Wat vond je van de aflevering van "vandaag"?

Plaats hier je berichtje over de soap Thuis in het algemeen.
Forumregels
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (http://thuisonline.be/viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 929
x 1487

Bericht door heidiw »

satine schreef: di 21 okt 2025, 16:49 Worden er na een ongeval of operatie standaard bloedverdunners gegeven?
Dat is toch vrij standaard ja, zeker bij verplichte bedrust want het is pas als je weer begint te bewegen dat klonters loskomen.
En inderdaad, waar is die neuroloog???
0 x
catherine
Poster rang 1
Poster rang 1
x 53
x 86

Bericht door catherine »

@satine en heidiw, een beroerte is een CVA en dat wordt meestal veroorzaakt ofwel door een klonter (infarct) ofwel door een bloeding, beide zijn tegengesteld maar worden allebei een beroerte genoemd. De uitval symptomen zijn dezelfde. Vermits gezonde Christine op haar hoofd gevallen is, is een bloeding meest plausibel, zwaar op je hoofd vallen veroorzaakt vaak een hersenbloeding !
Bloedverdunners worden gegeven om een infarct te voorkomen maar geven dan weer een verhoogd risico op een hersenbloeding ( trouwens bij een hersenbloeding krijg je bloedstollers, het tegenovergestelde) . Daaraan is mijn manlief vorig jaar ten onder gegaan en overleden 🥲 eerst een infarct in 17 en na 6 jaar zware bloedverdunners (+intussen een geslaagde ablatie) een zware hersenbloeding krijgen, feitelijk door de medicatie die hem moest beschermen tegen een nieuwe klonter.. en die dus eigenlijk overbodig geworden was 🥲

Heb het niet goed gevolgd maar Christine zal eerder een bloeding gehad hebben door de val op haar hoofd, hopelijk met zo min mogelijk restschade en NAH nadien 🥹
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 929
x 1487

Bericht door heidiw »

catherine schreef: di 21 okt 2025, 23:13 Heb het niet goed gevolgd maar Christine zal eerder een bloeding gehad hebben door de val op haar hoofd
Nee, er werd duidelijk gezegde dat haar val een klein scheurtje in de halsslagader veroorzaakte waardoor een bloedklonter ontstond.
En helaas, ik heb veel gezien wat onder de noemer CVA valt, zowel met redelijk goede als met slechte afloop en vooral slechte opvolging (een beroerte eist toch meer dan 4 weken Clexane). Je kan je niet inbeelden hoeveel keer wij zelf moesten zeggen dat er bloed moest afgenomen worden om te zien of de dosis juist was.
En mijn meeleven met je verlies, ik vind het als zorgverlener heel erg dat dit kon gebeuren.
0 x
Plaats reactie