Marianne Bastiaens (Leah Thys)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Forumregels
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

:cry:
tvx1 schreef: di 31 aug 2021, 20:08 nee hé. Als je een huwelijkscontract met gemeenschap van goederen aangaat. Worden de twee volledig eigen bezitten één gezamenlijk bezit. Als je wil dat enkel wat je gezamenlijk aanwerft gemeenschap wordt, moet je voor het stelsel gemeenschap van aanwinst opteren.
Nee, dat geldt enkel voor wat je TIJDENS het huwelijk verwerft. Wat voordien van jou was blijft van jou, tenzij je het via de notaris in de gemeenschap inbrengt. Zie er de lectuur maar even op na. Wat wel kan is dat de langstlevende partner recht heeft om onroerend goed te blijven bewonen. En voor je me tegenspreekt, ik heb hiermee ervaring. Mijn huis was het mijne voor ik trouwde, net als mijn spaargeld en daar kon mijn ex met geen vinger aan bij de scheiding. Was ik voordien overleden ging alles naar mijn dochter en had hij gewoon vruchtgebruik op de woning tot zij meerderjarig was.
0 x
martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 972
x 577

Bericht door martha »

inderdaad Heidi, ik had ook een contract van "scheiding van goederen". Gelukkig maar want toen mijn ex het aftrapte had hij geen enkel recht op mijn huis of mijn centen. Dus hoop ik dat Marianne dit keer wel verstandig is geweest want ik herinner mij dat ten tijde van William zij in gemeenschap van goederen is getrouwd (ondanks de gerechtvaardigde protesten van Tom & Ann) en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

Nee hoor Martha, je hoeft geen scheiding van goederen aan te gaan. Je mag gewoon niets wat je vooraf had in de gemeenschap inbrengen. Dat is wat Marianne als ik het goed heb gedaan had met William.
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1034

Bericht door Tiboko »

Nu denk ik niet dat Nina hier iets te erven heeft, tenzij Leo haar in zijn testament heeft gezet.

Volgens de wet gaat de erfenis eerst naar het kind (dus Dominique) tenzij die de erfenis afwijst. En vermits ze spoorloos is, kan ze de erfenis niet opeisen en/of afwijzen. Wordt een lange baan zaak.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

heidiw schreef: di 31 aug 2021, 23:33 Nee, dat geldt enkel voor wat je TIJDENS het huwelijk verwerft. Wat voordien van jou was blijft van jou, tenzij je het via de notaris in de gemeenschap inbrengt. Zie er de lectuur maar even op na. Wat wel kan is dat de langstlevende partner recht heeft om onroerend goed te blijven bewonen. En voor je me tegenspreekt, ik heb hiermee ervaring. Mijn huis was het mijne voor ik trouwde, net als mijn spaargeld en daar kon mijn ex met geen vinger aan bij de scheiding. Was ik voordien overleden ging alles naar mijn dochter en had hij gewoon vruchtgebruik op de woning tot zij meerderjarig was.
Neen, niet waar. Als je huwt volgens het stelsel van algemene gemeenschap oftewel gemeenschap van goederen wordt alles gemeenschap ook wat de partners voor het huwelijk bezaten. Indien men huwt volgens het wettelijk gemeenschapsstelsel (wat ik met "gemeenschap van aanwinst" bedoelde in mijn vorige post), wat automatisch gebeurt als je niet voor een andere stelsel opteert via een notaris, blijft wat de huwelijkspartners bezaten voor het huwelijk eigen bezit en is wat tijdens het huwelijk wordt verworven gemeenschap. In dat stelsel heeft in geval van overlijden van één van de partners met kind(ederen) de overlevende weduwe of weduwnaar inderdaad het vruchtgebruik over de hele nalatenschap. En het lijkt mij volgens jouw beschrijving van wat er gebeurde bij je huwelijk en scheiding dat jullie ook het wettelijke gemeenschapsstelsel hadden. Het is dus niet zo dat je altijd, om het even onder welk stel, enige eigenaar blijft van je eigen bezit. Hier nog wat informatie.
Laatst gewijzigd door tvx1 op wo 01 sep 2021, 22:48, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

Tiboko schreef: wo 01 sep 2021, 16:37 Nu denk ik niet dat Nina hier iets te erven heeft, tenzij Leo haar in zijn testament heeft gezet.

Volgens de wet gaat de erfenis eerst naar het kind (dus Dominique) tenzij die de erfenis afwijst. En vermits ze spoorloos is, kan ze de erfenis niet opeisen en/of afwijzen. Wordt een lange baan zaak.
Inderdaad. Nina is op dit moment nog geen rechtstreekse erfgename. Ik vermoed dat Dominique een tijdsperiode zal krijgen om haar erfenis op te eisen en dat dat indien zij dat niet doet het naar Nina gaat. Maar aangezien die tegen dan in de gevangenis zou kunnen zitten zou dat nog zeer ingewikkeld kunnen worden.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

