Amiche schreef:Zo fantaseer ik ook steeds over allerlei scenario's, maar wat ik ook bedenk, ik zie geen mogelijkheid dit plot van begin tot eind te plannen/organiseren.
Misschien is het wel gewoon als een samenloop van omstandigheden begonnen, die Hélène en Henri financieel in hun voordeel hebben gedraaid. Want die hele reeks gebeurtenissen hadden ze inderdaad nooit op voorhand kunnen voorzien, maar het heeft ze wel enorm veel (vrij eenvoudige) mogelijkheden gegeven...
Dat Geert op de avances van Hélène in zou gaan bijvoorbeeld, was - mits goed gespeeld - voor haar toch wel een beetje te verwachten. En hetzelfde geldt voor "William" en Marianne. Eenzame en verdrietige mensen zijn nu eenmaal vaak makkelijker te strikken...
En ook die schadeloosstelling kan inderdaad niet gepland zijn, want wie had verwacht dat Marianne haar stoppen zouden doorslaan? Maar zonder dat geld viel er sowieso al genoeg te rapen, dus die extra €160.000,- kan ook gewoon een leuk extra'tje zijn geweest, wat die 2 simpelweg enthousiast geluk geslagen hebben toen de situatie zich voordeed...
Dat William/Henri zoveel info over Marianne had (bijvoorbeeld dat ze aan zee zou gaan revalideren e.d.), kan wel verklaard worden door het feit dat Hélène zowat op de eerste rij zat rondom dat hele gebeuren.
Via Geert, Tom, Judith en de kinderen werd ze eigenlijk volledig op de hoogte gehouden...
Zoals ik het nu zie, is het plan eigenlijk begonnen bij Geert alleen, en is William/Henri in eerste instantie alleen maar iets met Marianne begonnen om controle over haar te krijgen i.v.m. dat geld van die schadeloosstelling. Hij hamerde er toen vooral op dat ze de dingen achter zich moest laten, wat het voor hen veel eenvoudiger maakte om aan die extra €160.000,- te komen. Ook hielp het hen om Marianne's aandacht van Hélène af te leiden, want Marianne twijfelde van begin af aan als enige heel erg aan haar, wat hun plannetjes toch regelmatig nogal in gevaar bracht (dat blijkt ook wel door de meegenomen gsm, uiteindelijk).
Dat Henri de William van vroeger is, betwijfel ik eigenlijk nog steeds. Er zaten verschillende keren best wel wat haken en ogen aan zijn herinneringen, en de paar dingen die hij goed had, kunnen heel eenvoudig ingestudeerd zijn. Bijvoorbeeld als hij een vroegere vriend of kennis is van de echte William?
Ze kunnen in elk geval behoorlijk wat verschillende kanten uit met dit scenario, en ook ik ben erg benieuwd naar de uitleg die ze er uiteindelijk aan gaan geven..