor hetzelfde geld was dat niet zo..

Verder vind ik ook dat niet iedereen over dezelfde kam moet geschoren worden. Ik ben zelf 3 jaar terug zwaar overvallen met een 4-dubbele schouderbreuk als gevolg... Dat waren toen ook allochtonen. En toch heeft dat nooit mijn visie op allochtonen veranderd...
0 x
tomorrow is another day...
martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1002
x 585

Bericht door martha »

Wat ik me gisteren heb afgevraagd toen in "iedereen beroemd" ze het hadden over "halal" vlees. Smaakt men echt een verschil met het vlees dat wij kopen bij de gewone slager ? :denk:
0 x
Sandertje
Poster rang 1
Poster rang 1
x 15

Bericht door Sandertje »

Halal maakt weinig verschil in smaakt, het gaat eerder over de manier waarop het vlees behandeld werd. Halal vlees betekent namelijk rein en is dus volgens de richtlijnen van de Islam behandeld. Dit is bijvoorbeeld een verschil met Haram wat voor hen onrein betekent (varkensvlees bvb).

En over het onderwerp van dit topic. Ik denk dat de multiculturele samenleving goed gedaan wordt in thuis. We hebben bijvoorbeeld personages met een andere etniciteit: Lynn, Mayra, ... of afkomst: Waldek. Het is inderdaad zo dat men er de laatste tijd minder aandacht aan besteed. Maar in het verleden is dit wel gebeurd. Ik herinner me bijvoorbeeld een verhaallijn over Waldek en zijn iet-wat religieuzere manier van denken dat dan een bron van conflict was met Rosa. Of Mo die kost-wat-kost zijn dochter liever zag samen zijn met Youssef, deels door dat hij dezelfde cultuur had. Toen werden er bijvoorbeeld ook scenes getoond tijdens een viering in de moskee. Ik heb altijd het gevoel gehad dat thuis dit goed aanpakt en ik betwijfel niet dat ze het verder zullen blijven doen. Daarom moet het niet een constante zijn.
Laatst gewijzigd door Sandertje op vr 01 mar 2013, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

Matthi schreef:Goh, het verschil met Thuis is dat iedereen al vlot Nederlands praat en zich helemaal hetzelfde gedraagt als alle personages. Je ziet eigenlijk geen enkel verschil met personages die hier geboren zijn of in het buitenland. Bijna geen speciale rituelen of gewoontes ...
Daar ga ik niet volledig mee akkoord. Mo had indertijd toch zijn rituelen en principes ? En Waldek is toch ook veel geloviger dan de anderen. Zo gaat hij bijvoorbeeld jaarlijks op kerstavond naar de middernachtmis en viert hij de andere katholieke feesten ook veel uitgebreider.
0 x
dirk
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door dirk »

Sandertje schreef:Halal maakt weinig verschil in smaakt, het gaat eerder over de manier waarop het vlees behandeld werd. Halal vlees betekent namelijk rein en is dus volgens de richtlijnen van de Islam behandeld. Dit is bijvoorbeeld een verschil met Haram wat voor hen onrein betekent (varkensvlees bvb).
Bij halal slachten zien de dieren veel meer af dan zoals wij ze normaal zouden slachten. Eigenlijk een schande dat in een beschaafd land als België vandaag nog halal mag geslacht worden, dit is absoluut niet diervriendelijk

Slachten op basis van een religie is niet echt het voorbeeld van een beschaving
0 x
Taliver67
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Taliver67 »

Het bloed moet eerst op een natuurlijke manier en volledig uit het lichaam gedreven zijn voordat het vlees van het geslachte dier kan worden versneden voor gebruik. Dat is Halal. Bloed is onrein. Daarom de slachtrituelen. Men is tegenwoordig verplicht het dier eerst te verdoven. Maar ik vermoed dat er nog heel veel illegale rituele slachtingen worden gedaan. Ik heb ook een vriend die moslim is, en mij veel uitlegt. Hij is gematigd, maar volgt toch zoveel mogelijk de grote lijnen van zijn geloof, en Halal is daar echt aan verbonden, al vindt hij alcohol drinken niet zo'n groot probleem, want je mag alleen je zelfcontrole niet verliezen, daarom mogen ze zogezegd geen alcohol drinken, omdat dit het heldere denken beïnvloedt. Maar 1 glas niet, dus... ja er zijn echt wel gematigden !
0 x
exsencon
x 435

Bericht door exsencon »

Andere culturen, andere gewoonten. Als moslims hun offer op een bepaalde manier willen slachten heb ik daar geen probleem mee. We gaan de islam toch niet voor het hoofd stoten en terug voor missionaris spelen. Dat is ons al eens slecht bekomen.
Wat jij beschaving noemt is UW beschaving.
0 x
Gesloten