heidiw schreef: wo 01 sep 2021, 16:08 Nee hoor Martha, je hoeft geen scheiding van goederen aan te gaan. Je mag gewoon niets wat je vooraf had in de gemeenschap inbrengen. Dat is wat Marianne als ik het goed heb gedaan had met William.
Nee, Marianne was onder het stelsel van algehele gemeenschap gehuwd met hem. Zelfs al was ze onder het wettelijke gemeenschapsstelsel gehuwd had ze die problemen niet gehad.
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

tvx1 schreef: wo 01 sep 2021, 19:58 Nee, Marianne was onder het stelsel van algehele gemeenschap gehuwd met hem. Zelfs al was ze onder het wettelijke gemeenschapsstelsel gehuwd had ze die problemen niet gehad.
Dat is nu exact wat ik bedoel. Als je trouwt onder het gewone wettelijk stelsel blijft wat van jou is ook van jou tijdens en na het huwelijk. Als je er een algemene gemeenschap van maakt breng je je eerder verworven eigendommen in. Nooit doen dus.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

heidiw schreef: wo 01 sep 2021, 20:41 Dat is nu exact wat ik bedoel. Als je trouwt onder het gewone wettelijk stelsel blijft wat van jou is ook van jou tijdens en na het huwelijk. Als je er een algemene gemeenschap van maakt breng je je eerder verworven eigendommen in.
En toen ik zei dat als je huwt onder het stelsel van gemeenschap van goederen alles gemeenschap wordt, dan had ik het dus niet over het wettelijk stelsel.
heidiw schreef: wo 01 sep 2021, 20:41 Nooit doen dus.
Hangt af van de situatie hé. Als noch jij noch je aanstaande kinderen of andere directe erfgenamen hebben en beiden al wat ouder zijn kan dat stelsel van algemene gemeenschap juist wel aangewezen zijn aangezien in geval van overlijden van één van de twee alles gewoon naar de overlevende gaat.
0 x
nounake
Poster rang 5
Poster rang 5
x 2250
x 189

Bericht door nounake »

Chapeau voor Lea Thijs ! pas haar echtgenoot verloren en dan dit moeten spelen in de soap .....
0 x
ikke
x 435

Bericht door ikke »

nounake schreef: do 02 sep 2021, 12:01 Chapeau voor Lea Thijs ! pas haar echtgenoot verloren en dan dit moeten spelen in de soap .....
Volgens ik las, wilde ze het zelf wel. Wie kan beter zo'n emoties vertolken dan iemand die zelf recent haar echtgenoot verloor?! Maar toch chapeau, je moet het maar doen! Sterkte Leah en Marianne! :romance-kisscheek:
0 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1360
x 1719
Contacteer:

Bericht door daffy duck »

nounake schreef: do 02 sep 2021, 12:01 Chapeau voor Lea Thijs ! pas haar echtgenoot verloren en dan dit moeten spelen in de soap .....
Inderdaad, daar moet je een grote actrice voor zijn! Maar ja, dat wisten we natuurlijk al! :yup:
0 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Mijn hart breekt echt als ik Marianne haar verdriet voorbij zie komen elke avond (inderdaad echt prachtig gebracht door Leah)...
En niet alleen omdat ze haar partner zo abrupt kwijt is, maar ook omdat ze al een tijdje zo kwetsbaar en alleen overkwam en nu haar enige houvast kwijt is.
Gelukkig staat Tom haar nu heel liefdevol bij, maar ik moet toch elke keer denken aan het feit dat Marianne het afgelopen jaar - zonder Leo - behoorlijk eenzaam zou zijn geweest. Haar dochter die niks meer van haar moest hebben, haar schoondochter waar ze ook niet bepaald bij in de bovenste schuif ligt, Tom die haar als een last zag...
Leo was eigenlijk de enige die haar nog een beetje op de been hield, en die is nu weg.
Ik hoop maar dat ze dat verlies te boven komt en dat ze zich niet verliest in haar eenzaamheid...
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

Ze probeert zich sterk te houden... De foto's, het was een perfecte dag, iedereen was er... En toen brak ze, toen ze luidop besefte "bijna iedereen".
Ik herinner me zelfs niet dat Ann door de zoveelste ruzie met Marianne vertrokken is maar eerder omdat het met Tania niet meer boterde. Dat ze in Kaap Verdië zelfs Marianne niet wilde spreken heeft me toch wel verbaasd.
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

heidiw schreef: vr 03 sep 2021, 16:24 Ik herinner me zelfs niet dat Ann door de zoveelste ruzie met Marianne vertrokken is maar eerder omdat het met Tania niet meer boterde.
Dat klopt ook wel volgens mij. Dat werd tenminste toch als reden gegeven toen, meen ik me ook te herinneren...
Maar de relatie tussen Ann en Marianne (of het kleine beetje wat er nog van over schoot) was daarvoor al om zeep toen dat hele gebeuren rond de verkrachting van Tania aan het licht kwam, toch? Ann heeft Marianne toen nog een keertje heel "prettig" de huid vol staan schelden, voor de zoveelste keer. Ik was dus eerder verbaasd geweest als Ann haar wél had willen zien in Kaap Verdië, eerlijk gezegd, want wat een drama was me dat toch elke keer... ;)
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Plaats reactie