Ann De Decker (Monika Van Lierde)

Gesloten
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1663
x 2568

Re: Ann De Decker (Monika Van Lierde)

Bericht door satine »

Ann is arts, ze weet dus ongeveer wat een depressie met je doet - maar ook wat anti-depressiva met je (kunnen) doen.
Ik vind het niet zo vreemd dat ze niet zomaar meteen aan de pillen wil.

Maar met therapie zou ze wel gebaat zijn denk ik - iedereen denkt dat 'haar dipje' alleen maar om haar inactiviteit draait, maar ze heeft inderdaad wel de dood van iemand op haar geweten, zoals ze gisteren zelf zei.
Marianne schrok er blijkbaar van, want iedereen is dat allang terug vergeten, behalve Ann....
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Vooral dat laatste vond ik wel heel tekenend, omdat het heel goed aangeeft hoe veel mensen (buitenstaanders) een depressie bezien. Ze weten vaak totaal niet waar het schoentje wringt en menen bovendien dat het simpelweg op te lossen is door je niet meer druk om iets te maken. Alsof je een knopje om kan zetten.
Marianne ook, met haar kippensoep. Goed bedoeld natuurlijk, maar totaal niet nuttig... :razz:

Ik kan ook goed begrijpen dat Ann niet meteen aan de pillen wil. Die lossen de oorzaak van het probleem niet op en ik snap dan ook niet dat Geert, die toch altijd anti-pillen is geweest, daar nu zo makkelijk mee afkomt.
Maar Ann moet natuurlijk wel begrijpen dat ze er niet zomaar alleen uit komt...
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Lacrimosa
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door Lacrimosa »

Christel schreef:Vooral dat laatste vond ik wel heel tekenend, omdat het heel goed aangeeft hoe veel mensen (buitenstaanders) een depressie bezien. Ze weten vaak totaal niet waar het schoentje wringt en menen bovendien dat het simpelweg op te lossen is door je niet meer druk om iets te maken. Alsof je een knopje om kan zetten.
Heel, heel erg fijn om eens een dergelijke reactie te mogen lezen.
Als Christel een Thuispersonage was, kreeg ze van mij een pluim 8)
0 x
Ik ben fan van Blokje! http://blog.tvblokje.be/
exsencon
x 435

Bericht door exsencon »

Ja,je moet een arts ook niet overschatten. Er zijn weinig artsen die weten dat ze zelf ziek zijn (wat het ook is). En die moeite hebben om het toe te geven.
0 x
Tomboy
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Tomboy »

Tsja, artsen zijn denk ik de ergste patienten. Ann zou zich kunnen bedenken welke adviezen zij aan een depressieve patient zou geven en daar wat mee doen. Vooralsnog toont zij nul komma nul zelfwerkzaamheid.
0 x
Lacrimosa
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door Lacrimosa »

De meeste mensen die in een depressie terechtkomen hebben tijd nodig om dit te beseffen en te aanvaarden. Daarom is het ook een depressie. Zelf dokter zijn verandert daar weinig aan.
0 x
hannanaske
Poster rang 5
Poster rang 5
x 10
x 77

Bericht door hannanaske »

't Was toch duidelijk dat Ann helemaal geen korte energieboost had? 't Was vooral één grote leugen, één slimme zet waar haar moeder met ogen open intrapte! Mayra duidelijk iets minder, dat zag je aan haar blik.

Ann zegt zelf de hele tijd dat ze moe is (in werkelijkheid is ze gewoon op) en noch haar moeder, noch haar vriendin gunnen haar die rust door vanalles met haar te willen doen. Daarom probeerde ze met een smoes de mensen weg te sturen zodat zij kon rusten.

Of Topic:

Depressie is een ziekte in je hoofd. Net zoals iemand zijn been breekt is die niet in staat is om achter een kleuter aan te hollen. Iemand met een been in verband, iemand die ijlt van de koorts heeft duidelijk zichtbare symptomen maar depressieve mensen hebben dat niet en wat je niet kan zien, bestaat voor veel mensen ook niet. Daarom is depressie ook nog vaak een taboe. Mensen die het hebben ,willen ook helemaal niet zielig doen, vaak zien ze zichzelf ook als een overlast en daarom zijn ze zo moeilijk bereikbaar.

