Re: Fototopic !
Geplaatst: do 20 mar 2008, 08:38
Amai! sjiek!ThomSten schreef:
Amai! sjiek!ThomSten schreef:

Echt een prachtige foto!ThomSten schreef:Gezien het een heel grote foto is (samenvoegsel van 5 foto's als één panoramafoto) heb ik hem hier niet gezet, maar klik effe door naar wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... mmolen.jpg




De huidige infrastructuur van Charleroi is het resultaat van een triest stuk geschiedenis waarin afschaffen en geldverspilling de hoofdrol spelen.
Ooit was gans België hét tramland bij uitstek. Overal ten lande liepen buurspoorweg-tramlijnen, als aanvoerlijnen naar steden of naar spoorwegstations. Omdat deze trams vaak door landbouwgebieden reden werden ze in de volksmond vaak 'boerentrams' genoemd.
In de streek tussen La Louvière en Charleroi was er lange tijd zeer veel industrie, vooral steenkoolmijnen. Het is dan ook niet onlogisch dat het drukste gebied van tramlijnen hier was. Deze streek werd bij tramhobbyisten ook wel 'la centre' genoemd.
In de jaren 1960 en 1970 kreeg Charleroi hopen geld dankzij de typisch Belgische wafelijzerpolitiek. Hiermee was besloten het MLC - Métro Légér du Charleroi (Lichte metro van Charleroi) te ontwikkelen. Men was immers van mening dat de wegen vrij moesten zijn voor de alsmaar toenemende auto's en de oplossing zou zijn de trams onder de grond te stoppen. Charleroi is eigenlijk een veel te kleine stad voor een metro. Er werd een heus 'spinnenweb' van lijnen voorzien: Een centrale ringlijn met 8 (!) vertakkingen naar de nabije gemeenten.
Intussen werden de buurttramlijnen elders in België ook allemaal stuk voor stuk afgeschaft, uitbating met bussen bleek goedkoper. In Charleroi hield het buurttramnet het langst stand. Toch sneuvelden steeds meer lijnen, en sommige stukken metro kwamen in dienst, al was dit niet echt een alternatief voor de vele afgeschafte lijnen.
Voor de metro van Charleroi werd letterlijk met geld gegooid. Het ene station is nog inmenser dan het andere. Maar op een keer raakte het geld op. De zuid-oostelijke metrotak richting Chatelêt is al sinds 1985 voltooid, maar toen hij af was bleek diensten rijden met bussen goedkoper. Deze lijn is vandaag de dag overgeleverd aan vandalen en de natuur. Indienstname zal er wellicht nooit komen, ook al omdat een metrolijn hier eigenlijk compleet overbodig is.
Slechts een paar takken werden voltooid. De centrale ringlijn is ook niet voltooid, mar wel bijna. Hij loopt nu van Sud over Beaux-Arts naar Parc. De tak naar Fontaine l'Eveque is lang ook maar half in gebruik geweest (verbonden via 'oude' tramlijntjes), maar de TEC (die sinds 1991 uitbater is) heeft deze lijn in 1992 alsnog in zijn geheel in dienst genomen, het is een metrolijn door landelijke gebieden...
Hetzelfde geld voor alle nu in dienst zijnde baanvakken oostelijker dan Beaux-Arts.
Aangezien al deze metro-vakken verre van rendabel zijn had de TEC geld nodig. Zo werd in 1994 ook de laatste volwaardige buurttramlijn (van Charleroi naar Binche en La Louviere) afgeschaft, ten voordele van een nutteloos metrotracé, daar waar bussen zelfs sneller zijn.
De enige nog bestaande 'boerentram'-baanvakken zijn deze die van een stelplaats lopen naar het metronet. Dit is de hoofdreden waarom deze buurtlijnen nooit zijn afgeschaft. De tramlijn naar de stelplaats van Jumet wordt enkel maar gebruikt om trams van en naar de stelplaats te rijden. In Anderlues daarintegen rijden alle trams van het metronet door tot iets verder dan de stelplaats, over een kort stukje traject met nog een typisch buurtspoorwegkarakter. Het laatste stukje van België...
De TEC heeft een vloot van 54 tramwagens type BN (wafelijzerpolitiek: de kust heeft 50 mortorwagens type BN). Voor de paar lijnen van het metronet die voltooid zijn én in dienst gekomen (want in Charleroi is dat niet hetzelfde!) zijn dat er veel te veel. De TEC houdt steeds slechts het aantal trams rijvaardig dat nodig is voor de dienst. Ook rijdt nog ongeveer 1/3 van de trams rond in de oude crème-oranje buurtspoorwegkleuren, wat aantoont dat de TEC heel het MLC-net liever kwijt is dan rijk. Niet heel onlogisch ergens...


M'n broer, ik nam de foto.manon schreef:Haha, zalige foto!!!! Ben jij dat die daar staat?