Voor de zieke mens zelf is het heel lastig maar eveneens is het loodzwaar voor de mensen die bij je staan en die er alles willen aan doen om je vooruit te helpen. Want die hulp helpt vaak niet en je moet ook zien dat je zelf niet naar beneden meegetrokken wordt.

terug on topic: als marianne even minder aan zichzelf en aan haar reputatie zou denken, zou ze zo stom niet geweest zijn om Waldec zo'n geheim op te leggen en zou ze inzien dat haar kleinkind beter even bij Peggy en Roza zit tot Ann weer genezen is!
0 x
Imagination is the only weapon in the war against reality.
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 690
x 532

Bericht door jessie V. »

Dat weten we nou ondertussen allemaal wel.
0 x
exsencon
x 435

Bericht door exsencon »

hannanaske schreef:terug on topic: als marianne even minder aan zichzelf en aan haar reputatie zou denken, zou ze zo stom niet geweest zijn om Waldec zo'n geheim op te leggen en zou ze inzien dat haar kleinkind beter even bij Peggy en Roza zit tot Ann weer genezen is!
Maar wat als Sandrinneke daar constant zit te huilen in de armen van oma Rosa? :whistle:
0 x
Tomboy
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Tomboy »

Lacrimosa schreef:De meeste mensen die in een depressie terechtkomen hebben tijd nodig om dit te beseffen en te aanvaarden. Daarom is het ook een depressie. Zelf dokter zijn verandert daar weinig aan.
Ann zei letterlijk tegen Marianne dat zijzelf arts is en dus objectief genoeg om een diagnose te stellen. Die instelling maakt Ann als arts tot een lastige patient want zij staat niet open voor behandeladviezen vanwege haar professie. Dat heeft naar mijn idee niet met haar depressieve gemoedstoestand te maken.
0 x
Tomboy
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Tomboy »

exsencon schreef:
hannanaske schreef:terug on topic: als marianne even minder aan zichzelf en aan haar reputatie zou denken, zou ze zo stom niet geweest zijn om Waldec zo'n geheim op te leggen en zou ze inzien dat haar kleinkind beter even bij Peggy en Roza zit tot Ann weer genezen is!
Maar wat als Sandrinneke daar constant zit te huilen in de armen van oma Rosa? :whistle:
Die grote warme boezem van oma Rosa, wat kan er nu troostender zijn?
0 x
Lacrimosa
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door Lacrimosa »

Tomboy schreef:
Lacrimosa schreef:De meeste mensen die in een depressie terechtkomen hebben tijd nodig om dit te beseffen en te aanvaarden. Daarom is het ook een depressie. Zelf dokter zijn verandert daar weinig aan.
Ann zei letterlijk tegen Marianne dat zijzelf arts is en dus objectief genoeg om een diagnose te stellen. Die instelling maakt Ann als arts tot een lastige patient want zij staat niet open voor behandeladviezen vanwege haar professie. Dat heeft naar mijn idee niet met haar depressieve gemoedstoestand te maken.
Dat zei ze inderdaad, en daar is ze dus helemaal fout in. Mensen met een depressie die NIET toevallig arts zijn, zullen aan het begin van de ziekte ook zeggen dat ze zichzelf nog steeds beter kennen dan anderen en dus van zichzelf heus wel kunnen uitmaken dat het wel zal beteren en dat ze geen hulp nodig hebben. Dus of je dokter bent of niet, eens depressief is alle objectiviteit verdwenen.
0 x
exsencon
x 435

Bericht door exsencon »

Tomboy schreef:Die grote warme boezem van oma Rosa, wat kan er nu troostender zijn?
Misschien voor een klein meiske... :whistle:
0 x
Lazylady
x 435

Bericht door Lazylady »

Goed geacteerd :bow-yellow:
0 x
Taliver67
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Taliver67 »

Zonder schmink ziet ze er ook als een wandelend lijk uit. Er is niet veel nodig om als een wassen beeld op de zetel te hangen als acteur. Maar de grime verdient wel een pluimpje (een kleintje dan ?) :angel:
0 x
Gesloten